Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Ik zie hier dat mensen onder 'verwennen' zaken als scheren, dekens, solaria etc verstaan? Die zaken hebben niets te maken met verwennen... Verwennen is een paard in de opvoeding geen duidelijke grenzen aan geven. En daar krijg je vervelende hufters van.
Mensen interpreteren gedrag en behoeftes van een paard gewoon vaak verkeerd en te antropomorfistisch. Dan is de verhouding leider-paard gewoon zoek. En daardoor onstaan problemen. Niet door een paard onder een solarium te zetten, in een binnenbak te rijden, het af te spuiten met warm water of het een denken op te doen...
Megan_ schreef:jasmijn78 schreef:Ik zie hier dat mensen onder 'verwennen' zaken als scheren, dekens, solaria etc verstaan? Die zaken hebben niets te maken met verwennen... Verwennen is een paard in de opvoeding geen duidelijke grenzen aan geven. En daar krijg je vervelende hufters van.
Mensen interpreteren gedrag en behoeftes van een paard gewoon vaak verkeerd en te antropomorfistisch. Dan is de verhouding leider-paard gewoon zoek. En daardoor onstaan problemen. Niet door een paard onder een solarium te zetten, in een binnenbak te rijden, het af te spuiten met warm water of het een denken op te doen...
Inderdaad, mensen moeten paarden behandelen als paard en niet als mens. Dat wij mensen een solarium fijn vinden, wil niet zeggen dat een paard dit ook zo vind. En dus is dit in onze ogen verwenning, maar in de van een paard is het dat niet. Verwennen zie ik ook eerder in het niet aangeven van grenzen, en toch ook wel in het overvoeren.
Een paard is een paard, zo moet hij dan ook behandeld worden.
gillian schreef:Tja, wat is verwend...
Als je hier op bokt kijkt bij bv [omgang en paardengedrag] vind ik dat om te janken...hoeveel mensen niet een probleem hebben met hun paard...Niet te pakken krijgen in de wei, aanvallen enz.
Ik denk dat sommige mensen niet aan een eigen paard toe zijn. Paard is een soort kindje, lief braaf leuk maar als er iets is wordt er niet of verkeerd ingegrepen. Daardoor zijn er zoveel "verwende" of eigenlijk gewoon slecht opgevoedde paarden. Paarden die bij alles hun zin krijgen, snoepjes krijgen bij fout gedrag, beloont worden op het foute moment, noem maar op.
Mensen begrijpen het paard vaak verkeerd, waardoor het een "waardeloze rotbok" is, terwijl het arme beest eigenlijk heel duidelijk aangeeft dat ie ergens last van heeft/moeite mee heeft oid.
Er komen steeds meer mensen met paarden en steeds minder paardenmensen
lolbulck schreef:in de Natuur!!! Zo'n dooddoener e. Wat heeft dat nu met dit topic te maken!!!lol

Megan_ schreef:Dat wij mensen een solarium fijn vinden, wil niet zeggen dat een paard dit ook zo vind. En dus is dit in onze ogen verwenning, maar in de van een paard is het dat niet.
__Marloes schreef:maar je hebt gewoon paarden die je zien als iets die even met ze komt spelen als je in de wei komt, dit doen ze dan door te gaan rennen in de wei.. Mijn pony kan ik ook niet pakken als ze in een vervelende bui is, terwijl ik der de volgende dag gewoon in 1x kan pakken. En als ze gaat lopen klóten dan blijf ik in de wei, komt er geen ander bij en krijgt ze ook geen snoepje/brokken als ik der te pakken hebt terwijl ze dit anders wel krijgt. omdat ze anders der zin krijgt en het nog een paar keer probeert.
__Marloes schreef:Ik vind een solarium ook eigenlijk wat verwennen... Ze hebben dit in de natuur toch ook niet? Waarom zou je dat wel nodig hebben dan.. of 100en dekens hebben omdat de eigenaar denkt dat een paard niet tegen een druppeltje water kan. Ik vind dat je een paard dus ook behandelt als een mens door het bv onder een solarium te zetten, met elke temp. verschil gelijk een ander deken op te doen... iig ik heb er nooit problemen mee gehad met die keren dat ze zonder deken in de wei stonden en het begon te regenen, of die keer dat je hem had gewassen en hem met de hand uit moest stappen.
