Paarden verwent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: Paarden verwent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:34

Tja mijn paarden zijn verwend, daarvoor zijn ze nu eenmaal een luxe hebbeding voor e. Maar ben wel consequent, aanstellerij pakt bij mij niet. Heb zelf dressuurpaarden, maar evenzeer gaan zij de bossen in en komen op verschillende plaatsen, niks te mutsen.

Dus qua management worden ze verwend, maar zoals eerdere gezegd maken veel mensen de fout om te gaan vermenselijken en ja dan krijg je problemen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:39

jasmijn78 schreef:
Ik zie hier dat mensen onder 'verwennen' zaken als scheren, dekens, solaria etc verstaan? Die zaken hebben niets te maken met verwennen... Verwennen is een paard in de opvoeding geen duidelijke grenzen aan geven. En daar krijg je vervelende hufters van.

Mensen interpreteren gedrag en behoeftes van een paard gewoon vaak verkeerd en te antropomorfistisch. Dan is de verhouding leider-paard gewoon zoek. En daardoor onstaan problemen. Niet door een paard onder een solarium te zetten, in een binnenbak te rijden, het af te spuiten met warm water of het een denken op te doen...

Inderdaad, mensen moeten paarden behandelen als paard en niet als mens. Dat wij mensen een solarium fijn vinden, wil niet zeggen dat een paard dit ook zo vind. En dus is dit in onze ogen verwenning, maar in de van een paard is het dat niet. Verwennen zie ik ook eerder in het niet aangeven van grenzen, en toch ook wel in het overvoeren.

Een paard is een paard, zo moet hij dan ook behandeld worden.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 08:49

Megan_ schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik zie hier dat mensen onder 'verwennen' zaken als scheren, dekens, solaria etc verstaan? Die zaken hebben niets te maken met verwennen... Verwennen is een paard in de opvoeding geen duidelijke grenzen aan geven. En daar krijg je vervelende hufters van.

Mensen interpreteren gedrag en behoeftes van een paard gewoon vaak verkeerd en te antropomorfistisch. Dan is de verhouding leider-paard gewoon zoek. En daardoor onstaan problemen. Niet door een paard onder een solarium te zetten, in een binnenbak te rijden, het af te spuiten met warm water of het een denken op te doen...

Inderdaad, mensen moeten paarden behandelen als paard en niet als mens. Dat wij mensen een solarium fijn vinden, wil niet zeggen dat een paard dit ook zo vind. En dus is dit in onze ogen verwenning, maar in de van een paard is het dat niet. Verwennen zie ik ook eerder in het niet aangeven van grenzen, en toch ook wel in het overvoeren.

Een paard is een paard, zo moet hij dan ook behandeld worden.

Ik bedoel ook niet verwennen ten opzichte van goede stal, iedere dag naar buiten en goede verzorging dat is natuurlijk logisch. Maar ik bedoel verwennen qua gedrag veel paarden weten kun grenzen niet meer doordat eigenaren hem niet stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:29

gillian schreef:
Tja, wat is verwend...
Als je hier op bokt kijkt bij bv [omgang en paardengedrag] vind ik dat om te janken...hoeveel mensen niet een probleem hebben met hun paard...Niet te pakken krijgen in de wei, aanvallen enz.
Ik denk dat sommige mensen niet aan een eigen paard toe zijn. Paard is een soort kindje, lief braaf leuk maar als er iets is wordt er niet of verkeerd ingegrepen. Daardoor zijn er zoveel "verwende" of eigenlijk gewoon slecht opgevoedde paarden. Paarden die bij alles hun zin krijgen, snoepjes krijgen bij fout gedrag, beloont worden op het foute moment, noem maar op.
Mensen begrijpen het paard vaak verkeerd, waardoor het een "waardeloze rotbok" is, terwijl het arme beest eigenlijk heel duidelijk aangeeft dat ie ergens last van heeft/moeite mee heeft oid.

