Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 06:08

Citaat:
Al heb ik wel het idee, maar dat kan iid ook aan mijzelf liggen, dat er steeds meer 'maffe' paarden rondlopen

Misschien wel,maar ik ben 'vroegah'(30 jaar geleden :o )wel op zoek geweest naar een bijrijd paard.Er stonden zat paarden in de buurt maar men zorgde er zelf voor!Behalve natuurlijk de eigenaren van levensgevaarlijke monsters,die zochten wel iemand. :+ .Dus ik ben maar gewoon op de manege verder gegaan :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:05

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:53

AlexandraM schreef:
ik denk dat die hetzelfde zijn! alleen omdat er meer mensen met paarden zijn nu heb je ook meer niet echte paardenmensen ertussen zitten ;) zo simpel is dat!!!

Dit is denk ik de spijker op z'n kop. :j

Er zijn evenveel paardenmensen als vroeger, maar heeeeeeel veel meer mensen met paarden. En pik daar dan maar eens de echte uit. :\

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:07

Kuggur schreef:
Inderdaad, met 22 ben je nog een broekie, en jouw "vroeger" kan niet op eigen ervaring gebaseerd zijn.

Daarom ben ik dus benieuwd wat het verschil met vroeger is :)
Die oefeningen uit het filmpje heb ik overigens ook nog moeten doen, dat was 1995 :) Alleen mijn instructeur liep niet in zo'n pak :P Het arrès gebruikt ie overigens nog wel soms.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:21

Ik denk wel degelijk dat er vroeger meer echte ruiters waren. In het verleden was echt paardrijden (niet het rondsukkelen op het trekpaard van de buurman na een dag werken) echt nog iets voor de upper class. Een paard was toen nog echt een statussymbool. En werd ook (vaak) zo behandeld. Wat ik nu vaak zie is dat paarden min of meer brommers/fietsen voor bepaalde ruiters zijn geworden. En dan vooral voor de ruiters die niet zelf een paard hebben of moeten bekostigen. Die categorie weet niet hoe duur het onderhouden van een paard is. En dragen ook niet de echte verantwoordelijkheid voor dat paard. Financieel niet, maar ook emotioneel vaak niet.
Hoe vaak ik nu niet zie dat volledig natte/bezewete paarden gewoon op een natte, winderige weide worden gegooit, omdat ze nog naar een feestje moeten en echt geen tijd te hebben om na naverzorging te doen. Tsja en dat hoefde je vroeger niet te doen.....

Ik ben overigens pas 32 jaar, dus van echt vroeger weet ik alleen iets van de verhalen van mijn vader. Die natuurijk ook weer erg subjectief zijn ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:24

LDRD schreef:
AlexandraM schreef:
ik denk dat die hetzelfde zijn! alleen omdat er meer mensen met paarden zijn nu heb je ook meer niet echte paardenmensen ertussen zitten ;) zo simpel is dat!!!

Dit is denk ik de spijker op z'n kop. :j

Er zijn evenveel paardenmensen als vroeger, maar heeeeeeel veel meer mensen met paarden. En pik daar dan maar eens de echte uit. :\

kan ik me in vinden :)

RoodZonnetje

Re: Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:26

Coby, als vroeger paardrijden meer wat voor de upperclass was, is het toch juist logisch dat de paarden toen minder behandeld werden? Omdat het meer om de mogelijkheid ('het hoort erbij en het is hip' oid) ging zegmaar, dan om de liefde voor de paarden zelf? Maar paarden en paardrijden is idd wel een stuk toegankelijker geworden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:30

Heino schreef:
Coby, als vroeger paardrijden meer wat voor de upperclass was, is het toch juist logisch dat de paarden toen minder behandeld werden? Omdat het meer om de mogelijkheid ('het hoort erbij en het is hip' oid) ging zegmaar, dan om de liefde voor de paarden zelf? Maar paarden en paardrijden is idd wel een stuk toegankelijker geworden.

