Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben in de ogen van mijn paard

Poll eindigt op

het baasje
93 (20%)
de leider (van de kudde)
130 (28%)
een kameraad
138 (29%)
een amusant wezen
26 (5%)
trainer
40 (8%)
de meest wijze van ons
35 (7%)

Totaal aantal stemmen: 462

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:57

nee,ik ben niet de kudde leider,die taak is gelukkig voor mijn tinker. :o
ik ben heel erg slecht in deze dingen te verwoorden maar hier een poging.
ik [hoop] te werken vanuit vriendschap,vertrouwen en respect.
ik kijk zo goed mogelijk naar wat het paard mij aanbied en ga daar mee aan de slag
vind mijn paard iets eng krijg hij van mij de ruimte om het zelf te ontdekken.....wel steun ik hem.
dwangmiddelen vind je hier niet tenzij je een bit daar ook onder laat vallen. ;)
vraag ik iets wat niet gaat kijk ik of ik iets realisties[?] vraag,zoja herhaal ik mijn vraag en als dat nog niet werkt stel ik hem anders......
noem het penny of wat je wilt.
wat ik namelijk in de loop van de jaren door schade en schande geleerd heb is naar MIJN gevoel te luisteren en malling te hebben aan de adviezen van mijn medemens.
ik hoop zijn maatje te zijn,het maatje waar je iets voor wilt doen.....
niet omdat het moet maar omdat je het wilt.
het maatje waar je 100% op kunt vertouwen.........

paardentango,zo zie ik het.
jij kent mij. ;) ik ben heel benieuwd of ik het vanuit jouw ogen goed zie.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:01

Hahaha, Mariska, dat van die adviezen van medemensen, daar herken ik ook wel wat in. Ik ben ook iemand die haar gevoel volgt. :D
Ik hecht ook niet altijd evenveel waarde aan wat andere mensen zeggen. Al hoewel er wel mensen zijn, van wie ik zeker wat aanneem, hoor, maar die ken ik dan ook wat beter meestal, ik waardeer hun benadering en/of ervaring. Dat is hier op bokt wat minder goed in te schatten, over het algemeen. ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:05

daar heb je gelijk in twiggy.
ik bedoel er ook niet mee dat ik niets van een ander aanneem [waar haal je anders een DA of een instructeur voor komen]
maar ik bedoel ermee dat ik niets meer doe wat tegen mijn gevoel ingaat omdat die ander het wel beter zal weten.... ;)
ach,eigenwijs is ook wijs. :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:05

Ik heb bewondering voor diegenen die al weten wat de ander denkt, vindt of voelt.
Maar ik vrees dat er wel eens een aardig verschil zit tussen wat je graag wil zien, wat je ziet en de interpretatie daarvan.
Dieren, paarden vertellen heel veel, niet zoals ons, maar zoals zij. Mensen luisteren denk ik, niet altijd even zorgvuldig. Er zijn heel rationele redenen om dat niet te doen, vaak gebaseerd op argumenten maar heel vaak vanuit een bevooroordeelde gedachte?

Als ik als mens al merk hoe vaak er niet tegen me gezegd wordt of ik boos ben, of sterke nog dàt ik boos ben en ik vriendelijk uitleg dat donkere ogen en donker haar met een getinte huid snel de indruk geeft boos te lijken. Voor mij zit mijn serieuze 'gezicht zo het lekkerst' vooral als ik nadenk over wat ik aan het doen ben, waarom en wat ik zou kunnen gaan doen. Herkenbaar?

Hoeveel paarden worden er niet dominant genoemd, terwijl ze dat helemaal niet zijn maar wel worden benaderd als zijnde een 'dominant' dier.
Zou het frustrerend zijn voor een paard als er niet begrepen wordt of minder goed geluisterd wordt?

enne mariska32, wie ben ik om te oordelen over wat een ander denkt, vindt of doet?
Ik denk dat ieder zijn eigen wijze heeft, maar wat ik wel denk is dat het wijs kan zijn om te luisteren naar de ander. Mensen kunnen zich vergissen.
In ieder geval ik wel.

