Wie gebruikt ook de slof als je naar buiten gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:12

sevke schreef:
..

en ik voeg er nog even aan toe : als hij niet aangenomen wordt, en hij hangt ook niet te los, heeft hij eigenlijk geen nut, en kun je het onding gewoon weglaten, want dan zit het probleem tussen JOUW oren en niet tussen die van je paard.

Helaas klopt dat niet. Want ik had namelijk niet de hele buitenrit problemen, maar alleen bij het galoperen. Dus inderdaad hing de slof los in stap. Maar ik kan 'm er natuurlijk niet halverwege voor het aangaloperen even om hangen hè. En nee, het was ook geen probleem tussen mijn oren. Ik heb dit paard namelijk te rijden gekregen omdat ze buiten niet te controleren was. Binnen heb ik nooit iets van hulpteugels nodig gehad, en inmiddels door veel oefenen buiten dus ook niet.

Ik vind het een beetje jammer dat mensen zo snel oordelen. Met verstand een hulpteugel gebruiken is namelijk niets mis mee.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:15

Ikzelf rij niet (meer) met hulpteugels, maar ik ben dan ook enkel een wandelruitertje geworden, met een supermak paard tegenwoordig :P
In het verleden heb ik heel moeilijke paarden gereden, en de enige hulpteugel die ik gebruikte was een martingaal. Vind het eigenlijk nog 1 vd "lichtste" ( of hoe moet ik het formuleren) hulpteugels. was inderdaad voor paarden die de neiging hadden hun hoofd hoog te houden, en geen controle meer te hebben. na verloop van tijd begonnen de paarden zelf te beseffen dat het aangenamer was om naar beneden te lopen, en kon hij af.
Mijn vader reed soms zijn springpaard met een slof, omdat zij nogal de neiging had te ruim te gaan, en ze kroop ook achter de teugel tegelijk. Met een slof had hij toch iets meer gevoel om haar te corrigeren, maar hij deed dit sporadisch.
Ik denk dat je zelf moet uitmaken waar je je het beste mee voelt. Dat hulpteugels beginnen waar de kunde stopt, zoals sevke zegt, vind ik nogal kortzichtig. Sommige paarden lopen al maanden of jaren zo, en hebben nooit anders gekend. Met een hulpteugel geef je hen eigenlijk aan, dat het ook anders kan, en dat ze zich zo beter gaan voelen. Mits het juist gebruikt wordt, en met mate.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:13

"ik" zeg dat niet, ik citeer het. Een heel verschil.
Toch ben ik er zeker van dat velen hulpteugels gebruiken "uit gewoonte", of "omdat de vorige eigenaar het ook deed" of "omdat de instructrice het zegt" of "omdat ik dan zekerder ben". Al deze redenen zijn hier al vernoemd, en bij elk van de redenen ligt het aan de ruiter en niet aan het paard.
Misschien gaan die paarden niet dikwijls genoeg naar buiten, waardoor ze te fris zijn, en eens ze dan wat meer buitenritten gedaan hebben worden ze wat minder fris ? Ik weet het niet...
Het ligt ook wel wat aan het ras, denk ik. Mijn koele Quarters zijn uit zichzelf al niet zo'n driftkikkers, al zit er op Flyer ook eerder een gaspedaal dan een rem :D
Vooroordelen of niet : ik gebruik geen hulpteugels, en zal ze ook nooit gebruiken. Behalve een martingaal dan, die hebben we ook :+

@anoeska : leuk onderschrift _O-

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:44

ik rij op mijn ruin (3) met een spring/borstuigje. dit alleen als ik een buitenritje maak, en alleen voor mijn eigen zekerheid.
blijkt nu eigenlijk al dat het niet echt nodig is (stijgert niet en bokt ook niet) dus denk dat ik hem maar in de kast laat eerdaags
succes

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:46

Ik doe soms martingaal om als ik naar het bos ga.. Vooral als ik alleen ga doe ik dat. Gewoon voor de zekerheid, is meestal niet nodig. Maar als ik hem keer vergeet of geen zin heb ga ik lekker rustig zonder..

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:18

Ik rij meestal met martingaal als ik naar buiten ga ;)
Volgens mij is er niks mis mee, als je het een beetje rustig aan doet :o

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:29

Ik heb bij mijn merrie ook slof om als ik naar buiten ga, in principe schrikt ze amper en galoperen gaat eigenlijk ook wel goed, maar als ze een beetje enthousiast word dan is de rem net iets verder zoek, en aangezien wij alleen een kleiner bos bij stal hebben en overal rondom wegen zijn riskeer ik het niet om de rem te vinden, tegen een auto aan.

en thiedemann is wel het laatste waar ik mee zou rijden, eveneens een stootteugel e.d.
durf het risico niet te nemen dat mijn merrie even lastig doet en omhoog komt of haar kop de lucht in wilt slaan en dan gaat paniekeren omdat ze 'vast' zit, en slof kan ik dan gewoon net als de teugels losser laten zodra ze steigert.

