Dat hoeft dus niet. Juist door gelijke druk op beide teugels heeft je paard buitenstelling als je rechtsom rijdt.. als je dan je gewicht op je binnen (rechter)zitbeenknobbel brengt, breng je hem uit balans waardoor hij zijn balans moet gaan herstellen en dus de spieren aan zijn linkerkant aan moet spreken.Citaat:Dat is wel te doen als je een min of meer recht paard hebt. Maar als je een scheef paard hebt, dan is rijden met gelijke druk op beide teugels dus moeilijk, omdat je paard dan zo scheef is/wordt.
Vraag haar uit te leggen hoe em waarom, en wat er dan gebeurd.. niet teveel willen concentreren, maar recht naar voren kijken en voelen wat er dan gebeurd..Citaat:Vanavond heb ik weer clubles. Ze geeft me nog elke keer ontzettend veel stof tot nadenken. Vaak snap ik het pas echt na overleg met mijn dinnetje die ook in de clubles rijdt, en die me een beetje kan helpen met wat de instructrice precies bedoelt. Het kwartje valt telkens wat later dan eigenlijk de bedoelingMaar in de les ben ik zó geconcentreerd om gewoon te doen wat ze zegt, dat nadenken -nog- niet echt erbij past.
Het is de bedoeling dat je met je gewicht meer op de rechterkant gaat zitten waardoor hij ook in galop zijn balans gaat vinden, zie mijn eerste antwoord hier..Citaat:Vorige les was wéér stof tot nadenken... waar mijn 'normale' instructrice mij 'achter de buitenteugel' laat zitten, vooral in de galop laat de club instructrice (vanaf nu even CI) mij rechtsom juist mijn binnenbeen lang en ontspannen en omlaag drukken. Als gevolg, ik zit iets meer naar rechts. Moet zeggen, voltes in galop waren/zijn erg moeilijk voor poownie, heeft wat onstuimige galop. Maar vorige week konden we zowaar een aantal voltes achter elkaar rijden. CI vindt ook dat ik mijn benen veeeeel meer naar voren moet leggen. Dat voelt echt heel maf, net of ik in stoelzit ga, maar in de spiegel ziet het er toch vrij 'normaal' uit.
Een paard wat rechts (of links) gebogen is, gebruikt zijn rugspieren ongelijk.. waardoor hij jouw scheef laat zitten. Nu ben je bewuster bezig met je gewicht om recht te zitten en dat voelt gewoon heel anders, omdat hij je hebt aangepast aan het scheve paard..Citaat:Ik snapte het weer niet meteen, maar na overleg met dinnetje heb ik het wel beetje door: het gaat vooral om mijn rechterkant (alwéér rechts dus) want in de linkergalopvolte moest ik OOK mijn rechterbeen lang, naar beneden en naar voren houden/leggen. En dan is het wel de buitenkant. Ik trek rechts dus nogal op.
Doordat je recht vooruit kijkt en niet je paard in de gaten houdt, voel je aan komen wat hij gaat doen, en kan je dit net een pasje vóór zijn... dat heet paardrijdenCitaat:Het valt allemaal niet mee, zeker gezien het feit dat Abel in de clubles om onbekende reden ERG heet wordt. Ik moet echt leren sneller te reageren. Het gaat zo snel dat hij al over de schouder is weggevallen voor ik het in de gaten heb.
Citaat:Nou... ben benieuwd wat voor theorieen ik morgen weer met jullie kan delen. Vanavond is het weer zover.
Ben ook benieuwd naar hoe het gaat straks...
Maar in de les ben ik zó geconcentreerd om gewoon te doen wat ze zegt, dat nadenken -nog- niet echt erbij past.
)