Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:54

Ik heb liever een kras op mijn zadel dan een deuk in mijn schedel omdat het paard schrikt en ik in de beugel blijft hangen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:57

Heino schreef:
beantsje schreef:
Officieel is het: 1 voet uit de beugel, been over de kont zwaaien, tot steun komen op beide handen, 2e voet uit de beugel en op de grond springen. Het is wel belangrijk dat je de tweede beugel uitdoet als je steunt op je handen en niet echt 'afstapt' met 1 voet nog in de beugel.

Zo heb ik 't geleerd en doe ik het ook :) Nuja, af en toe aan de rechterkant er af ipv aan de linkerkant, maar het principe blijft hetzelfde ;)
Ik snap ook niet echt hoe je met 2 voeten uit de beugels er comfortabel voor paard en ruiter af kan komen... ik krijg dan heel lenige capriolen in mijn hoofd daarbij :P

Ook dan hou je steun op je handen. Dus niet zo'n groot verschil. :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:57

beantsje ik doe het ook zoals jouw manier :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:00

kazary schreef:
Ook dan hou je steun op je handen. Dus niet zo'n groot verschil. :)

Ik geloof dat ik daar niet lenig genoeg voor ben :o

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:03

Hmm,,

@ voeten uit me beugels, en dan me rechter been er overheen en eraf 'glijden' of via Dames zit. of Via zijn kont.! of andere kant. net waar ik zin in heb of aan welke kant ik moet zijn. hij vind toch alles goed! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:04

Ik doe altijd twee voeten uit de beugel en dan overzwaaien.

Met één voet uit de beugel ben ik bang dat ik blijf hangen als er iets gebeurd, en als je je opdrukt op het zadel om de andere beugel uit te doen kan ik de teugels niet goed vasthouden.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:58

beantsje schreef:
Officieel is het: 1 voet uit de beugel, been over de kont zwaaien, tot steun komen op beide handen, 2e voet uit de beugel en op de grond springen. Het is wel belangrijk dat je de tweede beugel uitdoet als je steunt op je handen en niet echt 'afstapt' met 1 voet nog in de beugel.
Deze manier geeft de meeste veiligheid en is minder abrupt voor het paard dan met 2 voeten uit de beugel eraf springen.

Been voorlangs zwaaien is gevaarlijk. Stel je voor dat je paard schrikt en omhoog komt!

zo doe ik het idd.

Breghje

Re: Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:01

Ik wissel af met zowel op als afstijgen. Ene keer links, andere keer rechts eraf.

Een voet uit de beugel, op zadel hangen met mijn buik, even klopje geven op haar buik want goed gewerkt, andere voet uit de beugel, en langzaam laten zakken.

Als het een onbekend of pasbeleerd paard is dan stijg ik af zonder met buik op zadel hangen maar zwaai ik het been rustig over de rug van het paard heen, andere voet uit de beugel en rustig laten zakken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:21

Tja ik rijd sinds kort met western zadel en daar moet je wel met 1 voet in de beugel blijven terwijl je afstapt. Wat als je daar half hangt zonder beugels en je jas blijft aan die knop hangen bijvoorbeeld :+
Ik stap trouwens ook altijd al met 1 voet in de beugel af bij m'n vzh zadel :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:22

volgens mij schop ik mijn beugel uit als ik over de rug zwaai met het andere been........... maar daar zal ik eens op letten :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:26

Als ik op een vreemd paard zit dan 1 voet uit de beugel en dan afstappen, Bij een jong paard alle 2 dr uit en dan laten zakken, Als ze dan schrikken blijf je niet hangen.

En bij de mijne, Tjha of via die dames zit , Of via dr kont , Of ik ga ik dameszit zitten maar dan helemaal recht aan de zijkant, pak met 1 hand mn zadel voor en met mn andere hand me zadel aan de achter kant en dan naar achter hangen en met een salto dr af :o .

Paard is niet de makkelijkste maar trucjes uit halen op dr vind ze geweldig had echt een voltige paard moeten zijn hihi :D

wat gaan jullie mij onveilig vinden zeg hihi :+

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:27

ik doe altijd 1 voet uit er overheen zwaaien en dan de andere voet..

maar hier (in ierland) word je dan aangekeken als een oud wijf :P hahah mn baas is wel 50+ en zegt elke keer als ik zo afstap oud wijff!!! alleen hij mag dat doen omdat hij al oud genoeg is :P hahaha maar hier is het dus gebruikelijk om 2 voeten uit te doen.. ik heb het een paar keer geprobeerd maar ik vind het maar lastig :S

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:05

ik ga altijd via zijn kont, of in de dameszit en dan eraf glijden..
Meer heb ik nog niet uitgevonden hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:07

Aa
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:08

ik goio mijn been over de hals van het paard puur omdat ik na het rijden het niet voor elkaar krijg mijn been naar achteren te zwaaien.. naa rvoren gaat nog met hulp van armen dus noodzakelijk.. gelukkig heb ik een heel braaf dier en blijft die heel stil staan

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:10

:o een been uit de beugel die over de kont zwaaien en naast men ander voet hangen die nog in de beugel zit en dan mij voet uit de beugel en zo naar beneden laten glijden.