Dat denk ik juist niet. Ik denk wel dat de paarden minder doodgeknuffeld en verwend werden dan nu. Maar of de paarden daar minder van werden.
De grote namen hadden vroeger het nodige personeel voor de verzorging van die paarden. En die verzorging moest tot in de puntjes gebeuren. Bijv. even het 'vergeten' een peesbeschermer voor een nacht was toen echt not done.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:35

Dat is waar, ik heb wel het idee dat men vroeger veel punctueler was met verzorging. Maar heb ook het idee dat dat in andere landen nog steeds zo is. Als ik naar Engeland kijk bijvoorbeeld lijkt dat alsnog zo, volgens mij hebben ze daar ook veel meer ponyclubachtige maneges waar ook veel aandacht aan verzorging en dergelijke besteed wordt. Mijn ervaring met maneges is dat het rijden hoog voorop staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:41

Vergelijk maar eens de opleidingen van vroeger en nu. Toen ik nog een lovje was, kreeg ik les van een hele 'old school' instructeur die in de jaren '60 Deurne had gedaan en een paar jaar Warendorf. De oude garde weet het nog wel, drie rosborstelklopjes links en drie uitgeklopte rosborsteltjes rechts. Je hoefde je paard niet 'gepoetst' te noemen als die klopjes er niet waren en je paard niet schoon was en glom. Je hoefde het erf niet 'geveegd' te noemen als er nog een strootje te bekennen was en de stal niet geschept en geveegd als de achterkanten van de stands (jaja) niet exact gelijk geveegd en schoon waren. Tegenwoordig noemen ze dat allemaal onzin, maar het heeft toch echt te maken met de zorg voor je stal en de paarden. Net als dat links opstijgen wat iedereen tegenwoordig zo belachelijk vindt. Het is niet belachelijk als het bekijkt als dat elk paard voor iedereen even bruikbaar moet zijn en volgens dezelfde regels opgevoed werd. Daarom zijn al die gebruiksregels er, dat is voornamelijk voor de veiligheid van mens en paard. Je leerde vroeger ook gewoon rijden op wat er voor handen was en je zorgde maar dat je ze aan het lopen kreeg. Dat is wel een iets andere mentaliteit als dat gepiep van tegenwoordig dat meestal klinkt als 'hij doet het niet'. Dat niet elk paard bij je past is een ding, maar een goede en veelzijdige ruiter rijdt overal op weg, of dat nou een tuigpaard is of een vliegerige trahkener, dat moet er allemaal niet toe doen, een paard is een paard is een paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:52

Pcies Lovely............. ik heb wat op mijn sodemieter gehad als jonkie joh! Echt he........ en niet gaan huilenbalken want dan kon je zo vertrekken

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:55

KiWiKo schreef:
en niet gaan huilenbalken want dan kon je zo vertrekken

Ja wij weenden wat af te paard :Y) Echt.. en eigenlijk hoeft dat nu toch ook weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:56

Nou, inderdaad, gewoon nog een keertje vegen :D. Maar die paarden ook, die wisten gewoon wie wat voor het zeggen had en daar voelden ze zich prima bij. Wij hadden ook veel paarden met Gelders bloed en ook veel tuigpaarden, vooral de laatste kon je je lol mee op. Maar dan gold altijd dat je als je niet sterk was, dan maar slim moest zijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:59

Lovely schreef:
Nou, inderdaad, gewoon nog een keertje vegen :D. Maar die paarden ook, die wisten gewoon wie wat voor het zeggen had en daar voelden ze zich prima bij. Wij hadden ook veel paarden met Gelders bloed en ook veel tuigpaarden, vooral de laatste kon je je lol mee op. Maar dan gold altijd dat je als je niet sterk was, dan maar slim moest zijn.

En dat is voor paarden veel fijner, dan al dat geknuffel op stal. Goede, duidelijke verzorging, goed tuig en eerlijke omgang, daar ontbreekt het nu nog wel eens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:05

Coby, maar de paarden moesten inderdaad goed opgevoed zijn en daar moest je als personeel van opaan kunnen. Bij ons stonden de manegepaarden op stand en als je aan het voeren was, of moest opzadelen dan moest dat wel veilig kunnen, dus geen getrap, gebijt of tegen je aan geschuur en geduw. Als je in een weiland staat, dan gaat dat allemaal wel, maar samen met een paard op stand, wordt ineens wel wat benauwd :D. Daarom heb ik mijn eigen paard (en de paarden waar ik voor zorg) graag volgens de oude regels. Oh, ik tut wat af en geef kusjes bij de vleet, maar dat is mijn initiatief, van het paard pik ik geen onbeleefd gedrag, geen geschuur, geen geduw, geen gelik en al helemaal geen gehap of geknabbel. De paarden zijn daar meestal heel tevreden mee.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:15

