Rijden jullie als het stormt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rijden jullie als het stormt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:27

Dat ben ik niet met je eens Look_at_me, dat je met harde wind gewoon kunt rijden. Ik heb echt een aantal keren met dusdanig harde wind gereden dat ik mijn toch behoorlijk stevig op de pootjes staande pony echt uit evenwicht bracht.
Ik vind dat toch niet fair tov het paard...

Regen deert me niet, daar kun je je op kleden. Beetje onweer vlucht ik ook niet voor trouwens, ik zit niet in de polder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:28

Daylerma schreef:
Ik rij wel als het regent of redelijk hard waait o.i.d. Met onweer, zware windstoten en ander extreem weer rij ik niet.

idd.
Al ben ik nu vrij lui ivm geen wedstrijden en rij ik wanneer het mooi weer is ;)

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:35

Sonja schreef:
Dat ben ik niet met je eens Look_at_me, dat je met harde wind gewoon kunt rijden. Ik heb echt een aantal keren met dusdanig harde wind gereden dat ik mijn toch behoorlijk stevig op de pootjes staande pony echt uit evenwicht bracht.
Ik vind dat toch niet fair tov het paard...

Regen deert me niet, daar kun je je op kleden. Beetje onweer vlucht ik ook niet voor trouwens, ik zit niet in de polder.

Ja, het is natuurlijk logisch dat je goed moet opletten of het echt te hard is of niet. Maar ik heb toen nog nooit meegemaakt dat de pony die ik toen had er door uit evenwicht kwam of iets anders. :) Anders was ik ook direct terug gegaan natuurlijk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:37

O jij bedoelt met buitenritten? Dan gaat het mij ook niet gauw TE hard tekeer. Maar dan ga je ook langere tijd 1 kant op, dan vind ik harde wind ook minder erg voor het paard.
Niks zo lekker als met een mals stormpje langs zee rijden :j

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:42

Ja, ojaa sorry, was dat er vergeten bij te zetten. :o
Maar vroeger hadden we in de buurt geen bak waar ik kon rijden (mijn pony stond bij een boer, tussen de shetlanders van zijn kinderen ;) en ook zij hadden geen bak), dus reed ik altijd buitenritjes.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:45

Ik maak gerust een buiten rit met harde wind en regen. Alleen met onweer niet, dat vind ik te gevaarlijk.
Paardje is nergens bang voor en ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind om eens goed uit te waaien bij een beetje storm.
Ik zorg wel dat er dan iemand op de hoogte is dat ik buiten aan het rijden ben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:50

Ook ik heb bij de wei alleen de beschikking over een buitenbak en verder wegen (met her en der de nodige bermen) Wanneer het hard waait, regent of onweert heb ik meestal niet zo'n zin meer om te rijden, dat komt dan de volgende dag wel weer. Als ik wel graag wil rijden, of als het moet (ivm les oid) klim ik er wel op, regen is niet zo erg, wat wind ook niet. Mijn paard wordt ook niet onrustig van storm of hagel dus het kán wel, of we er blij van worden is wat anders ;) Wat wel een beetje onhandig is met harde wind is longeren, tegen de wind in is het vervelend dat hij dan echt de lijn mee moet trekken :P

Overigens was het gister veel minder spookweer dan voorspeld, ik had les bij het trainingscentrum en ik heb heerlijk op de baan gereden, zonnetje erbij... voordeel van het trainingscentrum is dat er een binnenbak is voor geval van pokkeweer ;)

MDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:59

Nee ik rij zeker niet als het stormt. Mijn paard zou er wel tegen kunnen, maar ik beschik niet over een goede binnen of buiten bak. Dus ik moet het hebben van de lange buitenritten door de natuur, en dat lijkt me met storm niet zoon wijs idee;)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:09

Wij hebben ook alleen een buitenbak. Beetje wind en regen maakt me niet uit, maar met storm en onweer ga ik niet rijden. Harde wind en stortregen lijkt me voor m'n paard ook niet zo fijn om in te werken. En ik vermijd het zelf ook liever ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:12