}:0

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:11

altijd 2 voeten uit de beugels!!! Ik heb ze zien gebeuren hoor de ongelukken met 1 voet in de beugel laten.... waarom is dat de officiele manier eigenlijk? ik vind m maar gevaarlijk!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:17

Echt afspringen (eerst twee voeten uit de beugels en dan met 1 zwaai overheen zwaaien en neerkomen) is leuk om te doen en niet zo heel moeilijk, maar doe ik niet bij paarden groter dan 1.55 want dan krijg ik zo'n klap op mijn gewrichten dat het niet leuk meer is.
Bij grotere paarden haal ik eerst mijn rechtervoet uit de beugel, dan zwaai ik mijn been over het zadel, dan leun ik met mijn buik tegen het zadel, verplaats ik het gewicht ook van mijn been naar mijn buik/handen op het zadel en haal ik mijn andere voet uit de beugel, en dan glij ik naar beneden. Ik zie niet hoe je bij deze methode zou kunnen blijven hangen?

Als je afstapt dmv dameszit (of uberhaupt in dameszit wilt gaan op een normaal zadel), dan kun je beter altijd eerst je beide voeten uit de beugels halen. Als er iets gebeurt glijd je zo van je paard af, en met een beetje handigheid land je keurig op je voeten. Heb je echter nog een voet in de beugel, dan blijf je met je voet haken, klap je daar overheen en land je met je hoofd eerst.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:19

Ik heb ook bij het inrijden van mijn paard steeds de manier van beantsje gebruikt, dus een been uit de beugel, steun blijven houden en op mijn buik hangen op het zadel (om de druk zo gelijk mogelijk te houden), andere been eruit en laten zakken. Ik heb juist het idee als je 2 benen tegelijk uit de beugel doet en je been dus echt moet zwaaien en over het zadel schuift ipv optillen (jezelf uit het zadel tillen), je veel meer onrust (door gezwaai met benen, snelle verplaatsing van gewicht enzo) creeert op en boven je paard, waardoor hij juist eerder schrikt.

Bij mij en mijn paard is het altijd heel goed gegaan met deze methode in ieder geval :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:20

Wat jij doet, doe ik dus zonder beugels :)
Als je paard schrikt net als jij de linkerbeugel nog aan hebt kun je blijven hangen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:23

dolor schreef:
beantsje schreef:
Deze manier geeft de meeste veiligheid en is minder abrupt voor het paard dan met 2 voeten uit de beugel eraf springen.

Been voorlangs zwaaien is gevaarlijk. Stel je voor dat je paard schrikt en omhoog komt!

Ik ook :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:24

Voeten uit de beugel, en dan er af glijden.
Zo heb ik het altijd gedaan. :+
Dames zit doe i soms ook, alleen bij mijn eigen knollenxD

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:24

ik normaal gezien met 2 voeten uit de beugels, maar bij een wat jonger onervaren paard eerst een voet, been erover en dan rustig de andere, zodat als hij of zij wegspringt, jij je been er nog over kan gooien en kan stoppen... maar als ze eenmaal wat mer gewend zijn, gewoon met 2 voeten...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:26

de veilige manier van afstappen zit in je paard, niet in de manier. voeten uit de beugels, afstappen op een boomstam, in dameszit en glijden, van de kont afglijden. Het hoort niet uit te maken. Je paard moet stilstaan en gewend zijn aan verschillende bewegingen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:28

Zo heb ik als 12 jarige toch een discussie gehad met een vriendinnetje!

Ik stapte af door eerst 2 voeten uit de beugel te doen, te steunen op het zadel en dan af te stappen (dus niet echt glijden). Zij werd woest! ik was ontzettend gevaarlijk bezig. Zij had geleerd dat je 1 voet in de beugel moest houden, dan afstappen.. want als het paard schrok en er vandoor ging kon je teminste weer opstappen.

Zo hebben we een tijdje over en weer staan praten met elkaar, ik vond haar methode gevaarlijk want op mijn manier had je je paard ook onder controle (je houd de teugels vast) en die van haar was gevaarlijk want je kon er zo gruwelijk vanaf vallen of met je voet in de beugels blijven hangen.

Na mijn idee? 2 voeten eruit en dan afstappen, als je half naast een paard hangt ben je er veel sneller af, want je komt er echt niet zomaar weer op.