Ik ga over het algemeen wel door weer en wind naar mijn verzorgpony en rijd op een manege waar ze goed les geven.
Maar ik ken ook genoeg "mooiweerruiters" en maneges waar "les" betekent: proberen een uur te blijven zitten op een rotknol die "ingereden" is door het twaalfjarige dochtertje van de manege-eigenaar.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:24

Ik merk ook wel grote verschillen hoor wie er echte paarden mensen zijn en wie niet
zo zie ik het wellis gebeuren dat moeder kind van 8 afzet op stal ,kind pony gaat borstelen ,pony is 5 nog jong .. En dat hij niet stil wil staan en kind heel de tijd de pony loopt te slaan en te duwen...
Tja als je maar een eigen pony hebt he dat is de gedachte.. Om maar over haar rijstijl te zwijggen.

Ik durf haast geen bijrijdster te nemen omdat ik zoveel slechte voorbeelden zie
ik vertrouw mijn pony maar aan een paar personen toe
Dat zijn mijn moeder die jarenlang eigen pony heeft gehad vroeguhh ;) Me tante ook vroeguhh ;) en het baasje van mn ponies zus...

Meschien ben ik wel een huppelk5tje maar ik wil alleen mn pony toevertrouwen aan mensen die ruime ervaring hebben. Het is een pony waar ik zelf eigelijk alleen mee hobbel en buitenritjes maak niet een duur dressuurpaard . Maar daarom ben ik er nog wel zuinig op !

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:29

Coby schreef:
Ik denk wel degelijk dat er vroeger meer echte ruiters waren. In het verleden was echt paardrijden (niet het rondsukkelen op het trekpaard van de buurman na een dag werken) echt nog iets voor de upper class. Een paard was toen nog echt een statussymbool.

Hoewel ik ook nog maar 22 ben (snotaap :+), en dus ook maar spreek van een goeie 12 jaar geleden, heb ik daar toch een héél ander beeld van, maar misschien dat dat wel aan de regio ligt? Ik zie hier in de buurt heel sterk het omgekeerde dan jij zegt... Hier waren het vroeger echt praktisch allemaal boeren die paard reden, ook op wedstrijd zag je super vaak tractors met veewagen achter met de paarden op, mensen in overall op wedstijd,... Ook de 'rechtoe-rechtaan' manier van boerenmentaliteit zat er toen veel meer bij. Wilt je paard niet? Dan pak je toch verdorie een zweep en laat je 'm eventjes weten wat jij daarvan denkt. Wilt hij niet aan de teugel? Pak'm dan eens wat strenger door met je hand, trek er maar eens wat aan.

De laatste jaren zie ik veel meer 'gewone' (dus niet-boeren) mensen paarden hebben, mensen die er heel wat geld voor neertellen om dan hun paard hele dagen binnen te laten staan, want ooh wee hij moest toch maar eens struikelen in de wei. Paarden houden voor boeren was normaal, een paard was een beest als een ander, hoef je niet te gevoelig mee zijn. Nu zijn er veel meer mensen die er heel wat geld voor neertellen, heel wat geld betalen voor stalling, voor lessen,... Waardoor ze ook veel 'gevoeliger' zijn met hun paarden, veel voorzichtiger. Ik zie hier in de omgeving ook op wedstrijden tegenwoordig super veel mensen rondlopen in een G-star jeans, met t-shirtje van bikkemberg, make-up,... terwijl vroeger iedereen zijn slechtste kleren uit de kast haalde om op wedstrijd te gaan.

Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk heeft dat te maken met de omgeving waarin je woont. Woon je in/rond grote stad, dan zullen het vroeger waarschijnlijk inderdaad meer 'upper class' dan gewone mensen geweest zijn. Ik woon in een boerengat, dorpje met 2000 inwoners, alle omliggende dorpen zijn soortgelijk... Bij ons waren het toen vooral de boeren, terwijl het nu meer 'iedereen' is.

