3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:20

Ik denk dat het voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van je paard veel beter is om te zorgen dat hij TIJDENS de 'werk'-periodes dagelijks minstens een aantal uren in de wei kan lopen met andere paarden. Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Al zal het natuurlijk ook geen kwaad kunnen om hem een paar weken niet te rijden.
Onze pony is vorig jaar op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en is sindsdien gewoon doorgereden. 3-4 x per week een uurtje lopen en voor de rest IEDERE dag lekker in de wei met andere paarden. Ik heb niet de indruk dat ze aan 'vakantie' toe is.
Een paard is geen mens en zo moeten we ze dus ook niet behandelen.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:23

Het is zeer zeker aan te raden je paardje lekker een maandje weg te zetten!
Wordt hij alleen maar beter van is mijn ervaring!!
Ze hebben de tijd om het geleerde te verwerken en van eventuele spanningen en/of trainingspijntjes te genezen.
Ook groeien ze in die periode ook weer een beetje..geestelijk en lichamelijk.
T is altijd erg indrukwekkend voor ze, hoe braaf ze ook zijn.
En na die maand kun je ze meestal zo weer voorzichtig oppakken...

Succes!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:31

Ik zou het paard lekker op de wei zetten tot volgend jaar en tot volgende zomer niet meer mee werken. Ik zie in je profiel dat je met 2,5 al begonnen bent met hem dingen te leren dus is het helemaal niet verkeerd hem nu een geruime tijd rust te gunnen.

Die rust is niet alleen bedoeld om het geleerd mentaal te verwerken maar is ook vooral bedoeld om lekker uit te groeien. Met drie jaar zijn ze nog volop in de groei, en een groeiend lichaam moet je niet overbelasten en dat doe je al snel met rijden, longeren en alle andere werkzaamheden waar een paard van nature niet voor bedoeld is. ;)

Een maand vakantie is te kort voor je driejarige paard om uit te groeien, met vier jaar zijn ze al een heel stuk volwassener. Hoewel de rug, waar de groeischijven als laatste sluiten, met vier jaar ook nog niet is uitgegroeid. Ook voor de pezen is het beter om te wachten tot het paard (de benen) is uitgegroeid.

Je paard heeft al geleerd een ruiter te dragen en weet wat de basis van het rijden is. Hij zal dat niet vergeten, ook in in een jaar! Als je de training goed hebt aangepakt dan rijdt je er volgend jaar zo op weg. :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:47

agee schreef:
Ik denk dat het voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van je paard veel beter is om te zorgen dat hij TIJDENS de 'werk'-periodes dagelijks minstens een aantal uren in de wei kan lopen met andere paarden. Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Al zal het natuurlijk ook geen kwaad kunnen om hem een paar weken niet te rijden.
Onze pony is vorig jaar op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en is sindsdien gewoon doorgereden. 3-4 x per week een uurtje lopen en voor de rest IEDERE dag lekker in de wei met andere paarden. Ik heb niet de indruk dat ze aan 'vakantie' toe is.

bedankt voor alle reacties tot nu toe, ben blij dat er zoveel bokkers zijn die hun mening er over willen geven.
mijn 3 jarige loopt nu op dit moment met totaal 9 andere paarden dag en nacht in de weide.
vind deze reactie hierboven ook een fijne reactie, dat is eigenlijk ook mijn gedachten erover.
maar alle ideeen en meningen zijn welkom! vind het fijn om zoveel verschillende meningen hierover te lezen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:53

Bij een jonge pony is het zeker niet verkeerd even een rustpauze in te lassen.
Ik heb nu zo'n 6 pony's zadelmak gemaakt en het bij 5 gedaan de 5 waarbij ik
het gedaan heb zijn nog heel erg relaxed en ontspannen bij de andere hebben
we het helaas te laat gedaan waar ze nu 3 jaar later nog nog steeds moeilijk doet
met nageven. Waarschijnlijk omdat we toen er te lang op door zijn gegaan.
Terwijl de andere die veel moeilijker waren in het begin nu gewoon hartstikke losjes zijn.

