Ineens op binnenteugel moeten rijden... ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:28

Even wat antwoorden op Abeltje haar post die hiervoor staat..

Citaat:
Dat is wel te doen als je een min of meer recht paard hebt. Maar als je een scheef paard hebt, dan is rijden met gelijke druk op beide teugels dus moeilijk, omdat je paard dan zo scheef is/wordt.
Dat hoeft dus niet. Juist door gelijke druk op beide teugels heeft je paard buitenstelling als je rechtsom rijdt.. als je dan je gewicht op je binnen (rechter)zitbeenknobbel brengt, breng je hem uit balans waardoor hij zijn balans moet gaan herstellen en dus de spieren aan zijn linkerkant aan moet spreken.

Citaat:
Vanavond heb ik weer clubles. Ze geeft me nog elke keer ontzettend veel stof tot nadenken. Vaak snap ik het pas echt na overleg met mijn dinnetje die ook in de clubles rijdt, en die me een beetje kan helpen met wat de instructrice precies bedoelt. Het kwartje valt telkens wat later dan eigenlijk de bedoeling ;) Maar in de les ben ik zó geconcentreerd om gewoon te doen wat ze zegt, dat nadenken -nog- niet echt erbij past.
Vraag haar uit te leggen hoe em waarom, en wat er dan gebeurd.. niet teveel willen concentreren, maar recht naar voren kijken en voelen wat er dan gebeurd..

Citaat:
Vorige les was wéér stof tot nadenken... waar mijn 'normale' instructrice mij 'achter de buitenteugel' laat zitten, vooral in de galop laat de club instructrice (vanaf nu even CI) mij rechtsom juist mijn binnenbeen lang en ontspannen en omlaag drukken. Als gevolg, ik zit iets meer naar rechts. Moet zeggen, voltes in galop waren/zijn erg moeilijk voor poownie, heeft wat onstuimige galop. Maar vorige week konden we zowaar een aantal voltes achter elkaar rijden. CI vindt ook dat ik mijn benen veeeeel meer naar voren moet leggen. Dat voelt echt heel maf, net of ik in stoelzit ga, maar in de spiegel ziet het er toch vrij 'normaal' uit.
Het is de bedoeling dat je met je gewicht meer op de rechterkant gaat zitten waardoor hij ook in galop zijn balans gaat vinden, zie mijn eerste antwoord hier..

Citaat:
Ik snapte het weer niet meteen, maar na overleg met dinnetje heb ik het wel beetje door: het gaat vooral om mijn rechterkant (alwéér rechts dus) want in de linkergalopvolte moest ik OOK mijn rechterbeen lang, naar beneden en naar voren houden/leggen. En dan is het wel de buitenkant. Ik trek rechts dus nogal op.
Een paard wat rechts (of links) gebogen is, gebruikt zijn rugspieren ongelijk.. waardoor hij jouw scheef laat zitten. Nu ben je bewuster bezig met je gewicht om recht te zitten en dat voelt gewoon heel anders, omdat hij je hebt aangepast aan het scheve paard..

Citaat:
Het valt allemaal niet mee, zeker gezien het feit dat Abel in de clubles om onbekende reden ERG heet wordt. Ik moet echt leren sneller te reageren. Het gaat zo snel dat hij al over de schouder is weggevallen voor ik het in de gaten heb.
Doordat je recht vooruit kijkt en niet je paard in de gaten houdt, voel je aan komen wat hij gaat doen, en kan je dit net een pasje vóór zijn... dat heet paardrijden :o

Citaat:
Nou... ben benieuwd wat voor theorieen ik morgen weer met jullie kan delen. Vanavond is het weer zover. :Y)

Ben ook benieuwd naar hoe het gaat straks...

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:47

bulck schreef:
ik rij altijd met gelijke druk op beide teugels. Enkel is de buitenteugel wel de begrensteugel in wendingen en oefeningen.

