Zware rijbaan goed voor pezen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Zware rijbaan goed voor pezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:31

Natuurlijk moet je niet dag in dag uit gaan trainen in een bak die heel mul is. Longeren ook niet; door de wendingen is het extra belastend.

Maar eens een keer een dressuurproefje rijden in een (te) zware bak moet echt kunnen, hoor. Die 7 minuten zullen heus niet tot overbelasting leiden, je paard is niet van suiker!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:45

@beantsje: amen!!!!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:53

Danielledm schreef:
Er zal best wel een leer na gedaan zijn om te weten wat wel en niet goed is. Anders worden er niet zulke bodems gebruikt.

Daar zou ik niet zo snel van uit gaan. Er is toch een hoop onwetendheid of
onverschilligheid. Deze bak klinkt wel echt als te zwaar. Dat is best te verhelpen
door de bodem aan te passen. Echter moet het budget er wel voor zijn, niet
iedereen kan een Agterbergbodem betalen. Als ik TS was zou ik er niet meer starten
als het echt zo zwaar is, is echt niet lekker rijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:41

@Ineke ik denk dat Danielledm, net voorstander is van de perfecte bodems. En dit dus een reactie is van haar.

Hoewel ik er bij blijf dat wanneer dit de richting is waar we we naartoe gaan, dat pees- en spierproblemen nog meer de kop zullen worden opsteken. Tuurlijk is overdrijven nooit goed, maar een normaal gezond paard moet op nagenoeg elke bodem zo wegrijden. Als de ene is wat zwaarder is dan de andere, zullen ze heus wel overleven, en zo niet dan heb je gewoon een zwak paard en komt dat vroeg of laat toch boven. Ik ben daar redelijk simpel in, ofwel is een paard gezond en sterk of wel niet.
Tuurlijk indien je een paard hebt met blessureleed of waarvan je weet dat hij zwakke pezen, banden of wat dan ook heeft, dan is het een ander verhaal. Zwakke pezen zijn een gevolg van de manier van huisvesting vanaf de geboorte. Jonge dieren vaak op stal, enkel met mooi weer buiten, enzo. Onze paarden lopen tot hun 3 buiten in groep. In de winter zijn er stukken, zeker bij de poorten, of lagere stukken, waar ze echt tot boven hun knieen wegzakken in de blubber. En ze gaan dit niet uit de weg hoor. In stap, draf of galop, het gebeurd allemaal.
Hout vast houden ;-) , maar van onze eigen gefokte dieren hebben we tot op heden nog nooit moeten horen dat er eentje niet rad was, overgevoelig of wat dan ook.

Dus als je dan vraagt kan het slecht zijn voor de pezen, als ik eens een proefje in een te zware bak rijd? Dan antwoord ik nee, op voorwaarde dat je paard gewoon gezond en rad is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:02

Een zware rijbaan is juist slecht voor de pezen.
Een hoef moet je eigenlijk nog voor de helft kunnen blijven zien als die in het zand staat.
Als ik daar was geweest voor een wedstrijd, was het inpakken en wegwezen geweest.
Daar rijd ik mijn paard niet in.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:49

bulck schreef:
Hoewel ik er bij blijf dat wanneer dit de richting is waar we we naartoe gaan, dat pees- en spierproblemen nog meer de kop zullen worden opsteken. Tuurlijk is overdrijven nooit goed, maar een normaal gezond paard moet op nagenoeg elke bodem zo wegrijden. Als de ene is wat zwaarder is dan de andere, zullen ze heus wel overleven, en zo niet dan heb je gewoon een zwak paard en komt dat vroeg of laat toch boven. Ik ben daar redelijk simpel in, ofwel is een paard gezond en sterk of wel niet.
Tuurlijk indien je een paard hebt met blessureleed of waarvan je weet dat hij zwakke pezen, banden of wat dan ook heeft, dan is het een ander verhaal. Zwakke pezen zijn een gevolg van de manier van huisvesting vanaf de geboorte. Jonge dieren vaak op stal, enkel met mooi weer buiten, enzo. Onze paarden lopen tot hun 3 buiten in groep. In de winter zijn er stukken, zeker bij de poorten, of lagere stukken, waar ze echt tot boven hun knieen wegzakken in de blubber. En ze gaan dit niet uit de weg hoor. In stap, draf of galop, het gebeurd allemaal.
Hout vast houden ;-) , maar van onze eigen gefokte dieren hebben we tot op heden nog nooit moeten horen dat er eentje niet rad was, overgevoelig of wat dan ook.

Dus als je dan vraagt kan het slecht zijn voor de pezen, als ik eens een proefje in een te zware bak rijd? Dan antwoord ik nee, op voorwaarde dat je paard gewoon gezond en rad is.

Dit ben ik helemaal met je eens!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:01

bulck schreef:
@Ineke ik denk dat Danielledm, net voorstander is van de perfecte bodems. En dit dus een reactie is van haar.

Helemaal mee eens. Als je een gezond paard hebt kan het helemaal geen kwaad om die eens goed te laten werken off road, door de blub ed. Niks mis mee. Echter als je een voormalig pezentreesje hebt net zoals ik, is het verstandig om niet (vaak!!) in een bak die te zwaar is te gaan, en zeker geen scherpe wendingen te doen. Ik houd aan dat ze niet over de helft van de hoef mag wegzakken, richtlijn van mijn da. Nu ze al anderhalf jaar genezen is verklaard doe ik best wel eens door zo'n bak baggeren, maar dan idd alleen hoefslag volgen en daarna de weg op om te stappen.

Is je paard gezond en sterk en kan ie niet uit de voeten in zo'n bak, dan zou je aan balansverstoring kunnen denken en af en toe een training op ruig terrein inlassen zodat ie kan wennen.

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:53

Zware bodems zijn niet goed voor pezen! Je kunt je paard er wel aan laten wennen, maar als je agterberg bodem gewend bent en dan ineens op een zware bodem, dan is de kans groot op blessures...!!!

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:04

Ik heb thuis een mulle bak (hij is zwaar, maar wel los). Hier rij ik 3 keer per week in, en mijn paardje heeft prima pezen en nog nooit kreupel gelopen !