2 uur rijden op een dag zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: 2 uur rijden op een dag zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:53

Nee maar 2uur achterelkaar buiten rijden is imo dus wel anders dan twee keer per dag een uur in de bak rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:58

ziezo55 schreef:
ik vind 2 uur rijden op 1 dag niet zielig... het is een bewegingsdier en denk dat paarden het fijner vinden om meer te bewegen en buiten te zijn dan dat ze in hun stal staan.

vind wel dat je bijv. met jonge paarden minder hard moet werken vanwege de groei en bespiering die ze nog moeten krijgen

Over die vergelijking gaat het hier niet ;)
Paard (te veel) in stal is een totaal andere discussie.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:04

ik train mijn paard sochtends een half uur aan de longe en eind van de middag 1,5 uur onder t zadel en dan heb ik een gelukkig paard. longeer ik alleen een half uur of alleen een uur rijden wil ze de volgende dag niet lopen, dan is ze boos. een 'normaal' paard kan makkelijk 2 uur lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:19

Is een andere discussie, maar ik geloof niet dat een paard niet wil lopen omdat het boos is omdat het de vorige dag een training minder heeft gehad dan normaal.
Overigens vind ik anderhalf uur veel te lang voor een dagelijkse training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:31

Een buitenrit van 2 uur (of langer), of eerst een training in de bak met aansluitend een stuk buitenrijden, vind ik heel normaal en lijkt me ook leuk voor het paard zelf.
Niet alleen beweging is belangrijk voor een paard (en dat krijgt deze betreffende pony al genoeg, hij loopt immers 24/7 in de wei), maar ook afwisseling. Dag in dag uit, en dan ook nog twee keer per dag hetzelfde riedeltje in de bak moeten doen, daar is de lol voor het paard volgens mij al snel af. Zorg dat het leuk en uitdagend blijft voor de pony.

Vitaquilla schreef:
ik train mijn paard sochtends een half uur aan de longe en eind van de middag 1,5 uur onder t zadel en dan heb ik een gelukkig paard. longeer ik alleen een half uur of alleen een uur rijden wil ze de volgende dag niet lopen, dan is ze boos. een 'normaal' paard kan makkelijk 2 uur lopen

Hier geloof ik niks van. Een paard kan niet klokkijken en zal heus niet boos zijn als hij de vorige dag niet gelongeerd of gereden is. Dit zit toch echt in je eigen hoofd.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:21

een paard kan geen klok kijken? mijn paard weet precies wanneer wat gaat gebeuren. staat ze om 8 uur nog niet in de paddock maakt ze dr stal deur open en gaat ze zelf. staat ze om 1 uur nog niet in het land, maakt ze dr paddock open en gaat zelf wel. is ze sochtends niet gelongeerd loopt ze smiddags met dr hoofd in de wolken. word ze niet gereden loopt ze de volgende dag te stuiteren aan de longe.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:25

Sonja schreef:
Is een andere discussie, maar ik geloof niet dat een paard niet wil lopen omdat het boos is omdat het de vorige dag een training minder heeft gehad dan normaal.
Overigens vind ik anderhalf uur veel te lang voor een dagelijkse training.

ik galloppeer geen anderhalf uur :oo half uur stappen en draven aan de lange teugel dan de teugels steeds een beetje meer oppakken tot ze netjes loopt en dan nog 20 minuutjes doorwerken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:28

alleen maar goed hoor en twee uur in eigenlijk nog nauwelijks arbeid. Alleen maar fijn voor je paard.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:38

Een paard kan het makkelijk aan, maar ik vind het eigenlijk een beetje onzin, ikzelf zie er het nut niet zo van in.
Wel heb ik van de zomer vaker dat ik gereden heb in de ochtend, en dan ben ik in de namiddag nog op stal en dan komen een paar meiden die naar buiten gaan ofzo of we gaan naar het water en dan ga ik nog wel een keertje mee oid.

Maar ikzelf zou dus niet 2 x op een dag dressuren gaan in de bak ofzo, geloof dat de merrie dan serieus de bak uitrent :Y)

Moet je paard conditie krijgen of wat afvallen dan vind ik de optie sochtends ff longeren en dan in de namiddag/avond nog even lekker rijden ook wel goed, al zou ik ook dat zelf weer niet doen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:01

Melissa schreef:
Als je het dier afwisseling bied, zie ik het probleem niet.

Wij als mens moeten zelfs 8 of 9 uur per dag werken ;)

Dus jouw werk is equivalent met 8 á 9 uur joggen met 10 tot 20 % van je eigen lichaamsgewicht op je rug? Kromme vergelijking dus.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:06

Ik vind dat niet zielig, mits het paard niet uitgeput wordt.
Natuurlijk kan een dagje vrij ook geen kwaad. Ik rijd soms ook wel meerdere keren per week langer dan een uur.
Mijn paardje kan dat makkelijk aan (we stappen wel veel).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:12