Ik begrens alleen als het nodig is om te begrensen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:47

Jee FF, wat een uitgebreide post! +:)+

Wat betreft je allereerste post... dat is nu net de kern van dit topic. Ik rij in de clubles dus niet bij buitenstelling maar met binnenstelling. Omdat ik -hoe Abel ook naar binnen kijkt- tóch die binnenteugel erbij moet houden. Dat kan theoretisch correct zijn, maar zorgt weer voor moeilijkheidjes die dan weer opgelost moeten worden (zoals dat ondertredende achterbeen).
Dat bedoelde ik te zeggen tegen BJ05: het kan wel correct zijn om op twee teugels te rijden, maar bij een scheef paard maakt dat het rijden wel moeilijk om bovenstaande redenen. Dus met gewoon simpelweg te zeggen 'je moet op twee teugels rijden' zijn we er helaas nog niet.

Vanavond zal ik zeker proberen te 'voelen', meer nog dan anders. En ik ga met dinnetje proberen te regelen dat zij óók een priveles neemt van de CI, want voor 1 lesuur wilt ze helaas niet komen (ze komt van vrij ver, heeft ook twee clublessen na elkaar).
Ik denk dat een uur les van haar heel veel duidelijk zal maken, ipv die 10 min in de clubles. (of dit topic loopt na een uur les van haar helemaal uit de klauwen, dat kan ook :') )

Morgen zal ik in ieder geval proberen te beschrijven waar ik vanavond weer over moet nadenken ;) :o?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:51

BJ05 schreef:
bulck schreef:
ik rij altijd met gelijke druk op beide teugels. Enkel is de buitenteugel wel de begrensteugel in wendingen en oefeningen.

Ik begrens alleen als het nodig is om te begrensen.

Ja de term begrensen heb ik hier eigenlijk verkeerd gebruikt, bedoel eigenlijk stuur teugel.

Verder heb je bij het rechtrichten van een paard net gelijke druk op beide teugels nodig, omdat je in lijnen moet denken. wat je rechts neemt, geef je links mee.
Valt ie tegen links, duw je hem naar recht. Tot ie op zijn eigen benen loopt, vertrekkende van een sterke motor over de rug naar je hand.

Abeltje77

Re: Ineens op binnenteugel moeten rijden... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:59

Jep, die uitspraak herken ik ook van CI: Een paard 'werkt' in diagonalen. Links duwt naar rechterteugel, rechts duwt naar linkerteugel.
Ik ken dat stukje theorie natuurlijk wel, maar nu wordt het echt in de praktijk toegepast. Erg interessant!

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:10

Abeltje77 schreef:
Jep, die uitspraak herken ik ook van CI: Een paard 'werkt' in diagonalen. Links duwt naar rechterteugel, rechts duwt naar linkerteugel.
Ik ken dat stukje theorie natuurlijk wel, maar nu wordt het echt in de praktijk toegepast. Erg interessant!

Dat ligt eraan hoe je het paard africht. Als het dier aan de linkerzijde hol is, dan rijd ik toch echt met mijn linkerbeen weer verbinding. Je wilt immers het linkerachterbeen activeren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:14

Maar dan zou je net meer rechts moeten werken om recht te richten.
want hol links betekent, dat je links de korte lengtespier hebt en rechts de lange. Dus taak is van Links te 'rekken'. Want nu zal je paard LA wss tussen de twee voorbenen doen sporen. en druk op je linkerteugel vermijden.

BJ05 schreef:
Abeltje77 schreef:

Dat ligt eraan hoe je het paard africht. Als het dier aan de linkerzijde hol is, dan rijd ik toch echt met mijn linkerbeen weer verbinding. Je wilt immers het linkerachterbeen activeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:07

Bulck, het gaat niet om een lange spier of een korte spier, het gaat erom of een paard minder of meer bespierd is. Aan de holle kant is een paard slapper, minder bespierd omdat hij zich daar liefst onttrekt. Ik zou een paard liever niet met opzet instellen naar de holle kant, ik zou liever de hals en hoofd er recht voor houden en met het rechterbeen (daar onttrekt ie toch?) eraan rijden, nodig hem maar uit om contact en aanleuning te zoeken. Dus rechtsom recht voor je houden en linksom wel instellen naar rechts, zie hieronder. Ook omdat je dan even los kan maken aan de linkerkant met je been.

