Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:39

prioika schreef:
pinuts schreef:
TE5, maar waarom een tik als ie een bok geeft? Helpt dat echt? Dan gebruik je m de ene keer voor wat meer tempo en de andere keer als straf?

Ik denk dat dat inderdaad geen zin heeft, je kunt beter gewoon wat extra been geven en afleiden... Meestal heeft een paard er wel een reden voor als ie bokt.

Ik gebruik mn zweep ook hoor als hij een bok geeft. Maar dan geef ik hem een meer een mep, en als hij niet attent is op mijn been dan geef ik hem een 'tikje' om hem wakker te maken. Bokken mag ie niet, dus pak ik meteen aan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:50

prioika schreef:
pinuts schreef:
TE5, maar waarom een tik als ie een bok geeft? Helpt dat echt? Dan gebruik je m de ene keer voor wat meer tempo en de andere keer als straf?

Ik denk dat dat inderdaad geen zin heeft, je kunt beter gewoon wat extra been geven en afleiden... Meestal heeft een paard er wel een reden voor als ie bokt.

Euh ja of het is gewoon een dominant dier, die zijn er ook wel
Bij sommige paarden vind ik het wel nodig om even een goeie mep te geven wanneer ze niet luisteren, liever gelijk aan het begin goed op zn plaats zetten dan later een onhandelbaar paard te hebben
Uiteraard eerst alle andere factoren (rug, zadel, ruiterhand) zo veel mogelijk uitsluiten maar toch denk ik dat het in sommige gevallen best effectief kan zijn.

Renee

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:52

Het liefst voor mij geen zweep maar als ik er 1 heb is het echt puur en alleen actief houden. Ik corrigeer een paard zelde met een zweep, ik vind dit meestal onzin (een beetje niet verder lopen kijken dan je neus lang is zeg maar).

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:56

Romeo is heel heel heel erg dominant. Ik rij bijna nooit met zweep, maar als ik soms het idee heb dat hij vervelend zou kunnen gaan doen, neem ik het zweepje mee. (is trouwsens een springzweepje ;) ) Voor het geval hij de lucht in schiet, gaat bokken, of ineens besluit dat hij niet meer wil lopen.
Als hij dan een tik heeft gehad, en weet dat het niet mag, is het ook over, en kunnen we weer lekker aan het werk gaan.
Ik vind dat hij beter meteen een corrigerende tik kan krijgen, dan dat ik een kwartier loop te trekken en duwen en schorren ;)

Bij Prince gebruik ik hem nooit.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:59

Ik gebruik mijn zweep alleen tijdens het verzamelen, en dan vooral in de galop. Met zweepje erbij kruipt ze net even wat gemakkelijker bij elkaar.

Ik gebruik 'm dus om de achterhand er beter onder te krijgen (en dus niet met meppen maar zachtje tikjes)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:13

Hmm.. waar hij maar van pas komt. Als correctie dus voornamelijk. Als hij niet aan mijn been is, als voorwaartse hulp, als die net niet goed om het been wil buigen even klein tikje achter mijn been. Zulk soort dingen eigenlijk denk ik. Mar voornamelijk als ze niet naar mijn voorwaartse been hulp luistert omdat mevrouw daar soms nogal lui voor is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:05

Ik gebruik mijn zweep als aanwijsstokje/ verlenging van mijn arm/ stuur.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:11

Dat verschilt bij mij wel eigenlijk. Per paard; ik had ooit een hele slome, die moest ik af en toe even een tikje geven...

Maar met een normaal paard (niet heel snel, ook niet heel sloom) bij dressuur af en toe tikjes om hem de oefening duidelijker te maken, om hem oplettend te houden, of om het achterbeen actief te houden.

Voor springen en cross is de zweep iets wat ik nooit gebruik, slechts voor als hij weigert, en het is niet mijn schuld.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:14

Als correctie bij het bijvoorbeeld niet reageren op mijn been.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:52

Ik rijd niet met zweep. Toen ik mijn pony (die toen nog 3 was) net had heb ik er wel mee gereden, met een kort zweepje, om tegen de voorhand aan te leggen(dus niet tikken/slaan) in voltes. Daar had ze moeite mee en de zweep diende dan als ondersteuning.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 06:51

Ik gebruik em als aanwijsstokje in de bak en als vliegen-stokje in het bos.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:20

Marsan schreef:
Ik gebruik em als aanwijsstokje in de bak en als vliegen-stokje in het bos.

hahaha... ja als vliegenstokje is hij ook heel handig! Heb je wel eens geprobeerd om er wat slierten aan te hangen (strotouwtjes), daar kun je ook de dazen mee weg jagen als je op het paard zit. Vooral handig voor onder de buik :D

suzy_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:39

ik gebruik me zweep om me paard een corricerende tikje te kunnen geven ,
verder gebruik ik hem als ze niet goed reageerd op de beenhulpen.

mika_panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:30

als mijn paard niet reageert voor mijn beenhulp krijgt ie een tikje..:)
en hij gaat ook beter de hoeken door als ik met een zweepje rijd(zonder dat ik er iets mee hoef te doen)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:43