(paarden ook)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-07-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:08

mariska32 schreef:
daar heb je gelijk in twiggy.
ik bedoel er ook niet mee dat ik niets van een ander aanneem [waar haal je anders een DA of een instructeur voor komen]
maar ik bedoel ermee dat ik niets meer doe wat tegen mijn gevoel ingaat omdat die ander het wel beter zal weten.... ;)
ach,eigenwijs is ook wijs. :D

Ik snap je, hoor. Ik ben precies hetzelfde. ;)
En dat heb ik eigenlijk met alles in mijn leven. Ik ga niet meer tegen mijn gevoel in. En als een ander dat niet bevalt, dan is het jammer.
Al hoewel de meeste mensen om mij heen, die dicht bij me staan, eigenlijk net zo zijn eigenlijk. :D
Ik hou erg van mensen die oprecht hun gevoel volgen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:11

Paardentango schreef:
Ik heb bewondering voor diegenen die al weten wat de ander denkt, vindt of voelt.
Maar ik vrees dat er wel eens een aardig verschil zit tussen wat je graag wil zien, wat je ziet en de interpretatie daarvan.

daarom ook mijn tegenvraag..... ;)
enja,dat boos kijken is herkenbaar.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:13

Leuk onderwerp!!!

Mijn vorige paardje kon best wel heel ondeugend zijn, maar als hij ergens echt bang voor was, kroop hij helemaal achter me, maar liep wel altijd achter me aan. Maar aan de longe zag hij mij als speeltje, hij brak altijd los :=

Mijn nieuwe paard heb ik nog maar 2 mnd, daar is de band nog niet zo sterk mee, al is hij wel al erg aanhankelijk, en volgt hij mij graag.

Ik denk dat het per paard verschillend is hoe je die moet benaderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:17

Paardentango, ik weet niet per definitie wat anderen denken, vinden of voelen, tenzij ze het hardop zeggen. Over die mensen had ik het in elk geval. ;)
Daarbij kan iemand boos kijken, de lichaamstaal en algehele uistraling zegt meestal meer over iemand's ware stemming en gevoelens op dat moment. Als je hooggevoelig bent, kun je al wat meer dan de gemiddelde mens aanvoelen. :)

Ik denk zeker dat het voor mens EN dier heel frustrerend is als ze niet begrepen worden of als er niet of minder goed geluisterd wordt. Dat is vreselijk, niet gehoord worden, vooral als dat op structurele manier gebeurt. Ik vrees eerlijk gezegd wel dat veel mensen EN VOORAL DIEREN (zij kunnen niet praten, niet schreeuwen, als niemand het hoort, dus uit het zich in ander gedrag, wat juist door de mens vaak niet begrepen wordt) dit toch dagelijks moeten ervaren....... ;(

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:25

Hmm Twiggy, daar denk ik toch anders over.
Paarden spreken wel degelijk, maar je moet je niet op één dingetje focussen je zou naar het geheel moeten kijken.
Paarden zijn hoog gevoelig ja, veel mensen zeggen dat ze dat ook zijn. Maar de liefste mensen veranderen in nmonsters als je ze boos maakt. Beetje tegenstrijdig vind ik dat. (=niet persoonlijk bedoeld)

Paarden vergelijk ik in de lessen graag met kinderen, omdat ook kinderen vaak dingen doen die onbevangen zijn. Maar ook een kind zal je af en toe even moeten vertellen dat het nu iets moet doen wat tegen je eigen gevoel in gaat. Vaak heb je er een doel mee, soms is dat uit te leggen, en soms ook helemaal niet.
Dat is niet erg. Maar doe je dat niet dan zal een kind je gaan minachten, en ben je steeds minder geloofwaardig. Een kind verwacht van een oudere een zekere autortiteit.

Je kunt met begrip voor de argumenten van het kind toch iets doen wat het niet wil, maar vanuit begrip handelen. Dat is anders dan 'de baas' gaan spelen. Dat is meer van de leiding nemen, en die kan alleen als de leiding wordt geaccepteerd.