Abeltje, dat diagonaal verhaal werkt pietsie anders, dat heeft te maken met de stelling die je een paard laat aannemen. Als je je paard instelt naar links, krijg je een bolling in de hals aan de rechterkant, daardoor wordt de relatieve afstand van de mond naar je hand langer waardoor je dus iets meer verbinding krijgt daar. Dat is best handig, want je kunt er mee sturen en eventueel ook mee begrenzen in tempo, maar dat is vaak pas als je aan verzamelen toekomt en je dus wat dingetjes tegelijk moet doen. Wat je niet moet doen is trekken aan je buitenteugel (of je binnenteugel).

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:15

bulck schreef:
Maar dan zou je net meer rechts moeten werken om recht te richten.
want hol links betekent, dat je links de korte lengtespier hebt en rechts de lange. Dus taak is van Links te 'rekken'. Want nu zal je paard LA wss tussen de twee voorbenen doen sporen. en druk op je linkerteugel vermijden.

]

Nee, je moet stoppen met denken met die spieren. Aan de holle kant, treedt het paard met zijn binnenachterbeen niet onder. Daarom krijg je op die kant geen verbinding. Dus je gaat aan de slag om dat binnenachterbeen voorwaarts een grotere pas te laten maken en je zult zien dat als je dat lukt dat het paard verbinding op twee teugels pakt.

Een paard wat een jaar lang scheef is gereden is nog niet dusdanig slecht in de spieren dat het niet met een goede ruiter binnen een half uur fijn op 2 teugels loopt.

Het gaat veel meer om het onderzetten van het achterbeen wat jij in je hand voelt.

OP het moment dat jij met been, druk ( verbinding) op 2 teugels kan rijden, dan pas kan je het dier instellen waar je het wil en bezig met lengtebuiging. Als je dat niet voor elkaar hebt, dan blijft het een ruk en plukwerkje waar je alleen tijdelijk uitkomt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:32

BJ05 schreef:
Nee, je moet stoppen met denken met die spieren. Aan de holle kant, treedt het paard met zijn binnenachterbeen niet onder. Daarom krijg je op die kant geen verbinding. Dus je gaat aan de slag om dat binnenachterbeen voorwaarts een grotere pas te laten maken en je zult zien dat als je dat lukt dat het paard verbinding op twee teugels pakt.

Een paard wat een jaar lang scheef is gereden is nog niet dusdanig slecht in de spieren dat het niet met een goede ruiter binnen een half uur fijn op 2 teugels loopt.

Het gaat veel meer om het onderzetten van het achterbeen wat jij in je hand voelt.

OP het moment dat jij met been, druk ( verbinding) op 2 teugels kan rijden, dan pas kan je het dier instellen waar je het wil en bezig met lengtebuiging. Als je dat niet voor elkaar hebt, dan blijft het een ruk en plukwerkje waar je alleen tijdelijk uitkomt.

Dit klopt.
Je holle kant is de kant waarop hij gebogen is.
Deze spieren zijn sterker ontwikkeld, en de bolle kant minder ontwikkeld.
Dit heeft niks met lengte van de spieren te maken..
Een paard wat rechts gebogen is, zal met zijn achterbeen naast zijn voorbeen stappen, en niet in hetzelfde spoor.. deze treed dus niet onder, maar naast de massa.

Het is dus de kunst om te zorgen dat hij die linkerspieren aan gaat spannen zodat die sterker worden, hij zijn balans gaat vinden en zo uiteindelijk op 2 teugels komt.... zonder dat jij teveel gaat werken op je rechterteugel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:35

FF, andersom, de holle kant is niet ontwikkeld, daarom zit er niks en is het slappe hap. De bolle kant is de kant die een paard graag stijf houdt en daardoor dus gevulder is. Je moet dus juist zorgen dat de holle kant aan het werk gaat en de bolle kant meer gaat ontspannen en losser/leniger wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:56

Lovely schreef:
FF, andersom, de holle kant is niet ontwikkeld, daarom zit er niks en is het slappe hap. De bolle kant is de kant die een paard graag stijf houdt en daardoor dus gevulder is. Je moet dus juist zorgen dat de holle kant aan het werk gaat en de bolle kant meer gaat ontspannen en losser/leniger wordt.