Dichtbij is er een binnenbak, als het een beetje hard waait en regent rij ik daar(of als de bak stront nat is van een bui daarvoor) Maar, wanneer het onweert laat ik haar lekker binnen staan en pruts ik daar wel even lekker met dr:)
Voor de rest beetje wind en regen maakt me niet uit, maar als het echt windkracht 6 of hoger word dat loop ik liever even naar de buren:)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:14

moretje schreef:
Wij hebben ook alleen een buitenbak. Beetje wind en regen maakt me niet uit, maar met storm en onweer ga ik niet rijden. Harde wind en stortregen lijkt me voor m'n paard ook niet zo fijn om in te werken. En ik vermijd het zelf ook liever ;)

Hier ook.. plus, dat er geen bomen omheen staan.. ligt eigenlijk naast de weilanden.. :=
dus ik krijg áltijd de volle laag :')

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:17

Nooit,
ten eerste sta ik aan de duinen, veel bomen dus ;) niet echt veilig met bliksem
verder vind mijn paard het ook niet echt kicken om met harde wind en donderstoten te rijden
ook vind ik het zelf niet echt veilig
En ik geloof ook dat het bij ons op stal niet echt op prijs wordt gesteld als ik dat wel doe

beetje wind of regen maakt me dan weer niet uit, ik zadel hem binnen op, regenrijjas en rainlegs aan en gewoon het weer trotseren. Vind het zelfs wel iets hebben om een beetje in de zachte regen te rijden, maar als het er echt uit giet pas ik :D

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:45

Nee dat doe ik niet, daar doe ik mezelf absoluut geen plezier mee en mijn paard ook niet.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:47

Ik rij altijd in weer of wind. Behalve als het onweert, want dan kan het gevaarlijk zijn. Een buitenritje in de regen vind ik op zich nog wel lekker ook. Ik heb ooit een binnenbak gehad, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een buitenbak, ook al regent het nog zo hard.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:02

Hier ook een bakloze ruiter die afhankelijk is van weer...
Met onweer rij ik nooit. Al zijn de paardjes niet zo hoog, ik blijf dan liever wat lager bij de grond (als ik niet al ergens naar binnen kan vluchten ;) ). Met wind wil ik nog wel in de bak rijden, tenzij het té druk is als in lawaai en langsvliegende voorwerpen. Raak ik van uit 't lood, paard daarentegen zal het worst wezen. Buitenrijden tijdens storm heb ik wel gedaan, maar ben ik mee gestopt toen er eens een grote tak vlak naast ons op de grond viel. Schrok ik best wel van (paard uiteraard weer niet :roll: ). Ook die keer dat we over een hoge brug moesten en er een fikse zijwind kwam die zelfs paard opzij deed stappen werkte ook niet echt voor mijn geruststelling, ik was toen maar wat blij met die knop op het westernzadel.
Regen en hagel, tja...Als het wat druppeld ga ik nog wel rijden, maar met gietweer heeft het toch geen zin, tenzij ik stilstaan en zijgangen wil oefenen. :P Bovendien ben ik een watje en smelt van teveel regen...
Met sneeuw daarentegen ben ik niet meer te houden en moeten we wel naar buiten. In de sneeuw rijden is leuk! Al is in dit geval paard nog weleens de spelbreker. Die vind harde sneeuw die in de oren vliegt weer niets en daar houden we dan ook maar wat rekening mee. Uiteraard als het fiks gesneeuwd heeft (die ene keer) rijden we wel voorzichtig en vaak gewoon rustige stapritjes buiten met hier en daar een tussenstop om van het uitzicht te genieten.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:11

ik heb op het moment ook alleen een buitenbak tot mijn beschikking,maar als het hard waait hoef ik het echt niet in mijn hoofd te halen om te gaan rijden want volgens mij waait het dan ook in mijn paard zijn hoofd en hij laat me dan alle hoeken van de bak zien en dan in vogelvlucht. maar een beetje regen deert mij niet maar onweer of hagel ga ik echt niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:14

wij hebben alleen een buitenbak en een (Ren)baan, als het onweerd rij ik natuurlijk niet maar als het heel hard waait ga ik op de baan :) daar is mijn paard ook wat rustiger, om de bak staan allemaal bomen heen