Ik rijd nooit met zweep op mijn eigen paardje! Dit heeft ze totaal niet nodig!
ALS ik met zweep rijd, dan gebruik ik hem dus niet :+

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:46

Ik rijd op een manege en heb altijd mijn zweepje bij, als ik die niet bij heb zijn ze echt niet voorwaarts. Ik straf ze er niet mee

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:48

Als een paard loopt te klieren (dat doen manegepaarden nogal eens) geef ik gewoon één flinke tik, dan is meteen duidelijk dat ik dat niet wil. En verder als ze niet doorlopen, of niet opletten. Maar het liefst gebruik ik hem zo min mogelijk.
Maar ik zie hierboven reacties dat mensen niet vinden dat ze met hun zweep moeten corrigeren. Mag ik vragen hoe ze dat dan wel doen? (Niet vervelend bedoeld hoor, gewoon nieuwsgierig, misschien kan ik dat ook eens proberen).

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:51

ik gebruik um nie eens zodra ik hem in mijn hand heb weet mijn verzorgpony dat zij moet lopen en dan hoef ik nie eens te tikken :D

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:59

Snowrose dat vraag ik mij ook af? Als je het met corrigeren niet
met je been red hoe los je het dan op? Als je het niet met het
zweepje doed?

MarloesD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:01

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o

Hoe beloon je met een zweep? :?
Als ik mn paard beloon, is dat ten eerste natuurlijk de ontspanning, maar het echte 'belonen' is toch wel met mn hand/stem.

Ik gebruik mn zweep om mn paard scherp te maken en soms weleens voor een 'straf'.
Meppen doe ik niet, absoluut niet, maar een tik wel. Steigeren zonder angst of pijn, krijgt een paard bij mij een prik naar voren en een tik, hij moet gewoon weten dat dat niet mag. Net zoals bokken. Ik heb ponytjes moeten aanpakken die bokten puur om de kindjes eraf te krijgen. Nee, dat is een fijne manegepony. En dat dan met fasen hoor, waren ze gewoon even aan het puberen en dan moeten paarden even opgevoed worden.
Maar dat meppen wat is soms mensen zie doen, arm paard :(:) En vaak zijn dat de mensen die het ook nog eens geheel onterecht doen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:05

Ik heb geen zweep.... wil er ook geen!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:06

Een zweep gebruik ik om een hulp wat meer kracht bij te zetten, als mijn paard niet doet wat ik vraag (nadat ik het al zonder zweep nog eens aan hem gevraagd heb :oo ). Om een hulp met wat meer druk indien nodig aan te geven. Slaan om te straffen, nee, daar is een zweep naar mijn idee niet voor :n . Een zweep is een hulpmiddel, geen strafmiddel. Zo heb ik dat altijd geleerd en ik sta daar helemaal achter.

Bokken doet die van mij uit joligheid, maar ook wel eens uit verzet. Soms is hij het even niet met me eens. Ik negeer dat volledig en drijf hem dan gewoon voorwaarts. Niets aan de hand. Ik durf te wedden dat een tik met de zweep hem alleen nog maar meer doet bokken, want er zit een kop op, hoor. := :D
En dat mag ik stiekem wel, ik zou dat namelijk ook doen als ik hem was. :+

Verder is een zweep ook wel eens handig om automobilisten die op de weg te dicht langs razen als je rijdt, eens goed aan te tikken. ~~}>

Maar ik rij zelf het liefste zonder zweep en dat is ook waarnaar ik altijd streef. Nou heb ik een jong paard, die graag zijn grenzen zo nu en dan opzoekt, maar ik vind rijden met zweep persoonlijk niet je van het. :+

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:09

Voor irritante mensen }>

Haha nee, ik gebruik geen zweep. Toen ik kleiner was wel, toen kon ik hem links en rechts hebben (nu nog steeds overigens, maar vind het niet meer fijn met rijden omdat dat dan te rommelig wordt) maar nu rijd ik niet meer met zweep, ik vind dat je met je benen moet rijden. Reageert het paard niet op je been, hand naar voor en trap d'r een keer in. Hij reageert vanzelf wel. Gelukkig had ik dit niet nodig bij Veronica, zij reageert super op mijn kuitdruk. :)

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:20

Ik gebruik mijn zweep alleen als mevrouw weer eens niet op let en lekker om haar heen loopt te kijken. Dan is het meer dat ik haar even aantik, dat ze op moet letten. Of als ik een grote volte moet maken bij de B dan loopt ze zo door mijn buitenbeen heen. Dat is dan ter ondersteuning van mijn been.
Ik zie heel vaak dat meiden hun paard harder willen laten lopen door te slaan met hun zweep terwijl ze niet eerst been hebben gegeven. Dat vind ik echt niet kunnen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:43

MarloesDijs schreef:
Hoe beloon je met een zweep? :?
Als ik mn paard beloon, is dat ten eerste natuurlijk de ontspanning, maar het echte 'belonen' is toch wel met mn hand/stem.

Je geeft zelf het antwoord al...soms is je arm tekort he,dan neemt mijn zweep dat dus over ;)