Hier ben ik het niet mee eens..
Mijn 4 jarige is rechts gebogen, als je erachter staat en naar zijn heupen kijkt zie je duidelijk dat zijn holle kant (rechts) veel meer spiermassa heeft. (ik heb het er even niet over hoe hij ze gebruikt!!)
Ook met lopen zie je de bolle kant (links dus) lager zakken dan de holle kant (rechts).
Met zijn rechter achterbeen treed hij net naast zijn rechter voorbeen, wat typisch aangeeft dat mijn paard rechts gebogen is..

Ook de rugspieren aan de holle kant (rechts dus bij mijn paard) zijn sterker dan links (bolle kant), waardoor hij mijn zadel graag naar links zet.. Zouden deze spieren van de bolle kant (links) goed ontwikkeld zijn, zou hij mij niet op links zetten.. Het is dus de kunst om em links sterker te maken zodat hij die spieren beter gaat gebruiken.. en in balans komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:44

FF, mij best hoor, maar je uitganspunt is niet helemaal juist.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:37

Waar zit die instructrice van jou? Mijn eerste reactie was "wat tegenstrijdig", maar hoe meer ik van jou lees hoe meer ik me ga realiseren dat zij waarschijnlijk ook goed kan helpen met mijn scheefheidsprobleem. Alleen zal ze wel te duur zijn voor mij :+
Iig een erg interesant topic wat ik nog even blijf volgen.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:09

vitelli schreef:
BJ05 schreef:
Als het paard rechtsgebogen is, is het het makkelijkst om rechts zelf wat meer druk te nemen. Echter los je het probleem er niet mee op. Het rechterachterbeen zal namelijk naast de massa lopen. Om je paard recht te krijgen, zul je dat achterbeen meer moeten activeren om onder te treden en dat zul je in je hand gelijk terugvoelen.

Ja ben ik het helemaal mee eens, maar waar loopt het rechterbeen naast de massa. binnen of buiten de volte.. En hoe aktiveer je dat rechterachterbeen?

Je bedoelt waarschijnlijk dat het paard wel stelling naar rechts aanneemt maar geen buiging in het lichaam waardoor de achterhand naar buiten uitzwaait.. buiten de lijn van de volte. Het aktiveren van het rechterachterbeen doe je dan door met je buitenkuit de achterhand naar binnen te drukken, toch?

Nee, als ik BJ05 (en de anderen) goed begrijp, zet het paard het rechterbeen rechts naast de massa. Dat zal vooral betrekking hebben op de situatie waarin hij een rechte lijn moet lopen. In de volte gebeurt het waarschijnlijk ook wel, maar daar merk je het vooral aan het over de buitenschouder weglopen. Dat zou je dus niet moeten oplossen met je buitenbeen, maar met je binnenbeen. Daarmee zet je dan het rechter achterbeen meer onder de massa. En normaal gesproken zou ik dan ook denken dat je die actie moet begrenzen met je buitenteugel, zodat hij zich niet aan het activeren van zijn rechterachterbeen onttrekt door nog verder over de buitenschouder weg te lopen. De gedachte dat de scheefheid van het paard opgelost moet worden door hem, ook in zo'n volte, uit te nodigen zijn rechterteugel aan te nemen door hierop meer druk te houden, vind ik in theorie interessant. Maar ik vraag me af hoe je dat in de praktijk met succes uitvoert. Je zult inderdaad enorm veel buitenbeen moeten geven om niet als een hoekje over die buitenschouder weg te wijken. Dat het rechterachterbeen dan nog steeds niet ondertreedt, los je echter niet op. Zo in theorie komt het mij voor dat de gedachte "met je buitenbeen naar je rechterhand toedrijven" vooral werkt bij het wijken en bij een volte op links. En pas als dat goed gaat, zou je kunnen proberen om datzelfde te doen op rechts.

