Overgang terug, wel of geen been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:53

Geen been, maar wel impuls zoals Lielle aangeeft.
Mocht de impuls dan toch weg vallen dan wel weer het been er aan.

In wendingen geef ik geen been om te buigen.
Een paard kan dat naar mijn idee helemaal zelf zonder mijn hulp.
Pas als bijvoorbeeld de achterhand uit gaat zwaaien komt men been erbij.

sans6

Re: Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:54

maar je wil toch aangeven dát je paard om je binnenbeen heen moet buigen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:54

Arnyek schreef:
Heino schreef:
Geen been geven, wel aan je paard houden en druk geven wanneer nodig :)

Wat is het verschil tussen been geven en druk geven met je been? IMO hetzelfde.

Bedoelde ik ook hetzelfde mee :) Maar in eerste instantie dus geen been geven en alleen been aangesloten houden zodra het nodig is dus wel been geven :) En het is nodig wanneer je zelf de fout maakt teveel terug te vragen of wanneer je paard in stap verder sukkelt. Idd geen ideale situatie, maar die is vaak ook niet aan de orde.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:55

Als je niet blokkeert met je handen is het niet nodig om constant je been eraan te houden.

Dus met een overgang ook niet. Blokkeer je teveel met je hand, heb je je been nodig om die fout te verdoezelen. Maar wanneer je je hulpen niet overmatig geeft, heb je ook geen extra hulpen nodig om die eerste hulpen weer te corrigeren (snappen jullie het nog?).

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:55

Drijven en je been eraan houden zijn in mijn ogen hele andere dingen. nee ik drijf niet elke pas, maar er is altijd lichte druk met mn been. Dus in de discussie of wel of geen been, dan wel been.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:56

Maar dan kan er toch nooit een moment van algehele ontspanning zijn, als je constant je been eraan houdt?

vorame

Galop schiet me ook even te binnen.
Ik leg het buitenbeen een paar centimeter naar achter.
Ik gebruik geen binnenbeenhulp.
Als het paard aanspringt gaat mijn buitenbeen weer terug naar de plaats, blijft dus niet naar achter.
Pas als het paard niet goed loopt doet het been pas weer iets.

sans 6
Je paard loopt in de wei toch ook geen rondjes zonder buiging.
Waarom zou hij dat met mij als ruiter wel doen?

sans6

ik geloof dat wij er idd hetzelfde over denken h-g :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:59

lichte druk heb ik dus niet, mijn been hangt af en rust gewoon tegen mijn paard maar ik doe er niets actiefs mee. Totdat er nodig is om in te grijpen, dan span ik mijn kuit aan.

(allemaal ideaal gesproken natuurlijk ;) )

sans6

omdat jij als je erop zit, toch aan wil geven hoevéél buiging? In een grotere wending wil je minder lengtebuiging als in een kleinere wending. Daarbij wil je het binnenachterbeen meer onder de massa, en ook aan de voorkant wil je dat je paard meebuigt in de wending.
Ik geef met mijn binnenbeen aan dát hij lengtebuiging aan moet nemen, en met buitenteugel/buitenbeen geef ik dmv begrenzen aan hoevéél. Zonder binnenbeen gaat me dat echt niet lukken.

horse_girl

Dressuur gaat juist om ontspanning tijdens inspanning. Zeker in de hogere dressuur zie je cht niet iemand zijn been of hand loslaten, maar ook die paarden lopen ontspannnen tijdens die inspanning. Ik heb het nu ook over wedstrijdgericht rijden, ik kan ook wel een overgang zonder handen en benen rijden, maar dressuurmatig is het dan geen juiste overgang. Het paard dat ik rij vind het moeilijk om haar achterbeen actief te houden, dus juist op momenten zoals wendingen en overgangen moet ik het achterbeen actief houden en dus mn been eraan houden (maar niet voorwaarts drijven, dus actieveren en opvangen met hand en zit, zodat ze gaat zakken in het achterbeen)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:00

Doe ik ook zo Lielle.

Ook al het goed gaat natuurlijk :D
Maar dat is wel waar ik heen wil.

Been eraan houden is voor mijn gevoel al te veel druk.
Ik wil juist dat hij op been eraan houden al iets gaat reageren. :)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:00

Lielle; dan ben je toch altijd te laat?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:04

Zeker in de hogere dressuur zie je de ruiters écht wel (al is het de vraag of je het echt ziet, want de verschillen zijn zo klein) ontspannen in hand en been. Wanneer ze namelijk de hele proef hun hand vast zouden houden, zouden alle paarden stuk voor stuk in verzet komen.

