Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:40

Tja geld!!!! Dat snap ik...als ik ga betalen voor het rijden van een van mijn paarden dan ben ik denk ik verkeerd bezig. Ik kan het dan zelf ook wel en heb wat betreft pensionklanten ook wel menig ervaren ruiter staan. Het gaat me echt om mensen die verder willen met een paard, daar in het begin ook mee worden geholpen, maar wel al kunnen sturen, dus weten hoe ze een paard kunnen helpen. En dat is het probleem, die kan ik gewoon niet vinden lijkt wel.

Jitske

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:42

tsja ik woon niet in de buurt.. anders had ik graag zo'n project gestart ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:44

Ik zou er ook niet voor betalen als ik jou was, vooral als de ruiters bij jou veel kunnen leren.

Ik betaal niets voor mijn verzorgpaarden, en krijg er ook niet voor betaald. Ga er wel elke week mee naar privéles, dus dat betaal ik er wel aan. Daar worden de paarden beter van, en ik ook, en daarvoor in ruil heb ik een eigen paard om te rijden. Zo'n constructie moet toch meer mensen lijken, lijkt me.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:51

Dus niet GJ9!! De meeste mensen haken toch af als het een beetje te moeilijk word in hun ogen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:51

Vaak zijn de gene die het wel kunnen en erg handig zijn en ook echt gevoel hebben voor het rijden te bescheiden om zoiets aan te pakken. Vriendin van mij rijd werkelijkwaar op ALLES weg, maar als we dan zeggen van wil jij daar je werk niet van maken dan is het..Ja weet niet of ik dat wel kan..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:52

:= Misschien helpt het als je je site wat meer up-to-date houdt? Nu zijn vele foto's niet zichtbaar ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:58

Tja, op de standaard manege leer je idd niet echt rijden, en anders heb je vaak wel een eigen paard ja :) Bovendien worden er wel snel verkeerde verwachtingen van zichzelf gecreërd op maneges vind ik, je bent daar al snel goed terwijl je daarbuiten weinig kan presteren (ben er zelf ook zo een overigens, maar wel een leergierige ;)) Moet wel zeggen dat mijn manege steeds meer aandacht aan echt rijden gaat besteden :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:04

Ik snap precies wat je bedoelt aerdenhout..

Als kind was ik altijd bij de paarden, niemand kon me er weg houden.. ook klom ik overal op, en ja.. ik heb wel eens een flinke smak gemaakt.. daar gaf ik toen niks om.. opstaan en weer door gaan.. Ik heb in die tijd zo ontzettend veel geleerd op diverse stallen met diverse paarden..

Ik had alleen niet de financiele middelen om een paard aan te schaffen en moest het altijd doen met paarden van anderen.. en hierdoor eigenlijk nooit gepresteerd in de sport..
Maar jonge paarden beleren en paarden corrigeren.. daar ben ik wel al die tijd mee bezig geweest!

Maar idd.. ik zie die echte paardenmeiden ook nergens meer.. niet die meiden die overal fanatiek in zijn en niet weg te slaan bij de paarden.. :n

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:05

Ik denk dat de mensen die jij zoek er zeker wel zullen zijn, maar deze ruiters zijn vaak al opgemerkt zijn en voorzien van werk. Ook weten verschillende echt goede ruiters niet half hoe goed ze zijn. En bij jonge meiden ontbreekt er toch altijd nog een stukje ervaring. Zelf rij ik ook graag lastige paarden, maar ik ben veel ste onzeker om bijv. iemand anders paard serieus te gaan trainen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:10

Als ik nu terug kijk naar mezelf vroeger, had ik ook de ervaring niet, maar juist door het te doen onder begeleiding leer je hoe het wel moet.. alleen moet men het wel willen.. en dat ontbreekt er tegenwoordig juist aan.. dat fanatisme..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:12

Maar wat voor ruiter zoek je dan precies?
Wat zijn de eisen?

Ik lees dat ze i.i.g. een paard vn-nw moeten kunnen rijden, lengtebuigingen moeten kunnen vragen en toepassen, sbw, travers?
En longeren met goede stelling en begrenzing.

Maar ik lees ook dat je het hebt over manegeruiters...

