Wanneer vinden jullie een paard "te oud"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:46

LadyJ schreef:
Ben alleen bang dat het straks voorbij is... en weet dat ik niet zo moet denken maar ja dat zit toch wel altijd in je hoofd he.

Ik ken het gevoel.. zeker omdat ik weet dat voor de mijne het einde dichtbij is (dierenarts zei 3 maanden terug dat het in 2 weken al afgelopen kon zijn maar het gaat eigenlijk nog hardstikke goed. Misschien duurt het nog een jaar, ik weet het niet en het is (gelukkig) ook niet te voorspellen)
En natuurlijk gaat het een keer voorbij maar weetje, het geeft ook wel een erg goed gevoel om zo'n beestje een fijne oude dag te geven en het is een fijne tijd samen

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:14

hoi,
leuke discussie.
Ik zelf denk dat je gewoon puur naar je paard moet kijken.
Wat is zijn conditie? hoe is hij lichamelijk? heeft hij er nog zin in? Als dit allemaal goed is, ja waarom zou je er dan niet meer mee gaan rijden. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om dan minder lang of intensief te rijden maar goed dit is afhankelijk van de lichamelijk conditie van je paard.
groetjes Ilona

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:25

Ik vind een paard uit als ze zich ook echt oud voelt en dat uitstraalt. Er zit per paard natuurlijk veel verschil in..
Met een wat ouder paard train ik minder hard en doe ik gewoon de basisoefeningen. Voor de leuk af en toe een sprongetje, een buitenritje en een wandelingetje :)

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:10

tja.. wat is oud..
het ligt eraan wat je er nog mee wilt doen.
ik vind dat een paard rond de 15/16 jaar te oud is om nog echt goed mee te trainen, en wedstrijden mee te rijden, maar 16 jaar noem ik niet 'te oud'.
met een 'oude' pony nog een lekker buitenritje maken en af en toe wat in de bak oefenen, als het niet een te zware taining is, vind ik nog best kunnen, en het is goed voor de pony! kan hij lekker van zijn oude dag genieten, en hij krijgt beweging :P

trixxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:46

Bij mij op de manege is er een pony die is al 40 en die rijd nog 3 lessen gemiddeld per dag mee,
dat vind ik dus echt belachelijk.
En onze manege heeft geneens een weiland. :\

'x :o

juval

Re: Wanneer vinden jullie een paard "te oud"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:49

tja wat is oud, je bent zo oud als je je voelt, en ik denk dat dat ook voor paarden geldt.
Bij ons op stal staat een ruin die dit jaar 30 wordt, die wordt nog regelmatig gereden. Ook de merrie van 25 loopt nog lekker recreatief rond.
de pony van 32 heeft wel pensioen, maar rent nog iedereen voorbij in de wei.

mijn paardje is 17, en daar merk ik nog niets aan van ouderdomskwaaltjes ofzo. ik hoop dat ze nog minimaal 10 jaar mee kan.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 22:07

Juval;
idd hoop ook dat ze nog zeer oud gaat worden, merk alleen dat ze niet meer de snelste is hihihih maar ja als dat alles is.

Pikeur;
ja dat is zwaar oliebol, komt er idd toch een keer aan ook al willen we dat niet, we moeten maar lekker van ze genieten nou en er niet al te lang over nadenken .

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:26

Tja, wat is oud? Het ene paard is op zn 18e al helemaal op, andere paarden kunnen nog vele jaren mee! Het ligt er natuurlijk aan of je paard ook in de sport heeft gelopen of niet. Hoe zijn lichamelijk conditie is. En hoe het paard natuurlijk geestelijk is.

Wij hebben een paard van 33 bij ons thuis staan die nu lekker in de wei rondloopt en zelfs af en toe nog word gereden zodat er nog wat energie af kan die hij teveel heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:14

Arabier van m'n tante is net 23 jaar geworden, oud ?
Absoluut niet :oo

Ben er mee eens dat het ene paard al met z'n 15 jaar oud is, en de ander met z'n 25 nog steeds niet. Verschilt zo erg per dier.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:22

Een paard is zo oud zoals hij zich voelt!
Mijn bejaardje is nu 32 en heb tot der 24ste fanatiek gereden :D Daarna ben ik naar de paarden overgestapt omdat ik te groot was voor der en ze het te zwaar had...
Rekening houden met een wat ouder beestje is zeker goed, maar naar mijn idee kun je goed merken wanneer het te zwaar is of niet!

pucklovertje schreef:
ik vind dat een paard rond de 15/16 jaar te oud is om nog echt goed mee te trainen, en wedstrijden mee te rijden

Waarom zou dat te oud zijn? Volgens mij liep bonfire op zijn 17de nog flink mee in de sport voordat ie met pensioen ging...

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:23

Ik heb hier 2 oudjes staan..

De oudste, is een jaar of 35. Het is een shetlandertje en mag lekker voor grasmaaier en maatje dienen. Af en toe een lekkere wandeling.

De andere, een kwpn van bijna 25 (is morgen jarig!) rijd ik nog zo'n 4/5 dagen in de week. Ik merk wel dat hij nu toch wel ouder begin te worden, maar geniet nog volop. Lekker aan het werk in de bak, naar buiten, longeren hij vind het geweldig! En dat terwijl hij 'vroeger' aardig hoog in de dressuur heeft gelopen.

