Beugels vast aan singel maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:35

Ik ben er eigenlijk op dezelfde manier achter gekomen als jij nu. Ik had een probleem, wat door de meeste instructeurs steeds op dezelfde manier opgelost probeerde te worden. En dus niet opgelost werd.
Ik zat eigenlijk altijd te ver achter in het zadel. De oplossing waar instructeurs mee aankwamen was altijd mijn beugels langer doen (theorie erachter: door de te korte beugels zou ik mezelf achter in het zadel duwen). Probleem was alleen, dat als ik mijn beugels langer deed, ik er niet meer bij kon..... ergens haperde er dus iets in die theorie, en geen instructeur die me er mee kon helpen....
Mede door andere problemen ben ik toen naar de balingehof gegaan.
Monya heeft me netjes op het paard gezet, en nu zit ik in het midden van mijn zadel. En prompt vind ik dus mijn beugels te kort. Maar dit is dus ook een voorbeeld van de verkeerde kant om redeneren. En het idiote is, dat ik het hier op HAW ontzettend vaak terug zie komen. Mensen die achterin het zadel zitten, en dan de tip krijgen om hun beugels langer te doen......
Maar ook veel van mijn andere problemen, zoals pijn, verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu is de moeilijkheid om het elke keer weer goed te doen. Tis altijd makkelijker met een instructeur ernaast, en zelfs dan is het nog weleens lastig. Je moet ineens iets anders doen wat je jaren verkeerd hebt gedaan. Maar stapje voor stapje gaat het beter.

Vorig jaar heb ik kaartje gewonnen voor Horse Event, en daar kennis gemaakt met Anne muller. Daar kon je ook zo'n kwartiertje met haar inplannen. Tja, dat kon ik dus ook niet laten. Maar zij kwam met exact dezelfde dingen als Monya. Het zijn gewoon allebei mensen die zich verdiept hebben in het menselijk lichaam, hoe beweegt het, hoe kan het bewegen, wat gebeurt er mee als het op een paard gezet word, welke afwijkingen zijn er naast een paard en wat gebeurt er dan op het paard. Vanuit welke houding kan je het beste op het paard zitten en waarom. Altijd dat waarom.
Ik vind het zo machtig interessant, en zo opmerkelijk dat er in de reguliere instructeurs opleiding zo weinig of zelfs verkeerde dingen in gedaan worden..... Ik ben er verre van een expert in, en in HAW reageer ik heel bewust niet omdat ik er gewoon de kennis niet voor heb. Maar als ik met de kennis die ik wél heb iemand op het juiste spoor kan zetten en kan voorkomen schade aan zijn lichaam toe te brengen, tja, dan kan ik het toch niet laten een poging te doen.

Maar dit soort dingen kom je te weten door te vragen, en vooral te vragen waarom. Veel instructeurs laten je dingen doen "omdat we ze altijd zo gedaan hebben". Fijn, dat is dus geen reden in mijn ogen. Ik wil weten waarom ik iets moet doen, en als je me dat niet uit kan leggen, ga ik wel op zoek naar iemand die het misschien anders doet, maar dan tenminste wel kan uitleggen waaróm hij het zo doet. Niet alles klakkeloos aannemen, niet aan 1 ding blijven hangen, maar altijd kijken of het anders kan, of er andere methoden of theorien zijn die misschien beter zijn. En dat geld dus niet alleen voor zitten, maar voor werkelijk alles in de paarden.

Sorry voor de lange posten steeds, maar als iets mijn passie heeft raak ik niet uitgeschreven :o
Heel veel plezier er mee!!

Anoniem

Re: Beugels vast aan singel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:28

Ik vind het erg mooi wat je vertelt, lalidan :)

Ik zou nog weleens naar Monya willen om zo'n les te volgen, lijkt me echt heel fijn!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:56

Ik heb er altijd sporenbandjes aan zitten.( aan de singel en stijgbeugels )
Ik rij hier eigenlijk heel vaak mee zodra ik ze er weer af heb merk je gelijk verschil ! ;)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:59

lovebeaut schreef:
Ik heb er altijd sporenbandjes aan zitten.( aan de singel en stijgbeugels )
Ik rij hier eigenlijk heel vaak mee zodra ik ze er weer af heb merk je gelijk verschil ! ;)

Wat doe je dan als je op wedstrijd gaat?