Er komen steeds meer mensen met paarden en steeds minder paardenmensen ;)

Ik vind niet pakken uit de wei geen vorm van verwennen... maar je hebt gewoon paarden die je zien als iets die even met ze komt spelen als je in de wei komt, dit doen ze dan door te gaan rennen in de wei.. Mijn pony kan ik ook niet pakken als ze in een vervelende bui is, terwijl ik der de volgende dag gewoon in 1x kan pakken. En als ze gaat lopen klóten dan blijf ik in de wei, komt er geen ander bij en krijgt ze ook geen snoepje/brokken als ik der te pakken hebt terwijl ze dit anders wel krijgt. omdat ze anders der zin krijgt en het nog een paar keer probeert.
Ik vind het een ander verhaal als je brokken/snoepjes op dat moment gaat halen om je paard makkelijker te krijgen.

Ik vind een solarium ook eigenlijk wat verwennen... Ze hebben dit in de natuur toch ook niet? Waarom zou je dat wel nodig hebben dan.. of 100en dekens hebben omdat de eigenaar denkt dat een paard niet tegen een druppeltje water kan. Ik vind dat je een paard dus ook behandelt als een mens door het bv onder een solarium te zetten, met elke temp. verschil gelijk een ander deken op te doen... iig ik heb er nooit problemen mee gehad met die keren dat ze zonder deken in de wei stonden en het begon te regenen, of die keer dat je hem had gewassen en hem met de hand uit moest stappen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:37

in de Natuur!!! Zo'n dooddoener e. Wat heeft dat nu met dit topic te maken!!! :-) lol

Het houden en de manier waarop is ieders zijn eigen keuze.
Topic gaat over paarden die verwend worden en daardoor in gedrag onaangenaam worden.
Insteek is gegeven dat veel mensen paarden gelijk zetten aan mensen en je dus vaak een relatie krijgt waarbij het paard zichzelf gelijk of hoger stelt dan zijn eigenaar. Een loopje neemt met hem/haar en dit kan eindigen in gevaarlijke toestanden.

Dat begint met snoepjes te geven te pas en te onpas om maar iets gedaan te krijgen. of door projectie van de ruiter op vreemde situaties waarbij het paard leert van zich anders te gedragen (misdragen enzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:40

bulck schreef:
in de Natuur!!! Zo'n dooddoener e. Wat heeft dat nu met dit topic te maken!!! :-) lol

ik bedoel het meer als dat het onzinnig is om zoiets te hebben, dat ze prima kunnen leven zonder ;)

en ik hou er niet van als je om zoiets al zo dom gaat lopen doen als je het niet eens snapt wat ik ermee bedoel. dan kan je daar beter over ophouden ;)

edit; je hoeft niet nog 1x uit te leggen waarvoor het topic is, dit is een discussie dus dan mag je je mening geven over wat je verwennen vind..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:54

Ja maar naast de discussie spreken heeft ook weinig inhoud e.

Het houden van een paard is ieders zijn keuze en staat los van verwennen zoals ts de discussie opstartte.
Mijn paarden zijn met hun geschoren vachten, onder dekens en idd in de luxe van solaria, in gedrag wel voorbeeldig. Uitleven doen ze op de wei en daar doen ze wat ze willen.
In het bijzijn van een mens, zijn zij grof gezegd wel ondergeschikt. klinkt grof en zowat authoritaire, maar ze moeten gewoon luisteren, uiteraard op een respectvolle manier aangeleerd.
Kijk het blijven altijd dieren, dus onverwachts kan er altijd iets misgaan. Maar vele ondeugden bij paarden komen voort uit verwennerij. Bokken, weten dat ze vallen en dat er gestopt word, ergens niet voorbij willen, beetje dreigen met vb staken of omhoog komen en dan er toch niet voorbij moeten. Niet stilstaan bij opstappen, niet door plas water enzo enzo
Allemaal punten waarbij negatief gedrag genegeerd wordt en dus vrijheid krijgt om verder te ontwikkelen en dit meestal in negatieve zin.
Dat is verwennen in negatieve zin met daaraan verbonden nadelige gevolgen.
Een solarium is eerder gewoon een luxeding, maar gaat een paard niet slechter van worden.
Maar idd als mijn paarden met hun dekens nat buiten gestaan hebben, ja dan mogen ze drogen onder het solarium en krijgen ze erna hun staldekens om (vnl wel in de wintermaanden)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:16