En ik denk dat manegeruiters bovenstaande kennis vaak (nog) niet in huis hebben.

Het ligt natuurlijk aan het niveau van de lessen op een manege maar longeren leren ze er vaak helemaal niet.
Ik zelf heb alles geleerd door bij te gaan rijden en met het bijrijdpaard te gaan lessen. Nu heb ik niet alles geleerd, want goed longeren is voor mij nog echt een leerschool...

Hoe oud moet de ruiter zijn?
Wat voor paarden moet de ruiter rijden? Naar welk niveau moeten ze gereden worden?

Is het misschien een idee om de wedstrijden in de omgeving eens te bezoeken en een soort van talentscout uit te gaan hangen?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:17

in de provincie NH heb je natuurlijk niet zoveel gelegenheid tot het houden van een eigen paard en echt trainen van goede paarden als bijv in gelderland oid (maar ik ben amsterdammer en dat is natuurlijk ook alweer een heel stuk anders dan utrecht en omgeving, stalling is bijna niet te betalen, goede uitwijk mogelijkheden zijn er haast niet). Ik merk zelf dat het verschil in wedstrijd aanbod ook totaal scheef is. Ik heb stage gelopen een jaar geleden in een totaal ander gebied en de wedstrijdsport ligt daar qua niveau ook veel hoger.
Zelf ben ik instructice op een ponymanege, de vaak wat oudere meiden die er qua verantwoordelijkheids gevoel en qua leeftijd aan toe zijn om een paard bij te gaan rijden zijn vaak wat overmoedig en hebben een soort van arrogantie over zich heen, denken toch veelal dat ze "best heel goed kunnen rijden". Natuurlijk zitten er een paar bij die ook écht wel kunnen rijden en er ook echt gevoel voor hebben en ook best een paard zouden kunnen doortrainen en omscholen maar ik merk toch dat dat meiden zijn die de ervaring al op hebben gedaan met vele bijrijdpaarden en af en toe eens de stoute schoenen aantrekken en vragen of ze op Z paarden mogen rijden om te proberen en te voelen. die meiden hebben de kans gekregen en willen ontzettend graag. Ze zijn wel ontzettend schaars in dit gebied. er ligt ook een stukje "afleiding" van de grote stad op de loer natuurlijk.
Je moet ergens beginnen en ze moeten kansen hebben gehad.
Op onze manege leren we meiden die het vragen graag hoe ze een paard moeten longeren, evt ook (mits ze gemotiveerd zijn en er ZELF achteraan gaan en tonen dat ze ECHT willen) met dubbele lijnen etc.

edit: Je moet je bedenken dat in deze regio bijna geen kinderen worden opgevoed met het omgaan met dieren. Meeste lessers bij ons zijn kinderen die van huis uit noooooit met het buitenleven te maken hebben gehad. Als ze het écht leuk vinden pikken ze het wel op, maar de lessers die wél van huis uit (ma heeft een paard) paarden kennen hebben zo hun voorsprong.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:22

laetitia schreef:
Maar wat voor ruiter zoek je dan precies?
Wat zijn de eisen?

Ik lees dat ze i.i.g. een paard vn-nw moeten kunnen rijden, lengtebuigingen moeten kunnen vragen en toepassen, sbw, travers?
En longeren met goede stelling en begrenzing.

Maar ik lees ook dat je het hebt over manegeruiters...

En ik denk dat manegeruiters bovenstaande kennis vaak (nog) niet in huis hebben.

Het ligt natuurlijk aan het niveau van de lessen op een manege maar longeren leren ze er vaak helemaal niet.
Ik zelf heb alles geleerd door bij te gaan rijden en met het bijrijdpaard te gaan lessen. Nu heb ik niet alles geleerd, want goed longeren is voor mij nog echt een leerschool...

Hoe oud moet de ruiter zijn?
Wat voor paarden moet de ruiter rijden? Naar welk niveau moeten ze gereden worden?

