Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:16

Heb je je ook al bedacht dat het om combinaties gaat die normaal of met bit rijden, of nooit dresseren?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:18

En waarom maakt dat uit? Als je op M niveau inschrijft, moet je een M waardige proef neerzetten. Dat je het anders nooit doet, of met bit... da's je eigen 'probleem'. Je wilde zelf meedoen.

Dat was toch (oa) het doel van de wedstrijd, om te kijken of het rijden met en zonder bit op het zelfde niveau te vergelijken is.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 29-07-09 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

ik vind dat niks met bitloos te maken hebben ( ik rijd ook bitloos, geen dressuur daa benk geen fan van ) een bit is in mijn ogen een dwangmiddel, juist omdat t bit zo pijnlijk is doen ze vanalles omdat t anders alleen nog maar meer pijn doet, ze DURVEN geen verzet meer te tonen.....trouwens wel eens een paardenmond gezien die altijd met bit is gereden? zag er nie fijn uit he? ;)

Twiggy2008

Albert schreef:
Omdat ik er bij was.
Ik heb paarden gezien die met kompleet verdoofde boven en onderlip door de baan gingen, paarden die onregelmatig werden bij het verruimen, alle combinaties liepen op de voorhand en daar wordt ik niet blij van.

Maar weet je dat ik dat ook zie als ik bij dressuurwedstrijden hier in de omgeving ga kijken?
Of bij een gemiddelde dressuurles? Of ben ik de enige die dat ziet? ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 00:20

Dani62 schreef:
sarabande schreef:

Dus om dat horizontale evenwicht te bereiken moet je een scherpe ophouding maken mét bit? Ik weet meteen weer waarom ik dressuur niet leuk vind.

hahha zo mee eens :Y)

Dat heb ik niet gezegd, wat zorgvuldiger quoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:21

sorry was arabesk die t zei :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:21

wel typisch dat iedereen erover struikelt dat 'alle paarden' op de voorhand liepen, maar niemand reageert op de stelling dat sommige bitloze optomingen dieronvriendelijker leken/waren dan rijden met bit.

persoonlijk denk ik dat het geheel objectiever was geweest als de combinaties zowel een proef met als zonder bit hadden gelopen. (of in ieder geval de combinaties die zowel met als zonder trainen thuis)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:23

Twiggy2008 schreef:
Albert schreef:
Omdat ik er bij was.
Ik heb paarden gezien die met kompleet verdoofde boven en onderlip door de baan gingen, paarden die onregelmatig werden bij het verruimen, alle combinaties liepen op de voorhand en daar wordt ik niet blij van.

Maar weet je dat ik dat ook zie als ik bij dressuurwedstrijden hier in de omgeving ga kijken?
Of bij een gemiddelde dressuurles? Of ben ik de enige die dat ziet? ;)

nee hoor niet de enige, mijn camera ziet het ook:

.. op vele fora was veel kritiek op de bitloze wedstrijd van de KNHS, de bitloze optomingen zouden keihard inwerken en zeer dieronvriendelijk zijn. Bovendien waren de ruiters véél slechter dan op een gemiddelde regionale wedstrijd.

Ok, dus we gingen naar zo'n gewone regionale spring en dressuur wedstrijd mét bit. Het was gewoon prijsschieten, willekeurig je camera openzetten leverde dit op:

we zijn 15 minuten daar geweest, langer hielden we het niet uit, het was weerzinwekkend.... %)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:24

Ik geloof dat ik wel in een bepaalde mate heb gereageerd op die stelling over 'dieronvriendelijke' bitloze optomingen. Waar werd nou het meest mee gereden? Met een hack?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:25

in de hogere categoriën kwam de hack relatief veel voor, maar de meest gebruikte optoming was de dr. cook of cook-a-like

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:27

Nou, je hebt cook's en cookmoddelen, en de namaaks zijn lang niet allemaal even fijn voor je paard.... Dus daar kan ik wel inkomen, net als het gegeven dat een hack nog harder in werkt (wat te zien was op foto's iemand had de scharen constant onder spanning)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:28