.
bulck schreef:Insteek is gegeven dat veel mensen paarden gelijk zetten aan mensen en je dus vaak een relatie krijgt waarbij het paard zichzelf gelijk of hoger stelt dan zijn eigenaar. Een loopje neemt met hem/haar en dit kan eindigen in gevaarlijke toestanden.
jasmijn78 schreef:__Marloes schreef:maar je hebt gewoon paarden die je zien als iets die even met ze komt spelen als je in de wei komt, dit doen ze dan door te gaan rennen in de wei.. Mijn pony kan ik ook niet pakken als ze in een vervelende bui is, terwijl ik der de volgende dag gewoon in 1x kan pakken. En als ze gaat lopen klóten dan blijf ik in de wei, komt er geen ander bij en krijgt ze ook geen snoepje/brokken als ik der te pakken hebt terwijl ze dit anders wel krijgt. omdat ze anders der zin krijgt en het nog een paar keer probeert.
Hier gaat de vergelijking mank... Denken dat je paard in 'een vervelende bui is'... Paarden zjn gewoontedieren en reageren doorgaans reactief. Als jou paard in 'een vervelende bui is' zal daar waarschijnlijk een aanleiding voor zijn. Bijvoorbeeld dat hij het werken met jou niet leuk vind, en daarom op de vlucht gaat zodra hij jou ziet aankomen. Dat het dier uiteindelijk inziet dat vluchten ook niet helpt, hij toch niet van je af komt en zich er dan maar aan overgeeft en zich uiteindelijk toch maar laat pakken. Dat jij dat interpreteert als 'spelen' is puur antropomorfisme... Ga eens paarden in de wei goed observeren, kijk eens goed of je het verschil kunt onderscheiden tussen rangorde bepalen en spelen. Ten eerste is die grens heel dun en ten tweede: als je echt ziet wat paarden verstaan onder 'spelen' mag je blij zijn dat ze niet ECHT met jou willen spelen... (ik zie mijn paarden wel eens met elkaar spelen en moet er niet aan denken dat ik even 600KG in mijn nek krijg..)
Dat jij NIET beloont als je haar uiteindelijk toch te pakken krijgt is ook de verkeerde insteek... Uiteindelijk geeft het paard zich namelijk wel aan jou over door zich te laten pakken en dat moet je ALTIJD belonen. Je moet het een paard altijd aangenaam maken om naar je toe te komen of iets voor je te doen (ook al vergt dat veel van je geduld...)

Mijn pony is nogal een grapjas, die houdt van een grapje op zn tijd. Maar nee, dat is geen smoesje zodat ze dat wel mag. ze krijgt op die momenten net zo goed op der donder ja. maar eens een keer iets mis lopen hoort erbij.
maar daarna krijgen ze wel op hun donder.. de meeste mensen laten het daarna toe, dan ben je een knol wel aan het verwennen
Miss_Montana schreef:Het is maar wat jij onder verwennen vind vallen. Zelf vind ik dat we eerder meer kennis hebben opgedaan over het wel/niet straffen en het gedrag van paarden over de laatste jaren heen. Vroeger zullen er ongetwijfeld meer klappen (met de zweep) zijn gevallen zodra een paard ergens niet langs wou als deze bang was voor iets. Niets zeiken, doorlopen. Maar zouden die mensen net zoveel kennis (of interesse) hebben gehad in het natuurlijke instinct en gedrag van hun paarden als dat wij nu hebben? Ik durf hier zowel zeker met een 'Nee' op te antwoorden. Nu weten wij dat je het vertrouwen best wel kan beschadigen als je op het verkeerde moment agressie gebruikt bij een paard. Vroeger waren paarden gebruiksvoorwerpen, om je te helpen bij het harde werken en als vervanging van de hedendaagde auto, vertrouwen, of een band hebben met je paard was eigenlijk niet zo belangrijk. Paarden van nu zijn gezelschapsdieren in de westerse wereld, mensen houden ze als maatje voor het leven om een band mee te kunnen delen en al lang niet meer om te helpen bij het werken
PattyOosten schreef:Miss_Malfoy schreef:@PattyOosten: Weet niet wat jij van manege paarden gewend bent, maar geloof me, als je het paard waar ik het over heb flink aan het werk zet kun je er zo L1 mee starten. Iedere ruiter. Beest werkt keurig volgens het boekje, is niet verreden of wat dan ook, omdat er gewoon niet dressuurmatig aan geprutst word.