Is het misschien een idee om de wedstrijden in de omgeving eens te bezoeken en een soort van talentscout uit te gaan hangen?

deze mensen zijn imo denk ik al van eigen paarden voorzien. Je moet meer kijken naar de voorlezers, grooms etc. Merk bij ons in de regio dat dat vaak de oudere meiden zijn van de manege die GRAAG willen leren en alles aanpakken om maar verder te komen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:28

even de site bekeken.. Als ik dit aanbod een paar jaar geleden had gehad dan zou ik geen moment hebben getwijfeld.
Hier in amsterdam is een soort zelfde idee 2 jaar geleden van start gegaan maar dan met springpaarden. 2 van mijn lessers zijn nu succesvol wedstrijden aan het rijden met hun "leen eigen paarden".

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:45

Hallo,
Ik weet/snap wat je bedoeld.
Waarschijnlijk ben ik ook iemand ben die veelste veeleisend is.
Ik heb momenteel een 4 jarig paard die ik net 4/5 maanden onder het zadel heb.
Ik zoek iemand die me paard soms rijd en dan gaat het vooral ivm bijvoorbeeld in vakantie's.
En natuurlijk zo eens tussendoor.
Zoveel hoeft ze nog niet te lopen maar als ze het doet moet het goed gebeuren!
Lekker met de neus ontspannen naar de grond over de rug en niet in de krul getrokken enz.
Verder wil ik dat ze voor bijna 100% op 1 lijn zitten met mij en het moet klikken met mij en het paard.

Maar ja vind maar eens iemand. Iedereen die ik ken heeft zelf 1 of meerdere paarden.
Dus hebben het druk.
En voor een weekje kun je wel iemand vinden. Maar wil ook niet dat er iedere vakantie iemand anders op gaat.
En als je denkt deze persoon is wel iets, vragen ze gerust om een bijdrage van 100,- per maand!!
Waar zijn de mensen die dit als hobby doen en blij zijn als ze een leuk bij rijpaard hebben?
En dat ze alle vrijheid krijgen als het helemaal goed loopt?

Maar voorlopig doe ik het allemaal zelf wel, en mocht ik met vakantie gaan kan er iemand vast wel.
In de goede hoop dat ik tegen iemand aanloop waar het wel mee klikt.

Groetjes Kim

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:53

aerdenhout1 schreef:
En let wel...ik sta er meestal zelf bij om te helpen, vind ik niet erg, maar ik wordt er zo moedeloos van, dan kan ik het net zo goed zelf doen en dat is nu juist het probleem!

Precies wat ik ook altijd heb met bijrijders! Het kost me meer tijd om het ze allemaal uit te leggen en steeds af te spreken en achteraan te zitten of ze wel komen, dan dat ik zelf m'n tweede paard zou rijden. Daarom doe ik het maar weer zelf..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:08

Als je veel eisen hebt en alles op een bepaalde manier moet gebeuren kan je beter geen bijrijder nemen...

Die bijrijder zal dan nooit aan jouw ideaalbeeld kunnen voldoen en dat zal behoorlijk frustrerend zijn voor zo'n meid.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:04

laetitia schreef:
Als je veel eisen hebt en alles op een bepaalde manier moet gebeuren kan je beter geen bijrijder nemen...

Die bijrijder zal dan nooit aan jouw ideaalbeeld kunnen voldoen en dat zal behoorlijk frustrerend zijn voor zo'n meid.

Zo jij slaat de spijker op zijn kop. ;)
Er zijn genoeg mensen in deze regio te vinden die dit aanbod zeker zouden overwegen maar, als er alleen maar negatief kritiek wordt gegeven en er een ideaal beeld wordt verlangdt van de ruiter dan is het snel klaar en willen er mensen zeker niet voor betalen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:51

Eisen als niet meteen bang bij een paard dat eens een meter opzij springt en een vriendelijke hand en een stabiele zit zijn naar mijn idee niet te hoog.
Dat is alles wat ik vraag.
Persoonlijk vind ik dat erg basis.
Maar ook dat lijkt veel te hoog gegrepen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:37

Voor mij hoeft een bijrijder niet eens (meer) super goed te kunnen rijden. Als ze maar eerlijk is naar m'n paard en het niet na een paar weken al opgeeft!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:52

Dat vind ik toch frappant dat jullie dan op basis van deze minimale eisen geen goede bijrijder kunnen vinden!