Een dressuurtraining van 1,5 uur?
Denk dat niemand dat doet, jeetje zeg!
Ook al stap je veel en rijd je lang los enz ik vind het echt heel erg over de top. Je hebt ook nogeens een geestelijke spanningsboog waarvan je de grenzen dan wel heel erg opzoekt... dan zou je nog beter die training over 2keer kunnen verdelen, dus dan sochtends 45 min rijden en savonds weer.
Maar ja, dat vind ik dan ook weer zielig.
Welke nivrau rijd jij met je paard, dat er zoveel training nodig is?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:09

de pony word geleasd, en er rijd nu elke week een meidje op die les krijgt,
zij wil echter graag nog een dag extra rijden, maar dan kan het zijn dat diegene die least ook wil rijden, het is dus niet zo dat hete lke week standaart 2 keer per dag is

Leaser is 13 en hobbeld wat rond, de ander is een meid die B/L niveau rijd, en de pony ook iets aan het werk zet.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:12

Echt niet zielig, alleen hangt het wel vanaf of je het achterelkaar rijd en wat je doet. maar je kan ook best 2 uur achterelkaar rijden (als je het paard traint)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:15

opisop_shop schreef:
Nee maar 2uur achterelkaar buiten rijden is imo dus wel anders dan twee keer per dag een uur in de bak rijden.

het zijn niet 2 volle uren, vaak maar half uur of 45 min, per keer
daarbij is het een buitenbak, en word ter afwisseling ook wel eens een laag sprongetje gemaakt of buiten gestapt

Pony word eigenlijk wat door de bak gestuurd, en nu wil iemand haar wat meer aan het werk zetten om dresuurmatig meer te leren
Ze lest nu al 1 keer per week, maar wil graag nog een extra dag rijden om te oefenen.

De leaser is 13 en vind dat dus zielig, vandaar dit topic

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:17

opisop_shop schreef:
Een dressuurtraining van 1,5 uur?
Denk dat niemand dat doet, jeetje zeg!
Ook al stap je veel en rijd je lang los enz ik vind het echt heel erg over de top. Je hebt ook nogeens een geestelijke spanningsboog waarvan je de grenzen dan wel heel erg opzoekt... dan zou je nog beter die training over 2keer kunnen verdelen, dus dan sochtends 45 min rijden en savonds weer.
Maar ja, dat vind ik dan ook weer zielig.
Welke nivrau rijd jij met je paard, dat er zoveel training nodig is?

Denk dat er zat mensen zijn die het doen hoor.
Ik doe het zelf niet maar ik kan het mij goed voorstellen.
Het paard wat ik rijd krijg ik na een half uur/3 kwartier pas écht goed aan het lopen.
Dan kan ik snappen dat je er anderhalf uur rijd.
(natuurlijk wel opgebouwd ed)

Ook iets is dat je paard het dan op wedstrijd beter volhoud.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:19

Die pony heeft een luizenleventje!!!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:47

ik denk dat het wel kan, tenminste, het paard kan het wel aan(als het te eten krijgt). Het is hem wel in het leuk houden... niet steeds hetzelfde doen, de ene keer dit, de andere keer dat oefenen. Zelf zou ik het liever niet doen. Maar, manege paarden rijden ook heel veel. Kanjers zijn dat toch eigenlijk ook :)... dan is mijn paard maar een watje!:P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:51

Kuggur schreef:
Melissa schreef:
Als je het dier afwisseling bied, zie ik het probleem niet.

Wij als mens moeten zelfs 8 of 9 uur per dag werken ;)

Dus jouw werk is equivalent met 8 á 9 uur joggen met 10 tot 20 % van je eigen lichaamsgewicht op je rug? Kromme vergelijking dus.

Kugger, geweldig :Y) _O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 06:56

Femke16 schreef:
Maar, manege paarden rijden ook heel veel.

Klopt, en kijk eens hoe die erbij lopen want veel manegepaarden zien er de lol ook echt niet van in.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:06

ik zie het probleem niet. 2uurtjes kunnen ze echt wel tegen.
zeker als die niet direct op elkaar volgen.

Als ik op wedstrijd moet, worden er 2 ook altijd smorgens nog ff gelongeerd en dan moeten ze smiddags of savond nog lopen.

Maar net als die bij jouw komen ze veel buiten, en het blijven bewegingsdieren e :-)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:26

Pony wordt niet eens 2x per dag gereden, maar het kan voorkomen.
Ik zie het probleem niet.
Vooral niet als het niet iedere dag is en geen 2 uur achter elkaar een zware training.

Do, misschien als je tegen M. zegt dat wanneer je wedstrijden zou rijden, een paard veel meer moet werken dan dat wat Nikiet doet.
Ze heeft een luxe leventje :)
Waar komt die dikke pens vandaan haha :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:03

ik stuur het topic eens door , kan ze het lezen
bedankt voor de reacties

EOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:26

het licht aan de leeftijd van je paard of pony :+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:32

Sonja schreef:
Rijden hoeft toch niet keihard trainen te zijn? TS geeft duidelijk aan dat het rijden eigenlijk van "geen niveau" is. Dus wat is dan de geestelijke belasting voor het paard?
Lekker, die beweging en aandacht.

eerlijk gezegd lijkt het mij dan voornamelijk geestdodend voor het paard. en dat vind ik dan weer "zielig"... als je dan perse 2 keer wil rijden: ga dan in ieder geval 1 van de 2 keren lekker naar buiten...

2 keer op een dag in de bak rijden een uur zou ik met mijn paard iig nooit doen :)