Ik denk dat onze definities van perfect nogal van elkaar verschillen. De manege paarden die ik gereden heb, waren allemaal wel in staat een L1 proefje te rijden. Ook zonder ze eerst "flink aan het werk" te zetten.

Miss_Montana schreef:Vroeger zullen er ongetwijfeld meer klappen (met de zweep) zijn gevallen zodra een paard ergens niet langs wou als deze bang was voor iets. Niets zeiken, doorlopen. Maar zouden die mensen net zoveel kennis (of interesse) hebben gehad in het natuurlijke instinct en gedrag van hun paarden als dat wij nu hebben?
Miss_Montana schreef:Maar zouden die mensen net zoveel kennis (of interesse) hebben gehad in het natuurlijke instinct en gedrag van hun paarden als dat wij nu hebben?
Miss_Montana schreef:Paarden van nu zijn gezelschapsdieren in de westerse wereld, mensen houden ze als maatje voor het leven om een band mee te kunnen delen en al lang niet meer om te helpen bij het werken
__Marloes schreef:maar sorry hoor, ik zie mijn pony plezier hebben in het weg rennen voor mij.
__Marloes schreef:Mijn pony is nogal een grapjas, die houdt van een grapje
__Marloes schreef:maar ze mogen toch ook wel 1x een grapje uithalen? maar daarna krijgen ze wel op hun donder.. de meeste mensen laten het daarna toe, dan ben je een knol wel aan het verwennen

Megan_ schreef:Wat is nu eigenlijk het punt wat je hier mee wilt maken? Dat de paarden van nu per definitie verwend zijn? En dat de paarden vroeger onrechtvaardig werden behandeld?
Zoals Jasmijn78 zegt, er was geen tijd voor eindeloos tutten dus deed je het ook niet. In de loop der tijd zijn mensen gewoon erg veranderd als het aankomt op huisdieren. Honden had je vroeger ook niet om lekker mee te knuffelen, maar toch is het nu een van de meest gewaardeerde huisdieren. 
wishmypride schreef:ja idd, dat doet mijn paard ook snel, er misbruik van maken. Te veel verwennen is ook slecht.
roybrit schreef:regent het krijgen ze een regendeken anders worden ze nat.
worden binnen gehaald buiten gezet elkedag een schone stal met veel stro en genoeg hooi om te eten.
brokken worden voorgeschoteld ze worden 2x perdag gepoetst.
in de winter geschoren deken er op dik int stro want stel je voor dat die het koud krijgt
dan hoef die maar 1 uur te lopen en de rest van de dag lekker in de wei, pff wat hebben die paarde het
luxe. denk zelf dat de paarde het zelf ook niet erg zouden vinden om de heledag bezig te zijn. we maken die paarden ZELF gewoon verwend.
jasmijn78 schreef:roybrit schreef:regent het krijgen ze een regendeken anders worden ze nat.
worden binnen gehaald buiten gezet elkedag een schone stal met veel stro en genoeg hooi om te eten.
in de winter geschoren deken er op dik int stro want stel je voor dat die het koud krijgt
dan hoef die maar 1 uur te lopen en de rest van de dag lekker in de wei, pff wat hebben die paarde het
luxe. denk zelf dat de paarde het zelf ook niet erg zouden vinden om de heledag bezig te zijn. we maken die paarden ZELF gewoon verwend.
Weer iemand die het kennelijk niet snapt... verwennen is een verkeerde interpretatie van gedrag en behoeften van een paard waardoor problemen ontstaan in de gezagsverhouding tussen paard en ruiter...
Het is echt tekenent dat zoveel mensen denken dat een schone stal, regelmatig voeren, een solarium of een dek opdoen ect. valt onder verwennen... Triest eigenlijk....
(ik ga er niet meer inhoudelijk op in, anders blijf ik in de herhaling vallen...)
jasmijn78 schreef:roybrit schreef:regent het krijgen ze een regendeken anders worden ze nat.
Weer iemand die het kennelijk niet snapt... verwennen is een verkeerde interpretatie van gedrag en behoeften van een paard waardoor problemen ontstaan in de gezagsverhouding tussen paard en ruiter...
Het is echt tekenent dat zoveel mensen denken dat een schone stal, regelmatig voeren, een solarium of een dek opdoen ect. valt onder verwennen... Triest eigenlijk....
(ik ga er niet meer inhoudelijk op in, anders blijf ik in de herhaling vallen...)