Ik blijf van mening dat alle dieren spreken, op hun manier uiteraard maar wel degelijk spreken. Het is aan ons, mensen, of we er naar luisteren en ernaar handelen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:38

En toch is dat luisteren heel moeilijk. In mijn ogen was ik goed bezig, we deden ons dingetje wel, tot ik beinvloed werd door anderen om mij heen. En dat is heel spijtig, dat mensen soms zo kunnen zijn..je moet in de paardenwereld eigenlijk absoluut niet snel twijfelen, wat ik dus wel deed. Maar dat heeft dan meer met jezelf te maken tegenover andere mensen dan tegenover het paard.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:55

Suuzert schreef:
En toch is dat luisteren heel moeilijk. In mijn ogen was ik goed bezig, we deden ons dingetje wel, tot ik beinvloed werd door anderen om mij heen. En dat is heel spijtig, dat mensen soms zo kunnen zijn..je moet in de paardenwereld eigenlijk absoluut niet snel twijfelen, wat ik dus wel deed. Maar dat heeft dan meer met jezelf te maken tegenover andere mensen dan tegenover het paard.

De beste stuurlui staan aan wal, iedereen maakt fouten, en daar leer je weer van :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:56

ben het helemaal met je eens Suuzert, wat een ontzettend naar verhaal over jou en je paard :(:)

Ik heb soms ook het idee dat mensen vooral doen wat ze doen om andere mensen tevreden te stellen. Je moet soms erg sterk in je schoenen staan om tegen advies in te gaan, iets anders te doen.
Ik adviseer vrij vaak mensen met enorme problemen met rijden om gewoon een tijdje niet te rijden, lekker op de grond bezig te zijn, goed kijken naar je paard. Heel vaak kunnen ze niet de druk van andere mensen aan. Je hoort namelijk te rijden. Er is zoveel druk van "zo hoort het", dat gaat heel vaak tegen het gevoel om naar je paard te luisteren in.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:11

@paardentango, ik vind het moeilijk om antwoord te geven op je poll. Heb uiteindelijk maar kameraad en trainer ingevuld, maar dat is allebei niet echt het woord waar ik naar zoek. Leider van onze tweepersoonskudde vind ik een goed woord, maar ik weet hoe dat vaak geinterpreteerd wordt, als zijnde dominant en bazig, dat bedoel ik er niet mee.
Er worden inderdaad veel woorden gebruikt die zoveel verschillende betekenissen kunnen hebben, dat ze eigenlijk inhoudsloos zijn geworden.
Ik ga toch voor vriend en leider, maar dan in de zin zoals het gaat bij dansen. Ik geef aan wat we gaan doen en mijn paard volgt, maar alleen als ik goed leid ;)

Anoniem

Re: Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:13

vrijheids van meningsuiting voor dieren?!
tmoet toch niet gekker worder
straks mogen ze ook nog gaan stemmen!

;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:29

Asyaa schreef:
vrijheids van meningsuiting voor dieren?!
tmoet toch niet gekker worder
straks mogen ze ook nog gaan stemmen!

;)

Dan zou het zeker op de partij voor de dieren zijn! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:19

Paardentango schreef:
Hmm Twiggy, daar denk ik toch anders over.
Paarden spreken wel degelijk, maar je moet je niet op één dingetje focussen je zou naar het geheel moeten kijken.
Paarden zijn hoog gevoelig ja, veel mensen zeggen dat ze dat ook zijn. Maar de liefste mensen veranderen in nmonsters als je ze boos maakt. Beetje tegenstrijdig vind ik dat. (=niet persoonlijk bedoeld)

Paarden vergelijk ik in de lessen graag met kinderen, omdat ook kinderen vaak dingen doen die onbevangen zijn. Maar ook een kind zal je af en toe even moeten vertellen dat het nu iets moet doen wat tegen je eigen gevoel in gaat. Vaak heb je er een doel mee, soms is dat uit te leggen, en soms ook helemaal niet.
Dat is niet erg. Maar doe je dat niet dan zal een kind je gaan minachten, en ben je steeds minder geloofwaardig. Een kind verwacht van een oudere een zekere autortiteit.

Je kunt met begrip voor de argumenten van het kind toch iets doen wat het niet wil, maar vanuit begrip handelen. Dat is anders dan 'de baas' gaan spelen. Dat is meer van de leiding nemen, en die kan alleen als de leiding wordt geaccepteerd.

Ik blijf van mening dat alle dieren spreken, op hun manier uiteraard maar wel degelijk spreken. Het is aan ons, mensen, of we er naar luisteren en ernaar handelen.