Tja, Arabesk, daar word ik ook niet vrolijk van. ;(
Dat is ook wat ik zie op willekeurige wedstrijden, maar ook tijdens lessen van zogenaamd 'geweldige' instructeurs/-ices. Ik kan daar dus echt met mijn pet niet bij. Bij bitloos gereden paarden wil ik dit ook niet zien, maar ook niet bij met bit gereden paarden. Maar ik zie dat ook. En dan zal ik maar niet beginnen over het aantal die daar wel hun lijf goed gebruiken. Of het geprik van de sporen e.d. Ik bedoel, zie je het niet gewoon overal in die sport? Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, hoor, maar echt bij elke wedstrijd zie je dit en het wordt gewoon getolereerd!!!! :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:29

wederom weer duidelijke filmpjes arabesk, zo zie je pas goed hoe vriendelijk het bit is (NOT!!!) vooral met die vod voelde ik bij t kijken van t filmpje gewoon pijn in mn mond.....nou idd albert bit is idd veel beter! ( NOT )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:30

MLoeser schreef:
Nou, je hebt cook's en cookmoddelen, en de namaaks zijn lang niet allemaal even fijn voor je paard.... Dus daar kan ik wel inkomen, net als het gegeven dat een hack nog harder in werkt (wat te zien was op foto's iemand had de scharen constant onder spanning)

Reed die man zelf ook niet met een hack? :?
Ik bedoel, over een scherpe bitloze optoming gesproken, waar hij zelf ook blijkbaar wel eens mee rijdt. :roll:

Ik ben zelf geen fan van hacks en van Dr. Cooks (of nep Cooks). :n
Maar goed, wie ben ik? :D

Er zijn nog wel wat meer bitloze optomingen, hoor, KNHS. ;)
Dat die nou net niet gebruikt werden bij deze ene wedstrijd, tja....... Om dan meteen alles maar over 1 hoop te schuiven, ik vind het wel een beetje erg makkelijk. En kortzichtig. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 00:41

Cinnepin schreef:
wederom weer duidelijke filmpjes arabesk, zo zie je pas goed hoe vriendelijk het bit is (NOT!!!) vooral met die vod voelde ik bij t kijken van t filmpje gewoon pijn in mn mond.....nou idd albert bit is idd veel beter! ( NOT )

De vriendelijkheid van de inwerking ligt aan de ruiter, niet aan het bit.
Dus natuurlijk is het prijsschieten op het voorterrein van een willekeurige wedstrijd, diezelfde ruiters en amazones zouden met welke optoming dan ook hetzelfde beeld geven.

Feit is dat men geconstateerd heeft dat het aantal slecht lopende paarden procentueel gezien hoger is bij bitloos.
Ik zag iemand de zeer logische opmerking maken, waarom wil je dressuurrijden zonder bit, dat lijkt me een zinnige vraag.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:45

Ik snap niet waarom de bitloze mensen zich meteen zo aangevallen voelen? In mijn ogen is het helemaal geen artikel dat het hele bitloos rijden afbrand. Er staat alleen dat bepaalde andere disciplines van de paardensport wellicht meer geschikt zijn om met een bitloze optoming te beoefenen.

Ik zie vaak dat er flink wat druk op het neusbeen wordt, of moet worden uitgeoefend voor er reactie komt van het paard. Daar ben ik niet zo'n voorstander van. En ik denk ook dat dat is wat Hamminga bedoeld met die ophouding om het paard horizontaal te krijgen. Met bit hoef je meestal minder druk uit te oefenen dan zonder bit.