Ik zie trouwens ook een verschil in manieren van lesgeven aan kinderen (9-14). Nu zijn veel lesgevers bezig met hun lessen leuk te houden, veel afwisseling, maar vooral niet te zwaar. Ook op de club waar ik vroeger reed zie je dit, als ze voor het achttal aan het trainen zijn, dan is dat een klein uurtje, niet al te zwaar, op foutjes wordt wel gewezen en er wordt wel eens wat opnieuw gereden, maar ook niet meer dan dat. Als ik dan kijk naar de trainingen die wij vroeger hadden op diezelfde club voor ons achttal :+, dat was afzien. Herhalen herhalen herhalen herhalen totdat het perfect was, als je eventjes niet oplette werden je beugels eraf gehaald en moest je zo maar verder rijden, constant je aandacht erbij houden want bij het kleinste foutje dat je maakte kreeg je onder je voeten (en dat was dan niet heel vriendelijk en liefelijk..). Er werd behoorlijk met de harde hand lesgegeven, maar als je dat nu doet dan vrees ik dat je nogal veel tegenspraak krijgt van ouders en kinderen zelf...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:32

DaniBanani schreef:
Hoor je dit niet altijd? Dat 't vroeger beter was? Waarschijnlijk roepen wij (zeg ik, als 20-er) dit over 40 jaar ook wel.

Wat vaak gebeurt is dat je de negatieve aspecten van nu, vergelijkt met de positieve aspecten van vroeger. Maar andersom doen mensen vaak niet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er medisch nu wel 't een en 't ander is verbeterd, of aan het tuig, of zo.

Is mijn idee..:)

vroeger lijkt altijd rooskleuriger ;)
Ik denk ook wel eens met weemoed :D terug aan de tijd dat we nog alleen cassettebandjes hadden en een vaste telefoon, maar met paarden heb ik dat nou compleet niet :n

Lovely schreef:
Vergelijk maar eens de opleidingen van vroeger en nu. Toen ik nog een lovje was, kreeg ik les van een hele 'old school' instructeur die in de jaren '60 Deurne had gedaan en een paar jaar Warendorf. De oude garde weet het nog wel, drie rosborstelklopjes links en drie uitgeklopte rosborsteltjes rechts. Je hoefde je paard niet 'gepoetst' te noemen als die klopjes er niet waren en je paard niet schoon was en glom. Je hoefde het erf niet 'geveegd' te noemen als er nog een strootje te bekennen was en de stal niet geschept en geveegd als de achterkanten van de stands (jaja) niet exact gelijk geveegd en schoon waren. Tegenwoordig noemen ze dat allemaal onzin, maar het heeft toch echt te maken met de zorg voor je stal en de paarden. Net als dat links opstijgen wat iedereen tegenwoordig zo belachelijk vindt. Het is niet belachelijk als het bekijkt als dat elk paard voor iedereen even bruikbaar moet zijn en volgens dezelfde regels opgevoed werd. Daarom zijn al die gebruiksregels er, dat is voornamelijk voor de veiligheid van mens en paard.

Volgens mij wordt er nog steeds de nadruk gelegd op vegen bij deurne :D Ik denk dat ze die tijd beter kunnen besteden aan leren met paarden omgaan ;)
Stands zijn al helemaal dieronvriendelijk, ik schaam me eerder dat ik vroeger op een manege reed waar ze stands hadden.

Ik denk eerlijk gezegd dat het vroeger gewoon allemaal makkelijker was. Je wist gewoon niet beter en verder zoeken was niet mogelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 14:34

Over zwaarte van lessen: mijn instructeur heeft het er ook wel eens over dat hij toen hij les kreeg hij 5 uur achtereen moest doorzitten. Na 2 uur werd er dan een ander paard uit stal getrokken en moest hij daar op verder. Tja, doorzitten leer je er wel van :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:36

Sann83, ik vind dat de opleiding in Deurne nogal op zichzelf ingeboet heeft, het is zelfs daar niet meer wat het geweest is. Als ik nu zie wat er vandaan komt, dan kunnen ze niks en begrijpen ze ook niet hoe een paard werkt. Zelfs goed vegen voelen ze zich te goed voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:44

Deurne is niet meer een kwart van wat het 20 jaar geleden was.......... Deurne is een wasse neus geworden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:56

Ik hoefde het vroeger ook niet te flikken om met een strootje in de staart of een vieze pisvlek aan te komen. Vieze laarzen was al helemaal uit den boze.