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:06

rij nog geen wedstrijden ;)
Ik rij meestal 3 weken met bandjes dan er weer een tijdje er af ( ligt er maar net aan hoelang je ze nodig hebt).
Toen ik die bandjes er voor het eerst er op had was het echt hopeloos , kon er echt niet mee rijden.
Later was ik er wel aangewend en ging al automatisch me voeten goed doen.
Nu gebruik ik ze haast niet meer af en toe is met springen dan heb ik nog wel eens de neiging me fouten af te steken.
Ik geloof trouwens dat dit ook niet mag met een wedstrijd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:09

Ik heb van die speciale bandjes ervoor, Symmetrie beugelstraps ofzo?

Laatst gekocht voor 12incl, maar ik heb ze niet nodig, als je wilt mag je ze voor 10incl overnemen

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 06:53

lovebeaut schreef:
Ik rij meestal 3 weken met bandjes dan er weer een tijdje er af ( ligt er maar net aan hoelang je ze nodig hebt).
Toen ik die bandjes er voor het eerst er op had was het echt hopeloos , kon er echt niet mee rijden.
Nu gebruik ik ze haast niet meer af en toe is met springen dan heb ik nog wel eens de neiging me fouten af te steken.

maar merk jij niet dat je last krijgt van je enkels? :o,
heb je misschien een foto?
ben wel nieuwschierug naar jou beenligging,

maar ik denk toch dat het beste is om monya of anne te vragen,
maar toch bedankt voor de reacties allemaal. :P

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 17:39

ik heb van de week een bericht gestuurd via de site van:
http://www.akasha-rijkunst.nl/

en met wat vragen erin,
ze heeft me gelukkig vandaag terug gemailt, dat ze me graag wil bellen :D,

hihi dus ik ben echt helemaal happy,, hoop zo dat het ook ooit werkelijk kan worden, en dat ze nog een plekje met wat tijd voor me heeft, dus ze belt me van de week weer,

hihi, ik laat jullie horen hoe het telefoontje was, :D,
Lalidan heel erg bedankt, :D

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:50

Misty2001 schreef:
lovebeaut schreef:

maar merk jij niet dat je last krijgt van je enkels? :o,
heb je misschien een foto?
ben wel nieuwschierug naar jou beenligging,

maar ik denk toch dat het beste is om monya of anne te vragen,
maar toch bedankt voor de reacties allemaal. :P

Nee hoor nooit !
Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden ;)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:55

Citaat:
Nee hoor nooit !
Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden ;)

hihi echt ? :P, dan ben ik misschien wel een pieperd :o,
maar ja graag ben wel benieuwd,, :P

groetjes,,,

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:37

Ik denk dat het misschien nog best kan helpen maar volgende keer zou ik zelf een zachter touwtje nemen. Ik denk dat dit kan gaan schuren en dat is niet lekker voor je paard..

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:28

sann210 schreef:
Ik denk dat het misschien nog best kan helpen maar volgende keer zou ik zelf een zachter touwtje nemen. Ik denk dat dit kan gaan schuren en dat is niet lekker voor je paard..

Precies vooral als het paard gaat zweten..
ik had er een leren sporenbandje's aan zitten had ze nog over dus tja kwamen ze toch nog goed van pas :')

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:23

Mijn grootste angst is dat ik er ooit eens afval en met mijn voet in de beugel blijf hangen. Die kans lijkt me alleen maar groter worden op het moment dat je de beugels vast gaat zetten.

Daarnaast denk ik dat je het echte probleem verstopt als je je onbalans denkt te kunnen oplossen met een paar sporenbandjes. Het echte probleem komt ergens anders vandaan. Als mijn kraan drupt kan ik er wel een emmer onder zetten maar ik kan er beter voor zorgen dat ik de kraan repareer, dan heb ik geen emmer meer nodig.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:54

Inca schreef:
Mijn grootste angst is dat ik er ooit eens afval en met mijn voet in de beugel blijf hangen. Die kans lijkt me alleen maar groter worden op het moment dat je de beugels vast gaat zetten.