Dit hangt natuurlijk ook helemaal van het paard af. Ik kon Goldy bijvoorbeeld heel makkelijk met een sidepull of zelfs halster na laten geven, zij is erg fijngevoelig.
Maar haar dochter Justy, die is daar veel te stug voor. Ik heb al eens met sidepull gereden, maar ik had mijn handen open gehad als ik daarmee een uur lang had geprobeerd om haar nageeflijk te krijgen. Dan zou ik iets met hefboom werking moeten gaan proberen, dan heb ik wel minder in mijn handen, maar des te meer druk op de neus... Dat is niet zo mijn ding. :n
Ik hou er overigens zelf wel van om met zo weinig mogelijk hulpen en 'rotzooi' buiten te rijden, ik reed altijd bitloos (en liefst ook zonder zadel op korte ritjes) buiten met Goldy, maar met Justy vertrouw ik dat dus niet, ben bang dat er dan in bepaalde situaties wel eens geen rem meer op kon zitten.

Ik ben er inmiddels ook wel achter dat je alleen zo vriendelijk kunt rijden als dat je paard het toe laat. Ik heb twee tegenpolen op stal staan. Goldy, die aan niks genoeg had en Justy die behoorlijk stug kan zijn bij tijd en wijlen. Daar moest ik echt aan wennen, maar hoe je het ook wend en keert, Justy is gewoon niet (meer) met zo'n lichte hand te rijden. Of dit altijd al zo was, of dat het verkeerd aangeleerd is weet ik niet. Ik heb haar helaas niet meegemaakt met het beleren en 'doorrijden', ze is een aantal jaren later weer bij mij op stal gekomen.

Maar wat de verschillende disciplines voor bitloos betreft ben ik het met Hamminga eens. Dressuur is niet de meest geschikte discipline als je bitloos wil rijden. Dat is misschien ook de reden waarom er zo weinig voorstanders van bitloos zijn, die ook van dressuur houden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:47

misschien omdat die mensne graag willen dressuren maar weten wat t bit kan aanrichten? ik rijd dan geen dresuur ( vind t niks ) maar als ik dat wel zou doen zou dat ook bitloos zijn. Heb wel wat lessen in de dressuur gehad ( bitloos ) maar dressuur past niet bij me, moet dingen doen die ik niks vind voor mn paardje :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:48

sarabande schreef:
[
Feit is dat men geconstateerd heeft dat het aantal slecht lopende paarden procentueel gezien hoger is bij bitloos.

19 deelnemers lijkt me niet echt een goede statistische steekproef }:0 }:0 }:0

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:58

Cinnepin schreef:
misschien omdat die mensne graag willen dressuren maar weten wat t bit kan aanrichten? ik rijd dan geen dresuur ( vind t niks ) maar als ik dat wel zou doen zou dat ook bitloos zijn. Heb wel wat lessen in de dressuur gehad ( bitloos ) maar dressuur past niet bij me, moet dingen doen die ik niks vind voor mn paardje :)

Wat een bit kán aanrichten inderdaad, je hoeft er niet per definitie iets mee aan te richten. ;) Je kán namelijk ook zonder bit genoeg aanrichten, denk maar aan de hackamore oid. :j

Overigens ben ik geen voor en geen tegenstander van bitloos of met bit, ik doe beide, maar pas het aan aan de situatie en het paard wat ik op dat moment rij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:59

sarabande schreef:
waarom wil je dressuurrijden zonder bit, dat lijkt me een zinnige vraag.

Wat betreft mijn eigen persoonlijke situatie: Ik wil in principe alleen maar thuis dressuur rijden tijdens mijn lessen en mijn oefeningen voor die lessen. Verder ben ik bewust een recreatieve ruiter, die het liefst door de bossen en over de heide rijdt. Mede ook vanwege mijn andere bezigheden en verantwoordelijkheden in het leven. Zou ik voor de sport gaan, dan heeft endurance mijn absolute voorkeur. Maar goed, ik sluit in de toekomst een onderling wedstrijdje hier in de buur niet uit, mits ik vind dat mijn paard en ik daar klaar voor zijn en we daar zin in hebben. :j

Maar ik vind wel dat mijn altijd bitloos gereden paard gegymnastiseerd moet worden. Daarbij werk ik ook graag aan mijn eigen techniek. Ik wil graag goed en fijn bitloos kunnen rijden. Had ik zelf dressuur in officiele wedstrijdvorm willen rijden had ik wellicht voor een iets ander paard gekozen. :D

