dit is toch niet normaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:28

Tsjikkie schreef:
Vind het nog niet zo gemeen hoor, als dat mijn paard was had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan (alleen wel al er af gelegen). Hoe zou jij zoiets dan oplossen, netjes vragen aan je paard?

mijn paard had dus echt wel een flinke lel gekregen als hij dit zo zou doen. eerste netjes vragen of je paard normaal voorwaarts wilt lopen en dan stokstijf blijven staan en dan gaan stijgeren en alles ik had het zelfde gedaan

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:30

ja dat kan, ik zeg ook dat ik de achtergrond van het filmpje/paard en ruiter niet weet. maar zoals rockwitch zegt vind ik die 2e en 3e lellen niet nodig

rockwitch

Re: dit is toch niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:31

idd die 2e en 3e waren veel te laat en op het moment dat hij al lang weer liep.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:33

dan weet het paard ook niet meer waarvoor hij gestraft wordt
maar ik denk dat als je zó pissig bent op je paard (door die sprong) dat je dan op dat moment ook niet meer helemaal helder bedenkt van 'maar een tik en klaar'
maar als hij die tik niet had gegeven had dat paard waarschijnlijk ook bedacht, dat hij dat vaker kan doen zonder ervoor gestraft te worden

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:35

Ik vind zelfs dat de ruiter nog veel te lang wacht met de zweep ter hande nemen! Hij drijft imo al flink lang (maakt nog klikgeluiden er bij met de tong) Ik had eerst subtiele beenhulp gegeven, dan een flinke por, en vervolgens het paard letterlijk naar voren gemept. Grote kans dat ik er bij de sprong naar voren ook af had gelegen maar goed, dat is een detail :D Dat de ruiter een paar keer flink uithaalt na die sprong naar voren, vind ik ook terecht, al gaat hij wel lang door.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:36

rockwitch schreef:
idd die 2e en 3e waren veel te laat en op het moment dat hij al lang weer liep.

ja dat wel gewoon 1 goede tik als straf en belonen als hij het weer goed doet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:38

Hangt er vanaf of het de vaste ruiter was.
Wat je ziet, vind ik niet schrikbarend. geluid had ik er niet bij. Kon wel iets subtieler - eerder een zacht tikte ipv zo drijven.
Wat wel erg zou zijn is wanneer het paard een reden heeft om niet voorwaarts te willen gaan bij deze ruiter, door eerdere onkundigheid.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:57

Nou die eerste lel is terecht hoor!
Paardje waar ik 1,5 jaar op gereden heb kon ook zo lekker draken en staken :P
En tja dan kreeg ie wel n lel, als je m liet staan en beetje bewoog met je benen ging ie overeind ja daahaaag

Vind idd alstie daarna loopt is het goed kom op, ik zou 'm verder niet meer slaan maar juist de ontspanning weer opzoeken..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:02

nikita_benno schreef:
Tsjikkie schreef:
Vind het nog niet zo gemeen hoor, als dat mijn paard was had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan (alleen wel al er af gelegen). Hoe zou jij zoiets dan oplossen, netjes vragen aan je paard?

mijn paard had dus echt wel een flinke lel gekregen als hij dit zo zou doen. eerste netjes vragen of je paard normaal voorwaarts wilt lopen en dan stokstijf blijven staan en dan gaan stijgeren en alles ik had het zelfde gedaan

Ik ook. Die kreeg ze van mij ook uitgemeten. Tja, misschien waren die tweede en derde lel niet nodig, maar again - je weet de achtergrond niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:52

nee, ik vind dit niet normaal.
Ik vind het drijven aan het begin al niet normaal :\
Stel je toch voor dat je zo met je paard omgaat, brr :n

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:43

sanne83 schreef:

Dan zou ik toch wel eens graag weten wat jij in dit geval gedaan had ?
paard wil niet vooruit, wordt eerst rustig gevraagd dan al wat dwingender, nog steeds geen reactie, waarna het paard uit het niets een levensgevaarlijke rotbok maakt.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:11

sanne83 schreef:

Wat had je gedaan? afgestapt en op je knieen gegaan met de vriendelijke vraag of hij alsjeblieft een stapje naar voren wil gaan en dat ie dan wel een lekker brokje krijgt? Dé manier waarop paarden tegenwoordig vaak verziekt worden..

Ik had ooit ook een filmpje op Youtube, filmpje zelf was niks mis mee, tot het einde, merrie ging in de staak, ging niet vooruit en toen ze ging bokte en steigerde ze afwisselend. Die heeft ook een goed pak rammel gehad, tot ze en vooruit ging als ik been af, en tot ze ophield met dat achterlijke gebok en gesteiger. Het was gewoon een kwestie van niet willen...:n..

Kreeg als reactie onder mijn filmpje ook 'sjezus, wat een klerewijf zit er op dat paard zeg'.. Sommige paarden moeten nou eenmaal een keer goed afgestraft worden. Op deze manier weet het paard dat is stout is, dat ie vooruit moet en ik zou er dan ook een tik achteraan geven.

Niks mis mee dus :) Zouden veel mensen van kunnen leren (de zogenaamde paarden aaiers....)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:13

Amanda_T schreef:
sanne83 schreef:

Wat had je gedaan? afgestapt en op je knieen gegaan met de vriendelijke vraag of hij alsjeblieft een stapje naar voren wil gaan en dat ie dan wel een lekker brokje krijgt? Dé manier waarop paarden tegenwoordig vaak verziekt worden..

