Welk bit bij het inrijden paard? (Of bitloos beleren?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:31

Ik pak jonge paarden altijd gewoon op een enkel gebroken watertrensje, en een touw om z'n nek voor als 'ie gemeen gaat doen. :) De neusriem heb ik wat er het beste uitkomt, meestal een gecombineerde. :)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:36

Wij zoeken altijd een hoofdstel dat bij het paard past. We hebben hier een aantal in verschillende soorten en maten en vaak neemt de eigenaar ook een hoofdstel voor het paard mee.
Normaal gesproken rijden we alles op een dubbel gebroken K&K trensje, een enkeling op een rubber bitje, bitloos of D trensje maar wanneer ze aan de eerste 'druk' in de mond gewend zijn, stappen we zsm over op een dubbel gebroken trensje. Dikte en lengte afhankelijk van het paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:25

K&K is niet voor ieder dier goed. Wanneer een dier van zichzelf al goed werkende speekselklieren heeft dan moet je niet zo'n aurigan bitje gaan gebruiken. Dan worden de speekselklieren NOG meer gestimuleerd, klieren zetten op en daar kan het paard met nageven last van krijgen door dat dat in de weg gaat zitten.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:47

maikeltje schreef:
K&K is niet voor ieder dier goed. Wanneer een dier van zichzelf al goed werkende speekselklieren heeft dan moet je niet zo'n aurigan bitje gaan gebruiken. Dan worden de speekselklieren NOG meer gestimuleerd, klieren zetten op en daar kan het paard met nageven last van krijgen door dat dat in de weg gaat zitten.

De enige keer dat ik dat gezien heb bij een paard, is bij de merrie van mijn moeder nadat ze langdurig met haar hoofd naar onder heeft staan grazen. Van het bitje heb ik zoiets nog nooit gezien?

Kitsolu

Re: Welk bit bij het inrijden paard? (Of bitloos beleren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:47

Als je een bit wil gebruiken, zou ik gewoon een ongebroken trens nemen. Die ligt lekker stabiel in de mond en is duidelijk.

Persoonlijk zou ik toch voor een sidepull gaan.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:12

Shahazai schreef:
Als je een bit wil gebruiken, zou ik gewoon een ongebroken trens nemen. Die ligt lekker stabiel in de mond en is duidelijk.

Een stang dus? Die is veel strenger dan een (dubbel) gebroken trensje! Waarom wil je meteen zo'n scherp bitje gebruiken bij het zadelmak maken?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:56

Ik heb eerst gelongeerd met hoofdstel en halster eronder (daaraan de longeerlijn). Paard kon wat wennen aan het bitje zonder dat er aan geplukt werd. Daarna was het inrijden op zichzelf met bit (gebroken trensje) geen probleem meer.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:01

Op de stal waar ik help/rijd, rijden ze de paarden in met een dually halster dus bitloos. En daarna doen ze het bit in om te wennen met dually eronder en rijden ze op 2 teugels zodat je niet direct al te veel druk op het bit neemt.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 09:29

Het wordt er voor mij niet echt duidelijker op... Je ziet wel weer hoeveel manieren en meningen zijn. En dat is maar goed ook.

Ik heb besloten om wel met een bitje te gaan rijden. Ze is namelijk best sterk en met druk op haar neus, werkt ze niet zo goed mee. Ik heb nu een halster besteld waar je een bitje aan kunt maken. Zo wil ik haar laten wennen.

Eigenlijk ga ik gewoon aan het proberen en dit op de zachtste manier, want hoe het moet staat dus niet echt vast....

En ik ga mijn lesgeefster eens goed benaderen, ook zij kan mij vast raad geven.

Bedankt voor jullie reacties.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:01

Het beste voor een jong paard is eigenlijk gewoon een D-trens of een kneveltrens. Dat is het meest duidelijke voor je paard en ligt het rustigste in de mond. Heel veel mensen gaan een paard zadelmak maken met een dubbelgebroken watertrensje. Maar hebben niet in de gaten dat ze daar het paard ontzettend mee storen in de mond omdat dat zowel in het mondstuk als aan de ringen scharnierpunten heeft.. Want voor zo'n bitje heb je echt een ontzettend stabiele en stille hand nodig en er zijn maar heel weinig ruiters die dat hebben omdat er ook maar weinig ruiters zijn met een echt onafhankelijke zit.