Daarnaast denk ik dat je het echte probleem verstopt als je je onbalans denkt te kunnen oplossen met een paar sporenbandjes. Het echte probleem komt ergens anders vandaan. Als mijn kraan drupt kan ik er wel een emmer onder zetten maar ik kan er beter voor zorgen dat ik de kraan repareer, dan heb ik geen emmer meer nodig.

ik heb totaal geen angst als ik op dit beestje rijd, ( hij is zo lief echt een hond )
tuurlijk snap ik ook wel dat stel je voor er wat kan gebeuren,

maar idd, ik kreeg hierboven van iemand te horen dat het niet aanmijn voeten/ benen lag maar vanuit mijn romp of heupen,
ik krijg woensdag mijn eerste priveles aan huis, dus ik ga het gelijk vragen en kijken of zei mij kan helpen,
ik heb strax ook wel les, maar die vrouw ik lang zo goed niet met je lichaam die is meer met het paard bezig, maar vragen kan altijd, dus ik ga gewoon proberen,

maar wel bedankt voor de reactie,

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 07:58

Ik heb er ook een waar ik niet angstig voor ben, maar dat wil niet zeggen dat hij geen aparte uitspattingen heeft ;)

Het hoeft trouwens niet alleen bij jezelf te liggen. Als het diepste punt van je zadel en de beugelriemophanging redelijk ver van elkaar vandaan zitten heb je grote kans op stoelzit omdat je je benen niet meer onder je balanspunt kan houden = uitbalans en dus meer beweging dan zou moeten.
Dan kan je oefenen wat je wil, maar kan je pas beter gaan zitten als je een ander zadel hebt (of voor eeuwig zonder beugels rijdt *D ).

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:13

je beugels zitten goed hoe ze zo hangen hoor!
en wat die houding betreft, met die touwtjes is geen slecht idee, alleen kun je dan nog de hulp voor galop geven? en als je wil wijken, of schouderbinnenwaarts oid lukt dat ook niet zo makkelijk denk ik?
En ik zie dat je springt, er is daarbij natuurlijk altijd de reeële kans dat je paard weigert of verkeerd springt en als je je beugels vast hebt zitten en jij valt eraf heb je wel minder speling waardoor je misschien eerder blijft hangen met je voeten.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:19

ik heb speciale riempjes gekocht daarvoor. bij de paardendrogist.nl
Kost 10 euro en is echt speciaal daarvoor. Met klitteband wat ook losgaat wanneer je valt etc.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:21

Misty2001 schreef:
ik reed eerder altijd zonder sporen maar kreeg geen reactie, kon drijven en als het ware schoppen wat ik wou, en met zweep rijden is bij die niet zo fijn, hij is er best bang voor, en heb liever niet dat hij gespannender gaat lopen, en met spoortjes krijg ik wel de juiste reactie, en voor de kleinere dingen is hij wat beter op het been, bijvoorbeeld, met wijken en schouder binnewaarts enz,

maar hoe heb jij het opgelost met je voeten?
kan het ook aan het zadel liggen??

groetjes,,

1) Een spoor is bedoeld als verfijning en niet om mee te porren
2) Beugels vastmaken aan de singel "levensgevaarlijk" zo kan de beugelriem niet van de veiligheidshaak afschieten als je blijft hangen!

Mijn advies, terug naar de basis.
Als je paard is afgestompt op het been is het niet goed om dan maar een spoortje te gaan dragen, daar is het dus niet voor bedoeld.
Dan kan je beter een zweepje erbij halen.
Veel overgangen rijden, been = luisteren, niet luisteren = tikje net achter je been.

Je kan trouwens ook schuine beugelblokjes kopen, daardoor zul je ook je tenen minder naar buiten kunnen steken.