Bij ons op stal heeft bijna iedereen een bijrijder (8 paarden) en die zijn allemaal:

Verantwoordelijk
Zorgzaam
Rustig
Leergierig
Geduldig
Met zachte hand
Minstens al 4 jaar bijrijder van het paard
Volwassen (allen boven de 20)

Ik ben ook weer bijrijder nadat ik mijn eigen paard vorig jaar heb verkocht. Ik werd gevraagd door een goede vriendin om haar paard bij te rijden omdat wij dezelfde gedachtengangen hebben en qua persoonlijkheid veel op elkaar lijken.

MAAR onze stal is wel een echte recreatie-stal. Er wordt veel buiten gereden en de dressuur van de meesten is toch B-niveau. We hebben wel allemaal les en er zijn ook een aantal bijrijdsters die nu op M-niveau wedstrijden rijden (eigenaresse rijdt zelf geen wedstrijden).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:10

Ik ken toch best een heleboel handige ruiters en amazones, maar aan deze kant is het ook vrij gebruikelijk dat je niet voor niets rijdt als je wat handig kunt sturen. Overigens ben ik zelf vrij allergisch voor perfectionistische eigenaren die continu op je vingers kijken, ik word er zenuwachtig van, wat rijden en omgang niet ten goede komt. Als een eigenaar een paard bij mij zet, verwacht ik wel een beetje vertrouwen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 13:43

Ik eis echt geen Ankie's! Gewoon de basis kunnen rijden. En ja...ik geef aanwijzingen als ik zie dat het niet gaat zoals ik wil, denk dat dat ook mijn goed recht is als eigenaar van het paard.
Als je daar voor open staat en niet altijd een weerwoord hebt of het toch maar op je eigen manier blijft doen, dan is het inderdaad snel afgelopen.
Meiden die willen leren moeten ook wel een beetje tegen kritiek kunnen van een "oude rot" in het vak.
En ik laat ze echt wel vrij als ik weet dat het verantwoord is.
Voor Troy ( een probleem paard) heb ik 2 keer leuke meiden gehad die na wat hulp ook fijn konden longeren, tot het op het rijden aan kwam. Toen was kritiek ineens niet meer leuk en stopten ze ermee, jammer vind ik dat erg jammer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:53

Het ligt er ook aan hoe de omgang onder elkaar is natuurlijk en hoe de kritiek verwoord wordt.

Als de eigenaar zelf ook open staat voor de beginnende bijrijder en hem op zijn gemak stelt dan kan de bijrijder er ook plezier in krijgen, maar als de eigenaar continu zegt wat er allemaal wel niet goed is en fout gaat dan is de lol er denk ik snel vanaf.

Zelf heb ik liever les van een onafhankelijke instructeur die mij helpt om bij te leren.
Dat heb ik nu ook en heb ik vroeger ook gehad bij mijn vorige bijrijdpaard.
Eigenaar had dan wel dezelfde instructeur maar kwam niet altijd kijken bij mijn les. Dat gaf mij zelf wat meer zelfvertrouwen omdat ik niet steeds op mijn vingers gekeken werd.

Nu ben ik na een jaar het huidige paard te rijden sinds een tijdje heel erg angstig voor het paard geworden, omdat hij steeds onberekenbaarder wordt. Ik ben daarvoor nooit bang geweest maar ik ben het vertrouwen in mijzelf even helemaal kwijt.

Eigenaresse en ik hebben dan ook nu weer les, en vorige week mocht ik de proefles rijden. Eigenaresse stond erbij, en ook al is het een hele goede vriendin van mij, ik word er toch heel erg onzeker van. Want het is wel haar paard waar ik op rijd en vindt ze hoe ik haar paard rijd wel goed? Wat zal ze wel niet van mij denken als ik haar paard bijv. even flink laat inbuigen?

Dat is allemaal onzekerheid en dat is menselijk.
Ik kan mij dan ook heel erg goed voorstellen dat meiden heel erg onzeker worden om het paard van iemand anders te moeten rijden met de eigenaar er continu bij die ook nog steeds kritiek levert.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:10

aerdenhout1 schreef:
Ik begin zo langzamerhand inderdaad te geloven dat de "echte" paarden mensen allemaal al bezet zijn. Maar het jonge talent, waar zit dat dan?? Die meiden van 14 of 15 met gevoel voor paarden?

