Zonder zadel, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Re: Zonder zadel, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:22

Het kán schadelijk zijn voor je paard ja. Je zit direct op de spieren en ruggegraat van het paard, als jij dus bijv. in de draf niet goed kan blijven zitten en op en neer stuiterd is dit niet echt bevorderlijk voor de rug van het paard.
Maar als jij gewoon goed zit, goed meegaat met de bewegingen van je paard, kan het geen kwaad.

Een barebackpad is hier wel een mooie oplossing voor. Je voelt nog steeds je paard onder je bewegen maar er zitten wat schokdempers op en het is niet zo glad waardoor je makkelijker op dezelfde plek blijft zitten.

Ik rijd alleen met barebackpad (nu even niks omdat ik er nog een moet kopen) en mijn paard loopt alleen maar beter en voor mij zijn de buitenritten ook veel leuker geworden!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:58

Het verbaasd mij ook, ik heb nog nooit gehoord van ieman dat zonder zadel rijden slecht is. Maar ik denk dat ik wel met het antwoord van Sassol meega, daarin is alles ook goed uitgelegd. :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:44

Zonder zadel rijden bevordert een correcte houding van de ruiter.
Verder heb je 'close contact' met je paard, en dat vind ik zelf beiden al een groot voordeel.

Verder heb ik een hele tijd terug in 'Ros' gelezen dat zonder zadel rijden voor de rug van het paard veel beter is.
Met zadel rijden geeft duidelijk meer druk op de rug van het paard, terwijl zonder zadel liet zien dat er hierbij veel minder drukpunten aanwezig waren.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:45

wij rijden al jaren zonder zadel en ik merk aan onze merrie,s dat ze het prima vinden.
ik belemmer ze niet in de bewegingen en ze zijn heerlijk zichtzelf.
iedem zonder bit ;)

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:17

Ik rijd niet zo heel vaak zonder zadel, maar wil het binnenkort gaan proberen op mijn verzorgpony.
Ik vind het veel lekkerder zitten en als je beter contact hebt, is dat voor het paard ook fijner toch?

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:37

Ik denk dat zonder zadel rijden is zoals zoveel dingen; het kan een positief effect hebben, maar doe het met mate. :j

Ik rij zelf af en toe zonder zadel, om de redenen die hierboven al genoemd zijn. Voor de rest rij ik met zadel, zodat hij geen last van zijn rug krijgt i.v.m. eventuele puntbelasting.

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:39

Waarom zou het slecht zijn??

Je hebt meer contact met je paard, en ik vind het persoonlijk ook lekkerder zitten.

Verder met dit warme weer is het denk ik ook fijner oor het paard dan onder zo'n heet zadel.

DebbieLaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:40

Ik vind dat zonder zadel juist goed is voor je paard,
normaal lopen ze toch ook zonder zadel, dus waarom met rijden niet??
Het is ook goed voor je houding, je leert echt goed je evenwicht te bewaren!
Ik doe het 1x per week even oefenen, en bij mij heeft het goede resultaten!
Mijn pony vind het zelf ook heel fijn om zonder zadel te lopen.

groetjes

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:39

Ik rij ook vaak zonder zadel (en ik rij altijd zonder bit :o ), en volgens mij is het niet zo heel schadelijk... Waarom reden Indianen vroeger dan altijd zonder zadel? :+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:26

Bandida schreef:
Als je zonder zadel op je paard gaat zitten, komt het meeste van je gewicht onder en rond je eigen zitbeenknobbels terecht, en van daar op twee punten op de rugspieren van je paard. Het geeft dus een sterkere puntbelasting van de rug als bij een zadel waarbij de boom je gewicht over een veel groter oppervlak van de rug gaat verdelen.
Of het overbelasting wordt hangt vervolgens af van hoe lang, hoe vaak, de bespiering van je paard, je eigen gewicht, je manier van zitten en bewegen en de manier van bewegen van het paard.

De zadelboom werd uitgevonden precies om het voor ruiters mogelijk te maken urenlang te rijden zonder het paard schade toe te brengen.

:j
Precies, vandaar dat mijn paard ook altijd met zadel wordt gereden.
Vaak zit je zonder zadel ook wiebeliger op je paard, tenminste ik wel :o Dit in combinatie met de drukverdeling van de zitbeenknobbels is niet goed voor een paardenrug.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:36

als je niet bepaald een stille zit hebt, denk ik dat het wel slecht voor de rug van je pony kan zijn :j

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:51

Volgens mij is het wel slecht als je op een bepaalde plek gaat zitten. Volgens of te ver naar achter of te ver naar voren. Zo iets in ieder geval.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:08

Wanneer jou zit oke is en je paard een goede rug heeft dan is het niet slecht.
Is er wat met de rug van je paard en zit jij erg te stuiteren dan is het minder prettig, omdat je gewicht alleen op je zitbeenknobbels steunt.
Wanneer je met goed passend zadel rijd wordt de druk beter verdeeld.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:24

ik vind zonder zadel rijden niet slecht.
maar als je niet goed kan rijden en nog niet goed stabiel kan blijven zitten, moet je het niet al te vaak doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:50

Coby schreef:
Bandida schreef:
Als je zonder zadel op je paard gaat zitten, komt het meeste van je gewicht onder en rond je eigen zitbeenknobbels terecht, en van daar op twee punten op de rugspieren van je paard. Het geeft dus een sterkere puntbelasting van de rug als bij een zadel waarbij de boom je gewicht over een veel groter oppervlak van de rug gaat verdelen.
Of het overbelasting wordt hangt vervolgens af van hoe lang, hoe vaak, de bespiering van je paard, je eigen gewicht, je manier van zitten en bewegen en de manier van bewegen van het paard.

