paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:46

Whoopi1 schreef:
Femmefatale1; ''het mag wel, maar wel onder strikte begeleiding''?? Sorry, maar wie zijn wij om te zeggen dat ze dat onder strikte begeleiding mag doen en anders niet?

Dat moet de TS natuurlijk zelf weten, maar het gaat vaak niet goed, en helaas krijgen wij ervaren mensen, juist zulke paarden om het weer op te knappen.. Als je het zo bekijkt trouwens.. laat maar doen.. het is 'mijn' brood ;)

En natuurlijk hoop ik dat het goed gaat, maar als je al niet weet hoe je een dier voor moet bereiden, kan je het beter aan een ervaren iemand over laten.. wel zo eerlijk tov het dier..

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:02

Begeleiding is een pluspunt
het is niet dat het niet zonder kan, maar zo kun je toch problemen voorkomen die zich anders niet eens zouden voordoen.
De eerste keer dat ik een paard inreed was slechts enkel af en toe onder begeleiding van mijn nicht die daar veel meer
ervaring in heeft. Als ik het alleen deed voelde ik echt wel een verschil qua ontspannenheid en dergelijke, maar dat kan goed aan mijn eigen ligggen xp

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:13

_Bitje_ schreef:
_Lott_Wanda_ schreef:
eerst veel grondwerken zodat het paard goed aan je gewend is. als je paardje je eenmaal vertrouwd kan je zelfs al op zun rug zitten alstie in zijn stal ligt (hier wel heeeeeeeeel voorzichtig mee zijn!!) zo kan je het langzaam opbouwen en gaan rijden! succes!

:)) vooral doen, hij schiet helemaal in paniek en jij knalt tegen de boxrand op,...
heel verstandig, paard controle en vertrouwen in de mens kwijt en jij in de
kreukels...heel verstandig 8)7

je kan tog niet in de box voor het eerst op zijn rug gaan zitten als ie ligt!!!!!
wat een advies zeg, ja wel verstandig om te zeggen dat ze voorzichtig moet zijn daarmee :S
het beleren van een paard begint zodra je je paard uit het land of de box haalt, elke aanwijzing
en lichaamstaal is belangrijk. begin hier dus niet aan als je niet precies weet wat je doet of
goede hulp krijgt van iemand die dat wel weet!

rexxie

Re: paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:37

Het is juist wel goed om het zelf ook te leren en om tips te krijgen waar je op moet letten. En het dan samen met een ervaren iemand te doen. Daar heb je veel meer aan dan dat je het gewoon door iemand anders laat doen en maar wacht tot je je paard terug krijgt. Dan leer je het zelf nooit.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:25

Zelf zou ik als ik jou was nog even wachten om 't paardje in te gaan rijden! Je moet 't natuurlijk uiteindelijk allemaal zelf weten, alleen de rug van 't paardje is nog niet uitgegroeit.. Die groeit nog door tot 5/6 jaar, en als er te veel gewicht op komt.. kan 't zijn dat de ruggegraat zich niet goed en volledig ontwikkeld, beter om langzaam te beginnen met grondwerk..

Een band opbouwen met 't paardje zou ik eerst voor zorgen, als dat zo ver is zou je met longeren kunnen beginnen.. Rond de 4 jaar ofzo.. Eventueel als 't paardje goed reageert op je stem en de gangen goed door heb, dan pas verder gaan! Eventueel af en toe met een goed passend zadel en een bit longeren..

Volgende stap, kijken of paardje 't toelaat als jij druk geef op z'n zadel, volgende stap is misschien op in ’t zadel te gaan zitten! En ervoor zorgen dat ‘t paardje goed aan je been is wordt. Zorg wel dat je hulp krijg van iemand die er indd verstand van heeft! En ’t doorrijden na ’t inrijden is ook een van de belangrijke dingen die goed gedaan moeten worden!

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 17:49

heey allemaal
heb een tijdje niet meer op bokt kunnen komen
en onder tussen zijn er veel reacties gekomen
en bedankt daarvoor ;)
eerder werdt er gevraagt hoe oud ik ben: ik ben nu zelf 18 jaar.
ook werd er gevraagd wa ik zou doen als het paardje stil staat als ik erop zit. dat kan je het best weten als je in die situatie zit.
ikz elf denk nu om hem been te geven en hem voor niet tegen te houden kijken of hij het snapt
en anders iemand hem even naar voren begeleid en daarna kijken of hij het snapt
en ik weet het nog niet zeker of ik hem neem, wil namelijk er wel heeel zeker van zijn dat ik het aan kan en dat het ook gaat lukken
een paardje dat ik koop is voor altijd en doe hem dan ook niet meer weg (A)
maar bedankt voor de tips aan een paar heb ik er wel wat aan
groetjes! :Y)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:36

als eerste moet je de paarden op je stem leren stappen draven en galop,als hij dat onder de knie heeft en je gaat erop aan de long diegene wat hem vast houd geeft de stem hulp en jij geeft de hulp wat erbij hoort,

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:44

sammy1 schreef:
als eerste moet je de paarden op je stem leren stappen draven en galop,als hij dat onder de knie heeft en je gaat erop aan de long diegene wat hem vast houd geeft de stem hulp en jij geeft de hulp wat erbij hoort,

Ok.. maar dan zal je het dier eerst correct moeten leren longeren, en kennis laten maken met zadel en hoofdstel..
Op zich niet moeilijk als je goed weet wat je doet, maar ook hierin kan zoveel 'fout' gaan..
Zelfs met een jong paard leren poetsen kan veel fout gaan..

Kijk, fouten maken is niet erg, maar niet bij een jong dier wat alles nog moet leren..
Daar moet je veel verder denken als alleen op dat moment..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:09

ik weet was alleen een voorbeeld,
zijn zoveel voorbeelden van te noemen,
ik rij nu ongeveer 10 jaar paarden in,
en zelfs ik heb 1 paard verpest op het te leren,dat was het eerste paard wat ik heb ingereden,ik heb toen teveel toegelaten van dat paard waardoor zij over mij heen liep,van dat paard heb ik wel het meeste geleerd,daarna is het me ook niet meer gebeurd.

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:08

tijd/geduld
longeren dan voorsichtig een zadeltje
Dan voorzichtig hangen en dan erop zitten
dan aan de longe stappen
dan weer voorzichtig draven
En dat duurt allemaal wel een half jaar want je kan maar 1 a 2 keer in de week even bezig zijn want anders raken ze over vermoeid.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:17

bedankt allemaal voor de tips, maar ben mijn hart toch verloren aan een paardje die op mijn oude manege staat. :Y)
nu hem kopen en hopelijk lukt dat allemaal :o

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:37

Veel succes met je paardje!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:03

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.