Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:55

Nou ik persoonlijk vind het juist heel moeilijk om te besluiten, wel of geen bijrijder.
Ik wil het beste voor me paard, maar ik ben stapelgek op dr, en doe het liever allemaal zelf.
Aan de andere kant gun ik der gewoon iemand die lief voor der is. Ze hoeft er niet onder te lijden dat ik minder tijd heb, ook al is het maar een periode

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:55

Sorry anneliesdj,
maar dat snap ik niet.
Leg eens uit.
;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:56

De meesten die een paard hebben om de heb nemen helaas niet eens de moeite om op zoek te gaan naar een bijrijdster.

Ik heb geen bijrijdster nodig, maar ik heb er wel een (nu even niet, maar komt wel weer) omdat ik nou eenmaal op een zelfvoorzienende stal sta en ik wel graag iemand achter de hand heb voor bijvoorbeeld vakanties. Bovendien geef ik op deze manier iemand weer de kans om ook een beetje een eigen pony te hebben voor 1 of 2 dagen in de week.
Mijn pony krijgt alle aandacht die ze nodig heeft en die ze kan gebruiken, zeker van mij en ik ben dan ook heel kieskeurig wie ik met haar laat omgaan. Maar zo weet ik wel zeker, dat ook wanneer ik niet de mogelijkheid heb om te gaan (ziekte, school, werk, whatever) dat er iemand is die mij met alle liefde overneemt :j

Bovendien heb ik liever dat iemand een bijrijder heeft om zijn paard de extra aandacht te geven dan om het paard een paar dagen op stal te laten staan zoals je ook erg vaak ziet.

Neuh ik vind de stelling zeker weten onzin :n

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:59

Ook ik heb al jaren verzorgsters/bijrijdsters, de reden: tijdgebrek i.v.m. opleiding. Sja je kan het egoistisch noemen, ik wil m'n paard niet kwijt en toch op kamers met studentenleven in, en dé oplossing was iemand voor erbij zoeken.
En het leuke van deze oplossing is dat het voor mij goed werkt (al was het wennen, iemand anders aan je paard), ik maak er iemand anders blij mee die zelf geen paard heeft en m'n paard krijgt meer aandacht dan ooit :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:59

Annouk schreef:
Sorry anneliesdj,
maar dat snap ik niet.
Leg eens uit.
;)

Nou ja, als het zo simpel is als jij het schetst vind ik er ook niets mis mee.

Maar als het iemand is die niet goed heef nagedacht bij aanschaf of geen zin heeft om in de regen te verzorgen/rijden, liever voor de tv zit oid dan denk ik dat het beter is om te verkopen. Want dat zal wss alleen erger worden, als je eenmaal begint met; ik doe liever ... dan gaat dat steeds verder.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:00

Ik heb ook in de weekeinden een bijrijdster. Puur om wat tijd voor mezelf te hebben.
Ik ben er iedere dag, ook in het weekeind! Om te checken of alles goed is, uit te mesten, water te geven en te voeren. Maar het ik vind het wel lekker om in het weekeind eventueel nog wat anders te kunnen plannen, dus dan laat ik het rijden e.d graag aan een ander over op die dagen.
De rest van de week rij/longeer ik zelf. En een dagje stil staan is ook geen ramp, ze staan toch altijd buiten met veel ruimte.

RoodZonnetje

Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat ik er geen respect voor heb, maar ik vind wel dat je alleen aan paarden moet beginnen wanneer je er alle tijd en geld voor hebt. Tuurlijk, voor noodgevallen (denk aan dingen als een been breken) is een bijrijder handig, maar structureel vind ik niet juist.

janouk

Heel veel paarden in de topsport worden niet gereden door de eigenaar, maar door een ingehuurde ruiter :D Veel paarden op de Olympische Spelen zijn niet van de ruiters zelf maar van eigenaren, die een bijrijder hebben om hun paard uit te brengen.
Wat denkt jouw collega van deze mensen? :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:01

Wat een onzin.. die collega van jou.. haha..

Ik heb zelf waarschijnlijk nu ook een bijrijdster, ben een poosje op zoek geweest..
waarom ik er een heb.. niet voor de verzorging (sta volpension gestald) niet voor het geld, ze hoeft niks te betalen.

Wel omdat ik het voor mijn paardje goed vind dat er ook een ander op rijd, omdat ik het heel leerzaam vind mijn paard te observeren onder het zadel (gaat een beetje moeilijk als je er zelf op zit)
En vooral omdat ik zelf heel veel heb geleerd van verzorgen/bijrijden, en heel veel plezier heb gehad. Dit wil ik doorgeven aan de "volgende generatie"
(man man wat klink ik nu oud)

Annouk

anneliesdj schreef:
Nou ja, als het zo simpel is als jij het schetst vind ik er ook niets mis mee.