Mijn advies is dus zeker doen! :D

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:38

agee schreef:

Dit vind ik echt te veel.. ik rijd maar 20 minuten per keer, en dat 3 keer per week. dus in totaal een uurtje per week.
Zo ga je imo wel te snel.. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:42

Mijn 3 jarige loopt momenteel nog op het land en die wordt straks beleerd als ze 3.5 is. Ook zij zal dan geen vakantie meer krijgen maar wel iedere dag hele dagen de wei op..en een keer een weekje vrij!

Rij je alleen in de bak? Ik zou voor de afwisseling ook eens naar buiten gaan, alleen maar goed voor zo'n jong dier!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:46

criollolover schreef:
agee schreef:

bedankt voor alle reacties tot nu toe, ben blij dat er zoveel bokkers zijn die hun mening er over willen geven.
mijn 3 jarige loopt nu op dit moment met totaal 9 andere paarden dag en nacht in de weide.
vind deze reactie hierboven ook een fijne reactie, dat is eigenlijk ook mijn gedachten erover.
maar alle ideeen en meningen zijn welkom! vind het fijn om zoveel verschillende meningen hierover te lezen.

Ik begrijp dat je juist voor deze post kiest... omdat je dan lekker veel kunt blijven rijden... slim bekeken! Maar het is vrijwel de enige persoon die zegt dat dit verstandig is, en dan pik je juist die reactie eruit.
Hippologic heeft het geheel bij het juiste eind... je bent erg, erg vroeg begonnen.
Als je lang wilt hebben van je paard en je wilt dat hij gezond en pijnloos met je kan werken, dan accepteer je dat hij nog moet groeien.
Zoek het anders eens op op internet, er zijn meer dan voldoende wetenschappelijke rapporten te vinden over de groei van het paard... en dat deze dus nog lang niet uitgegroeid is.
Hopelijk maak je een verstandige beslissing, want de haast die mensen hebben maakt veel paarden vroegtijdig kapot.

JeroenK

Re: 3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:54

Oei.. ook ik lees nu dat je met 2,5 begonnen bent.. echt te vroeg. 3,5 vind ik vroeg zat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:56

JeroenK schreef:
Oei.. ook ik lees nu dat je met 2,5 begonnen bent.. echt te vroeg. 3,5 vind ik vroeg zat.

Dat las ik nu ook..

Dan zou ik dr dus zeker de hele zomer het land op doen! Geef je paard de tijd om te groeien en om het geestelijk allemaal te verwerken..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:57

niet met rijden, jeroenk, alleen de beginselen van het longeren, ze is nu 3 en zit er nu ongeveer 6 weken op

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:01

criollolover schreef:
niet met rijden, jeroenk, alleen de beginselen van het longeren, ze is nu 3 en zit er nu ongeveer 6 weken op

Een paard van 2,5 dient ook niet gelongeerd te worden..dit is heel belastend voor de pezen van zo'n jong dier!

Ik zou kiezen voor mijn paard en wat voor haar het beste is..en dat is lekker met vriendjes op de wei..lekker paard zijn! Mijn merrie is nu ruim 3 jaar en bleek na aankoop drachtig (heeft inmiddels veulen aan de voet) hoevaak ik wel niet gehoord heb 'maak dr dan nu zadelmak nu is ze mooi rustig met een dikke buik' maar ik heb gekozen voor het welzijn van mijn paard..ik heb veel liever dat mijn paard gelukkig is dan dat ik zo nodig moet rijden ten koste van haar! Onze tijd samen komt nog wel en dan kan ik dubbel en dwars van dr genieten :j

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:03

ik heb ook een paard die dit jaar zes is geworden en elk jaar wanneer ik op vakantie ga, geef ik haar rust. Gewoon omdat ze dat verdient en omdat het zeker niet kwaad kan. Ik vind zeker dat zo een jong paard zoiets verdient!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:11

