Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Als er iets fout ging zeg ik altijd: Ik had dit of dat beter anders kunnen doen.
Anoeska schreef:Én ik vind ook nog eens dat dingen niet altijd de fout zijn van de ruiter die er nú op zit. Sommige paarden zijn zo 'verpest' door een vorige ruiter, daar hoef je als huidige ruiter helemaal geen fouten voor te maken om het mis te laten gaan. Je moet dan wel weer op zoek naar de juiste oplossing.
Neem bijvoorbeeld Gert..... zet hem op de meest verpeste knol van Nederland en het probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon
CarolineP schreef:Ik vind het veel te kort door de bocht om te zeggen dat het ALTIJD een ruiterfout is als het paard niet doet wat je ervan verlangt!
Voorbeeld: paard springt ineens geen linker wissel meer. Ruiterfout? Geeft de ruiter ineens andere hulpen?Nee, natuurlijk niet. Paard had een lichamelijk probleem. Is dus geen ruiterfout.
Ander voorbeeld: paard springt niet over 1.60. Misschien is het stomweg te hoog voor hem. Al zit Jos Lansink erop, doet ie het nog niet.
Het is idd heel goed dat de ruiter EERST te raden gaat, WAAROM het paard iets niet doet.
Ligt het aan mijzelf ( snapt mijn paard wat ik wil) , kan hij wel doen wat ik vraag, is alles in orde met hem enz.
Kortom: het is vaak een hele puzzel waarom het rijden niet gaat zoals je wel zou willen!
een lichamelijk probleem hoort een ruiter al te voelen op het moment dat deze opstapt, en niet pas bij een wissel springen 
absoluut niet
KiWiKo schreef:CarolineP schreef:Ik vind het veel te kort door de bocht om te zeggen dat het ALTIJD een ruiterfout is als het paard niet doet wat je ervan verlangt!
Voorbeeld: paard springt ineens geen linker wissel meer. Ruiterfout? Geeft de ruiter ineens andere hulpen?Nee, natuurlijk niet. Paard had een lichamelijk probleem. Is dus geen ruiterfout.
Ander voorbeeld: paard springt niet over 1.60. Misschien is het stomweg te hoog voor hem. Al zit Jos Lansink erop, doet ie het nog niet.
Het is idd heel goed dat de ruiter EERST te raden gaat, WAAROM het paard iets niet doet.
Ligt het aan mijzelf ( snapt mijn paard wat ik wil) , kan hij wel doen wat ik vraag, is alles in orde met hem enz.
Kortom: het is vaak een hele puzzel waarom het rijden niet gaat zoals je wel zou willen!
dan is het nog steeds een ruiterfouteen lichamelijk probleem hoort een ruiter al te voelen op het moment dat deze opstapt, en niet pas bij een wissel springen
als een paard niet het vermogen heeft om 160 te springen moet een ruiter dat ook niet willen

. Supper vind ik dat!
. Ik word er zelfbewuster door
. 
geerke schreef:volgens mij is het inderdaad zeker voor 99% de ruiter zijn fout
en die ene procent waarbij het niet aan de ruiter ligt kunnen medische mankementen zijn.....de hele ernstige bedoel ik,tumoren in het hoofd e.d.
Vaak is er sprake van een miscommunicatie of het onvermogen van de ruiter om zich in het gevoelsleven van het paard te verplaatsen.....om dat te kunnen zouden wat meer mensen hun paard eens moeten observeren....wanneer en waarom doet hij dat....ook onder het zadel,dan gereden door een ander en gewoon kijken....
dat is........ maar eigenlijk is daar ook wel een passend persoontje voor........... ergens in de wereld