:= Wat dat betreft ben ik wel een stuk makkelijker geworden. D'r gaat wel een borstel over maar de staart blijf ik meestal af. En als de laarzen veegschoon zijn vind ik dat ook best.

Als mijn pony wat aparts had vroeg ik altijd eerst de buurman, (zo'n echte oude paardenman die al tientallen jaren fokte en alle keuringen afliep)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:10

Lovely schreef:
Vergelijk maar eens de opleidingen van vroeger en nu. Toen ik nog een lovje was, kreeg ik les van een hele 'old school' instructeur die in de jaren '60 Deurne had gedaan en een paar jaar Warendorf. De oude garde weet het nog wel, drie rosborstelklopjes links en drie uitgeklopte rosborsteltjes rechts. Je hoefde je paard niet 'gepoetst' te noemen als die klopjes er niet waren en je paard niet schoon was en glom. Je hoefde het erf niet 'geveegd' te noemen als er nog een strootje te bekennen was en de stal niet geschept en geveegd als de achterkanten van de stands (jaja) niet exact gelijk geveegd en schoon waren. Tegenwoordig noemen ze dat allemaal onzin, maar het heeft toch echt te maken met de zorg voor je stal en de paarden. Net als dat links opstijgen wat iedereen tegenwoordig zo belachelijk vindt. Het is niet belachelijk als het bekijkt als dat elk paard voor iedereen even bruikbaar moet zijn en volgens dezelfde regels opgevoed werd. Daarom zijn al die gebruiksregels er, dat is voornamelijk voor de veiligheid van mens en paard. Je leerde vroeger ook gewoon rijden op wat er voor handen was en je zorgde maar dat je ze aan het lopen kreeg. Dat is wel een iets andere mentaliteit als dat gepiep van tegenwoordig dat meestal klinkt als 'hij doet het niet'. Dat niet elk paard bij je past is een ding, maar een goede en veelzijdige ruiter rijdt overal op weg, of dat nou een tuigpaard is of een vliegerige trahkener, dat moet er allemaal niet toe doen, een paard is een paard is een paard.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten.
Vroeger vielen we van het paard tijdens de les en werden er met een schop onder onze kont terug opgezet onder het motto : "je moet maar blijven zitten" .Er was geen tijd en zeker geen plaats voor "ja,maar..." en "mijn paard doet..."
en we reden met hetgeen er voorhanden was,dat dat nu een amper zadelmakke draver was of een reus van een warmbloedachtige zonder mond!
Vroeger hadden de ruiters respect voor hun lesgever.Nu hebben die snotneuzen al veel te veel gelezen op internet,ze "weten" allemaal veel beter dan de lesgever hoe het moet en gaan continue in discussie en als ze van hun pony donderen omdat ze door het discussieren geen tijd hebben om effectief te leren rijden dan staan de ouders langs de kant te zwaaien met advocaten en rechtzaken want de lesgever is onbekwaam omdat zoon-of dochterlief van de pony is gevallen... >;)

De ruiters van tegenwoordig zijn veel meer verwend ,op alle vlakken,dan de oudere garde...

Leuk vooreeld je :Een jaar of 12 geleden kwam Lesley Mc Naught (voor diegene die haar niet kennen,een wereldtopper in die tijd)een vierjarige proberen bij een kennis van mijn toenmalige baas.Paard had in vrijheid gesprongen en beviel haar goed.
We zeiden dat we hem gingen opzadelen zodat ze er even mee kon rijden.Paard had hoofdstel aan en ze zei dat we het zadel achterwege mochten laten.Ze sprong er zonder zadel op ,reed ermee rond,nam een paar sprongen en paard was verkocht!
Dat is voor mij het voorbeeld van een "echte ruiter".Die hebben al die tralala niet nodig :+
Nu komen ze aan met pa,ma,de trainer,de videocamera en het ultradure zadel...Ik denk niet dat je bij de meeste een testritje zonder zadel moet voorstellen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:20

Geboren Mändli :).