Het is toch juist de bedoeling dat je paard onder de werkt en dat jij hem alleen hier en daar een aanwijzing geeft? Dus inderdaad bij de inzet van een wending geef je aan dat je je wending wilt maken en geef je aan hoeveel buiging je wilt. Na dit 'ingesteld' te hebben ontspan je, en waak je alleen over de uitvoering.

Je kunt beter een keer te laat zijn, dan 3x onnodig been geven. Daarnaast, wanneer je je paard kent, voel je snel genoeg wanneer het nodig wordt om been te geven, zodat je alsnog op tijd kunt zijn.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 24-06-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

maar dan heb je het dus over corrigeren van iets dat niet goed gaat. Daarom zei ik ook al geen been, wel impuls. Als die impuls er niet is of te weinig, dan kom ik zeker met been, maar dat is dus in feite een halve ophouding die je dan maakt.

@sans, die buiging creeer je in feite bij het inzetten van de wending, en dat is idd met hand en been, maar daarna geef ik daar geen extra hulp meer voor tot we weer iets anders gaan doen.

(althans daar streef ik naar)

HG, wat noem jij te laat? Zodra ik de buiging voel verminderen, of de impuls voel wegzakken, corrigeer ik. En je kuiten aanspannen kost geen 10 seconden ;) Maar als je constant al corrigeert, weet je paard ook niet wanneer hij het goed doet.

Arnyek

sans6 schreef:
maar je wil toch aangeven dát je paard om je binnenbeen heen moet buigen

Maar dat is toch hetzelfde als gas geven, je geeft de aanwijzing eenmaal, paard blijft hetzelfde doen (of valt terug (bv uit buiging) dan hulp herhalen) en pas als je iets anders wilt, geef je weer een aanwijzing.

Even voor TS, goede overgangen rijden is ontzettend moeilijk. Je moet nl. kunnen voelen hoe sterk de rem moet zijn (ophouding/zit) en wanneer je die er weer af moet halen (hand weer openen/weerstand-biedende hand en zit aanpassen) en dan moet je ook nog eens voelen of je paard niet te veel terugkomt of juist te lang doet over het terugkomen en daar meteen adequaat op reageren.
Goede overgangen rijden vergt imo veel ruitergevoel en is een kwestie van herhalen, herhalen en herhalen. Goed voor je paard (impuls, controle) en voor je eigen gevoel (ontwikkeling van wanneer is het slecht, redelijk, goed).

@ h_g; dat is juist het stukje ontwikkeling van je ruitergevoel. Dat je dus voelt wat er gebeurt en kunt reageren op je paard voordat iemand het ziet. En dat maakt imo goede overgangen rijden moeilijk.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:05

sans6 schreef:
omdat jij als je erop zit, toch aan wil geven hoevéél buiging? In een grotere wending wil je minder lengtebuiging als in een kleinere wending. Daarbij wil je het binnenachterbeen meer onder de massa, en ook aan de voorkant wil je dat je paard meebuigt in de wending.
Ik geef met mijn binnenbeen aan dát hij lengtebuiging aan moet nemen, en met buitenteugel/buitenbeen geef ik dmv begrenzen aan hoevéél. Zonder binnenbeen gaat me dat echt niet lukken.

Dat binnenbeen doet bij mij niets behalve bij de inzet, maar geen volte lang. (net als de galop, even in galop zetten en dan niets meer)
Buitenbeen komt erbij als hij uit wil gaan zwaaien.
Wel ben ik erg bewust van mijn lichaam, of dat probeer ik te zijn, en het gaat dan ook mis op de momenten dat ik daar niet op let.
Dan draait het paard niet fijn de wending omdat ik mijn gewicht niet goed heb maar bijvoorbeeld tegen gewicht geef omdat ik naar links beneden tuur in een wending naar rechts.

nee je komt niet te laat.
Als jij je been er aan het met wat druk, kost het jou ook een seconde om te reageren.
Ik heb been zonder druk, om mijn been er aan te leggen kost me net zo goed die seconde.
Jou paard leert reageren op net wat meer druk dan die van ons.
Dat is denk ik het enige verschil. :)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:40

Lielle schreef:
maar dan heb je het dus over corrigeren van iets dat niet goed gaat. Daarom zei ik ook al geen been, wel impuls. Als die impuls er niet is of te weinig, dan kom ik zeker met been, maar dat is dus in feite een halve ophouding die je dan maakt.