Ben benieuwd naar je vorderingen, TS!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:26

Falona schreef:
Waar zit die instructrice van jou? Mijn eerste reactie was "wat tegenstrijdig", maar hoe meer ik van jou lees hoe meer ik me ga realiseren dat zij waarschijnlijk ook goed kan helpen met mijn scheefheidsprobleem. Alleen zal ze wel te duur zijn voor mij :+
Iig een erg interesant topic wat ik nog even blijf volgen.

CI heet Margareth van de(r) Velde(n) en zit ergens in brabant. Ze komt voor de clublessen zo'n 25 km gereden. Ze vraagt 25,- per uur + reiskosten als ze voor 1 uur moet komen.

Maar waar ze precies zit weet ik eigenlijk niet... *gaat even googlen*

Afgelopen dinsdag heb ik niet heel veel aandacht van haar gehad. :+ Behalve dat ze me een zinnige oefening heeft gegeven om te oefenen. Afwenden op de lange zijde in draf, doorzitten, doordraven, doorstappen, HALT. Abel heeft veel moeite met halt. Dat een paar keer gedaan, en het ging goed!

Verder als commentaar alleen knieen LOS laten, benen ontspannen, niet knijpen en steunen op de beugels en niet uit m'n knieen lichtrijden (wist niet eens dat ik dat deed). En dat ik linkerbeen en rechterteugel er goed bij moest houden. Voor de rest heb ik 'zelf' gereden en dat beviel me voor een keertje ook wel.

Abel deed het dinsdag wel héél erg goed.

Er was een nieuwe in de les, een jongen die wat hoger dressuur rijdt, en in de les op stang en trens rijdt, die heeft ze een minuut of 10 om haar heen op de volte gezet en je ZAG dat paard gewoon beter gaan lopen! Was erg bijzonder.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:30

Laura_Robin schreef:
Nee, als ik BJ05 (en de anderen) goed begrijp, zet het paard het rechterbeen rechts naast de massa. Dat zal vooral betrekking hebben op de situatie waarin hij een rechte lijn moet lopen. In de volte gebeurt het waarschijnlijk ook wel, maar daar merk je het vooral aan het over de buitenschouder weglopen. Dat zou je dus niet moeten oplossen met je buitenbeen, maar met je binnenbeen. Daarmee zet je dan het rechter achterbeen meer onder de massa. En normaal gesproken zou ik dan ook denken dat je die actie moet begrenzen met je buitenteugel, zodat hij zich niet aan het activeren van zijn rechterachterbeen onttrekt door nog verder over de buitenschouder weg te lopen. De gedachte dat de scheefheid van het paard opgelost moet worden door hem, ook in zo'n volte, uit te nodigen zijn rechterteugel aan te nemen door hierop meer druk te houden, vind ik in theorie interessant. Maar ik vraag me af hoe je dat in de praktijk met succes uitvoert. Je zult inderdaad enorm veel buitenbeen moeten geven om niet als een hoekje over die buitenschouder weg te wijken. Dat het rechterachterbeen dan nog steeds niet ondertreedt, los je echter niet op. Zo in theorie komt het mij voor dat de gedachte "met je buitenbeen naar je rechterhand toedrijven" vooral werkt bij het wijken en bij een volte op links. En pas als dat goed gaat, zou je kunnen proberen om datzelfde te doen op rechts.

Ben benieuwd naar je vorderingen, TS!

Ben gisteren met 'eigenlijke' instructrice (EI) oa naar bios geweest en daar heb ik voor het eerst met haar besproken dat CI het zo anders doet. Ik les nu even niet bij EI. Normaal werk ik op zaterdag op stal en krijg daar priveles voor van EI. Privelessen bij haar zijn nogal prijzig. Kan nu even niet werken op zaterdag (EI rijdt tijdelijk geen paarden, dus valt niets te groomen) dus heb ook even alleen les van CI. EI gaf meteen aan: je moet nu eigenlijk niet ook bij mij weer gaan lessen! Dan gaat het TE zeer door elkaar lopen.