Ruud_O

Re: Wie gebruikt ook de slof als je naar buiten gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:11

Thiedeman zit ook niet vast, als je de teugel viert gaat ook die losser.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:33

sevke schreef:
"ik" zeg dat niet, ik citeer het. Een heel verschil.
Toch ben ik er zeker van dat velen hulpteugels gebruiken "uit gewoonte", of "omdat de vorige eigenaar het ook deed" of "omdat de instructrice het zegt" of "omdat ik dan zekerder ben". Al deze redenen zijn hier al vernoemd, en bij elk van de redenen ligt het aan de ruiter en niet aan het paard.
Misschien gaan die paarden niet dikwijls genoeg naar buiten, waardoor ze te fris zijn, en eens ze dan wat meer buitenritten gedaan hebben worden ze wat minder fris ? Ik weet het niet...
Het ligt ook wel wat aan het ras, denk ik. Mijn koele Quarters zijn uit zichzelf al niet zo'n driftkikkers, al zit er op Flyer ook eerder een gaspedaal dan een rem :D
Vooroordelen of niet : ik gebruik geen hulpteugels, en zal ze ook nooit gebruiken. Behalve een martingaal dan, die hebben we ook :+

@anoeska : leuk onderschrift _O-

Ik rijd buiten ook wel eens met slof, puur omdat het ook helpt en ik mij daardoor dus zekerder voel :) .
Beide dus.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:43

Verplaatst van RT-P naar RT-D.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:50

1 x met slof in het bos gereden NOOIT meer
pony struikeld in de galop/draf overgang kan zich niet herstellen door de slof(die ik er net wat bijpakte omdat ik der niet terug kreeg) en slaat zo over de kop.

voor mij geen hulpteugels meer aan mn paard. hooguit tijdens het longeren maar met rijden niks meer

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:30

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een slof in handen heb gehad, laat staan hoe ik weet hoe je ze uberhaupt bevestigd.
Maar dat ter zijde, ik denk niet dat wanneer je paard druk is, met een slof gereden hoeft te worden. Zorg dat de paarden hun energie dan kwijt kunnen en als je het zelf vervelend/eng vind als het misschien een loopje met je neemt of een dikke bok geeft; waarom bouw je het dan niet rustiger op? Ga dan eerst gewoon rijden en ga daarna naar het bos of naar buiten. Of longeer ze van te voren als ze de lente in hun bol hebben.

Vind ik nog altijd beter dan ze met hun kin op de borst te laten lopen omdat ze zoveel energie hebben. Ze breken totaal doormidden van die strakke slofteugels.

En daarbij zou ik een slofteugel eerder zien als een begeleidende hulp dan als middel om je paard te remmen......

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:36

@Smeetjoew-ik snap je gedachte, maar sommige paarden, (incl die van mij) daar ga je mee naar buiten, en dan gaat hij gewoon rennen. Longeren of losgooien helpt niet, maakt alleen maar drukker. Dan heb je de keus, of niet naar buiten gaan, of naar buiten gaan met een hulpteugel, zodat het paard geen gevaar is voor jou en andere mensen. Ik kies dan meestal voor het 2e, omdat ik dat paard heb gekocht voor recreatie.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:44

Opzich begrijp ik je keuze heel goed. Het is ook moeilijk om een dribbelkont rustig te laten blijven zonder dat het - idd wat je zegt - dadelijk jullie en anderen in gevaar brengt.
Maar dan spreekt mijn gevoel me tegen in de keuze voor de slofteugel, omdat ik het idee heb dat het toch anders kan.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:59

@sethlover: je hebt je paard voor receatie maar hij kan niet normaal doen buiten de bak? Is je paard dan wel geschikt voor wat jij wilt?

Een goed afgestelde losse martingaal kan wel bij drukke paarden, daar kan ik wel inkomen. Maar ik vindt dat andere hulpteugels alleen zeer tijdelijk en alleen door professionele mensen gebruikt mogen worden. Als je je niet zeker voelt zonder hulpteugel, moet je daar eerst iets aan doen. Misschien is de band tussen jou en je paard nog niet vertrouwd genoeg. Misschien krijgt je paard teveel krachtvoer, misschien te weinig beweging.... zoek het niet in een hulpteugel, maar zoek het in hoe jij met je paard omgaat en hoe jij zijn leven inricht.
En een paard is een dier. Ga motorrijden als je niet kunt omgaan met een vrolijke bui of een beetje eigen initiatief. Okee, hoet moet wel veilig blijven, maar ook mijn paardje gaat wel eens als een idioot rennen of ziet overal kabouters. Gewoon rustig blijven zitten en lachen. Dat dier moet zijn bewegingsdrang ook kwijt kunnen. Neem m terug op een geschikte plek. Dat kan ook zonder hulpteugels. Of neem m terug op de eerste galopsprong, voordat ie vaart heeft kunnen maken. Opletten dus, niet er vandoor laten gaan, zelf sneller zijn dan je paard!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:02

een hulpteugel tijdens een buitenrit vind ik geen probleem, mits goedgebruikt

gebruik zelf alleen soms een martingaaltje als ik naar buiten ga, maar
meestal helemaal geen hulpteugel
slof zou ik zelf niet zo gauw gebruiken, vind het een eng idee in het geval je
eraf valt en het paard loopt met een rondslingerde slofteugel door het bos

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:08

Ik rij de meeste paarden in het bos met een slof er aan, omdat ik handelspaarden rijd en het altijd een verassing is hoe ze zijn in het bos. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Zoalang je een slof verstandig gebruikt is er nika aan de hand.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:09

Ik gebruik geen hulpmiddelen bij het buitenrijden, al moet ik eerlijk bekennen dat het me soms wel eens makkelijk lijkt... Met mijn paard is een buitenritje altijd "remmen los en gaan", zowel in stap, draf als galop. Als hij niet op kop kan lopen, dan begint hij ter plaatse wat te draven of te galopperen... Als we alleen buiten gaan heb ik hem onder controle. Als we met meerderen gaan en ik loop op kop, gaat het ook nog goed, maar achter een ander paard... Da's verongelukken. Hij trekt alles uit je handen om toch maar vanvoor te geraken, loopt los op de andere paarden in,... En op zo'n momenten wens ik dan even een martingaal/slof/thiedeman bij te hebben... :o
Het is zo erg dat sommige mensen me zelfs liever niet meer meevragen, en dat kan ik best begrijpen... Ik ben zelf overigens heel rustig, paardlief is ook rustig zolang alles gaat zoals hij het wil, maar als hij trager moet, of achter een ander paard, dan breekt de hel los :+ (Niet bokken of steigeren, maar wel ter plaatse galopperen, trekken ed uit protest)

Ik weet overigens niet of dit probleem op te lossen zou kunnen zijn met een hulpteugel, soms denk ik 'ja', want dan kan ik op zo'n moment dat hij alles uit mn handen wil trekken even zeggen 'ho!', maar anderzijds denk ik 'gewoon consequent zijn en veel oefenen..'

Alleen, waar vind je nog mensen die met je willen gaan oefenen na dit verhaal? :+

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:39

wij hebben hier een hengst op stal staan. die word buiten vaak met slof gereden. als hij nl merries onder het rijden ziet willie omkeren enzo. uit voorzorg om hem een beetje bij je tehouden hebben we wel een slof jah.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:42

Als een paard altijd maar wil rennen buiten....
1 oplossing. Zoek een heeeel lang pad, dat overzichtelijk is.
Laat hem gaan en hou hem in dat tempo. Wil hij terug, gas erop.
Net zo lang totdat jij besluit om terug te gaan in tempo.

Doe dit uiteraard niet met een klasse 2 en hoger getraind endurance paard. Die houden het iets te lang vol :P

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:29

@Ruudjw: Mijn paard is geen klasse 2 getraind endurance paard, maar ik heb nog geen pad gevonden dat lang genoeg was om hem 'moe' te maken en dan extra te moeten aansporen...

Ik zeg altijd dat ik dat op het strand zal proberen en dat we tegen Friesland wel gestopt zullen zijn :+
Eerlijk gezegd ben ik bang dat mijn paard echt nog eerder zal doodvallen dan te stoppen...
Dit offtopic gezegd zijnde ;)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:39

Hier op de veluwe hebben we gelukkig nog wel van die paden.
Maar een volle rengalop houden de meeste niet tot Friesland vol hoor ;-)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:40

ikke20 schreef:
1 x met slof in het bos gereden NOOIT meer
pony struikeld in de galop/draf overgang kan zich niet herstellen door de slof(die ik er net wat bijpakte omdat ik der niet terug kreeg) en slaat zo over de kop.

voor mij geen hulpteugels meer aan mn paard. hooguit tijdens het longeren maar met rijden niks meer

Dat is de reden dat ik het uiteinde van mijn slofteugel ALTIJD los heb! Heb ook ergens stage gelopen waar ze sprongen met een slofteugel, als je het uiteinde los maakt, kan die teugel altijd nog door je hand schieten als ze erin springen, struikelen o.i.d.

Ik reed met mijn jonge merrie eerst met slofteugel buiten, tegenwoordig kennen we elkaar een beetje beter en )

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:12

wel eens bij nagedacht dat een paard met een slof om alleen een stukje van de grond en zijn eigen voorbenen ziet?
als je paard dus erg heet is, en je gaat naar buiten, zal hij/zij juist overdreven reageren op een onverwachte beweging van iets in de berm o.i.d.
geen goed idee dus, zou ik nóóit doen!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:22

Rianntje schreef:
wel eens bij nagedacht dat een paard met een slof om alleen een stukje van de grond en zijn eigen voorbenen ziet?
als je paard dus erg heet is, en je gaat naar buiten, zal hij/zij juist overdreven reageren op een onverwachte beweging van iets in de berm o.i.d.
geen goed idee dus, zou ik nóóit doen!!

Je hoeft toch niet de hele tijd je paard "in de krul" te laten lopen??
Je kan gerust met een lange teugel rijden.