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:15

Hier ook één met enkel buitenbak + groot bos. Geen binnenhal dus, met onweer wordt er absoluut niet gereden, zels met harde wind kan ik mijn jong paard niet rijden, hij draait in het bos 180° rond zijn as, pakt zijn bit vast en rent voor zijn leven. Heb ik al een paar keer geprobeerd en doe ik dus nietmeer. Het gaat hier wel om ech harde wind, begin van de storm. met regen wordt er gereden hoor! :) Ga je niet dood van!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:24

Ik ben zelf echt heel bang van onweer dus dan rij ik sowieso niet, ook alleen al als er voor gewaarschuwd ism aar de lucht ziet er niet dreigend uit (behalve dan als de lucht helder is, dan ga ik wel).

Met heel harde wind en regen laat ik het ook uit mn hoofd te gaan rijden, omdat ik zelf heel vatbaar ben voor flinke griep en om dan meteen weer een week op bed te liggen, zie ik niet zo zitten.. dan liever een dagje niet rijden ipv een hele week niet rijden.
Een beetje harde wind, zonder regen, daar rij ik wel gewoon bij hoor, al is mijn paard dan wat schrikachtiger, maar als ik zelf rustig blijft dan wqordt zij ook vanzelf rustiger :) .
Hetzelfde geldt voor regen, als het verder niet koud is/waait dan ga iik ook gewoon rijden. MAar is hhet koud en regent het, dan liever niet, omdat ik dan al weer weet dat ik de week daarop met griep loop (vaak bijholteontsteking door kou op mijn gezicht en das behoorlijk pijnlijk)

Ik rij trouwens ook alleen buiten ;)

Bottom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:31

Die ik rijd staat midden in t bos. Dus ja als het regent of waait rijd ik nog wel. Maar bij storm of onweer sla ik een keertje over ;)
Tis me wel een keertje mislukt hoor. Buitenrit van een paar uur rijden: komt er ineens storm opzetten. Halve bomen kwamen naar beneden. Gelukkig had ik een hele brave fries mee die iets minder over de storm en onweer inzat dan ik :D

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:00

Ik heb alleen de beschikking over een buitenbak, dus als het hard waait, regent etc, ga ik gewoon rijden. De wedstrijden gaan ook gewoon door, dus er zal toch getraind moeten worden. Onweer vind ik een heel ander verhaal, naar de bak toe moet ik over nogal open stukken en ik ben er zelf bang van. Wel is mijn merrie in het begin nogal fris met harde wind, dus vaak doe ik haar dan even 5min elke kant op aan de longeerlijn. Liever een keer te vaak, dan dat ik eraf naai en denk 'Had ik toch maar gelongeerd'. En op wedstrijd zal ze ook gewoon moeten lopen als het slecht weer is en het buiten is :).

Daarna een lekkere warme deken erop en op stal opdrogen en ik een warm bad/douche en dan zijn we beiden weer zo goed als nieuw :D

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:03

brrrrrrrrrrrrrrrr nou lekker gereden in deze vieze regen en harde wind.. was helemaal zeik nat haha..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:34

Mijn paarden staan 24/7 op de weide, en als het echt slecht weer is, mogen ze daar gewoon blijven staan :P

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:13

Ik heb bij de ene pony alleen een buitenbak tot mijn beschikking, bij de andere 2 moet ik gewoon op buitenrit. :=

Rijd dus bij voorkeur niet als het stormt of keihard regent, maar soms is het wel eens nodig. 't gaat eigenlijk altijd wel goed, maar lekker rijden dan is anders. :+
Bij onweer rijd ik zowieso niet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:19

Ik heb een buiten en een binnenbak tot beschikking maarals het sneeuwt, hardwaait of keihard regent rij ik ook gewoon gerust in de polder buiten. We rijden bijna altijd alleen maar helemaal buiten en niet in de bak dus.

In de onweer rijd ik liever niet omdat ik dat zelf dood eng vind. Wel keer in de onweer gereden we waren 1,5 uur van stal, hardstikke mooi weer en opeens barst het los met de onweer. Paard bleef gewoon chil gelukkig.