Nou, hoe dan ook. Ik vertelde van de binnenteugel (rechterteugel) erbij houden op de volte. Zij snapte de denkwijze wel maar vond dat de volte eigenljik de laatste halte was, en dat je moest beginnen in een situatie waarin paard niet naar buiten kán vallen: dus op de rechte zijde OP de hoefslag. Daarna op de binnenhoefslag en dit uitbouwen naar de volte. Klonk OOK wel zinnig.

ohohoh, wat is het toch een wetenschap he, paardrijden :Y)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:52

Aha, beetje gevonden, ze rijdt in belgie. Dit is van 2 jaar terug.

Citaat:
Op maandag 4 juni vond in de Ruiterschool te Oud-Heverlee de selectie voor het BWP-dressuurkader plaats. Negen combinaties waagden hun kans. Onder hen waren er 4 vierjarige paarden, 4 vijfjarige paarden en één zesjarig paard.
Drie combinaties werden weerhouden.
Het vierjarig paard Donnerwelt vd Biebosschen (V. Don Renoir) onder het zadel van Els Cooremans kon de jury bijzonder bekoren omwille van het sterk algemeen beeld van zowel de combinatie als van het paard zelf. Ook zijn beweging in galop zorgde voor dat nodige extraatje.
In de groep vijfjarige paarden werden twee combinaties geselecteerd. Cadiz van het Gerenshof (V. Jazz) met amazone Margareth Van de Velde werd door de jury uitgenodigd om deel te nemen aan de eerstvolgende twee trainingen. Vooral zijn beweging in stap zorgde ervoor dat de jury Cadiz het voordeel van de twijfel gaf.
Crak van de Kempenhoeve die bereden werd door Laurens Vanderbeeken, wist de jury over de ganse lijn te overtuigen. Deze zwarte zoon van Rubin Royal scoorde bijzonder goed op de verschillende onderdelen.
Wie deze combinaties aan het werk wil zien, kan steeds een kijkje gaan nemen op één van de volgende trainingen van het BWP-dressuurkader.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:54

femmefatale1 schreef:
Lovely schreef:

Mijn 4 jarige is rechts gebogen, als je erachter staat en naar zijn heupen kijkt zie je duidelijk dat zijn holle kant (rechts) veel meer spiermassa heeft. (ik heb het er even niet over hoe hij ze gebruikt!!)
Ook met lopen zie je de bolle kant (links dus) lager zakken dan de holle kant (rechts).
Met zijn rechter achterbeen treed hij net naast zijn rechter voorbeen, wat typisch aangeeft dat mijn paard rechts gebogen is..

Ook de rugspieren aan de holle kant (rechts dus bij mijn paard) zijn sterker dan links (bolle kant), waardoor hij mijn zadel graag naar links zet.. Zouden deze spieren van de bolle kant (links) goed ontwikkeld zijn, zou hij mij niet op links zetten.. Het is dus de kunst om em links sterker te maken zodat hij die spieren beter gaat gebruiken.. en in balans komt.

Een vierjarige die zo zichtbaar scheef is, zou ik serieus eens na laten kijken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:52

BJ05 schreef:
femmefatale1 schreef:

Een vierjarige die zo zichtbaar scheef is, zou ik serieus eens na laten kijken.

Paardje staat onder behandeling :D
Daarnaast ben ik dus óók bezig met hem recht te richten..

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:09

Citaat:
Nou, hoe dan ook. Ik vertelde van de binnenteugel (rechterteugel) erbij houden op de volte. Zij snapte de denkwijze wel maar vond dat de volte eigenljik de laatste halte was, en dat je moest beginnen in een situatie waarin paard niet naar buiten kán vallen: dus op de rechte zijde OP de hoefslag. Daarna op de binnenhoefslag en dit uitbouwen naar de volte. Klonk OOK wel zinnig.

ohohoh, wat is het toch een wetenschap he, paardrijden :Y)

Dan geloof ik dat jouw EI en ik dat wel met elkaar eens zijn, dat die rechtervolte dus laatste halte moet zijn ;) Wel plezierig dat je twee instructrices om je heen hebt die voor rede en uitleg vatbaar zijn. Dat kenmerkt hun kwaliteit - ik ben ervan overtuigd dat alleen iemand die weet waar hij het over heeft, ook bereid is om echt te luisteren naar alternatieven. Daar ga je nog veel van leren! Leuk!