De zadelboom werd uitgevonden precies om het voor ruiters mogelijk te maken urenlang te rijden zonder het paard schade toe te brengen.

:j
Precies, vandaar dat mijn paard ook altijd met zadel wordt gereden.
Vaak zit je zonder zadel ook wiebeliger op je paard, tenminste ik wel :o Dit in combinatie met de drukverdeling van de zitbeenknobbels is niet goed voor een paardenrug.

Ik sluit me ook bij jullie aan. Alhoewel, wiebeliger kan ook komen doordat een paardenrug zonder zadel natuurlijk veel gladder is en je daardoor moeite hebt met het evenwicht.
Zonder zadel moet je je evenwicht anders verdelen dan met zadel, maar toegeven, de keren dat ik zonder zadel te paard zit dan ben ik alleen maar aan het stappen. In draf hobbel ik ook alle kanten op en dat is voor zowel paard als mijzelf niet echt een fijn gevoel.

linkaflintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:53

ik rijd niet erg vaak zonder zadel

Kim_Rob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:58

Zonder zadel ia niet slecht .
alleen als je op je paard loop te stuiteren .

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:05

Volgens mij is er weinig slechts aan, kan me dan ook niet voorstellen dat er mensen zijn die alleen op hun zitbeenknobbels zitten :?
Ik merk tijdens het rijden, dat mijn gewicht word verdeeld over mijn kont maar vooral ook de bovenbenen!
Mijn verzorgpaard snapt de hulpen veel beter en vind het juist heel fijn!
(nu rijd ik ook al jaaaren zonder zadel, dus qua evenwicht en stille zit, zit dat wel goed)

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:37

Ik rijd ook zonder zadel zodat mijn zit beter word en ik beter kan doorzitten =D Op het begin stuiter je heel erg, maar dat hou je zelf ook niet lang vol. Nu gaat het stukken beter, ik stuiter bijna nooit ( alleen als ze druk word en harder gaat lopen) en mijn doorzitten is veel beter! uiteindelijk heb je er allebij plezier van ( ondanks het begin met stuiteren)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:21

thoraklover schreef:
Ik rij ook vaak zonder zadel (en ik rij altijd zonder bit :o ), en volgens mij is het niet zo heel schadelijk... Waarom reden Indianen vroeger dan altijd zonder zadel? :+

Zodra Indianen zadels konden pikken van de cowboys, dan deden ze dat. Ze reden zonder zadel, omdat ze nog niet de middelen hadden om zelf zadels te maken.
Een zadel is bedoeld als adapter tussen ruiter en paard en maakt het voor beide partijen gemakkelijker om afstanden af te leggen. Als je correct rechtop zit, dan prikken bij de meeste mensen de zitbeenknobbels in spieren die je liever omhoog zou willen krijgen in plaats van naar beneden.....
Zonder zadel rijden is vooral goed voor je balans, niet per definitie voor je zit, want je komt vaak in stoelzit terecht door de ronding van het paard.
Het ene paard accepteert het gemakkelijker dan het andere, in het verleden heb ik op diverse paarden zonder zadel gereden, maar mijn merrie kan het niet waarderen (ze wil ook geen boomloos zadel).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:46

Ik kan me voorstellen dat het zijn voor- en nadelen heeft.
Maar vroeger reed iedereen toch zonder zadel?
Ik denk dat er genoeg andere dingen zijn die meer schade toebrengen aan je paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:17

_Chantal89 schreef:
Ik kan me voorstellen dat het zijn voor- en nadelen heeft.
Maar vroeger reed iedereen toch zonder zadel?
Ik denk dat er genoeg andere dingen zijn die meer schade toebrengen aan je paard.

Wat bedoel je met vroeger? De Romeinen begonnen al met het maken van een soort zadel, zodra je namelijk afstanden wilt afleggen heb je dat nodig. Alle paardenvolkeren hebben een zadel uitgevonden, dat zal echt geen toeval zijn.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:29

Ik bedoel voordat er zadels waren..
Tuurlijk is het bij afstanden nodig. Maar je kunt mij niet wijs maken dat het slecht is om een halfuur oid zonder zadel te rijden. Mits je een goede zit hebt.
Ik ben van mening dat je met bijv. verkeerd gebruik van een hulpteugel meer schade aanricht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:52

_Chantal89 schreef:
Ik bedoel voordat er zadels waren..
Tuurlijk is het bij afstanden nodig. Maar je kunt mij niet wijs maken dat het slecht is om een halfuur oid zonder zadel te rijden. Mits je een goede zit hebt.
Ik ben van mening dat je met bijv. verkeerd gebruik van een hulpteugel meer schade aanricht.

Kom maar een half uur op mijn merrie rijden zonder zadel, dan weet jij ook dat ZIJ dat een slechte zaak vindt }>
Wat er meer of minder schade doet is niet relevant: als het schade doet aan het paard is het niet goed.

star33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:24

het is toch heerlijk om zo af en toe eens zonder zadel te rijden!!!