Ruitergevoel, kun je dat leren....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:39

Ik denk dat RUITERgevoel aan te leren is, maar dat het eerder PAARDENgevoel is dat je in je hebt. Sommige mensen zijn echte topruiters, kunnen met elk paard rijden, en ze tot superprestaties brengen, maar daarom hebben ze nog geen gevoel met het paard in se; Deze ruiters rijden vanuit hun theorie, en hun kennis en hetgeen ze door de jaren heen geleerd hebben. Na een tijdje leren ze wel paarden aanvoelen, maar ze gaan nog steeds uit vanuit zichzelf. Mensen met PAARDENgevoel gaan meer uit van het paard zelf, en vertrekken vanuit dit standpunt, en passen zich meer aan aan het paard zelf. Dit is volgens mij aangeboren. Dit zijn mensen die een paard echt zichzelf kan laten zijn, en ook problemen kunnen oplossen zonder zichzelf op te dringen, maar omdat ze gewoon meer contact hebben met het paard zelf. Die gaan ook problemen detecteren, zoals met ruitergevoel, maar ze gaan meer feeling hebben met de oorzaak, en hiervanuit werken.

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:14

ik denk dat je het ruitergevoel zeker kan leren als je er maar open voor staat daar zeggen ze dit en daar zeggen ze dat. door daar goed over na te denken krijg je verschillende informaties en die kan je dan zelf toepassen. omdat je nu verschillende soorten technieken kent kan je het verder helemaal zelf ontwikkelen. en misschien ben jij dan degene die een keer zegt hoe het moet. ik ben hier nog lang niet maar zoals ze zeggen oefening baart kunst!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:31

Ik ben het met Imke (of Tineke) Bartels eens dat je ruitergevoel kunt ontwikkelen, als je eenmaal gevoeld hebt hoe je kunt rijden op een paard wat echt los is in zijn lijf, dat je trainingsdoel dan wordt steeds naar dat gevoel terug te willen. Dat gevoel is voor een groot deel in eerste instantie onbewust, dat maakt het ontwikkelen ervan als het je niet aangeboren is zo lastig.

Je hebt een aantal fases in leren, je kunt ergens zeg maar onbewust onbekwaam in zijn. Dan kun je het niet maar dat kan je ook niet zoveel schelen, je weet immers niet dat het ook anders kan. Als je bewust onbekwaam bent weet je wel dat het anders kan, maar lukt het je niet de theorie in de praktijk te brengen. Dat is de meest frustrerende fase, helemaal als het soms ineens even wel lukt maar je niet snapt wat je anders deed waarom het ineens wel lukte. In deze fase ben je steeds nieuwe dingen aan het uitproberen om er maar achter te komen hoe je ervoor kan zorgen dat het je wel gaat lukken.

Je kunt vervolgens ook onbewust bekwaam worden, dat is de fase dat je iets geleerd hebt en toepast in de praktijk maar je hier niet bewust van bent. Dat zijn denk ik de mensen die een aangeboren ruitergevoel hebben. Maar dat is ook de fase waarin je even door kunt schieten als het ineens wel lukt, maar je niet snapt hoe dat kan.

Je uiteindelijke doel is dat je bewust bekwaam wordt. Je past de theorie toe in de praktijk en kunt hiermee eindeloos spelen en varieren. Je hebt de vaardigheid onder de knie.

Wat ruitergevoel betreft zit ik tussen bewust onbekwaam en onbewust bekwaam in, als ik er niet over nadenk en dus helemaal op mijn gevoel ga rijden lukt het vaak ineens wel, maar dan ga ik er dus weer over nadenken waarom het wel lukt en ben ik het gevoel weer kwijt. Daarin ga ik dus mee met Alicia2u, wij zitten vaak veel te veel in ons hoofd wat het ontwikkelen van ruitergevoel erg lastig maakt. Feit dat je het probeert aan te leren dmv woorden helpt hier ook niet echt aan mee.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:49

Ik denk dat een deel zeker wel ontwikkeld kan worden, maar tot op een bepaalde hoogte. Zo denk ik dat er mensen zijn die je prima op diverse paarden kunt zetten; ze zitten alle gekkigheid uit en je kunt ze met een gerust hart als prima hulp gebruiken bij bv. het zadelmak maken van een paard.
Maar…dit heeft in mijn ogen niet te maken met enig rijkunstig gevoel. Het is puur uitzitten van gekkigheid en een paard de bak doorkrijgen, stout of niet.