Ik ben helemaal met je eens dat paarden spreken. Ik had het over mensen, hoor. ;)
Ik denk dat je mijn verhaal verkeerd begrepen hebt. ;)
Paarden spreken, schreeuwen soms zelfs. En dan ben je verkeerd bezig, als ze al schreeuwen. ;(
Veel paarden zijn nog puur, helaas niet meer allemaal, heb ik het idee. Paarden die al jaren geen paard meer mogen zijn om allerlei redenen, ervaar ik niet altijd meer als puur. Die zijn vaak heel erg verward, snappen soms zelfs de lichaamstaal niet meer. En dat zie je als ze in een kudde terecht komen. Daar word ik altijd vreselijk verdrietig van. En ik kan dit doortrekken naar allerlei (huis)dieren......

Kinderen iets vertellen wat tegen je gevoel ingaat? Wat dan? Noem eens een voorbeeld? Ik heb zelf een dochter en als ik haar iets duidelijk moet vertellen (en dat is best regelmatig bij een 4-jarige), gaat dat niet per se tegen mijn gevoel in, hoor. Welnee, ik weet dat zij duidelijkheid en grenzen nodig heeft. Je doet dat juist uit liefde, een kind heeft dat hard nodig, anders krijgt je kind het alleen maar moeilijker in het leven. Problemen op school, niet kunnen luisteren, grenzeloos gedrag, agressief gedrag, niet sociaal zijn, noem maar op.....

Overigens, mijn paard heeft ook duidelijkheid nodig (en dan heb ik het ook niet over gebruik van geweld, want daar ben ik helemaal niet van. Met lichaamstaal en op het juiste moment even reageren, snapt hij het meteen al). Al wil ik een kind en een paard niet met elkaar vergelijken, want met kinderen kun je nog praten, dat zijn kleine mensen, maar een paard is een dier, wat ons toch niet altijd begrijpt en wij hen ook niet. Ook al doen we wel ons best, althans, een aantal mensen doet dat, want ik weet ook wel dat niet iedereen zijn best hiervoor doet. :n
Helaas. ;(

Dus ik ben het in grote lijnen juist helemaal met je eens. :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:49

Veel boeiende posts zeg...

Even tussendoor reageren.

Tussen luisteren en twijfelen aan jezelf zit nogal wat verschil, luisteren is niet zozeer iets van jezelf als maar van een ander. Paarden zijn dieren die hun best doen om ons te begrijpen, en als we twijfelen aan wat we willen komt er geen duidelijkheid over datgene wat gezegd wordt.
Het komt op mij over als zelf niet goed weten hoe je in het leven staat, hoe je je eigen leven moet leiden, dat is niet om te katten. Het maakt je sterk ontvankelijk voor negativitiet en argumenten. Mensen zijn nu eenmaal sterk in beargumenteren, soms staan ze zelf niet eens achter wat ze moeten beargumenteren. Denk aan je werk, of andere situaties, dat moeten we leren en past ook in onze mensenwereld. (Helaas)
Op basis van argumenten denk ik dat we veel handelen, terwijl we misschien diep in ons hart anders willen.
In de paardengedachte past dat niet. Paarden zijn eerlijk, en ik geloof pertinent niet dat paarden jokken, of net-doen-alsof. Paarden zijn ook niet van porselein en ik heb niet de behoefte om te verkondigen dat ik nooit een brul geef, een tik geef of op een andere manier mijn standpunt duidelijk maak. Soms achteraf denkend, sukkel dat had je best wat milder kunnen doen, want het is niet altijd alleen maar lief, lief, lief met grote jongens als paarden. Maar ik ben ik, en jij bent jij.
Wij kunnen wel heel goed, wat Kruger al schrijft, je anders voordoen dan wie je bent. (Denken we)

Het is ook niet gemakkelijk als je zelf twijfelt over je waarnemingsvermogen of over wat je wil met dat ene paard. Vaak zoeken we het ver weg, of romatiseren sterk de dingen die we vinden. TOT... tot we een paard tegenkomen waarbij we anders te werk moeten gaan.
Sommige paarden zjn sterk en hebben hun respect verloren voor mensen. Meestal zijn die levensgevarlijk omdat ze geen grenzen meer kennen ten opzichte van mensen.

