Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:10

Ik hoorde laatst van mijn instructrice dat er paarden zijn die niet lopend kunnen mesten, ook al zouden ze het willen. Net als met plassen zeg maar. Dat schijnt dan weer aan de bouw van het paard en aan de ligging van zijn ingewanden te liggen. Die paarden mesten dus ook niet 'in het wild'/wei als ze lopen.

Wanneer een paard wel gewoon kan mesten als 'ie in de wei loopt (en dus niet stilstaat), kan dat natuurlijk ook tijdens het werk.

Daarnaast vind ik slaan tussen de oren geen goede straf! Je maakt het paard er alleen maar schuw van. Ik zou dan ook tegen de eigenaar van het paard zeggen dat het paard zo behandeld wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:37

Allereerst zou dit meisje een enorm probleem met mij gehad hebben. :j
Want zoiets doe je gewoon niet!!! Of je je paard nou door wil laten lopen tijdens het mesten of niet, deze behandeling is buiten proportie. :(

En daarnaast zou ik de eigenaar van dit paard direct hebben geinformeerd over hoe iemand met zijn/haar paard omgaat. En hekken open laten staan, dat lijkt mij ook geen slimme actie. :n

Overigens mag mijn paard wel stoppen. Ik rij geen wedstrijden en die ene keer dat hij poept onder het rijden, ga ik niet moeilijk doen, hoor. :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:39

Ik had van 1 zweepje 2 zweepjes gemaakt, wat denkt ze wel zeg zoiets doe je toch niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:52

Het laat zich raden wat ik met haar had gedaan, als ze zoiets bij mijn paard zou flikken. ~~}>
Ik ken geen eigenaren die dit normaal zouden vinden, in elk geval. :n

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:10

Ik vind dat het welzijn van Cosmo voorop moet staan. En een tik met de zweep tussen de oren kan dus echt niet. :(
Ik begrijp wel dat je niet als klikspaan gezien wilt worden, maar als je niets doet, zal het meisje hiermee doorgaan.
Dus ik zou een praatje met de eigenaar gaan maken. Vertel hem (of haar) rustig wat er is gebeurd en geef ook het voorbeeld van het openlaten van het hek.
Vertel ook dat je haar hiermee hebt geconfronteerd en wat haar reactie was. Je zou aan de eigenaar kunnen vragen om eens te kijken als het meisje rijdt en om het hek te controleren als zij geweest is. Dan kan de eigenaar het zelf constateren en hoeft hij (zij) jouw naam niet te noemen als hij (zij) het meisje erop aanspreekt. Jij bent dan niet de klikspaan in de ogen van het meisje en haar ouders en je bespaart Cosmo verdere ellende.
Succes.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:07

Onlogische reactie, ze wilt dat het paard doorloopt en dan geeft ze hem een tik aan de voorkant. :\
Dan kan je zitten wachten op problemen.. Tussen de oren slaan mag imo alleen bij de ergste steiger gevallen, als niets anders meer helpt.

Confronteer haar er eens mee, waarom sloeg je het paard tussen de oren? Mischien heeft het meisje het ergens gelezen, dat je je paard zo kan bestraffen. Ik denk niet dat ze het snel meer zal doen als je haar verteld dat als je op de verkeerde plek een tik geeft op het hoofd, het paard dood neer kan vallen. (zal met een zweepje niet zo snel gebeuren, maar dat hoeft zij natuurlijk niet te weten :) ).

Edit: lees nu je reactie. Brutaal kind zeg :n, confronteer haar moeder haar eens met het gedrag van haar dochter. Breng het wel een beetje voorzichtig, anders luisterd ze helemaal niet meer naar je. Meer in de trant van "Kunt u mij mischien helpen? Uw dochter heeft het hek een paar keer open laten staan, wat erg gevaarlijk kan zijn voor de pony's. Ik heb het een paar keer geprobeert uit te leggen aan uw dochter, maar ze luisterd niet zo goed naar mij (vanwege mijn leeftijd?), kunt u mischien proberen het haar uit te leggen? Het is voor de veiligheid van de Pony's. Als de pony's de weg op rennen kunnen er hele gevaarlijke situaties ontstaan, wat we willen voorkomen door het hek dicht te houden." Ik noem maar iets :) Probeer vooral vriendelijk te blijven en haar niet aan te vallen. :)

Poiuytrewq

Re: Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:12

Damn wat denkt die meid wel niet.
Als het paard dat nou moeilijk vindt? Op de manege waar ik jaren heb gereden was een bepaalde pony niet vooruit te branden. Hoeveel slaag hij al heb gehad...