De punten die jij op noemt, daar ben ik het wel mee eens. Als je dat niet in de hand houdt wordt het van kwaad tot erger, plus dat het je gezag ondermijnt als je eigenlijk ergens langswou en het toch niet doorzet. Het paard heeft dit dan bepaald. Al naar gelang het karakter van het paard is het afwachten hoe lang het duurt voordat hij na dit soort acties helemaal een loopje met je neemt en eindigt in 'onhandelbaar a.k.a gevaarlijk'. Wat veelal gewoon een gedragsprobleem is welke door de onzekeheid van mensen wordt gecreeerd.

Daarbij vind ik nog steeds dat een solarium een luxe, een verwenning is in de ogen van de mens. En niet in de ogen van een paard. Die ziet eerder een appel als een verwenning, waarna het paard vaak ook verwenningsgedrag ontwikkeld ( steeds happen naar je zakken en handen etc.)

enjoy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:19

wat is verwennen je kunt het ook veetrouwen in jou krijgen noemen zodra ze dat hebben kun je er verder mee gaan werken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:26

Megan_ schreef:
Dat wij mensen een solarium fijn vinden, wil niet zeggen dat een paard dit ook zo vind. En dus is dit in onze ogen verwenning, maar in de van een paard is het dat niet.

Een solarium kan een paard best fijn vinden en het kan ook goed voor hem zijn. Het kan het paard helpen om lichamelijk zo fit mogelijk te zijn om het werk zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren voor een mens. Maar nogmaals: het heeft an sich niets te maken met verwennen.

__Marloes schreef:
maar je hebt gewoon paarden die je zien als iets die even met ze komt spelen als je in de wei komt, dit doen ze dan door te gaan rennen in de wei.. Mijn pony kan ik ook niet pakken als ze in een vervelende bui is, terwijl ik der de volgende dag gewoon in 1x kan pakken. En als ze gaat lopen klóten dan blijf ik in de wei, komt er geen ander bij en krijgt ze ook geen snoepje/brokken als ik der te pakken hebt terwijl ze dit anders wel krijgt. omdat ze anders der zin krijgt en het nog een paar keer probeert.

Hier gaat de vergelijking mank... Denken dat je paard in 'een vervelende bui is'... Paarden zjn gewoontedieren en reageren doorgaans reactief. Als jou paard in 'een vervelende bui is' zal daar waarschijnlijk een aanleiding voor zijn. Bijvoorbeeld dat hij het werken met jou niet leuk vind, en daarom op de vlucht gaat zodra hij jou ziet aankomen. Dat het dier uiteindelijk inziet dat vluchten ook niet helpt, hij toch niet van je af komt en zich er dan maar aan overgeeft en zich uiteindelijk toch maar laat pakken. Dat jij dat interpreteert als 'spelen' is puur antropomorfisme... Ga eens paarden in de wei goed observeren, kijk eens goed of je het verschil kunt onderscheiden tussen rangorde bepalen en spelen. Ten eerste is die grens heel dun en ten tweede: als je echt ziet wat paarden verstaan onder 'spelen' mag je blij zijn dat ze niet ECHT met jou willen spelen... (ik zie mijn paarden wel eens met elkaar spelen en moet er niet aan denken dat ik even 600KG in mijn nek krijg..)

Dat jij NIET beloont als je haar uiteindelijk toch te pakken krijgt is ook de verkeerde insteek... Uiteindelijk geeft het paard zich namelijk wel aan jou over door zich te laten pakken en dat moet je ALTIJD belonen. Je moet het een paard altijd aangenaam maken om naar je toe te komen of iets voor je te doen (ook al vergt dat veel van je geduld...)