Ik zie net in je profiel dat je een ander paard mag rijden zolang je nog niet echt met dit paard ah werk kan.... zou ik gewoon lekker doen, en dit paard een flinke vakantie geven.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:12

Mijn 4 jarige krijgt over 2 weken ook een vakantie van een aantal weken, dan zit onze eerste wedstrijd erop en mag tie ff lekker bijkomen. Ik geef hem om de paar maanden een week of 2 rust daarna loopt hij altijd extra fijn. Het ligt er ook wel aan hoeveel afwisseling je je paard kunt bieden, ik woon bijv. langs een drukke weg en kan helaas niet zomaar naar het bos

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:36

Ik begin pas met 3 jaar en een paard maand met longeren.. bit en zadel ook dan pas.. dan kan ik er al vrij snel opzitten, in een week of 2. Zo vroeg beginnen in nergens voor nodig.. :) Maar ik blijf wle bij m,n eerste reactie, je kan nu best doorrijden, die paar weken rust zullen toch niets meer uitmaken. wel erg zonde dat je niet netjes gewacht hebt!!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:59

Dan heb jij mijn bedoeling niet goed begrepen JeroenK. Ik schrijf nl: Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Dat wil dus zeggen dat je hem NIET te zwaar belast, maar lekker ontspannen beweging geeft en wat nieuwe dingen leert ontdekken. Geregeld een bosritje of wandeling nadat je even gereden hebt. En dan ben je zo een uurtje met hem bezig. Dit is echt niet te veel voor een 3-4 jarige. Volgens mij is zelfs ook bewezen dat het voor de pezen van jonge paarden juist goed is om genoeg en afwisselende beweging te krijgen.
Ik zeg ook niet dat een vakantie periode slecht is, ik zeg dat het niet persé nodig is als je verstandig met je jonge paard omgaat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:43

Aanvulling op mijn post om te wachten tot 4 jaar/pauze van een jaar in te lassen bij 3 jarigen is dat ze de voorste kiezen wisselen. Dat kan pijnlijk zijn met het bit. Niet dat ze op 4 jr zijn uitgewisseld, maar dan zijn de voorste kiezen net achter de lagen, waar het bit tegenaan kan komen in elk geval gewisseld.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:51

Tegenwoordig is het idee om paarden met 3 jaar in te rijden achterhaald. Er komt steeds meer onderzoek en bewijs daaruit dat het beter is nog enkele jaren te wachten.

Als ik nu een jong paard zou hebben zou ik wachten tot hij 4, maar liever 5 of 6 is voor ik er serieus op ging zitten.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:44

Ik zou, net als de meeste mensen hier, je paardje lekker even met rust laten en weer paard laten zijn. Ik denk dat je het na je vakantie wel weer voorzichtig kunt oppakken, maar als ik jou was zou ik iets rustiger aan doen en bijvoorbeeld 2 keer per week met hem aan de slag te gaan. En als het kan hem lekker op het land te zetten, samen met andere paarden.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:51

agee schreef:
Dan heb jij mijn bedoeling niet goed begrepen JeroenK. Ik schrijf nl: Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Dat wil dus zeggen dat je hem NIET te zwaar belast, maar lekker ontspannen beweging geeft en wat nieuwe dingen leert ontdekken. Geregeld een bosritje of wandeling nadat je even gereden hebt. En dan ben je zo een uurtje met hem bezig. Dit is echt niet te veel voor een 3-4 jarige. Volgens mij is zelfs ook bewezen dat het voor de pezen van jonge paarden juist goed is om genoeg en afwisselende beweging te krijgen.
Ik zeg ook niet dat een vakantie periode slecht is, ik zeg dat het niet persé nodig is als je verstandig met je jonge paard omgaat.

Daar ben ik het dus niet met je eens.. ik vind dat wél te veel.. dat komt later allemaal wel.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:56

Meestal gaat heb bij 3 jarige zo,
Je rijdt ze in en dat gaat goed.
dan gaan ze meestal nog een haf jaar tot een jaar leker nog de wei in
en pak je hem daarna op voor goed.
het is maar een tip. Maar om het goed te doen doen ze het meestal zo.!

