Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bandida schreef:Als je zonder zadel op je paard gaat zitten, komt het meeste van je gewicht onder en rond je eigen zitbeenknobbels terecht, en van daar op twee punten op de rugspieren van je paard. Het geeft dus een sterkere puntbelasting van de rug als bij een zadel waarbij de boom je gewicht over een veel groter oppervlak van de rug gaat verdelen.
Of het overbelasting wordt hangt vervolgens af van hoe lang, hoe vaak, de bespiering van je paard, je eigen gewicht, je manier van zitten en bewegen en de manier van bewegen van het paard.
De zadelboom werd uitgevonden precies om het voor ruiters mogelijk te maken urenlang te rijden zonder het paard schade toe te brengen.
Dit in combinatie met de drukverdeling van de zitbeenknobbels is niet goed voor een paardenrug. 
Coby schreef:Bandida schreef:Als je zonder zadel op je paard gaat zitten, komt het meeste van je gewicht onder en rond je eigen zitbeenknobbels terecht, en van daar op twee punten op de rugspieren van je paard. Het geeft dus een sterkere puntbelasting van de rug als bij een zadel waarbij de boom je gewicht over een veel groter oppervlak van de rug gaat verdelen.
Of het overbelasting wordt hangt vervolgens af van hoe lang, hoe vaak, de bespiering van je paard, je eigen gewicht, je manier van zitten en bewegen en de manier van bewegen van het paard.
De zadelboom werd uitgevonden precies om het voor ruiters mogelijk te maken urenlang te rijden zonder het paard schade toe te brengen.
![]()
Precies, vandaar dat mijn paard ook altijd met zadel wordt gereden.
Vaak zit je zonder zadel ook wiebeliger op je paard, tenminste ik welDit in combinatie met de drukverdeling van de zitbeenknobbels is niet goed voor een paardenrug.
thoraklover schreef:Ik rij ook vaak zonder zadel (en ik rij altijd zonder bit), en volgens mij is het niet zo heel schadelijk... Waarom reden Indianen vroeger dan altijd zonder zadel?
_Chantal89 schreef:Ik kan me voorstellen dat het zijn voor- en nadelen heeft.
Maar vroeger reed iedereen toch zonder zadel?
Ik denk dat er genoeg andere dingen zijn die meer schade toebrengen aan je paard.
_Chantal89 schreef:Ik bedoel voordat er zadels waren..
Tuurlijk is het bij afstanden nodig. Maar je kunt mij niet wijs maken dat het slecht is om een halfuur oid zonder zadel te rijden. Mits je een goede zit hebt.
Ik ben van mening dat je met bijv. verkeerd gebruik van een hulpteugel meer schade aanricht.