__Marloes schreef:
Ik vind een solarium ook eigenlijk wat verwennen... Ze hebben dit in de natuur toch ook niet? Waarom zou je dat wel nodig hebben dan.. of 100en dekens hebben omdat de eigenaar denkt dat een paard niet tegen een druppeltje water kan. Ik vind dat je een paard dus ook behandelt als een mens door het bv onder een solarium te zetten, met elke temp. verschil gelijk een ander deken op te doen... iig ik heb er nooit problemen mee gehad met die keren dat ze zonder deken in de wei stonden en het begon te regenen, of die keer dat je hem had gewassen en hem met de hand uit moest stappen.
.

Ook hier geef jij een totaal verkeerde interpretatie aan van verwennen.... Verwennen heeft puur en alleen te maken met een verkeerde reactie op gedrag en behoeftes van een paard, en an sich niets met luxe of faciliteiten.

bulck schreef:
Insteek is gegeven dat veel mensen paarden gelijk zetten aan mensen en je dus vaak een relatie krijgt waarbij het paard zichzelf gelijk of hoger stelt dan zijn eigenaar. Een loopje neemt met hem/haar en dit kan eindigen in gevaarlijke toestanden.

Precies... Veel paardenliefhebbers leven nog in de Penny-droom dat hun paard hun beste vriend is... Ze vergeten dat er naast vertrouwen ook respect moet zijn en dat de ruiter ALTIJD leider/baas moet zijn... En dat je dat niet altijd voor elkaar krijgt bij een paard door hem altijd maar te knuffelen, te koetelen etc. Dat houdt in dat je het paard op de juiste momenten wel eens moet corrigeren. En op te weten wat het juiste moment is, moet je zijn gedrag op de juise manier kunnen interpreteren, en de correctie goed kunnen doseren. Dat principe hebben veel mensen met paarden vaak nog niet goed begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:27

Het is maar wat jij onder verwennen vind vallen. Zelf vind ik dat we eerder meer kennis hebben opgedaan over het wel/niet straffen en het gedrag van paarden over de laatste jaren heen. Vroeger zullen er ongetwijfeld meer klappen (met de zweep) zijn gevallen zodra een paard ergens niet langs wou als deze bang was voor iets. Niets zeiken, doorlopen. Maar zouden die mensen net zoveel kennis (of interesse) hebben gehad in het natuurlijke instinct en gedrag van hun paarden als dat wij nu hebben? Ik durf hier zowel zeker met een 'Nee' op te antwoorden. Nu weten wij dat je het vertrouwen best wel kan beschadigen als je op het verkeerde moment agressie gebruikt bij een paard. Vroeger waren paarden gebruiksvoorwerpen, om je te helpen bij het harde werken en als vervanging van de hedendaagde auto, vertrouwen, of een band hebben met je paard was eigenlijk niet zo belangrijk. Paarden van nu zijn gezelschapsdieren in de westerse wereld, mensen houden ze als maatje voor het leven om een band mee te kunnen delen en al lang niet meer om te helpen bij het werken :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:35

Wat is verwennen.
Ik zie paarden die voor elk klein wondje/bultje naar de DA gaan, maar ook paarden die alleen een DA zien bij inentingen.
Of paarden die iets eng vinden er niet langs hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:58

jasmijn78 schreef:
__Marloes schreef:
maar je hebt gewoon paarden die je zien als iets die even met ze komt spelen als je in de wei komt, dit doen ze dan door te gaan rennen in de wei.. Mijn pony kan ik ook niet pakken als ze in een vervelende bui is, terwijl ik der de volgende dag gewoon in 1x kan pakken. En als ze gaat lopen klóten dan blijf ik in de wei, komt er geen ander bij en krijgt ze ook geen snoepje/brokken als ik der te pakken hebt terwijl ze dit anders wel krijgt. omdat ze anders der zin krijgt en het nog een paar keer probeert.