Rijkunstig gevoel gaat een flinke stap verder dan dat. Dat kan best liggen bij mensen die wel dit gevoel hebben (ontwikkeld) maar die er niet bepaald op zitten te wachten om een paard zadelmak te maken of hier de uitdaging niet in zien (mijn persoontje bv.).

Rijkunstig gevoel kun je voor een deel leren maar ik denk toch echt dat je dit ook als 2e natuur moet hebben. Inderdaad het aanvoelen, het tijdig erop kunnen inspelen. Zaken zijn hier op de 1e pagina genoemd (balans ruiter, evenwichtig gevoel, gedoseerd geven van hulpen, consequent maar geduldig zijn, ritmegevoel hebben etc.).

Ik geef al jaren manege- en privélessen, (wat meer) gevorderd tot beginners, van kids van een jaartje of 8 tot volwassenen van 50+. En ik ben ervan overtuigd dat een groot deel ‘het nooit zal leren’. Die bezitten gewoon niet de eigenschappen (in hun karakter??) die je éigenlijk nodig hebt voor een goed rijkunstig gevoel. En dan nóg…heb je die eigenschappen wel…zie ze dan maar eens in de praktijk te brengen.
Ook zijn er vele mensen die in mijn ogen véél te veel nadenken bij wat ze doen. Ik heb eens een lesklant gehad en die dacht bij elk dingetje na. Vele wegen leiden naar Rome en werkte de ene week het ene niet, dan legde ik uit dat we nu op een andere manier gingen proberen om het paard weer tot het gewenste resultaat te krijgen. Het arme mens was dan gelijk helemaal van slag. Ging bij alles nadenken, werd onzeker van zichzelf etc. Bij haar was duidelijk maar 1 manier mogelijk en moest ze het eens op een andere manier doen, dan was het gelijk mis. Ik heb ook een andere lesklant in het verleden gehad die zo was. Daar kan ik als instructeur niet mee omgaan en ten tweede bedenk ik me dan ook: ‘wijfie, je zult het echt nóóit leren…’ en dan zijn mijn enthousiasme en betrokkenheid ook weg.

Ik denk dat je een heleboel dingen dus wel kunt leren maar tot een bepaalde hoogte. De rest, voor het stapje verder dus, moet je toch ook putten uit je natuurlijke aanleg hiervoor.
Dus nee, ruitergevoel kun je niet leren. Het gevoel moet er eerst zijn, de rest van de technieken om het gevoel ten uitvoer te brengen, krijg je mee door investeren.

KiWiKo

Re: Ruitergevoel, kun je dat leren....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:53

ik heb geen rijkunstig gevoel............ ik ben handig geworden door heel veel vlieguren op heel veel paarden.....

maar talent heb ik nul, comma, nul nada ziltz zero :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:45

Wie er aanleg voor heeft, kan het. Wie er geen aanleg voor heeft, leert het nóóit. ;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:35

Anky's ruitergevoel maakt haar net dat beetje beter dan de rest. Overigens, ik denk dat het ruitergevoel alleen écht goed tot uitdrukking komt wanneer de ruiter/amazone ook op een paard zit waar zij wel 'de klik' mee heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:52

Wanted2003 schreef:
Overigens, ik denk dat het ruitergevoel alleen écht goed tot uitdrukking komt wanneer de ruiter/amazone ook op een paard zit waar zij wel 'de klik' mee heeft.

Vind ik altijd een beetje een vage term, een 'klik'.... Klinkt voor mij altijd een beetje als 'als ie maar lief is'

Als ik echt een heel goed paard zie met heel veel mogelijkheden die misschien niet zo heel erg lief en knuffelig is denk ik dat ik daar best genoegen mee kan nemen. Al is het natuurlijk leuker als een paard ook lief en aanhankelijk is. Maar soms heb je nu eenmaal niet alles in 1 pakketje. Voor de hogere sport heeft een goed sportpaard bijvoorbeeld gewoon net dat beetje extra karakter nodig. En dat karakter kan op bepaalde momenten soms eerst wel eens wat tegen werken voordat het voor je gaat werken.

