als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:25

Ik kan voor niemand anders oordelen, dus even mijn eigen gedachte hierover.

Als iets niet lukt met een paard vraag ik me altijd af "wat doe ik fout" en niet "rotknol"

Zirkonia

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:28

Ik spreek eigenlijk alleen over dat mijn paard iets doet als ze iets goed doet :o . Als er iets fout ging zeg ik altijd: Ik had dit of dat beter anders kunnen doen.
Dus ik vind het ook onbewust ruiterfouten als het fout gaat :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:30

Ik ben het voor het grootste deel wel eens. Hoewel ik ipv fout liever zou zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de ruiter om een gepaste oplossing te vinden.

Tuurlijk gaan er ook gewoon dingen fout, maar een paard met een blessure is voor mij niet altijd een fout, wel de verantwoordelijkheid van de ruiter of eigenaar om hier een oplossing voor te verzinnen.

Én ik vind ook nog eens dat dingen niet altijd de fout zijn van de ruiter die er nú op zit. Sommige paarden zijn zo 'verpest' door een vorige ruiter, daar hoef je als huidige ruiter helemaal geen fouten voor te maken om het mis te laten gaan. Je moet dan wel weer op zoek naar de juiste oplossing.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:33

Helemaal mee eens. En daarbij de kanttekening dat het ook echt niet erg is af en toe een fout te maken maar belangrijk is je te beseffen dat jezelf een fout maakt en niet het paard. (daarbij hoeft het paard natuurlijk geen makkelijke te zijn:))

ik hoor bij ons op stal altijd zoveel mensen die dingen zeggen in de trant van: je zette me voor ... of je doet het express en dat tegen het paard. :?

Daarbij geloof ik echt wel dat het paard misschien net anders deed dan "normaal" maar dan nog is het aan de ruiter om dit op te lossen. Mensen beseffen dit te weinig en leggen snel de schuld bij het paard (hij doet het gewoon niet :s)

* nu generaliseer ik natuurlijk wel er zijn ook heel veel mensen -gelukkig- die imo super omgaan met hun paard :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 09:34

Anoeska schreef:
Én ik vind ook nog eens dat dingen niet altijd de fout zijn van de ruiter die er nú op zit. Sommige paarden zijn zo 'verpest' door een vorige ruiter, daar hoef je als huidige ruiter helemaal geen fouten voor te maken om het mis te laten gaan. Je moet dan wel weer op zoek naar de juiste oplossing.

maar dat is dan toch in handen van de ruiter :D :D

een handige ruiter kan met een goed "verpest" paard toch leuk de baan door als deze snel en handig genoeg is :) Neem bijvoorbeeld Gert..... zet hem op de meest verpeste knol van Nederland en het probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:38

Ben ik ook helemaal met je eens. Gert zal heel kundig op zoek gaan naar een oplossing en de fouten van de vorige ruiter worden keurig opgelost. Wilde alleen aangeven dat de basis van het probleem dan bij de vorige ruiter lag. Gert kan er ook niets aan doen, dus het was niet zijn fout.

Ik probeer de de hele discussie een beetje uit hetz wart-witte te halen. Fout klinkt altijd zo ongenuanceerd. Ik zou het eerder stellen als 'Het is in ieder geval niet de schuld van het paard'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 09:39

hihihi dat moge duidelijk zijn :D :D :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:28

99% van de gevallen ligt aan de ruiter
niet ieder paard werkt volgens het boekje
en niet ieder paard leert op het zelfde tempo

het is aan de ruiter om overige redenen uit te sluiten
en te zoeken naar de methode die bij dat paard werkt

en ook niet ieder paard is geschikt voor wat de ruiter wil
en niet iedere ruiter klikt met ieder paard en andersom

heb toen ik pablo kreeg en na een jaar nog steeds problemen had met bv galop (juiste gang aanspringen) en er achter kwam dat hij anders was beleerd dan wat ik kon rijden
gericht gezocht en gevonden naar een instructrice
die MIJ kon leren hoe ik mijn paard kon begrijpen

ook zijn er hier tig paarden de reveu gepasseerd
waar ik echt lekker mee kon rijden
maar wiens kunnen of wensen (bv paard spingt graag ik niet )
niet klikten met de mijne

waar ik als ruiter met mijn gebreken en wensen
dus niet geschikt voor was , al hadden we geen rijproblemen

blijf je dan je paard "pesten" of zoek je verder

heb nu een paardje , moeilijkste die ik ooit gereden heb
vorig jaar hebben er meerdere trainers opgereden
konden er geen weg mee
paard leerde alleen nieuwe truukjes
deze mensen kunnen echt heel veel beter rijden dan ik
daar lag het echt niet aan .. alleen paste hun methode niet bij dit paard

het is aan mij om de juiste weg te vinden
maar weet zeker dat we langzaam doch zeker naar een eenheid aan het werken zijn
langzaam doch zeker komt er meer wederzijds respect en samen werking
en ik leer mijn paard steeds beter "lezen" / begrijpen