Hier gaat de vergelijking mank... Denken dat je paard in 'een vervelende bui is'... Paarden zjn gewoontedieren en reageren doorgaans reactief. Als jou paard in 'een vervelende bui is' zal daar waarschijnlijk een aanleiding voor zijn. Bijvoorbeeld dat hij het werken met jou niet leuk vind, en daarom op de vlucht gaat zodra hij jou ziet aankomen. Dat het dier uiteindelijk inziet dat vluchten ook niet helpt, hij toch niet van je af komt en zich er dan maar aan overgeeft en zich uiteindelijk toch maar laat pakken. Dat jij dat interpreteert als 'spelen' is puur antropomorfisme... Ga eens paarden in de wei goed observeren, kijk eens goed of je het verschil kunt onderscheiden tussen rangorde bepalen en spelen. Ten eerste is die grens heel dun en ten tweede: als je echt ziet wat paarden verstaan onder 'spelen' mag je blij zijn dat ze niet ECHT met jou willen spelen... (ik zie mijn paarden wel eens met elkaar spelen en moet er niet aan denken dat ik even 600KG in mijn nek krijg..)

Dat jij NIET beloont als je haar uiteindelijk toch te pakken krijgt is ook de verkeerde insteek... Uiteindelijk geeft het paard zich namelijk wel aan jou over door zich te laten pakken en dat moet je ALTIJD belonen. Je moet het een paard altijd aangenaam maken om naar je toe te komen of iets voor je te doen (ook al vergt dat veel van je geduld...)

Nu ga jij oordelen over een situatie waar je niet eens bij was. En dat is nogal dom..
maar sorry hoor, ik zie mijn pony plezier hebben in het weg rennen voor mij. en zoals ze zich gedraagt tegen over mij is niet alleen weg lopen, maar ook naar me toe komen en dan ineens omdraaien en wegrennen. Dat noem ik niet als vluchten omdat ze wat niet leuk vind oid maar als spelen ja. :)
En dit heeft ze maanden niet gedaan, 3 dagen geleden deed ze het en gister kon ik der gewoon een vliegendeken opgooien in de wei. Dan is het toch echt er een spelletje van maken in mijn ogen ipv dat ze wat niet leuk vind hoor :+ Mijn pony is nogal een grapjas, die houdt van een grapje op zn tijd. Maar nee, dat is geen smoesje zodat ze dat wel mag. ze krijgt op die momenten net zo goed op der donder ja. maar eens een keer iets mis lopen hoort erbij.
het zijn nog steeds levende beesten, niet van die robots die altijd alles perfect doen

Ik bedoel het meer op zo'n manier te zeggen dat het niet altijd is dat het komt omdat ze niet opgevoedt zijn, maar ze mogen toch ook wel 1x een grapje uithalen? ;) maar daarna krijgen ze wel op hun donder.. de meeste mensen laten het daarna toe, dan ben je een knol wel aan het verwennen ;)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:15

Miss_Montana schreef:
Het is maar wat jij onder verwennen vind vallen. Zelf vind ik dat we eerder meer kennis hebben opgedaan over het wel/niet straffen en het gedrag van paarden over de laatste jaren heen. Vroeger zullen er ongetwijfeld meer klappen (met de zweep) zijn gevallen zodra een paard ergens niet langs wou als deze bang was voor iets. Niets zeiken, doorlopen. Maar zouden die mensen net zoveel kennis (of interesse) hebben gehad in het natuurlijke instinct en gedrag van hun paarden als dat wij nu hebben? Ik durf hier zowel zeker met een 'Nee' op te antwoorden. Nu weten wij dat je het vertrouwen best wel kan beschadigen als je op het verkeerde moment agressie gebruikt bij een paard. Vroeger waren paarden gebruiksvoorwerpen, om je te helpen bij het harde werken en als vervanging van de hedendaagde auto, vertrouwen, of een band hebben met je paard was eigenlijk niet zo belangrijk. Paarden van nu zijn gezelschapsdieren in de westerse wereld, mensen houden ze als maatje voor het leven om een band mee te kunnen delen en al lang niet meer om te helpen bij het werken :)