Maar als het iemand is die niet goed heef nagedacht bij aanschaf of geen zin heeft om in de regen te verzorgen/rijden, liever voor de tv zit oid dan denk ik dat het beter is om te verkopen. Want dat zal wss alleen erger worden, als je eenmaal begint met; ik doe liever ... dan gaat dat steeds verder.

Ik snap het.
:j

PardoesJessi

Zijn er werkelijk zoveel paarden die a een X bedrag per maand in een hokje worden gestopt en waar de eigenaar vervolgens maar niet naar omkijkt?
Ik bedoel ik weet het niet hoor, heb mijn paarden al weer jaren aan huis. Maar als ik zie wat een gemiddelde pensionstal en het verdere onderhoud van een paard kost..........En dat alleen om te hebben???

lammie2701

ik vind die mening ook erg kort door de bocht.
onze pony is 17 jaar oud, maar dat is er niet vanaf te zien, wij rijden nu alleen nog maar aangespannen met haar omdat mijn broer en ik te groot en te zwaar voor haar zijn geworden. het mennen is ong. 1 keer in de week en de andere dagen zou ze dan stilstaan....gevolg: zij kan haar energie niet kwijt en wordt chagerijnig...
een stalgenootje vond de pony die zij van mijn instructrice huurde te sloom en ze mocht er niet veel mee ivm beengebreken, die problemen geven bij crossen en springen enz., dus zij wilde wel op tjitske rijden (ze had er al een paar keer op gereden en dat klikte ontzettend goed). dus toen zijn wij, mijn instructrice en dat meisje overeengekomen dat het het beste was voor alle partijen dan zij op tjitske zou gaan rijden...
die andere pony werd dan voor meerdere dagen aan de andere huurster verhuurd.

dus alle partijen blij...
wij doen alles qua verzorging in principe en zij hoeft alleen maar te rijden in principe...en die 2 zijn echt een ontzettend leuk stel...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:02

Hee!

Ik vind dat het aan de reden ligt waarom je een bijrijder zoekt.
- omdat je het zelf niet meer kunt doen, maar de rest wel wilt doen. Dat je het beste voor je paard/pony doet, tijdgebrek enz.= goed :D
- omdat je domweg gewoon te lui bent, geen zin.= fout :n
Je kunt iemand anders er veel plezier mee doen hem/haar op jouw te laten rijden.
Zo denk ik er ongeveer over! :P
Zolang het maar het beste voor je paard is en je die gelukkig maakt!
:+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:07

anneliesdj schreef:
Natasja91 schreef:
[quote="Annouk"
Het ligt totaal aan de reden waarom iemand een bijrijder heeft.
Er zitten namelijk ook mensen bij die een paard aanschaffen waarbij het na een tijdje toch wel tegenvalt om het paard de beweging te geven die het nodig heeft, zeker bij slecht weer of op momenten dat ze liever iets anders doen.
Dan schakelen ze maar een bijrijder in, zodat ze zelf niet zo veel moeite moeten doen om het paard toch beweging te geven.
[/quote

Dan nog vind ik dat ze een prima keuze maken.
Een bijrijder zoeken is dan toch VELE malen beter dan het paard niet genoeg beweging geven?
Juist top dat mensen die oplossing gebruiken zodat het paard niet de dupe wordt van het tegenvallen van het onderhouden van het paard.

In zo'n geval zou het wss een betere keuze zijn om het paard te verkopen zodat een ander er plezier van kan hebben.

Dit is ook presies hetgeen wat ik met mij KWPN merrie gedaan heb. Omdat ze niet in de weg stnd heeft ze een jaar tekoop gestaan tot ik de pervecte nieuwe eigenaresse voor haar heb gevonden, bokker Zwieke heeft wel genoeg tijd en zin om haar te rijden en dat ik presies wat dat paardje nodig had. Ze genoot ervan om te mogen werken en ik gaf haar die beweging niet. Natuurlijk mis ik haar maar het is beter zo. Ik had haar kunnen houden en een bijrijder kunnen zoeken en toch heb ik geen bijrijder voor haar gezocht.

Mn shet pas ik zelf niet op, daar heb ik wel een bijrijder voor. Maar mn shet is meer een gezeldschappony als een werkpaard die kan net als mn andere paarden makkelijk een tijd zonder te moeten werken, de paarden die ik nu heb hebben het niet perse nodig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:09

PardoesJessi schreef:
Zijn er werkelijk zoveel paarden die a een X bedrag per maand in een hokje worden gestopt en waar de eigenaar vervolgens maar niet naar omkijkt?
Ik bedoel ik weet het niet hoor, heb mijn paarden al weer jaren aan huis. Maar als ik zie wat een gemiddelde pensionstal en het verdere onderhoud van een paard kost..........En dat alleen om te hebben???