ECHT ruitertalent komt pas ECHT tot uiting als dat ruitertalent ook gewoon een paardentalent onder de kont heeft. Pas dan kun je zien of de ruiter in staat is alle mogelijkheden van het paard aan te voelen en te benutten. Een goede ruiter komt natuurlijk ook een heel eind op een minder getalenteerd paard. Een goede ruiter kan een kwalitatief minder paard ook verbeteren. Maar daar waar echt de beperkingen van het paard gaan opspelen stopt ook de ontwikkeling van de ruiter. Het een gaat niet zonder het ander. Anky is een topamazone met super veel gevoel en talent. Maar als je haar op een Belg zet zal zij nooit kunnen laten zien wat zij als ruiter allemaal in huis heeft. Als zij haar hele leven het bijvoorbeeld met Belgische trekpaarden had moeten doen had ze nooit in de GP gekomen, had haar ontwikkeling op een gegeven moment ook gestopt (en waarschijnlijk ook haar motivatie)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:03

jasmijn78 schreef:
Vind ik altijd een beetje een vage term, een 'klik'.... Klinkt voor mij altijd een beetje als 'als ie maar lief is'

Anky is een topamazone met super veel gevoel en talent. Maar als je haar op een Belg zet zal zij nooit kunnen laten zien wat zij als ruiter allemaal in huis heeft. Als zij haar hele leven het bijvoorbeeld met Belgische trekpaarden had moeten doen had ze nooit in de GP gekomen, had haar ontwikkeling op een gegeven moment ook gestopt (en waarschijnlijk ook haar motivatie)

Misschien was ze dan nu wel kampioen boomslepen geweest en daar heel gemotiveerd in geweest :D

Een klik lijkt mij trouwens meer iets als de karakters van mens en paard overeenkomen. Dat je elkaar dus niet in de weg zit. Niet dat het anders niet mogelijk is, maar het kost natuurlijk wel meer moeite om eerst jezelf aan te leren je aan te passen en daarna pas verder te komen.

Caroo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:28

Ik denk vooral hoe meer contact en eenheid er tussen je paard en jou is, hoe duidelijker je een ruitergevoel kan krijgen.
Maar dat je alleen het ultieme ruitergevoel kan voelen als je er echt aanleg voor hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:40

van een paard krijg je nooit ruitergevoel............ wel veel gevoel voor DAT paard :)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:30

Ik denk dat de een dat meer van nature heeft als de ander.
Maar meer en deel word je wel geleerd. in de loop der jaren.
word het gevoel sterker als je rijd en je voelt iets reageer je sneller
en het rijden word ook meer automatishe dan dat je erover na denkt.
Ik denk echter wel dat een ruiter gevoel niet 100% voor iedereen is weg gelecht sommigen leren het nooit andere pas heel laat of na 30 jaar ervaring pas. en andere hebben het in 1 jaar al snel door of hadden het in het begin al vrij vlug tepakken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:39

Natuurlijk zijn er natuurtalentjes die exact voelen wat er gebeurt, en daarop kunnen reageren.
Maar de meeste (huis-tuin-en-keuken-)ruiters moeten het gewoon leren.

Voorbeeld: op mijn eerste manege lieten ze kinderen met de ogen dicht lichtrijden en dan moest je zeggen of je op het goede of verkeerde been lichtreed. Van dat soort dingen leer je bewuster voelen.

Ik denk dus dat het het tot op zeker niveau gewoon kunt leren, mits je goede instructie hebt. Maar de echte toppers, die hebben het gewoon van nature. Tegen hen hoeft de instructeur maar 1 x te zeggen: je paard doet nu zus of zo, en ze koppelen meteen eraan wat ze op dat moment voelen zodat ze het de volgende keer zelf herkennen.

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:30

je kan het leren. alleen je moet het dan ook echt willen! als je het niet wilt lukt het je ook niet. dat is eigenlijks bij alles zo

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:34

Ruitergevoel is eigenlijk wel iets wat je kan aanleren,
als jou paard bijv thuis niet zo lekker loopt en met halthouden tdh is en je gaat op les en je instructrice legt wat uit... hoe het wel goed kan, dan moet je het verschil kunnen voelen.
en dat ook weer toepassen thuis.
Je kan het dus aanleren, en je ontwikkelt het ook hoe langer je rijd hoe meer gevoel je krijgt in de bewegingen van je paard/pony

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:34

Met ogen dicht rijden dat vind ik echt een HELE goede .! beantsje !

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:24

sabszz hier heb je wel gelijk in.
maar ik vind ook je moet het hebben of niet, aan leg er voor hebben enz..
Gr Tamara.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:50

denk dat je er aanleg voor moet hebben... Het valt niet aan te leren, tenminste deels dan. Je hebt er aanleg voor of niet.