Wat is nu eigenlijk het punt wat je hier mee wilt maken? Dat de paarden van nu per definitie verwend zijn? En dat de paarden vroeger onrechtvaardig werden behandeld?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:34

PattyOosten schreef:
Miss_Malfoy schreef:
@PattyOosten: Weet niet wat jij van manege paarden gewend bent, maar geloof me, als je het paard waar ik het over heb flink aan het werk zet kun je er zo L1 mee starten. Iedere ruiter. Beest werkt keurig volgens het boekje, is niet verreden of wat dan ook, omdat er gewoon niet dressuurmatig aan geprutst word. :)

Ik denk dat onze definities van perfect nogal van elkaar verschillen. De manege paarden die ik gereden heb, waren allemaal wel in staat een L1 proefje te rijden. Ook zonder ze eerst "flink aan het werk" te zetten.

Ja maar nu haal je mijn bericht uit elkaar. ;)
Eronder staat waarom ze flink aan het werk moet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:55

Miss_Montana schreef:
Vroeger zullen er ongetwijfeld meer klappen (met de zweep) zijn gevallen zodra een paard ergens niet langs wou als deze bang was voor iets. Niets zeiken, doorlopen. Maar zouden die mensen net zoveel kennis (of interesse) hebben gehad in het natuurlijke instinct en gedrag van hun paarden als dat wij nu hebben?

Dat vraag ik mij af... Vroeger waren de mensen die werkten met paarden gewoon veel rechtlijniger, duidelijker... Die hadden geen tijd voor eindeloos getrut. Volgens mij zijn paarden vooral gebaat bij duidelijkheid. Dat we nu misschien beter weten WAAROM een paard schrikt, wil nog niet zeggen dat daarmee de wijze waarop men vroeger reageerde op een schrikkend paard per definitie verkeerd was....

Mijn paard mag best wat eng vinden, maar hij moet wel voorwaarts reageren op mijn been en hij moet er uiteindelijk wel langs. Dus moet je hem wel eens overtuigen (soms met een tik van een zweep als dat nodig is) om er langs te gaan. Om hem daarna te belonen. Zo overwin je een bepaalde situatie en leer je het paard dat als hij doet wat jij wil, alles goed komt en dat het helemaal niet eng was. Nu zie je vaak dat mensen veel te veel (verkeerde) aandacht schenken aan een schrikkend paard (het dier teveel afwachten, het paard het initiatief laten nemen etc), het dier willen geruststellen en feitelijk aan het belonen zijn voor dat het niet doet wat er gevraagd wordt. En daar krijg je dan weer lastige paarden van EN je wint ook nog eens GEEN vertrouwen.

Ik ben nog altijd meer van de 'niet zeiken, doorlopen', dan van het 'agossie vind je het zo eng? koeteldekoet'

Miss_Montana schreef:
Maar zouden die mensen net zoveel kennis (of interesse) hebben gehad in het natuurlijke instinct en gedrag van hun paarden als dat wij nu hebben?

Meer dan je denkt... Ik zie bij veel mensen van de oude stempel toch echt vaak veel kennis en inzicht terug.... Daar zouden veel mensen nog wat van kunnen leren.

Miss_Montana schreef:
Paarden van nu zijn gezelschapsdieren in de westerse wereld, mensen houden ze als maatje voor het leven om een band mee te kunnen delen en al lang niet meer om te helpen bij het werken

Volgens mij is het juist de valkuil van nu dat mensen hun paard als hun 'maatje' zien en daardoor de zo belangrijke verhouding leider-paard uit het oog verliezen.

__Marloes schreef:
maar sorry hoor, ik zie mijn pony plezier hebben in het weg rennen voor mij.

Prima als jij dat zo wil zien hoor.... Als jij je daar fijn bij voelt... Ik zou mij ernstig gaan afvragen wat ik verkeerd doe dat mijn paard van mij wegloopt.

__Marloes schreef:
Mijn pony is nogal een grapjas, die houdt van een grapje

Ook een goed voorbeeld van antropomorfisme: denken dat een paard gevoel voor humor heeft....

