De neusriem heb ik wat er het beste uitkomt, meestal een gecombineerde.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maikeltje schreef:K&K is niet voor ieder dier goed. Wanneer een dier van zichzelf al goed werkende speekselklieren heeft dan moet je niet zo'n aurigan bitje gaan gebruiken. Dan worden de speekselklieren NOG meer gestimuleerd, klieren zetten op en daar kan het paard met nageven last van krijgen door dat dat in de weg gaat zitten.

Shahazai schreef:Als je een bit wil gebruiken, zou ik gewoon een ongebroken trens nemen. Die ligt lekker stabiel in de mond en is duidelijk.
Persoonlijk zou ik toch voor een sidepull gaan.
Solvej schreef:maikeltje schreef:K&K is niet voor ieder dier goed. Wanneer een dier van zichzelf al goed werkende speekselklieren heeft dan moet je niet zo'n aurigan bitje gaan gebruiken. Dan worden de speekselklieren NOG meer gestimuleerd, klieren zetten op en daar kan het paard met nageven last van krijgen door dat dat in de weg gaat zitten.
De enige keer dat ik dat gezien heb bij een paard, is bij de merrie van mijn moeder nadat ze langdurig met haar hoofd naar onder heeft staan grazen. Van het bitje heb ik zoiets nog nooit gezien?
Solvej schreef:Shahazai schreef:Als je een bit wil gebruiken, zou ik gewoon een ongebroken trens nemen. Die ligt lekker stabiel in de mond en is duidelijk.
Persoonlijk zou ik toch voor een sidepull gaan.
Een stang dus? Die is veel strenger dan een (dubbel) gebroken trensje! Waarom wil je meteen zo'n scherp bitje gebruiken bij het zadelmak maken?
(zie je hoeveel verstand ik van verschillende bitten heb
), zo'n ongebroken trens hebben wij wel als rubberbit maar vind het niet bij alle jonge paarden even fijn maar dat is persoonlijk natuurlijk. 
Solvej schreef:Heb even gekeken en je hebt gelijk(zie je hoeveel verstand ik van verschillende bitten heb
), zo'n ongebroken trens hebben wij wel als rubberbit maar vind het niet bij alle jonge paarden even fijn maar dat is persoonlijk natuurlijk.
eline_di schreef:Meestal rij ik de paarden in met een dikke enkel gebroken bustrens.
Ik gebruik dit bit omdat het een zacht bit is en fijn communiceert.
Maar dit verschilt per paard
maikeltje schreef:Solvej schreef:Heb even gekeken en je hebt gelijk(zie je hoeveel verstand ik van verschillende bitten heb
Rubber is weer niet aan te raden, dat gaat erg stroef worden in de mond wanneer het nat wordt.