Ik ben nergens een 'natuurtalent' in.. Maar waar ik paardrij beweert iedereen dus dat ik gewoon goed ben. Ik doe dingen die mensen na een half jaar nog niet kunnen in mijn 8e les. (rij nu ongeveer 2,5 maanden.) En leer erg snel blijkbaar. Zelf vind ik het te vroeg om daar over te oordelen, omdat ik nooit echt ergens goed in ben. Maar blijf plezier er in hebben.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:58

Ik denk aangeboren het ene persoon rijd op elk paard weg, die heeft binnen 10 min uitgevogeld hoe dat paard in elkaar zit en reageert. Ondanks dat ze veel vlieguren hebben gemaakt of niet. Je moet gewoon veel dingen aanvoelen je daar bewust van zijn. Wat gebeurt er onder je? En wat doe je zelf? Dus ook een flink deel zelfreflectie en lichaamscontrole. Dat bewust zijn van wat er onder je gebeurt missen veel mensen. Ik heb ooit iemand op stal even geholpen omdat het dier uitbrak, en ik zag een rondje van te voren al wat hij ging doen en waar. Zij voelde niet wat hij deed en hij brak keer op keer uit. Toen verwoorde ik wat ik zag. Precies weergeven wat er gebeurde en uiteindelijk kon ze het voorkomen en de beschrijving koppelen aan de dingen die hij deed :)

edit: zo heb ik nog wel een leuk voorbeeldje mijn paard zocht ik een ander huisje voor als recreatie paard, verschillende oudere
mensen al laten komen. Een ex Z-ruiter, een die al flink wat vlieguren had gemaakt en uiteindelijk een 15jarig meisje die krap een jaartje reed. 3 keer raden wie er zo met hem wegreed..JUIST dat meisje. ( moet ik er nog wel even bij zeggen dat het een karaktervol paard is waar lang niet iedereen mee weg rijd)

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:42

De één zal meer ruitergevoel hebben maar je kan dit gevoel wel ontwikkelen.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:48

Rijerijerije schreef:
Dniez schreef:
stukje van Imke Schellekens-Bartels staat op haar site

Rijden met gevoel

Het gevoel dat een paard geeft als hij zich helemaal los laat, en als hij zijn rug optimaal gebruikt, raak je nooit meer kwijt. Je wilt steeds weer terug naar dat gevoel. De herinnering aan het ideale ‘ruitergevoel’ wordt het doel van je training. Maar dat ruitergevoel is niet goed in woorden uit te drukken, en dus moeilijk uit te leggen aan een leerling. Je moet het zelf gevoeld hebben.
Ruitergevoel is voor een belangrijk deel onderbewust. Ruitergevoel zorgt er ook voor dat je kunt ‘communiceren met je paard’ zonder er over na te denken.

Dat is inderdaad een mooie definitie van "ruitergevoel", maar nog geen antwoord op mijn vraag of je het kunt aanleren of dat het in je moet zitten....Wat denk je daarover?

Volgens mij praat Imke daar trouwens haar moeder na, want ik kan me herinneren dat ik iets dergelijks (als het al niet precies hetzelfde is ;)) heb gelezen in het boek van haar moeder......:P

Nee je moet het echt een keertje gevoeld hebben.
toen mijn paard voor het eerst helemaal losliet wist ik het meteen DIT IS HET, HIER MOET IK NAAR TOE.
Daarna ga je naar dat moment toe rijden. en nu doe ik er geen half uur meer over als een jaar geleden. maar 5 min. en van daaruit ga je weer verder trainen.

Dus of je het moet aanleren of dat je het gevoel al van jezelf hebt geen idee. Als je het eenmaal gevoeld hebt hoe fijn een paard kan lopen vergeet je dat nooit meer.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:00

Ik ben het niet met Imke SB eens.
Ruitergevoel zal voor de toptalentjes onder ons(waar zijzelf ongetwijfeld toe behoort) weliswaar betekenen dat je op een bepaald gevoel een bepaalde reactie geeft en dat dat proces onbewust gebeurt. Voor de meeste huis-tuin-en-keukenruiters is het ruitergevoel iets waar je je bewust van moet worden, en waar je dan mbv instructie op een bepaalde manier op leert interpreteren en daar kan je dan op reageren. Een bewust proces dus. natuurlijk zal dit proces wel meer geautomatiseerd verlopen als je het traint.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:59

