Think_twice schreef:Ja goed zo, eens flink meppen zodat hij de volgende keer zeker niet binnen wilt...![]()
Beste is kalm blijven en gewoon volhouden, of iemand die hem vast neemt en even meegaat... Ik denk dat vechten tegen een paard met angst of verzet alleen maar een tegenovergestelde reactie geeft...
En je denkt dat als je die ezel over zijn bolleke aait als die flauw doet, hij dan wel binnen gaat?

Ik ken menig paard dat je dan keihard zou uitlachen.
Door rustig "ho maar liefje" enz te zeggen bevestig je het paard enkel in zijn angst. Er zijn maar een paar paarden die daar goed op reageren... De meeste worden of nog banger of hebben door dat je niet van plan bent te eisen dat ze zich gedragen. Dan zit je niet met een paard dat de volgende keer niet meer de ring in gaat, maar eentje die je niet eens van bij de trailer weg krijgt.
hekje om de ring zelf maakt niets uit maar als het langs de zijkant van het veld ligt kan je er niet langs)zodra ik hem aandreef wou hij omdraaien en wegrennen of hard achteruit lopen toen heeft de ringmeester hem bij zijn bakstuk gepakt en heeft hem naar de ring geleid. Dat vind ik altijd erug handig... als iemand je paard/pony bij zijn bakstuk pakt heeft hij net iets meer 'steun' en heb je zelf nog je teugels om alles onder controle te houden zeg maar.