BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffiem

Re: BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:20

Ben ook aan het lezen met steinbrecht, een heel interessant boek, maar best wel "zware" kost om het te lezen en te begrijpen in zekere zin. Ik ga dan ook helemaal met poes mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:23

Ik heb nu al tig keer de eerste hoofdstukken gelezen, herbegin altijd maar, maar wil em deze keer helemaal doornemen!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:57

Dus we lezen Steinbrecht?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:18

nee ruiters en rechters eerst toch?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:28

Ruiters en Rechter en Steinbrecht. Welke boek het eerst maakt mij niet uit. Ben overigens bezig met dressuur onder vuur, ook een zeer interessant boek!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:11

moet ik wel even weten want dan weet ik welk boek moet aanschaffen :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 04:15

Dames en Heren,

Er wordt binnenkort een ZééééééR belangwekkend bericht vrijgegeven m.b.t. dit onderwerp Door het Nationale perscentrum der boekenlees kunst uit monde van prof. dr. W. Orm. Laten wij dit met gepaste eerbied en rust afwachten.

Met vriendelijke groet Kadankovitch

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 04:36

Ik wil dit wel volgen en aan de hand hiervan beslissen of ik een boek al dan niet aanschaf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:16

Wat een goed idee! Als ik het haal om in de gestelde periode een boek te lezen zou ik ook graag mee willen doen. Wel heb ik nog twee vragen: gaan we alleen boeken met rijtechnische inhoud bespreken, of zou iets anders (anatomie, longeren, aan de hand gymnastiseren, noem maar op) ook aan bod kunnen komen? En wat het uitlopen van de discussie betreft: misschien dat een Lagerhuis-opzet wat zou zijn? Een periode afspreken om in te discussiëren, bijvoorbeeld een maand nadat iedereen het hele boek gelezen heeft, en dan aan de volgende bespreking beginnen?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:19

Interessant: wie geeft het officiële startschot ;) ?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:33

Ik weet dat we nog even moeten wachten. Hermelientje contact met de opperste 'Bokt'. Dus even geduld. Maar aangezien het mij idee was, mag ik het wel over het idee hebben, of het ook zo gaat worden hangt niet an mij af. Maar ik zou graag hebben dat iedereen meedoet (die het betreffende boek gelezen heeft); geen toelatingseisen!!
Gezien het overlijden van Ernest van loon is voorgesteld zijn boek Ruiters en Rechters te bespreken. Dat zou ik erg fijn vinden, maar het is niet alleen mjn persoonlijke voorkeur. Meneer van Loon heeft ook een niet te onderschatte invloed gehad op de ontwikkeling van ruiters en trainers in Nederland, daarom lijkt het mij van belang om zijn mening te kennen. Zijn boeken hebben een duidelijke boodschap, zijn gemakkelijk te lezen en algemeen te koop.

Wie het startschot geeft weet ik niet, maar de leiding van Bokt wilt dit project bekijken, dat kost wat tijd. Maar ik zou het fijn vinden als het zorgvuldig wordt aangepakt.

Hopelijk is dit voor het eerste voldoende uitleg.
Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:12

Wat een goed initiatief! Ik ga het boek ook aanschaffen en lezen! +:)+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 23:47

Even een update:

Ik heb contact gezocht met de nieuwsredactie omdat het me heel leuk leek als er een bericht op de voorpagina komt als het topic start. Daarmee bereik je gelijk een grotere groep mensen. In verband met vakanties was het niet mogelijk gelijk een antwoord te geven maar het idee wordt bekeken en ik krijg antwoord. Het leek me dus handig even te wachten op dit antwoord. Er stond kort geleden een recensie van een nieuw verschenen boek op de voorpagina, met de opmerking van een lid van de nieuwsredactie dat er op dit moment geen plaats is voor een aparte 'boekenhoek' maar dat ze in de toekomst wel vaker recensies zullen doen, zodat bokkers over boeken kunnen discussiëren. Dus hopelijk wordt mijn verzoek welwillend bekeken.

Ik heb het volgende voorgesteld.
We beginnen met Ruiters en rechters als eerste boek. (Hier konden immers veel mensen zich in vinden en we moeten gewoon ergens beginnen en het is een mooi eerbetoon aan de onlangs overleden Ernest van Loon, waarover de meest recente Bit schreef: "Hij was zijn tijd ver vooruit, want paardenman Ernest van Loon streed decennia geleden al voor paardenwelzijn in de dressuur. Harmonie tussen ruiter en paard was zijn motto."
We lezen 1 hoofdstuk per week (naderhand kan dit natuurlijk worden aangepast als de praktijk uitwijst dat meer/minder handiger zou zijn). Dus eerste week lezen we hoofdstuk 1, tweede week lezen we hoofdstuk 2 en bespreken hoofdstuk 1, enz. Als het hele boek gelezen is houden we een termijn aan van 2 weken om het boek als geheel te bespreken.