Succes ;)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:52

ja die schuine blokjes inderdaad, daar rij ik ook mee, en ik heb geen kapstoktenen meer, had ik ook wel een beetje, maar nu ging ik laatst wel een paard rijden wat die rubbertjes niet had en toen had ik dus wel weer kapstoktenen haha, dat is dus wel erg wennen

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 06:44

bedankt voor de reacties allermaal :D

ik heb er idd nog geen schuine blokjes inzitten, maar ik heb vanavond mijn eerst priveles met Nelson aan huis,, :P,dus ik hoop dat zei het ziet en mij daar gelijk mee kan helpen, en zo niet, dan moet ik wat verder zoeken denk ik ook, ooit kom ik er wel hihi,
dus ik w8 nog even af wat die vrouw vanavond zegt en stel ik haar ook voor van die schuine blokjes en dan laat ik het je weten :P,

groetjess.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:58

je beugels hangen dus wel verkeerd :P

gambalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:00

Je zal spierpijn gaan krijgen ;). Misschien kan je de strotouwtjes vervangen door sporenbandjes, die schuren wat minder

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:26

Ik denk dat het ook vaak aan het zadel ligt. Ik heb een prachtig dressuurzadel maar als ik ermee ga rijden zit ik ook met mijn tenen naar buiten. Met een gewoon ouderwets VZH zadel heb ik er geen enkel probleem mee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:34

Dat klopt ook wel enigzins Piezze, maar dat heeft vooral te maken met goed zitten in een zadel.
Veel dressuurzadels hebben dikke kniewrongen. Dit word gedaan om een stille beenligging te verkrijgen (wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, maar dat is weer een ander hoofdstuk). Als je goed in zo'n zadel gaat zitten, hoor je met je benen áchter de wrongen te zitten. De wrongen zijn bedoeld om te voorkomen dat je bovenbeen/knie naar voren schuift. Echter, de meeste mensen hebben hun zit niet voldoende ontwikkeld om zo te kunnen zitten (en ook dat heeft te maken met hoe je zit vanuit je heupen!). Het gevolg is dat ze met hun knieen tegen de wrongen aan zitten. De wrongen duwen de knieën naar buiten, waardoor de tenen automatisch niks anders meer kunnen dan óók naar buiten te gaan staan.

Je oude VZH zadel heeft niet van die dikke kniewrongen, en als je knieen daar wat verder naar voren komen, blijven ze gewoon naar voren wijzen, ipv dat ze door de wrongen naar buiten worden gedwongen. En dus blijven ook je tenen netjes naar voren wijzen.

Maar ook die draaiing komt dus vanuit je heupen, en moet dus ook daar opgelost worden. En in het geval van je dressuurzadel moet je het oplossen door te leren met gestrektere benen te kunnen zitten en je benen dus verder te kunnen spreiden, waardoor je knieën achter de wrongen terecht komen. Maar dat is een stuk makkelijker gezegd dat gedaan.

Wat betreft die schuine blokjes, die geven dus ook een draaiïng in je enkel!!! En dus nog niet waar je het hebben wilt. Het werkt wel, maar op de verkeerde manier en het is wederom een shortcut, een hulpmiddel, ipv dat je het zelf doet en het goed leert.

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:42

Ook ik heb zo wel een tijdje gereden, met die touwtjes aan de singel vast, ook gewoon met stro touwtjes, heb er wel een uur les mee gereden enz... Dit omdat ik van de klapper beentjes had, heb er geloof ik een week elke dag mee gereden, en toen weer eens met losse beugels geprobeert, heb mijn been nu echt veel en veel stiller! Het heeft bij mij dus wel geholpen, en mijn paard heeft helemaal geen last gehad van de touwtjes, tenminste ik heb niet gezien dat hij plekjes of iets dergelijks had, en ook geen irriatatie... Maar dat hangt natuurlijk ook weer van de gevoeligheid van het paard af ;)

Heb het af en toe nog wel eens, als ik denk dat ik wat te veel wiebel, dan knoop ik de beugels weer vast aan de singel op die manier die jij op de foto's hebt staan, en dan rijd ik er gewoon mee, stap, draf en galop en gewoon mijn oefeningen, want heb ze op een bepaalde manier vast, dat ik mijn hulpen nog wel op de juiste manier kan geven ;) en rijd ook wel les met de touwtjes, ook dit houd ik dan gewoon een uur vol en train ik gewoon net als anders (zonder touwtjes) Wel heb ik dan iets meer spierpijn :P :+