het paard daarintegen wijst mij regelmatig op mijn fouten :D
ansich wel fjin dat die dat zo duidelijk doet ;)
momenteel apricieer ik het vooral dat die dat tegenwoordig ook een beetje "eerlijk"doet

het is ook niet erg als een ruiter een fout maakt , wij zijn immers ook geen foutloze machines
zolang je het maar beseft en er rekening meehoud
en vooral je eigen te kort komingen niet op je paard botviert

maar mijn paard kan zoals ieder paard ook regelmatig ondeugend of stout zijn
of duidelijk geen zin hebben
(ene keer kom je aanlopen met hoofdstel komt die op me af gelopen andere keer draait die om
blijft dan wel braaf staan , maar in mijn ogen geeft die dan wel aan dat die die dag minder zin heeft
en dat is dan met rijden vaak ook wel te merken)

ben het eens met de opmerking "het ligt in ieder geval niet aan het paard"

aan de andere kant is een paard geen machine , geen gevoel loze robot
die ook wel eens ondeugend kan zijn (zoals wij mensen dat noemen)
of ergens geen zin in heeft of de ene dag net ff fitter of frisser is als de andere

wij als ruiters mogen dan ook niet verwachten dat een paard altijd 100% doet
wat er gevraagd word , ook al vraag je het wel korrect

ben van mening dat een paard best mag aangeven dat die ergens geen zin in heeft
als die het maar wel als nog doet wat er gevraagd word
.. het is aan de ruiter om dan niet te overvragen

zowel ruiter als paard zijn levende wezens met wensen , mogelijkheden en tekortkomingen
het is de kunst samen tot 1 mooi geheel te komen , een eenheid
daar een paard niet praten kan is het aan de ruiter de (juiste) weg te zoeken
hoe daar te komen

als ruiter blijf je elke dag weer leren .. je raakt nooit uitgeleerd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:46

Ja, altijd de fout van de ruiter. Daarom erger ik me ook zo aan mensen die in alles de schuld bij het paard of de omstandigheden leggen. Mensen die bijvoorbeeld vanuit spanning of angst de boel van voren vastzetten bij hun paard en verbaasd zijn dat hij er nog steeds vandoor schiet, of mensen die na een slecht gereden proef dit aan de jury/het weer/omgevingsgeluid of welke ander omstandigheid dan ook wijten.

Ik ga altijd op zoek naar de oorzaak bij mezelf, als iets niet lukt. Als ik de fout herstel lukt het eigenlijk altijd. Ik ben er voor mezelf in ieder geval wel uit dat ik er altijd de oorzaak van ben als er iets niet lukt in het rijden, en mijn paard is een goede spiegel om me op mijn fouten te wijzen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:04

Ik vind het veel te kort door de bocht om te zeggen dat het ALTIJD een ruiterfout is als het paard niet doet wat je ervan verlangt!

Voorbeeld: paard springt ineens geen linker wissel meer. Ruiterfout? Geeft de ruiter ineens andere hulpen?Nee, natuurlijk niet. Paard had een lichamelijk probleem. Is dus geen ruiterfout.

Ander voorbeeld: paard springt niet over 1.60. Misschien is het stomweg te hoog voor hem. Al zit Jos Lansink erop, doet ie het nog niet.

Het is idd heel goed dat de ruiter EERST te raden gaat, WAAROM het paard iets niet doet.
Ligt het aan mijzelf ( snapt mijn paard wat ik wil) , kan hij wel doen wat ik vraag, is alles in orde met hem enz.

Kortom: het is vaak een hele puzzel waarom het rijden niet gaat zoals je wel zou willen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:06

CarolineP schreef:
Ik vind het veel te kort door de bocht om te zeggen dat het ALTIJD een ruiterfout is als het paard niet doet wat je ervan verlangt!

Voorbeeld: paard springt ineens geen linker wissel meer. Ruiterfout? Geeft de ruiter ineens andere hulpen?Nee, natuurlijk niet. Paard had een lichamelijk probleem. Is dus geen ruiterfout.

Ander voorbeeld: paard springt niet over 1.60. Misschien is het stomweg te hoog voor hem. Al zit Jos Lansink erop, doet ie het nog niet.

Het is idd heel goed dat de ruiter EERST te raden gaat, WAAROM het paard iets niet doet.
Ligt het aan mijzelf ( snapt mijn paard wat ik wil) , kan hij wel doen wat ik vraag, is alles in orde met hem enz.

Kortom: het is vaak een hele puzzel waarom het rijden niet gaat zoals je wel zou willen!

dan is het nog steeds een ruiterfout :) een lichamelijk probleem hoort een ruiter al te voelen op het moment dat deze opstapt, en niet pas bij een wissel springen :)

als een paard niet het vermogen heeft om 160 te springen moet een ruiter dat ook niet willen ;)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:09

Leuk gezegd, KiWiKo maar zo simpel is ( was) het niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:12

hoho ik zeg niet dat het simpel is :D :D :D absoluut niet :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:12

KiWiKo schreef:
CarolineP schreef:

dan is het nog steeds een ruiterfout :) een lichamelijk probleem hoort een ruiter al te voelen op het moment dat deze opstapt, en niet pas bij een wissel springen :)

als een paard niet het vermogen heeft om 160 te springen moet een ruiter dat ook niet willen ;)

Ben het met je eens. Nouja bij het opstappen al?..maar na paar rondjes zeker!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:15

Whinnylando schreef:
Ik kan voor niemand anders oordelen, dus even mijn eigen gedachte hierover.

Als iets niet lukt met een paard vraag ik me altijd af "wat doe ik fout" en niet "rotknol"

Ja, je neemt me de woorden uit de mond. :))

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:31

Same here, al vraag ik me niet alleen af wat doe IK fout maar ga nog een uitgebreider rijtje langs wat wel onder mijn verantwoording valt. (lichamelijke ongemakken en andere externe factoren dan alleen mijn persoontje)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:40

In de meeste gevallen is het een ruiterfout ja..maar niet altijd.Sommige paarden hebben onder een vorige ruiter bepaalde dingen aangeleerd en soms zit dat er zo diep in dat dat niet meer weggaat.Vaak zijn dat gedragsproblemen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:41

dan alsnog is dat met de juiste ruiter heel makkelijk weg te poetsen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:07

Niet mee eens..dingen zijn een heel eind te verbeteren maar niet alles is te veranderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:08

wellicht onder een andere ruiter wel :D :D :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:14

Een paard reageerd zo sterk op ons als ruiter.
Als ik een keer veel spierpijn heb nog met rijden merk ik dat gelijk aan het paard. Omdat ik stugger ben word paard ook gelijk stugger.
Paard reageerd daar op en dan stuur ik wel wat rond maar een intensieve training kan ik dan wel vergeten want dat is een gevecht met paard dus eigenlijk een gevecht met mijzelf want omdat ik een mindere dag heb loopt paard minder.
Stap ik 2 dagen later beter op loopt paard ook gelijk weer beter.

Kijk paarden halen uit zich zelf ook wel wat uit en dat moet je als ruiter dan er uit rijden. Maar over het algemeen komt het toch door de ruiter als paard iets niet goed doet.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:47

Bij de standaardcombinaties ben ik het met je eens kiwiko. Een paard houdt namelijk een spiegel voor... Dus elke fout die een combinatie maakt is in mijn ogen een ruiterfout. Dat merk ik toch tijdens het rijden als er iets fout loopt...

Ik heb bijvoorbeeld regelmatig voor dat paardlief onder mij vandaan loopt, de fout ligt echter echt bij mij... Ik zit dan ofwel naar voren, of wel werk ik niet voldoende in met mijn zit etc... Als ik hier wel aan denk dan doet het paard het niet...

Als het paard naar binnenvalt ligt dit ook altijd aan mij... Ik ben dan meestal niet aandachtig genoeg en heb mijn binnenbeen er niet bij...

Ik weet ook nog dat ik de eerste keren op mijn favoriete lespaard een zweepje nodig had. Dit omdat hij echt niet naar voor ging... Met een zweepje in de hand gaat hij vanzelf naar voor en moet je deze niet meer gebruiken. Nu heb ik sinds kort geen zweepje meer nodig, dit omdat ik er veel zekerder en met volle overtuiging op zit, ik was in het begin namelijk heel onzeker... Dus paardlief houdt mij weer een spiegel voor :). Supper vind ik dat!

En zo kan ik nog meer dingen bedenken die fout lopen door mij als ruiter... Dit vind ik eigenlijk het leuke aan paardrijden :). Ik word er zelfbewuster door :).

Maar wat met de paarden die werkelijk een kronkel in hun hoofd hebben?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 07:51

geerke schreef:
volgens mij is het inderdaad zeker voor 99% de ruiter zijn fout
en die ene procent waarbij het niet aan de ruiter ligt kunnen medische mankementen zijn.....de hele ernstige bedoel ik,tumoren in het hoofd e.d.

Vaak is er sprake van een miscommunicatie of het onvermogen van de ruiter om zich in het gevoelsleven van het paard te verplaatsen.....om dat te kunnen zouden wat meer mensen hun paard eens moeten observeren....wanneer en waarom doet hij dat....ook onder het zadel,dan gereden door een ander en gewoon kijken....

Helemaal mee eens.

Ik kom het dagelijks tegen, mensen die niet naar hun dier luisteren en het alleen maar zien als iest wat opgesloten staat, blij is met snoepjes en waar op gereden wordt.
Ben zelf absoluut niet heilig want ik ook zie na 20 jaar nog steeds niet alles hoor. Maak ook nog wel eens een foutje.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:09

Ik ben het er zeker mee eens!

lindake schreef:
Maar wat met de paarden die werkelijk een kronkel in hun hoofd hebben?

Daar geloof ik niet in :o Voordat dat paard die zogenaamde kronkel had zal er vast wel iemand al iets aan verpest hebben/verzuimt hebben om op te voeden :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:14

Er zijn paarden met een kronkel in de kop :D dat is........ maar eigenlijk is daar ook wel een passend persoontje voor........... ergens in de wereld :)