Je kan met oudere paarden nog best veel doen, maar je moet wat rustiger aan doen en rekening met zijn leeftijd houden, maar wanneer het paard het aan kan er er plezier in heeft vind ik er niks mis mee!

edit; en jullie weten natuurlijk wat ze zeggen, rust roest!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:27

trixxlover schreef:
Bij mij op de manege is er een pony die is al 40 en die rijd nog 3 lessen gemiddeld per dag mee,
dat vind ik dus echt belachelijk.
En onze manege heeft geneens een weiland. :\

'x :o

Nou gelukkig maar want als ze dit diertje uit de les nemen gaat het snel achteruit met de soepelheid van de gewrichten. Op deze leeftijd is er zeker sprake van artrose en dan is beweging erg belangrijk !.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:34

Mijn verzorgarabiertje is bijna 28 en die meent de trein nog in te kunnen halen. := Dood eng met die kromme voorpootjes maar ze kan het nog wel!!! :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:39

De moeder van mijn Arab is 23 jaar geworden. Ze ging nog regelmatig mee op wandeling en liep daarbij alle jonge paarden eruit! :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:45

mjah.. ikzelf zou al niet meer een dier kopen die ouder dan 12 is.
maar als ik ze eenmaal heb, vind ik boven de 20 jaar oud.
maar hangt wel heeeel sterk af wat het dier kon kan en wat niet meer.
heb er eentje rondlope die was vorig jaar 19, en dat gaf ik d'r echt niet :=

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:58

Om te kopen met als doel uitbrengen in wedstrijden? Niet ouder dan 6.... Een hele goede misschien 7. Maar mijn voorkeur gaat uit naar onbeleerd en onbedorven; 3 a 4 jaar dus.

Voor de handel (sportpaarden); Afhankelijk van het niveau zijn ze na een jaar of 14 niet meer zo interessant. Hoe ouder het paard, hoe meer hij moet kunnen. Een 14-jarige en L loopt is voor de handel niet interessant (tenzij fokmerrie met goede afstamming). Een 14 jarige die Lichte Tour loopt is voor de handel vaak wel interessant.

Voor de sport (hogere sport) tot een jaar of 18

Recreatief? Zolang het paard lekker in zijn vel zit/gezond is

ollyLOVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:12

ligt er aan of die nog heel actief is of dat hij het bijna niet meer kan

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:17

Ik reed eerst op een paard van 16, dat is inmiddels ingeslapen door artrose en hoefkatrolontsteking. Maar er zijn ook paarden die ouder zijn en gewoon nog lekker van alles kunnen doen.
Vind het dus nogal een vage vraag als ik eerlijk mag zijn. Het lijkt me logisch dat een oud paard met klachten geen tig uur op een dag moet werken of hard moet werken. Maar een oud paard zonde rklachten moet wel beweging hebben en kan dus bv gelongeerd worden of rustige buitenritjes meegemaakt worden.
Weet niet of jouw paard klachten heeft of iets?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:37

Mijn pony is nu 21 en loopt M2.
Ik merk dat hij het zwaarder krijgt (dit niveau is voor hem écht werken) en rijd binnenkort mijn laatste wedstrijd.
We blijven lekker trainen alleen dan wel op een lager niveau en zonder wedstrijd-druk erachter.
Ik zit erover te denken om misschien wat BB/B parcoursjes met hem te gaan springen, zolang hij aangeeft dat leuk te vinden en aan te kunnen.
Zijn (volle) broertje is nu 19 en loopt L-springen en L1-dressuur. Dressuur gaat prima maar met springen is goed te merken dat hij op dit niveau aan de top zit zonder 'overwerkt' te worden.
De overstap naar het M-springen zal dan ook niet gemaakt worden.

Ik vind 'te oud' een relatief begrip en is per dier verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:40

Bij ons op de vereniging liep een pony van in de 30 die nog vrolijk de Gelderse kampioenschappen L springen won!
Een ander paard was met 21 echt op.

Je kan dus niet zomaar een leeftijd prikken, het verschilt per paard wat ze aankunnen.

thejoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:01

ik vind een paard oud als die niet meer gereden kan worden.
erg ziek is.
of als die lekker ze oude dagje heeft :d.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:42

Te oud waar voor?? Te oud om te kopen, te oud om wedstrijden te rijden, te oud om recreatief te rijden, te oud om op een weitje te staan..?? Is allemaal afhankelijk van het paard natuurlijk!

Mijn pony is 23 en zou niet meer de sport in kunnen, maar recreatief heb ik nog heel veel lol met haar! En dan nog, je kunt ze niet jonger maken.. Ik heb haar sinds haar 11/12e en doe haar niet weg zo lang ze blij en gezond is, dus te oud bestaat eigenlijk niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:46

Ik heb een 15 jarige staan die pas een kleine 1,5 jaar onder het zadel is.
Of ze oud is? Welnee, pony is een van de flotste die er tussenloopt :).

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:14

Het is met paarden net als bij mensen, de ene mens is bij 50 al oud, mijn vorge overbuurman stond met 76 nog dagelijks op de tennisbaan op een behoorlijk nivo te tennissen.
Zelf ga ik mijn paard, die morgen 19 word, binnenkort weer uitbrengen op wedstrijd in het L1. Er was artrose in het hoefgewricht gevonden, en ik kreeg van zowel de DA als de fysio te horen dat ik hem zo dressuurmatig mogelijk op de achterhand moest gaan rijden. Dat pakt hij, nu hij speciaal beslag heeft, zo lekker op dat we weer gaan starten na ruim 6 jaar.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:42

Mijn verzorgpony (van 8-10 jaar heb ik haar verzorgd) was rond de 40 toen ik haar ging verzorgen ik kon gewoon nog dressuur op haar rijden enzo (nou wat je dan op die leeftijd doet gewoon een beetje rondhobbelen :P) en ik reed met haar priveles ook ging ik vaak met haar buiten enafentoe nog gewoon een grote buitenrit gemaakt. Het ligt er ook aan of je pony natuurlijk een goede conditie heeft enzo..