Maar aan de andere kant, zit het paard niet zó in elkaar dat het tijdens het lopen moet kunnen mesten? vluchtdier, blabla

Of het is gewoon een luxe probleem :)

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:37

DJB schreef:
Ik hoorde laatst van mijn instructrice dat er paarden zijn die niet lopend kunnen mesten, ook al zouden ze het willen. Net als met plassen zeg maar. Dat schijnt dan weer aan de bouw van het paard en aan de ligging van zijn ingewanden te liggen. Die paarden mesten dus ook niet 'in het wild'/wei als ze lopen.

Wanneer een paard wel gewoon kan mesten als 'ie in de wei loopt (en dus niet stilstaat), kan dat natuurlijk ook tijdens het werk.

Daarnaast vind ik slaan tussen de oren geen goede straf! Je maakt het paard er alleen maar schuw van. Ik zou dan ook tegen de eigenaar van het paard zeggen dat het paard zo behandeld wordt.

Ja, maar Cosmo kan makkelijk doorlopen want dat doet ie bij mij ook ;)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:45

:oo Nou van mij mag je klikken hoor! Jeetje zeg, je gaat een paard toch niet tussen zn oren slaan :S

Antwoord op je vraag:
Enerzijds vind ik dat een paard moet doorlopen. Op wedstrijd ga je ook niet zomaar stilstaan middenin je proef omdat je paard moet mesten.
Maar anderzijds, ik laat mijn paard altijd stilstaan als ze wil mesten, dat doet ze dan eigenlijk altijd wel als we al terug op weg zijn naar stal, dus niet tijdens het echte rijden. Soms spoor ik wel aan om te kijken of ze ook wil doorlopen, maar ze geeft vaak aan toch liever stil te staan. Op de wei staat ze ook gewoon stilstaand te mesten.
Ik denk trouwens dat DJB haar instructrice wel eens gelijk kan hebben.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:28

Deze manier van straffen vind ik persoonlijk echt heel erg! Zij blijft toch ( hoop ik voor haar ) ook stilzitten tijdens het poepen :+

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:42

Dat is echt belachelijk, je gaat een paard toch niet met een zweep op zijn hoofd slaan :( dat kind is gestoord

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:14

bij ons in het dorp stond een paard die ook altijd tussen ze oren was geslaan en die deed niks anders dan steigeren . plus daar kwam bij met straffen voor het stilstaan met poepen, dat ieop gegevn moment als diegen in de buurt was zomaar de hele dag niet poepte en daarmee naar de dierenarts moest voor een verstopping:( afmaken zulke mensen!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:29

Chaneltjee schreef:
Maar ik kan het toch niet maken om dat tegen de eigenaar te zeggen? Want dan lijk ik net zo een klikspaan die Cosmo voor zichzelf wilt..

Bespreek het eerst eens met haar, zeg dat je dit echt niet vind kunnen en niet accepteerd als jij erbij bent, als ze ermee door blijft gaan ga je gewoon naar de eigenaar. Je kunt beter de 'klikspaan' zijn om Cosmo meer leed te besparen dan dat de eigenaar op den duur jou eruit schopt omdat Cosmo zo schuw is en hij weet niet hoe het komt.

En nogal dom van haar om te zeggen dat het geen pijn doet, als dat zo was zou hij wel gewoon blijven staan.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:38

Ik kan doen wat ik wil maar mijne gaat écht niet voorwaarts als hij moet poepen ................. Dus laat ik m gewoon op zn gemakje stilstaan, dan maar één 4tje of 5je, dat maakt mij echt niet uit hoor. Maar meestal doet hij het niet, of op het goede moment (bijv. onder het groeten, met het stilstaan en achterwaarts gaan, met het in- of uitstappen) en zoniet, dan heeft de jury pech en laat ik m gewoon stilstaan. Als een paard moet plassen ga je hem toch ook niet vooruit schoppen? :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:54

Dit soort ruiters zijn vergeten dat ze op een levend wezen zitten. ;(
En dan vinden mensen het gek dat paarden hun vertrouwen en respect in mensen verliezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:07

Jammer dat ze er niet ff goed van af gevallen is door haar eigen actie.

Mijn fjord loopt ook niet door en ik heb al van alles geprobeerd maar het blijven slaan vind ik not done. Hij staat dus gewoon stil als ie moet poepen.
Behalve laatst in de stapmolen toen stond er stroom op het hek en toen moest ie wel...maar dat was zo'n sneu gezicht paard half over de zeik omdat ie moest poepen en daardoor een hek met stroom tegen zijn kont kreeg.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:33

Chaneltjee schreef:
DJB schreef:

Ah, okey. Nou dat moet ie dat natuurlijk bij iedereen kunnen.:) Maar dan nog vind ik dat slaan tussende oren geen goede oplossing is. Hoe doe jij dat dan? Loopt Cosmo wel gewoon door als je bijvoorbeeld aandrijfd? Misschien kan je dat uitleggen aan dat andere meisje.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:37

Wat vreemd dat ze zo tekeer is gegaan. Gezien het niet je eigen pony is, kan je dit niet voorleggen aan de eigenaar van het paard? Ik kan mij niet voorstellen dat hij of zij daar akkoord mee gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:41

Als het een van mijn verzorgers was geweest, dan zou ik als eigenaar toch wel graag op de hoogte gesteld worden.

Ik zou m'n verzorger er niet a la minute voor op straat zetten, maar wel even een serieus gesprekje met haar aangaan om te achterhalen waarom ze zich zo gedragen heeft, en om haar te vertellen hoe ze het beter aan zou kunnen pakken. Bij geen of onvoldoende respons of herhaling is het onherroepelijk exit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:09

Chaneltjee schreef:
DJB schreef:

ja ook onder dwang heb ik gelezen want hij deed het ook eerst bij jou

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:13

Zou niet elk paard LIEVER stilstaan met poepen? Maar dat ze iets liever doen hoeft toch nog niet te betekenen dat ze daarmee hun zin moeten krijgen. Soms galoppeerd mijn paard ook liever niet aan. Jammer dan, moet ie toch echt.

Ik kan me voorstellen dat een ruiter gewoon wilt dat paard doorloopt met poepen. Ik niet hoor, daar niet van. Ik moet opruimen, dan heb ik liever dat ie stilstaat :D

Maar dan sla je nog niet op zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:16

Totaal offtopic:
:)) Dat onderschrift van Abeltje :))
Volgens mij was het kippensoep trouwens. Van Pokemon :+:

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:25

kan niet!! maak bespreekbaar met de eigenaren wat zij vinden van hoe jullie met de pony om zouden moeten gaan. Ik heb geen bijrijder, maar mijn hoofdafspraak zou zijn; paard mag niet geslagen worden(los dingen op een andere manier op), zo wel, bijrijder af. Zo zou ik als eigenaar nog wel wat ëisen"hebben. Maar los daarvan, je bent toch niet liever een klikspaan dan iemand die zijn ogen sluit en alles maar laat gebeuren toch???...helaas kun je niet door iedereen aardig gevonden worden! succes

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:57

Citaat:

Ja, maar Cosmo kan makkelijk doorlopen want dat doet ie bij mij ook ;)[/quote]

Ah, okey. Nou dat moet ie dat natuurlijk bij iedereen kunnen.:) Maar dan nog vind ik dat slaan tussende oren geen goede oplossing is. Hoe doe jij dat dan? Loopt Cosmo wel gewoon door als je bijvoorbeeld aandrijfd? Misschien kan je dat uitleggen aan dat andere meisje.[/quote]

Ja eerst liep hij ook niet door bij mij, en uiteindelijk was ik het zat en heb ik hem een keiharde tik op die dikke kont van hem gegeven en toen liep hij wel door haha. Maar hij poept nog gewoon hoor, hij staat in de wei zonder andere paarden en het ligt altijd als ik kom vol met drollen die ik dan weer lekker weg kan scheppen, dus hij blijft vooral lekker poepen haha :P
Maar ik heb met dat meisje gepraat en ze schaamde zich heel erg, vond het ook niet leuk dat ik er WEER over begon. Maarja nog steeds is zij van mening dat dit normaal is, en ik heb gezegd dat als ik nog 1 keere zoiets zie/hoor ik naar de eigenaar stap. Gelukkig letten de buren ook goed op dus dat zit wel goed. ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:01

Toch ben ik van mening als je geen wedstrijden rijdt en je paard poept liever stilstaand waarom niet.

Hoe oud is cosmo?

Mijn pony deed het vroeger nooit ineens gaat ie stil staan ik was het niet gewend en deed zachtjes drijven soms liep ie door.
Op een dag voelde ik ook dat ie tijdens het poepen zijn hele rug omhoog gooide hij moest dus duidelijk persen het kost hem nu moeite

Verder wil ik je niet bang maken maar ong 9 maanden later nadat ie stil wilde staan tijdens poepen lag ie in de kliniek met koliek.
Dunnen darm en endeldarm waren zwaar beschadigd.
Nu mag mijn paard stilstaand poepen ik ben allang blij dat ie het weer doet (een jaar alweer )