Maar ik stel me graag open voor het bitloos rijden an sich in alle vormen van de paardenhobby en -sport. :j
Mede ook omdat ik wel geinspireerd wordt door mensen die het bitloos toch prima redden. En nee, die hebben niet meegedaan aan die wedstrijd, helaas. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 01:15

Arabesk schreef:
19 deelnemers lijkt me niet echt een goede statistische steekproef }:0 }:0 }:0

Dat is niet de fout van de organisatie.
Ik begrijp eigenlijk niet dat juist de mensen die een statement willen neerleggen, daar niet waren, maar nu wel mauwen dat het niveau zo laag lag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:18

Er was maar plaats voor 20 deelnemers, meer kón gewoon eenvoudig weg niet, maar nu trekken ze wel conclusies op basis van dit lage aantal :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:21

Er mochten toch 20 combinaties mee doen die avond? En er waren er 19, nou, op eentje na dan toch wat ze vroegen.... Of heb ik het nou mis?

En las ik nou dat er alleen maar combinaties mee deden die een keertje bitloos een wedstrijd deden? Of waren er ook combinaties bij die sowieso altijd al bewust bitloos reden. Daan_Ordeal had mee moeten doen bijvoorbeeld :j . Maar haar paard is (of was?) drachtig, toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:52

Cinnepin schreef:

het ligt imo meestal toch aan de inwerking van de ruiter hoor!
een beetje meer respect voor mensen die normaal met bit omgaan mag ook wel.

ik vind het zo'n onzin om bij voorbaat bitloos of bit af te kraken.
met beiden kan heel vriendelijk en netjes of juist heel ruw worden omgegaan.

ik vind het artikel niet heel schokkend,maar begrijp wel dat je je aangesproken voelt als je hebt meegedaan.

ik vind het super dat er misschien de mogelijkheid gaat komen om bitloos wedstrijden te rijden,ieder zou het toch voor zichzelf moeten kunnen bepalen.
aparte klassen..........nee dat zou voor mij niet hoeven,ieder moet toch aan dezelfde eisen voldoen,met bit of bitloos?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:05

Het is gewoon jammer , dat het bitloos werken met je paard zo bevooroordeeld is ...
Neem nou mijn bijrijdster , ze stapte niet meer op mijn paard toen ik 100 % bitloos ging , want nee ze kan de hulpen niet meer geven zoals het hoort `(volgens haar ) nou jammer dan , doen we het zonder bijrijder , paard loopt nu maar 2 a 3 keer per week even onder de man ( dit vanwege bekkeninstabiliteit van mij , ) maar ze staat wel 24/7 op het land :D
Mijn stalhouder zei , zaterdag toen we met een groepje het bos ingingen , zoooo ga jij bitloos naar buiten , ik zeg " ja waarom niet " dat zijn de echte zei die :) tot ze aan de kletter gaan , ach ja lieve man . als ze aan de kletter gaan , gaan ze toch wel , met of zonder bit ...
Mijne merrie loopt werkelijk zonder bit veel fijner , veel stabieler en wel netjes haar gewicht verdeeld , kantelt haar hoofd niet meer en schud geen ja meer :D
wat hebben we nog te wensen ?
Heb haar 1 jaar geleden met bit beleerd , omdat dat MOEST , ivm evt wedstrijdjes !!
Had nu voor dat ik wist van de bitloos proef wedstrijd de knoop doorgehakt , voor ons geen bit meer !!! dan maar geen wedstrijden :D
Gewoon om het simpele feit , dat mijn paard lekkerder loopt zonder bit , alhoewel er voor genoeg andere paarden de bitloze optoming geen optie is , wellicht omdat ze niet de optoming hebben die bij hun past .
`ik gebruik het cook systeem , nadat ik hackemore korte scharen , touwhalster en meroth geprobeerd heb , vindt nl dat een paard vanaf de 1e minuut zijn optoming moet accepteren , anders gaat ie nooit volledig als blij paard door de baan :D
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 29-07-09 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt