Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) anders ben ik de gehele tijd bezig om mijn paard voorwaarts te houden.

KiWiKo schreef:dat is inderdaad per paard verschillendik heb nooit een vastomleind programm
![]()
bij 75% is het inderdaad eerst aan de hulpen en dan de rest, bij 10% is het eerst de ontspanning en daarna de leerfase, bij 10% is het per dag wisselend en bij 5% moet je gewoon helemaal alle creatieve ideeen uit de kast trekken
Billie1 schreef:Ik begin eigenlijk altijd met halsstrekken, heb een behoorlijk heet ding en als ik hiermee begin, vloeit het wat af.
Maar ik rijd niet alleen maar voltes met halsstrekken, ik laat haar ook stukjes wijken, galopperen, links, rechts, zodat ze ook met lange teugel/halsstrekken goed luisterd naar mijn hulpen, gelijk goede oefening! Je paard is los en ontspannen en je hebt toch iets gedaan!
Ik heb al moeite om haar bij zo'n gespannen begin in draf te krijgen zonder bokken
Vanaf het moment dat zij zich mentaal ontspant en de hulpen doorlaat, kun je er wat mee wijken, schouderbinnenwaarts, schakelen in draf, noem maar op. Maar voor je zover bent is het een crime om met haar te rijden, dan doet ze eigenlijk niks goed.
Klinkt zo negatief, maar het is echt waar.

(meestal na een paar nachten (niet) slapen bij mij haha)