__Marloes schreef:
maar ze mogen toch ook wel 1x een grapje uithalen? maar daarna krijgen ze wel op hun donder.. de meeste mensen laten het daarna toe, dan ben je een knol wel aan het verwennen

Ook een goed voorbeeld van hoe het niet moet: Paarden zijn gebaat bij duidelijkheid en een consequente ruiter. 1x iets toestaan omdat jij dat interpreteert als een 'grapje' van het paard, en hem de volgende keer op zijn donder geven is NIET consequent, en daarom NIET eerlijk naar het paard. Maar goed, die discussie daarover is gezien de wijze waarop jij het gedrag van jou paard interpretereert zinloos... Imo heb je dan nog echt veel te leren... Jouw voorbeelden illustreren echter wel heel goed de manier waarop veel mensen hun paard en hun gedrag zien... Helaas...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:19

@jasmijn78: Kan me helemaal vinden in dat eerste stukje... Vind je het gek dat mensen zich ergeren aan paarden in het verkeer?

Bij mij ging het pas geleden ook mis, stonden we daar met twee steigerende paarden... :o
Nou dan wacht ik niet af, zodra meneer weer 4 hoeven op de grond had lopen je donder, dan ga ik wel voorop, hoppa langs die tractor, en dan weer lekker door. Hoef ik ook nog niet eens voor te meppen of te schoppen, gewoon rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:34

Megan_ schreef:
Wat is nu eigenlijk het punt wat je hier mee wilt maken? Dat de paarden van nu per definitie verwend zijn? En dat de paarden vroeger onrechtvaardig werden behandeld?

Ik wil helemaal geen punt maken. Nergens heb ik gezegd dat paarden van nu verwend zijn of dat paarden van vroeger onrechtvaardig zouden zijn behandeld. Allemaal jouw interpretatie maar niet mijn woorden :) Zoals Jasmijn78 zegt, er was geen tijd voor eindeloos tutten dus deed je het ook niet. In de loop der tijd zijn mensen gewoon erg veranderd als het aankomt op huisdieren. Honden had je vroeger ook niet om lekker mee te knuffelen, maar toch is het nu een van de meest gewaardeerde huisdieren.

Wat ik ermee probeerde duidelijk te maken is dat men vroeger heel anders naar paarden keek dan nu. Ze waren er niet om mee te tutten en leuke dingen mee te doen maar om mee te werken. Vooralsnog neem ik er geen standpunt in, vroeger was vroeger en nu is nu. En ik ga om met mijn paard zoals ik dat wil, of mensen dat onder verwennen vinden vallen of juist niet zou mij een worst wezen. Zolang het respect wederzijds is tussen mijn paard en mij is er niets aan de hand. En ik durf te zeggen dat ik de leidende positie heb en daar is absoluut geen harde hand aan te pas gekomen, alleen een consequente maar geduldige houding.

@Jasmijn78: Op veel punten ben ik het met je eens. Behalve het eerste stuk, paarden moet je imo wel als individu zien en niet ieder paard is gebaat bij doorlopen en niet zeiken. Toen mijn merrie in het begin ergens echt bang van was op buitenrit kon je in haar geval wel het beste stoppen en haar laten kijken. Deed je het niet en gebruikte je veel been of de zweep was er een grote kans dat je in een knoertharde back up zo in de sloot belandde. Ik heb zelf voor deze manier gekozen omdat het bij mijn paard zichtbaar meer effect had dan op de hardere manier. Daarnaast vond ik het ook veiliger omdat ze alleen stilstond. Zodra ik wel been of zweep gebruikte begon ze te bewegen, dat zou de situatie gevaarlijker maken. En ze is er zeker niet slechter van geworden, natuurlijk is dat per paard heel anders en zal een ander er ongetwijfeld wel van gaan etteren. Maar daar gaat de discussie niet over en ik wil er ook geen discussie over starten. Ik pak het zo aan en het gaat prima en jij pakt het op een andere manier aan wat voor jouw paard(en) weer prima werkt ;)