En of je nou een enkelgebroken of een dubbelgebroken of een ongebroken D-trens of kneveltrens pakt, dat hangt er weer vanaf of je paard gevoeliger is op de lagen of juist gevoeliger is voor druk op de tong. Dat is dus een kwestie van uitproberen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:02

Solvej schreef:
maikeltje schreef:

De enige keer dat ik dat gezien heb bij een paard, is bij de merrie van mijn moeder nadat ze langdurig met haar hoofd naar onder heeft staan grazen. Van het bitje heb ik zoiets nog nooit gezien?

Weer wat geleerd dus -:)

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:45

Zelf rijden wij paarden in met een bustrens, mijn 4 jarige paarden lopen daar nu nog steeds prima op dus zolang dat goed gaat laat ik ze zolang moglijk op hetzelfde bitje lopen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:12

Solvej schreef:
Shahazai schreef:

Een stang dus? Die is veel strenger dan een (dubbel) gebroken trensje! Waarom wil je meteen zo'n scherp bitje gebruiken bij het zadelmak maken?

Een stang een een ongebroken trens zijn twee verschillende dingen ;)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 06:44

Heb even gekeken en je hebt gelijk :) (zie je hoeveel verstand ik van verschillende bitten heb :+ ), zo'n ongebroken trens hebben wij wel als rubberbit maar vind het niet bij alle jonge paarden even fijn maar dat is persoonlijk natuurlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 06:59

Wij hebben onze arabier bitloos ingereden.
Ook onze welsh en haflinger hebben wij van jongs af aan zowel met bit als bitloos gereden.
Een jong paard kent al sturen en remmen op de neus, dankzij vaststaan en meelopen aan het halster.
Het is daarom met een passende bitloze optoming gemakkelijker, ze pikken het sturen en remmen echt binnen no-time op!
Wij beginnen nu -na de 20e keer ongeveer- met een bitje met rijden. Hebben al wel aan de hand geoefend met bit, dus even tijdens het poetsen, los in de longeercirkel, met longeerlijn eraan, (nadat je met halster hebt geoefend) aan de dubbele longe en lange lijnen werken of ernaast lopen om zo het sturen en remmen met bit te oefenen.
Ik zie duidelijk dat hij veel gemakkelijker stuurt bitloos dan met bit, daar moet hij duidelijk meer aan wennen.

We laten hem trouwens alleen aan bit wennen nu omdat hij verkocht zal worden en ik dus wel wil dat hij op een goede manier aan een bit zal wennen en niet bij de nieuwe mensen hup een bit erin gedrukt krijgt en mar moet luisteren.
Vind het trouwens onzin dat je zoals op de vorige blz werd gezegd altijd je paard aan een bit moet laten wennen, ivm eventuele verkoop later. Je zoekt iemand die bij je paard past ten eerste en ten tweede kun je een paard ook dan nog altijd omscholen toch ;)

Mijn andere jonge paard was al aan een bithoofdstel gewend bij zijn vorige eigenaar. Heb er nu een paar keer opgezeten en dus wel met een gewoon hoofdstel. Remmen gaat goed, sturen snapt ie echt geen snars van nog.
Ga komende week met halster ook laten wennen aan de dubbele longe en lange lijnen, zodat we straks met hem het sturen met bit ook op die manier kunnen oefenen.
Ik zit er nu eigenlijk alleen nog aan de longe op, dus heb nog niet echt stuur nodig maar ga binnenkort wel los dus dan is het wel handig.

