Lovely schreef:Vergelijk maar eens de opleidingen van vroeger en nu. Toen ik nog een lovje was, kreeg ik les van een hele 'old school' instructeur die in de jaren '60 Deurne had gedaan en een paar jaar Warendorf. De oude garde weet het nog wel, drie rosborstelklopjes links en drie uitgeklopte rosborsteltjes rechts. Je hoefde je paard niet 'gepoetst' te noemen als die klopjes er niet waren en je paard niet schoon was en glom. Je hoefde het erf niet 'geveegd' te noemen als er nog een strootje te bekennen was en de stal niet geschept en geveegd als de achterkanten van de stands (jaja) niet exact gelijk geveegd en schoon waren. Tegenwoordig noemen ze dat allemaal onzin, maar het heeft toch echt te maken met de zorg voor je stal en de paarden. Net als dat links opstijgen wat iedereen tegenwoordig zo belachelijk vindt. Het is niet belachelijk als het bekijkt als dat elk paard voor iedereen even bruikbaar moet zijn en volgens dezelfde regels opgevoed werd. Daarom zijn al die gebruiksregels er, dat is voornamelijk voor de veiligheid van mens en paard. Je leerde vroeger ook gewoon rijden op wat er voor handen was en je zorgde maar dat je ze aan het lopen kreeg. Dat is wel een iets andere mentaliteit als dat gepiep van tegenwoordig dat meestal klinkt als 'hij doet het niet'. Dat niet elk paard bij je past is een ding, maar een goede en veelzijdige ruiter rijdt overal op weg, of dat nou een tuigpaard is of een vliegerige trahkener, dat moet er allemaal niet toe doen, een paard is een paard is een paard.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten.
Vroeger vielen we van het paard tijdens de les en werden er met een schop onder onze kont terug opgezet onder het motto : "je moet maar blijven zitten" .Er was geen tijd en zeker geen plaats voor "ja,maar..." en "mijn paard doet..."
en we reden met hetgeen er voorhanden was,dat dat nu een amper zadelmakke draver was of een reus van een warmbloedachtige zonder mond!
Vroeger hadden de ruiters respect voor hun lesgever.Nu hebben die snotneuzen al veel te veel gelezen op internet,ze "weten" allemaal veel beter dan de lesgever hoe het moet en gaan continue in discussie en als ze van hun pony donderen omdat ze door het discussieren geen tijd hebben om effectief te leren rijden dan staan de ouders langs de kant te zwaaien met advocaten en rechtzaken want de lesgever is onbekwaam omdat zoon-of dochterlief van de pony is gevallen... 
De ruiters van tegenwoordig zijn veel meer verwend ,op alle vlakken,dan de oudere garde...
Leuk vooreeld je :Een jaar of 12 geleden kwam Lesley Mc Naught (voor diegene die haar niet kennen,een wereldtopper in die tijd)een vierjarige proberen bij een kennis van mijn toenmalige baas.Paard had in vrijheid gesprongen en beviel haar goed.
We zeiden dat we hem gingen opzadelen zodat ze er even mee kon rijden.Paard had hoofdstel aan en ze zei dat we het zadel achterwege mochten laten.Ze sprong er zonder zadel op ,reed ermee rond,nam een paar sprongen en paard was verkocht!
Dat is voor mij het voorbeeld van een "echte ruiter".Die hebben al die tralala niet nodig
Nu komen ze aan met pa,ma,de trainer,de videocamera en het ultradure zadel...Ik denk niet dat je bij de meeste een testritje zonder zadel moet voorstellen