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:14

Jeanine84 schreef:
criollolover schreef:

Een paard van 2,5 dient ook niet gelongeerd te worden..dit is heel belastend voor de pezen van zo'n jong dier!

Ik zou kiezen voor mijn paard en wat voor haar het beste is..en dat is lekker met vriendjes op de wei..lekker paard zijn! Mijn merrie is nu ruim 3 jaar en bleek na aankoop drachtig (heeft inmiddels veulen aan de voet) hoevaak ik wel niet gehoord heb 'maak dr dan nu zadelmak nu is ze mooi rustig met een dikke buik' maar ik heb gekozen voor het welzijn van mijn paard..ik heb veel liever dat mijn paard gelukkig is dan dat ik zo nodig moet rijden ten koste van haar! Onze tijd samen komt nog wel en dan kan ik dubbel en dwars van dr genieten :j

vanaf 2.5 mag je zeker alwel gaan longeren hoor met een 2 jarige leeftijd mogen ze zelfs al voor de kar en met 3 mag je ze gaan berijden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:20

Tja ik ben er altijd een voorstander van met 2,5 beginnen met longeren en wandelen. Daarvoor hebben ze alleen maar buiten gelopen geen poespas.
dan langzaam zadelmak maken en dan in de zomer erop lekker de hele zomer het land op. Kunnen ze lekker uitgroeien en dan pak je ze ook zo weer op.

Tegenwoordig is dit slecht toch heb ik er alleen maar goede ervaringen mee. Nadeel van ouder is dat ze vaak lastiger zijn en sterker.

Zou hem lekker ruist geven nu.....vooral met het mooie weer lekker het land op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:25

Amytj schreef:
vanaf 2.5 mag je zeker alwel gaan longeren hoor met een 2 jarige leeftijd mogen ze zelfs al voor de kar en met 3 mag je ze gaan berijden.

:Z :Z :Z

Dat vind ik echt onzin, wacht dan toch gewoon even net een paar maandjes langer.
Omdat ze in de drafsport al zo vroeg aan het werk moeten is het niet een regel dat je met 2 jaar al voor de kar mag zetten :S
Net zo leuk/goed als de hengsten die zo vroeg al op de keuring moeten presteren...

Net zo'n onzin imo als dat ze dan sterker zijn enz.
Je wilt toch alles in alle rust doen en zonder dwang, dan komt er bij mijn weten echt geen kracht of verzet bij kijken hoor :Y)

Ik heb nu een paar keer op Wisse gezeten, wegens verhuizing heeft nu even lekker een week vakantie tussendoor.
Voor de rest stap ik er 2 a 3keer per week heel even op; opstappen, beide kanten op wat sturen, halthouden en op beide kanten twee keer 2 rondjes draf en dan weer afstappen. Dat is eerst echt voldoende.
Dit ga ik over een maandje ongeveer opbouwen naar iets meer drafwerk en wat meer schakelen om zo straks ook wat pasjes galop mee te pikken zodat hij dat kent.
Daarna gaat hij een tijdje mee op buitenrit naast mijn haflinger, buiten leren ze alles wat ze het eerste jaar moeten leren imo en dat is niets meer dan stap draf en galop, rem en stuur.
Als het lukt gaat hij nog een paar dagen mee op vakantie, even op vreemde locatie paar dagen bosritjes maken, leren ze ook veel van.
Dan krijgt hij straks gewoon lekker af en toe een weekje rust, misschien dan wel wat longewerk zo nu en dan om de conditie op peil te houden.
Tja, ben sowieso niet zo'n fan van dat vele getrain, ik rijd mijn 5 jarige haflinger ook maar 3keer per week en dat vind hij wel voldoende. Nu we verhuisd zijn naar mooiere omgeving zal ik hem vaker rijden door mee naar buiten te nemen, maar in de bak vind ik 3x per week echt wel genoeg.