Tja, naar mijn mening kun je ook een paardje wat zoals jij zegt aan de hand soms wat sterker is prima bitloos rijden.
Als ze door je heenloopt zul je er grondwerk mee moeten doen om te zorgen dat ze goed naar je gaat luisteren en op je gaat letten. Het zijn gewoonweg gevoelige dieren qua huid en druk enz dus dat halster voelt ze echt wel hoor!
Werken met een touwhalster wil ook weleens helpen omdat dit duidelijker is. Als ze dan daar aan gewend is kun je daar ook eerst mee beginnen te rijden en dan later overstappen.
Ook een crosslink-systeem werkt heel anders dan een stalhalster, omdat er ook een soort stropwerking inzit.
Bij de bitloze vereniging kun je ook hoofdstellen testen meen ik, misschien kun je daar wat van proberen als je niemand in de buurt hebt om iets van te lenen?

Vind het in elk geval goed van je dat je er over nadenkt in plaats van zoals zo vele er gewoon meteen maar wat in te hangen en huppekee erop.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:00

WilmaW schreef:
Als je van plan bent om later bitloos te gaan rijden zou ik het proberen om bitloos in te rijden.
Ben je van plan om met bit te gaan rijden zou ik nu ook met bit in rijden.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is maar net wat je zelf met ehm wilt later:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:27

Solvej schreef:
Heb even gekeken en je hebt gelijk :) (zie je hoeveel verstand ik van verschillende bitten heb :+ ), zo'n ongebroken trens hebben wij wel als rubberbit maar vind het niet bij alle jonge paarden even fijn maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Rubber is weer niet aan te raden, dat gaat erg stroef worden in de mond wanneer het nat wordt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:31

Opisop-shop als je voor je paard het sturen met bit begrijpelijker en makkelijker wilt maken dan is een kneveltrensje aan te raden :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:35

Meestal rij ik de paarden in met een dikke enkel gebroken bustrens.
Ik gebruik dit bit omdat het een zacht bit is en fijn communiceert.

Maar dit verschilt per paard

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:54

eline_di schreef:
Meestal rij ik de paarden in met een dikke enkel gebroken bustrens.
Ik gebruik dit bit omdat het een zacht bit is en fijn communiceert.

Maar dit verschilt per paard

zacht? Een enkel gebroken trens heeft een notenkraker effect op de lagen en prikt bovendien in het verhemelte
http://www.horses.nl/images/user/blogs/ ... a57898.JPG

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:54

Niet als het goed gebruikt wordt. Tijdens het inrijden ligt bij mij de nadruk niet op het bit, de teugels mogen juist langer zijn. Laat ze eerst maar eens wennen aan de ruiter en het gewicht.

En zoals ik zei verschilt de bitkeuze per paard.

Maar over dit onderwerp zullen de meningen divers blijven.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 14-06-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:56

tenzij je de teugels niet aanraakt, in alle andere gevallen begint het bit direct te scharen in de mond en stookt het middenstuk van het bit onrust in de paardenmond door het verhemelte te bewerken

Een ongebroken trens is nog de meest rustige en vriendelijke in de paarden mond. Die heeft geen notenkraker effect en is geen verhemelte onruststoker, heeft ook geen hefboom effect en werkt 'alleen maar' in op de lagen.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:05

Wij hebben al onze paarden en pony's bitloos ingereden.
(Als een paard op de loop gaat, met of zonder bit, dat geeft net hetzelfde effect. Alleen richt je bij bitloos geen schade aan in de mond)

Gewoon het paard rustig en langzaam aan klaar maken.
Wij gaan er de eerste keer op zonder zadel en met halster en touw, vervolgens gaan we longeren met zadel, en dan als laatste het hoofdstel en bit.
Ofwel heb ik steeds brave knollen gehad ofwel is dit gewoon dé manier. De paarden waren echt rustig bij deze methode maar hoe je het wil gaan doen is voor iedereen anders denk ik

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 06:52

maikeltje schreef:
Solvej schreef:

Rubber is weer niet aan te raden, dat gaat erg stroef worden in de mond wanneer het nat wordt.

Naar mijn idee onzin, heb dat uitgeprobeert een hele tijd geleden en dat viel enorm mee. Veel jonge paarden reageren daar heel fijn op en houden hun mondje mooi heel terwijl van een ijzer bitje paarden vaker wat irritatie in de mondhoeken hebben (nog voor er iemand aan de teugels gezeten heeft).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:49

Maak het rubber maar eens nat dan en stop het in je mond ;)