Waarschijnlijk onder je neus............

Onze vorige stal zo'n 20 km verderop, is een soortgelijke stal. Komen ook verknipte/verreden paarden binnen. Er zijn daar jeugdige ruiters die begonnen zijn toen ze tussen de 8 en 10 jaar oud waren en nu deze paarden weer opnieuw inrijden. De eigenaresse van stal geeft vanaf dag 1 les op basis van balans, zit, voorwaarts rijden/oplossen én niet aan de voorkant komen. Zij stopt veel tijd in de kinderen en de omgang met paarden. Als je gedreven bent, kun je daar alles tot in de puntjes leren.

Van de ruiters die op jonge leeftijd daar zijn begonnen, blijft een handjevol pubers over die tijd en energie willen steken in het fenomeen paard, het totaalplaatje dus. Van deze ruiters blijft er hooguit één of twee over die daadwerkelijk naast het geleerde ook het gevoel ontwikkelen. Uiteindelijk zie je deze eindigen op de eigen aanfok met potentie, die ze ook uit mogen brengen (geen leasekosten).

Ben daar een jaar of 10 onder de pannen geweest. Mijn kids zijn daar "paards" opgevoed. We staan nu dichter bij huis maar de hulp van mijn 13-jarige wordt nog wel ingeroepen. Afgelopen week heeft ze elke dag naast de gebruikelijke werkzaamheden, de blessure paarden gedoceerd beweging gegeven. Zij is zorgzaam, verantwoordelijk, stapt af als het paard niet lekker voelt, gaat in overleg, kan doorpakken of engelengeduld hebben als dat nodig is. Maar zij heeft geen rij-talent/feeling, zij zal dus niet eindigen bij die één of twee die dan uiteindelijk een goed paard kunnen uitbrengen.

De jongste zie ik liever uit de paardensport vertrekken. Ze ziet geen gevaar, rijdt het liefst op de meest eigenwijze bokkende pony die voorhanden is. Ze blijft vaak ook nog zitten al is het zandhappen haar ook niet vreemd!! Zij is ook heel ambitieus, ook in andere sporten, wil altijd de beste zijn. Kiest daar dan ook het potentiële paard op uit..............en ik, ik sta zwetend met kromme tenen langs de bak. Onze haf vind ze maar saai (jaja, bomproof sul JIPPIE!!). En toch........zie ik bij haar ook (nog) geen rij-talent. Al staat ze wel op de nominatie om volgend voorjaar een pony'tje in te rijden onder deskundige begeleiding. (weet nog niet of ik dat wel wil............)

Heb wel vaker een advertentie van jou gezien, was wel eens in de buurt maar ben geen type die dan op onbekend terrein een kijkje gaat nemen. Daarnaast heb ik je niets te bieden, het kriebelt wel maar ik ben bang geworden. Vroegah was ik net zo onverschrokken als mijn jongste, menig pony/paard ingereden, kan nu ook zeggen dat ik er toen dus ook wel een verkloot heb...........met de kennis die ik nu heb dan. Waar het mis is gegaan, geen idee, heb nog lang met angst gereden. Uiteindelijk knoop doorgehakt en besloten nooit meer op een paard te stappen. Best jammer, heb genoeg kansen incl aangeboden opleidingen, om paarden te rijden maar kan gewoon de moed niet meer opbrengen.

Tsss, heel verhaal geworden, terwijl ik alleen maar wil zeggen: misschien een optie om de lessen uit te breiden van 3x per week naar elke dag één uurtje, wel meer mensen op het terrein maar dé manier om met jongelui in contact te komen. Deze kun je dan uiteindelijk begeleiden naar het doel wat jij voor ogen hebt. Je komt volgens mij niet ineens jouw ideale ruiter tegen, jouw eisen vind ik trouwens niet onredelijk. Je zult hoe je het wendt of keert toch enorm veel geduld en tijd kwijt zijn maar dan heb je als het goed is, er wel jaren plezier van samen met zo'n meisje. Opvoeden van ruiter naar paardenmens, of zoiets........

In ieder geval succes!!