En om even terug te komen op het leider verhaal is het idd iets wat mensen snel uit het oog verliezen, natuurlijk kan je paard je maatje zijn. Maar je mag nooit vergeten dat paarden wel leiding nodig hebben. De meeste probleempaarden zijn al heel erg geholpen bij iemand die gewoon zegt waar het op staat ipv iemand die er maar een beetje omheen loopt te draaien. Voor het paard is niets zo vervelend als het totaal niet weten waar ze mee te maken hebben of aan toe zijn.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:40

we hadden het er toevallig gister op stal nog over!
ik vind dat de paarden van tegenwoordig echt gewoon vies verwent worden.
regent het krijgen ze een regendeken anders worden ze nat.
worden binnen gehaald buiten gezet elkedag een schone stal met veel stro en genoeg hooi om te eten.
brokken worden voorgeschoteld ze worden 2x perdag gepoetst.
in de winter geschoren deken er op dik int stro want stel je voor dat die het koud krijgt
dan hoef die maar 1 uur te lopen en de rest van de dag lekker in de wei, pff wat hebben die paarde het
luxe. denk zelf dat de paarde het zelf ook niet erg zouden vinden om de heledag bezig te zijn. we maken die paarden ZELF gewoon verwend.
(doe het zelf ook zo hoor met me paard) maar eigelijk hebben ze het 1ste klas op manege paarden naar :Y)

ze zijn gewoon TE verwend en veel paarden maken er misbruik van.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:42

ja idd, dat doet mijn paard ook snel, er misbruik van maken. Te veel verwennen is ook slecht. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:45

wishmypride schreef:
ja idd, dat doet mijn paard ook snel, er misbruik van maken. Te veel verwennen is ook slecht. ;)

Misbruik ergens van maken zit niet in de gedachtegang van een paard. Zo zijn ze niet aangelegd, ze denken simpelweg niet zo. Ze reageren alleen maar op hetgeen wat jij afgeeft. Als een paard misbruik maakt van de situatie is er echt iets mis met de opvoeding en dat ligt geheel bij de eigenaar ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:49

roybrit schreef:
worden binnen gehaald buiten gezet elkedag een schone stal met veel stro en genoeg hooi om te eten.
in de winter geschoren deken er op dik int stro want stel je voor dat die het koud krijgt
dan hoef die maar 1 uur te lopen en de rest van de dag lekker in de wei, pff wat hebben die paarde het
luxe. denk zelf dat de paarde het zelf ook niet erg zouden vinden om de heledag bezig te zijn. we maken die paarden ZELF gewoon verwend.

Weer iemand die het kennelijk niet snapt... verwennen is een verkeerde interpretatie van gedrag en behoeften van een paard waardoor problemen ontstaan in de gezagsverhouding tussen paard en ruiter...

Het is echt tekenent dat zoveel mensen denken dat een schone stal, regelmatig voeren, een solarium of een dek opdoen ect. valt onder verwennen... Triest eigenlijk....

(ik ga er niet meer inhoudelijk op in, anders blijf ik in de herhaling vallen...)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:57

jasmijn78 schreef:
roybrit schreef:

Weer iemand die het kennelijk niet snapt... verwennen is een verkeerde interpretatie van gedrag en behoeften van een paard waardoor problemen ontstaan in de gezagsverhouding tussen paard en ruiter...

Het is echt tekenent dat zoveel mensen denken dat een schone stal, regelmatig voeren, een solarium of een dek opdoen ect. valt onder verwennen... Triest eigenlijk....

(ik ga er niet meer inhoudelijk op in, anders blijf ik in de herhaling vallen...)

pff wat stel jij je aan die paarde van nu hebben t gewoon luxe

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:59

jasmijn78 schreef:
roybrit schreef:

pff wat stel jij je aan die paarde van nu hebben t gewoon luxe[/quote]

je je kan paard ook gewoon de wei op dondere en laten verregene

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:24

Nou daar is anders ook nog nooit een (GEZOND!) paard aan doodgegaan hoor. :+