Tijdens het verloop van de bespreking van het eerste boek kan iedereen die meedoet met suggesties komen over een volgend te lezen boek, eventueel voorzien van een gloeiend betoog waarom we dat boek allemaal zouden moeten lezen. Ik zal dan van die suggesties een overzicht maken (met eventueel het gloeiende betoog of gewoon een korte beschrijving van elk boek). We kunnen dan tijdig op democratische wijze beslissen welk boek we als volgend boek gaan lezen.

@Hestejeste
Ik denk persoonlijk dat elk boek dat over paarden in de breedste zin gaat in aanmerking kan komen voor de hippische boekenclub.

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende op de hoogte heb gebracht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:24

Weet iemand waar ik dit boek (vanuit BE) kan halen? Ik wil graag meedoen :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:31

@Poes;
Er bestaat een Hippische boekhandel die adverteren in verschillende paardebladen. Kan het hier niet voor U opzoeken. Maar zij hadden het boek nog enige tijd geleden.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:31

Ik ga er morgen even op googlen :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:37

Moet zeggen dat ik het een enorm gaaf idee vind! Helaas ben ik niet rijk genoeg om om de zoveel tijd een nieuw boek aan te schaffen. Dus lees lekker mee.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 00:59

poes schreef:
Weet iemand waar ik dit boek (vanuit BE) kan halen? Ik wil graag meedoen :j

Je hebt hier in Nederland http://www.mediaboek.nl die hebben veel paardenboeken, ze leveren wel naar België maar ik weet niet hoe het met betalen vanuit België zit.
Ook http://www.bol.com kan hem leveren (daar kun je met creditkaart betalen).
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 06-08-09 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 01:03

Juangi schreef:
Moet zeggen dat ik het een enorm gaaf idee vind! Helaas ben ik niet rijk genoeg om om de zoveel tijd een nieuw boek aan te schaffen. Dus lees lekker mee.

Ben je lid van een bibliotheek. Misschien kun je hem lenen, soms kunnen ze boeken uit een andere bibliotheek laten komen als ze zelf het boek niet hebben.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:04

Ja, dat is ook een oplossing! :)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:28

kadankovitch ik vind wel dat jij het start schot mag doen aangezien het jou idee is natuurlijk! maar weet niet hoe de rest daarover denkt.

Hermelientje goed intiatief voor de voorpagina, ik had idd ook de recensie van laatst gezien. Fijn dat jij de gang van zaken in de gaten houdt!

Ik ga ruiters en rechters deze week eens aanschaffen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:48

Leuk idee, dit hou ik in de gaten.
Ruiters en Rechters heb ik al heeel lang, is altijd één van mijn leidraden geweest en veel aan gehad. Ik doe dus graag mee met het eerste boek.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:54

Ik hoop alleen dat er wel paal en perk wordt gesteld aan oeverloze discussies zoals dat altijd het geval is tussen LDR en klassiek. Ernst van Loon was neem ik aan niet voor het rijden volgens de LDR methode en ik hoop niet dat deze boekbesprekening weer een zoveelste LDR tegen klassiek discussie en omgekeerd gaat worden.
Misschien een soort regelement maken waar men zich aan moet houden en de aanstelling van een scheidsrechter??

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 14:15

Schangah schreef:
Ik hoop alleen dat er wel paal en perk wordt gesteld aan oeverloze discussies zoals dat altijd het geval is tussen LDR en klassiek. Ernst van Loon was neem ik aan niet voor het rijden volgens de LDR methode en ik hoop niet dat deze boekbesprekening weer een zoveelste LDR tegen klassiek discussie en omgekeerd gaat worden.
Misschien een soort regelement maken waar men zich aan moet houden en de aanstelling van een scheidsrechter??

Volgens mij is er al een soort scheidsrechter, nl de moderator. ;)
Moderator Apple merkte het volgende al op:
Citaat:
Kan me wel voorstellen dat als er een interessant onderwerp de kop op steekt dat er dan bijvoorbeeld een nieuwe discussie over dat onderwerp gestart wordt zodat het oorspronkelijke topic over het boek blijft gaan.

Volgens mij komt de uitdrukking LDR methode niet voor in het boek van van Loon dus als we allemaal ons best doen om die uitdrukking niet te gebruiken dan komen misschien bepaalde mensen ook niet op het topic afgesneld met hun gebruikelijke supersonische snelheid. Misschien afspreken om het in voorkomende gevallen L D R te noemen, zodat het niet boven komt met de zoekfunctie. :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:34

:D lijkt me verstandig L D R of L..R Dan komt het zeker niet in de zoekfunctie naar boven.