Die paarden hebben geleerd dat ze niet gehoord worden, en dat heeft ze boos gemaakt. Met dwang komen we een stukje, maar missen we denk ik de essentie. Met rose wolk ideeën vang je veel vliegen, net als stroop, maar of het allemaal zo simpel en lief ook echt is?
Misschien bij die ene, maar je zal atijd dingen moeten doen die je misschien niet wil. Als een jong paard bang is voor de smid, en pijn heeft misschien weet je dat het toch even moet gebeuren. Of de DA moet een spuitje komen geven, en je paard is retebang. Ja, dan moet je ook even doorpakken, even je liefdevolle ideetjes opzij zetten. Kun je hoogstens jezelf bedenken dat je daar een rol in kan spelen, je kunt paarden vrij veel leren.

Kennen paarden sorry? Ik denk van niet,.
Ik geloof ook dat heel veel mensen zonder twijfel hun best doen, en het echt goed menen omdat we allemaal hier denk ik van parden houden. Ieder vanuit een eigen disciipline en een eigen kijk op de wereld om ons heen.

De vraag blijft staan.

Luister je naar wat je paard zegt, en hoe doe jij dat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:57

ik ben vaak de wijste van de twee......... soms moet ik mij opstellen als de leider PUNT, en soms kan ik me opstellen als uberkammeraad :)

maar ALTIJD ben ik de trainer....

:D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:28

Dat geloof ik direct ;)

Je bent denk ik ook heel erg duidelijk naar paarden toe. (da's positief bedoeld !)

Alleen 'uberkammeraad'' wa's dah ?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:52

Ik ben het eigenlijk wel eens met wat paardentanogo allemaal zegt:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:22

oke,nieuwe poging.

luister je naar je paard?

zo goed mogelijk.
door veel met ze bezig te zijn,goed te kijken naar gedrag b.v. in de kudde steek je al heel veel op.
je leert welke behoeftes welk paard heeft,je ziet specefiek gedrag passende bij dat paard.
kleine signalen........
kijk,luister en leer!
hier heb ik er 4 staan,alle 4 zijn ze anders. heel erg anders.
hebben hun eigen behoeftes hun eigen voorkeuren hun eigen......
hoe je handeld pas je aan aan het paard waarmee je bezig bent,lijkt me logies.
tuurlijk als de smid komt of de DA zal je eens moeten doorpakken
maar je hebt doorpakken en doorpakken
als je niet gelijk naar de klomp grijpt hoef je nog niet op een roze wolk te zitten.

ik ben zeer slecht in het verwoorden van......
ik ben zeer slecht met mensen........
waarom? ik denk juist omdat mensen kunnen praten,dit zeggen maar dat uitstralen.....
vind daar paarden juist duidelijker in.

paarden die het respect verloren hebben in de mens?
daar heb ik er meerdere van gehad,zo binnen gekregen.
1 van die paarden zag ik geen gat in,verder is het altijd goed gekomen.
ik zal er toch wel iets van begrijpen dus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:50

Paardentango schreef:
Dat geloof ik direct ;)

Je bent denk ik ook heel erg duidelijk naar paarden toe. (da's positief bedoeld !)

Alleen 'uberkammeraad'' wa's dah ?

hihi allllleeeeerrrr beste vriendinnetje :D :D waar je jouw diepste zwaarste geheimen mee kan delen, die je in de zeik kan nemen voor de gein........ :D :D

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 07:02

Paardentango schreef:
Hoe probeer je misverstandjes te begrijpen, misverstandjes die gebaseerd zijn op een ander inzicht.
Doe je dat vanuit de baas zijn, of de leider zijn?
Zou het mogelijk kunnen zijn vanuit vriendschap denk je?

ik denk dat vanuit vriendschap een boel mogelijk is, zeer zeker ook op de basis van vertrouwen en WEDERZIJDS respect.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 07:07

Ik ben meer persoonlijke trainer dan baas wat wij natuurlijk allemaal zijn.

De echte baas van je paard is het Dominanste merrie/ruin of hengst in de bak.

Het is wel jammer dat er nog steeds een hoop mensen naar wie de paard helemaal moet luisteren dat het paard niet de beetje vrije wil overheb terwijl dat juist wel goed voor het paard is.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 07:17

ik ben er eens met kensha...ook het paard dient een keuze te hebben en de vrijheid deze duidelijk te mogen maken