Ik zeg toch ook niet dat er veel van dit soort mensen zijn?
Maar er zijn wel genoeg mensen die zelf gewoon geen zin hebben en dan het paard maar op stal laten staan of een bijrijder zoeken.
En ja, er zijn genoeg mensen die een pony voor de kids kopen die vervolgens na een jaar vreselijk verveeld en moddervet voor zich uit staat te kijken. Maar ja, daar worden dan meestal geen bijrijders voor gezocht, dan heb je het eerder over verzorgmeisjes :)

M3lisss

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:15

is helaas waar!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:24

Wat een onzin. Als ik nou een paard wil omdat ik het leuk vind en 'm alleen maar in de wei laat staan. Moet ik toch zeker zelf weten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:25

Das dan knap zielig voor je paard.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:26

ja idd.. paardje heeft toch ook aandacht nodig!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:28

Van wie? Ze staan met z'n 5en in de wei! Een paard heeft soortgenoten en ruimte nodig. Niet persé iemand die er dagelijks op rijdt hoor. Da's lariekoek.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:30

Dat hangt er helemaal vanaf hoe groot die wei dan is. Als je ze echt als soort van wilde kudde wilt laten zijn hebben ze veel meer ruimte nodig dan de gemiddelde wei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:31

sflj schreef:
Wat een onzin. Als ik nou een paard wil omdat ik het leuk vind en 'm alleen maar in de wei laat staan. Moet ik toch zeker zelf weten?

Je suggereerd dat je één paard hebt en hem alleen laat staan, dat is zielig ja.

En ookal staan ze in een groep, dan nog kan een beetje beweging geen kwaad hoor, paarden worden al zo onnatuurlijk gehouden dat het argument 'vriendjes is alles wat ze nodig hebben' ook niet bepaald realistisch is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:35

Bovenstaande hangt heel erg van het paard af. Mijn paard zou er doodongelukkig van worden, die heeft aandacht/werken hard nodig. Maar ik ken ook paarden die gewoon niet zo veel met mensen hebben en liever lui dan moe zijn, volgens mij zijn die prima gelukkig als ze hun leventje in een groot weiland met vriendjes mogen slijten :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:45

Ik suggereer niks, jij leest misschien zoals je wil lezen.
Een paard dat ruimte genoeg heeft en in een groep staat krijgt doorgaans meer beweging dan 1 die op stal staat en iedere dag een uurtje gereden wordt. ;)
En wat is onnatuurlijk? Een paard is van nature een dier dat op de vlakte leeft met soortgenoten.
Jij beweert dat een paard bereden moet worden en hebt het over natuurlijk??

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:50

Ik zit al jaren in de paarden... Ik heb voor mijn paarden gekozen en zij niet voor mij... Ik ben dus ook verantwoordelijk voor hun welzijn.... Bijrijder hebben is niet verkeerd... Ik kan vele situaties opnoemen waarbij het wel goed is om bijrijder te hebben...

* Er zijn mensen die een paard willen hebben voor hebben (status) maar er verder niet naar omkijken. Er wordt vaak genoeg tegen mij gezegd; 3 paarden, dan zal je wel rijk zijn, absoluut niet, ik maak keuzes... Ik ken een paard dat idd gekocht vanwege status, eigenaar kijkt er niet naar om, verzorger heeft hem opgeknapt maar eigenaar wil hem niet verkopen...
* Nog zoiets; ouders kopen paard voor kind, ik heb in omgeving meegemaakt dat ouders paard kopen voor hun kind en dan raakt het kind geinteresseerd in jongens en zien zij hun eigen paard niet meer staan

Ik heb een bijrijder (voor mijn merrie) omdat ik reumatisch ben. Ik werk onregelmatig en heb een vriend ver weg wonen die om de tijd bij slaapt en niets met paarden heeft. Hij wil wel helpen, maar niet uren op stal zitten zoals ik... De merrie heeft aanleg in dressuur, maar ik kan door mijn reuma geen wedstrijden rijden, mijn merrie vind het leuk om te doen. Moet ik haar dit dan ontnemen (volgens jou collega)?
Ik ben dagelijks met hen bezig, variatie in het werken; longeren, dressuur, bosritten, strandritten en rust. Soms zijn er dagen dat ik moet overlaten aan een ander, ik heb dit moeten leren... Ik wilde alles zelf doen ondanks mijn pijnen maar geleerd om zuinig met lichaam te zijn

*Mijn ruin is een pittige, daar laat ik niet zo snel iemand op rijden...
Ik kan nog heel lang erover praten, maar dan heb ik pagina's vol geschreven...

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, dan is het meestal wel goed....