Alicia2u schreef:
Ik denk dat je ruitergevoel gewoon hebt of niet (vanaf een bepaalde leeftijd). Het ruitergevoel zit volgens mij in het gevoelscentrum van je hersenen, in je rechter hersenhelft. In onze maatschappij wordt echter de linker hersenhelft veel meer gestimuleerd als je rechter (rationeel, echt nadenken). Tot je pubertijd zijn de verbindingen in je hersenen nog niet volgroeid en kan er dus van alles veranderen. Daarna staat het echter zo'n beetje vast ho je hersenheften ten opzichte van elkaar functioneren.
Als je in de pubertijd voor een periode stopt met paardrijden, dan denken de hersenen vaak dat het deel wat je daarvoor gebruikt niet meer belangrijk is, omdatje het niet meer gebruikt, en dan gaan ze de verbindingen in dat deel afbreken.
Als je dan later weer gaat rijden, is het moeilijker weer het goede gevoel te krijgen.
Verder is het belangrijk dat je dat deel van je hersenen wat je bij het paardrijden gebruikt in je groeiperiode goed blijft stimuleren en ontwikkelen. Je kunt nog zoveel talent hebben, maar als je er niets mee doet bereik je ook niets.

Ik geef ook paardrijlessen en ik merk dat het me erg veel moeite kost om de dingen die ik bedoel te verwoorden (linker hersenhelft). Instructeurs zijn dus weer van een hele andere koek en moeten, buiten de ervaringen die ze nodig hebben om goed les te geven, dus ook over de capaciteit beschikken om die ervaringen van de rechterhersenhelft via de linker om te zetten in woorden voor hun leerlingen. Dat is natuurlijk nog veel complexer dan alleen rijden.

Hmm,ik ben van m'n 10 tot 13 gaan rijden en ben nadien op m'n 16 weer begonnen.
Ik heb er wel veel spijt van,zeker nu ik dit lees toch wel maar volgens mij zie je als kind de gevaren ook niet,want vroeger had ik veeel meer lef dna nu. nu heb ik eigenlijk zeer snel schrik,vooral bij het springen. Maarja,dat zal ook wel met de hersenen te maken hebben..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:09

Voelen kun je leren. Ruitergevoel kan je ontwikkelen. Mensen met talent hebben meer aanleg voor het ruitergevoel, maar dat betekent volgens mij niet dat iemand met minder talent er ongevoelig voor is. Die moet er alleen meer zijn best voor doen en zal denk ik minder ver komen.

Goede instructie draagt mijns inziens bij aan het ontwikkelen van het juiste gevoel. Als je leert je paard vast te houden, zul je nooit weten hoe het voelt als je paard zich helemaal los laat.

En wat Imke zegt klopt, het gevoel van een totaal losgelaten paard wat zijn lijf correct gebruikt vergeet je nooit meer :)

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:45

Je hebt er gevoel voor of niet, zo simpel is het gewoon.
Je paardrijden leren en er goed in worden, maar het echte 'ruiter/paardengevoel' zul je
dan nooit krijgen. Misschien ben ik wel gezegend met een beetje gevoel ervoor. :o

Mijn zus die rijdt iets minder lang als ik, maar zeker wel 10 jaar.
Zij kan nog steeds niet 'voelen' wanneer ze op het verkeerde been zit,
toen ik dit zèlf ondekte is al zeker een lange tijd terug!
Ook het verschil in rijden was gewoon heel duidelijk te zien, mensen
zeiden tegen mij dat ze veel netter en veel meer voorwaarts liep bij mij! :oo
Aan de teugel laten lopen is mij op één manier geleerd, maar ik merk gewoon
dat elk paard een andere manier nodig heeft. Dat heb je heel snel door als
dat ene gevoel bezit. Ik wil absoluut niet zeggen dat ik echt zo heel super ben
of dat ik er mee wil opscheppen ofzo. Ik geef alleen een paar voorbeeldjes :)

Ik had al meer als een jaar niet meer gereden en ik mocht laatst even op
het paard van een vriendin, ik reed er zo op weg en kon springen alles terwijl dat paard
ècht niet de makkelijkste is :n
Mijn conclusie is gewoon dat de ene het wel heeft en de ander niet.
Kan je paardrijden de handigheid er in leren, ja!
Maar het ruiter/paarden gevoel leren, nee helaas niet :*