Ik had ooit ook een filmpje op Youtube, filmpje zelf was niks mis mee, tot het einde, merrie ging in de staak, ging niet vooruit en toen ze ging bokte en steigerde ze afwisselend. Die heeft ook een goed pak rammel gehad, tot ze en vooruit ging als ik been af, en tot ze ophield met dat achterlijke gebok en gesteiger. Het was gewoon een kwestie van niet willen...:n..

Kreeg als reactie onder mijn filmpje ook 'sjezus, wat een klerewijf zit er op dat paard zeg'.. Sommige paarden moeten nou eenmaal een keer goed afgestraft worden. Op deze manier weet het paard dat is stout is, dat ie vooruit moet en ik zou er dan ook een tik achteraan geven.

Niks mis mee dus :) Zouden veel mensen van kunnen leren (de zogenaamde paarden aaiers....)

Amen ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:18

De meesten vinden het wel normaal wat er op het filmpje te zien is, maar (zoals al eerder gezegd) we hebben geen achtergrondinfo.

Misschien heeft het paard wel pijn, voelt het zich niet goed, past het zadel niet, of wat dan ook.

Persoonlijk kan ik niet oordelen over een filmpje van een paar seconden, maar om nou gelijk te zeggen dat het paard afgestraft moet worden omdat 'ie niet loopt gaat mij nou ook weer te ver. De reden waarom het dier niet loopt weten wij immers niet.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:45

Hij is wel te laat met die eerste tik, paard neemt die sprong, staat vervolgens al ik weet niet hoelang weer stil en op de grond en dan begint ie eens te meppen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:20

even los van of er iets mis is met zadel etc, die tikken zijn stuk voor stuk zeer terecht. Ook de 2e en de 3e, je ziet nl heel goed dat dat paard weer begint met klemmen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:30

Hij had alleen al eerder een tik mogen geven ipv eerst met zijn hele lijf hem van de plek af te duwen. Zo krijgt het paard eerst de kans om zich 'machtiger' te voelen doordat hij niet hoeft te reageren op de eerste minimale hulp en vervolgens als hij in protest gaat krijgt hij op zijn kop. Ruiter was zelf ook véél te traag met zijn reactie daar, of het dan nog het gewenste effect heeft is de vraag.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:04

Kirr__ schreef:
sanne83 schreef:

Dan zou ik toch wel eens graag weten wat jij in dit geval gedaan had ?
paard wil niet vooruit, wordt eerst rustig gevraagd dan al wat dwingender, nog steeds geen reactie, waarna het paard uit het niets een levensgevaarlijke rotbok maakt.

als je goed kijkt, zie je al dat het niet uit het niets gaat ;)
Ik zou al nooit op dit punt belanden, dus als je het aan mij vraagt: ik zou me op dat moment kapot schamen en m'n paard inderdaad op blote knietjes vragen of het me wil vergeven dat ik het zo ver heb laten komen :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:12

als we het dan over context hebben, mss is dit wel een ruiter die erop is gezet omdat de vaste ruiter het niet meer durfde? Oftewel, je hebt onvoldoende informatie om te oordelen, maar er wordt wel terecht aangepakt, hoewel ik het met solvej eens ben dat de eerste te klap al te laat komt.

Overigens vind ik dit echt geen levensgevaarlijke rotbok, maar gewoon door de teugel springen, en echt niet jheel erg dramatisch, hoewel het wel gecorrigeerd moet worden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:18

Ik heb mijn vorige pony ook wel eens zo aangepakt. Was een Haflinger en weigerde om nog een stap te zetten na flink drijven. Nou die heeft een flinke lel gehad, daarna durfde ze ook nog te steigeren uit protest. Dan ben ik niet meer zo lief hoor. :o

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:18

Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:22

patserke schreef:
tja ik weet dat er meerdere heftige filmpjes zijn, maar je slaat een paard toch niet zo hard, en de tweede mep die hij gaf, ging het paard alleen maar met zijn hoofd naar beneden,
ik vind niet dat hij netjes vraagt om zijn paard voorwaarts te gaan. hij drijft veelste hard. dat er dan iemand achter het paard gaat staan en hem probeert op te jagen okee

@mooney: dat klopt ik heb verder geen achtergrond info. maar gewoon hoe ze het paardje voorwaarts willen krijgen en dat gejuig op de achtergrond

weet jij dan ook hoelang dat paard daar al staat en hoevaak de ruiter al heeft "gevraagd" te gaan lopen ? :)

ik vindt het totaal niet schokkend en als mijn paard zou iets zou doen kon ie die kletsers ook flink op zn reed krijgen :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:29

Sorry maar wat wil je met dit topic bereiken? ;)

Ikzelf, vind het niet paardvriendelijk. En vind het ook niet normaal hoe hij zijn paard naar voren 'drijft'. Maar hij moet als het paard dan eindelijk naar voren is, hem niet op z'n donder gaan zitten geven...... Hij zit namelijk in het paard z'n mond te trekken en vooruit te drijven: Hierdoor snapt het paard er niks meer van. ;) je bereikt er trouwens niks mee hoor, om zo'n topic te openen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:34

je kijkt niet goed. Hij krijgt de 2e en 3e klap omdat hij weer begint te klemmen, niet omdat hij voorwaarts is.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:35

Lielle schreef:
je kijkt niet goed. Hij krijgt de 2e en 3e klap omdat hij weer begint te klemmen, niet omdat hij voorwaarts is.

De ruiter zit het hier fout te doen hoor, en niet het paard. ;)