@sans, die buiging creeer je in feite bij het inzetten van de wending, en dat is idd met hand en been, maar daarna geef ik daar geen extra hulp meer voor tot we weer iets anders gaan doen.

(althans daar streef ik naar)

HG, wat noem jij te laat? Zodra ik de buiging voel verminderen, of de impuls voel wegzakken, corrigeer ik. En je kuiten aanspannen kost geen 10 seconden ;) Maar als je constant al corrigeert, weet je paard ook niet wanneer hij het goed doet.

Ik corrigeer niet constant, ik drijf ook niet constant. maar ik heb zeker niet mijn been passief afhangen. Dat wil ook niet zeggen dat ik mijn hand of been nooit ontspan, ik gooi alleen niets los. Been is nodig om je paard bij elkaar te rijden. Als ik in 1 tempo rij, gebruik ik minder been dan als ik een overgang (ook al is deze terug) rij. Ik probeer constant van achter naar voor met mijn benen naar mn hand en dus de mond van het paard toe te blijven rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:59

maar je gebruikt dus wel constant been, en daar ben ik geen voorstander van. Zolang ik impuls en verbinding heb, is mijn been passief, pas als daar iets ontbreekt, corrigeer ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:59

@ Horse-girl: Dus dan ben je constant iets met je been aan het doen? Dat wil ik niet. Ik wil mijn been 'los laten hangen' op het moment dat ik geen echte reactie van mijn paard verwacht. Mijn paard moet in dezefde modus blijven lopen, als ik mijn been los heb hangen. Alleen als ik echt iets wil veranderen (overgang, zijgang) dan kom ik met mijn been in.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:11

vorame schreef:
Als het paard aanspringt gaat mijn buitenbeen weer terug naar de plaats, blijft dus niet naar achter.

En beheerst je paard ook al een juiste contragalop? Of ben je nog niet zo ver in de africhting?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:12

Het is voor vele ruiters al een uitdaging om hun benen op dezelfde plek te laten liggen tijdens een overgang zonder deze compleet in de neusgaten van hun dier te porren...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:19

Zelf rij ik alle overgangen terug compleet op mijn zit met een beetje teugelhulp. Vooral na een warming-upje is mijn paard hier perfect op afgestemd. Overgangen tandje hoger gaan ook op zit, bijna geen been en met een geopende hand.
De eerste die een soortgelijke overgang op mijn paard kan maken met die zithulp, moet ik nog tegenkomen en bij anderen dendert die ouwe van mij nog lekker een paar meter door.

Ik ben een enorme voorstander van zo weinig been en hand als mogelijk en alles zsm te fine tunen zodat geruk en gepluk niet nodig zijn (alleen in geval van nood(rem)) en alles lekker op het zitje gereden kan worden.
Mijn been is wel altijd wakend aanwezig en verplaatst zich hooguit van ligging, afhankelijk van het uit te voeren kunstje en zo ook met mijn hand. Bij impulsverlies krijgt paard een correctie van mijn been die direct goed bij hem doordringt en daarna komt het impulsverlies dan ook niet meer voor. 9,9 van de 10x was het dan trouwens nog mijn eigen rotschuld want dan zit ikzelf te pitten, waarbij ik dan simpelweg het paard niet even wakker schud maar de oefening stomweg herhaal en mezelf juist even wakker schud.
In de meeste gevallen gebruik ik ook liever geen zweep.
Nadeel van zo op je zit te rijden is dat ik sommige paarden weleens wat laat schrikken. Na het opstijgen zetten sommige paarden het bij voorkeur op een rennen. Dan moet ik voor mijn gevoel eerst als een lompe harrie op het bewuste paard gaan meetuffen voordat ik echt aan rijden toekom…

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:25

Imago01 schreef:
vorame schreef:

En beheerst je paard ook al een juiste contragalop? Of ben je nog niet zo ver in de africhting?

ik rijd mijn overgang hetzelfde als Vorame, en mijn paarden beheers(t)en een goede contragalop, en Pablo ook de wissels.

Sharonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:27

just_kiki schreef:
geen been :) maak mezelf+benen lang) en geef opdat moment geen been. maar hou me benen erwel aan!

dit is helemaal perfect gezgt.