heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:54

Ik rijd altijd met sporen, momenteel in het M1 dressuur en B springen en heb dit vanaf het begin af aan al met dit paard gedaan puur om mijn hulpen klein te kunnen houden en indien nodig mijn paard wat scherper aan mijn been te krijgen.

Eerlijk gezegd snap ik de hele heisa van het zielig vinden van sporen echt totaal niet. Als je er mee om kunt gaan is er toch niets aan de hand en kan het alleen maar in je voordeel werken. Ik heb nooit met zweep gereden want vind dit rete irritant (en mag niet in het M1), sporen zijn voor mij dus de oplossing.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:00

ondanks dat mijn pony wel vaak voorwaarts is rijd ik toch vaak met sporen.
als ik een tijdje gereden heb dan meestal niet, aangezien ik het niet eerlijk tegenover hem vind om hem meteen keihard aan het werk te zetten terwijl hij dan een tijdje niks gedaan heeft.
maar normaal rijd ik wel met sporen om de hulpen net iets verfijnder te kunnen geven. hij is wel voorwaarts, maar als ik wil wijken/sb enz wil hij nogal eens niet reageren.
ik kan mijn been nauwelijks steviger aanleggen, want dan ga ik vliegen. en hetzelfde geldt voor een zweep, 1 tikje van een zweep en ik zit tegen het plafond.
aangezien ik mn been stil genoeg kan houden dat ik hem niet constant zit te prikken vond ik een knopspoortje dan een mooie oplossing...

xSwanHeart

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:44

Ik rijd vrijwel altijd met sporen. Mijn pony is opzich prima voorwaarts, maar vertikt het soms om op mijn been te reageren. Ik gebruik ze vooral met bijvoorbeeld wijken, als ik iets scherper door wil komen of als hij naar binnen valt.
Ik rij zelf met behoorlijk grote wielsporen, omdat mijn pony daar prettiger op reageert. Knopjes slaat hij meer naar dan naar deze. Krijg wel eens te horen dat mensen het zielig vinden dat ik met wielen rijd, maar eerlijk gezegd snap ik zelf het probleem niet zo? (Ik kan m'n benen gewoon netjes stilhouden, dus daar ligt het niet aan ;))

Evy_duce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:12

ik rijd wel met sporen omdat, mijn paard af en toe te traag reageert op hulpen en dan vind ik het een keer met het spoortje toch wat vriendelijker dan 10x met het been.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:22

ik rijd zelf vrijwel altijd met spoortje om, de jonge paarden heb ik toch ook al snel een spoortje bij om, betekend niet dat ik ze ook continu nodig ben :)

mijn paarden zijn zonder spoor ook prima te rijden hoor, dan kun je net zoveel als met spoor.
ook dat doe ik regelmatig wel eens, poosje zonder rijden.
ik vind het fijn dat ik ze om hem als ik ze nodig heb, en geef liever 1x een kriebeltje met de spoor dan 3x een rotschop...
en ze zijn vanaf het M toch verplicht dus ja..

ik zie d'r niks negatiefs aan hoor, mits goed gebruik natuurlijk, maar dat is met alle hulpmiddelen zo.

als je sporen nodig hebt om je paard voorwaarts te houden, dan zou ik eerst maar eens zorgen dat ie beter aan het been komt, ipv gelijk een spoor eraan te hangen, dan stomp je ze alleen nog maar verder af.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:38

maar soms komen er van die kindertjes van 6 voorbij hobbelen op heel vergevingsgezinde pony's en dat vind ik toch best wel erg eigenlijk...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:42

Ik vind sporen echt belachelijk, je ziet ze overal, het lijkt wel een rage!
Kindjes van 6 in de bixie, en ook mensen in de B en de L waarbij het volkomen onnodig is!
Ik vind dat als je je paard in de B en de L niet eens zonder sporen kan rijden, dat je dan niet eens wedstrijd-waardig bent..
En bovendien weet het grootste deel van de mensen niet eens waar sporen voor dienen..
'Ja, anders loopt hij niet door'. Of ze proberen het toch wat professioneler te zeggen: 'Dan is hij beter aan het been'. Uhu..
Kijk maar eens bij HAW, 9 van de 10 wedstrijdruiters gebruiken sporen en meer dan de helft van die mensen weten ze niet goed te gebruiken. Je ziet regelmatig foto's waarop de sporen gewoon verdwijnen in de buik omdat ze zo hardhandig gebruikt worden, nou belachelijk toch? Ik zou zeggen, verbieden, die sporen! Er zijn zo veel meer mensen die er NIET mee om kunnen gaan dan mensen die er wel mee om kunnen gaan..

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:43

Ik zie het ook steeds vaker om me heen. Zelf heb ik ook een aantal maanden met sporen gereden toen ik net met mijn huidige bijrijdpaard was begonnen. Ik heb me toen heel erg bezig gehouden met voorwaarts rijden en conditie opbouw. Hij reageerde eerst nauwelijks op hulpen, nu gaat het allemaal prima en rijd ik eigenlijk nooit meer met sporen. :)
Als er goed mee om wordt gegaan heb ik er totaal geen problemen mee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:53

Qimm schreef:
het is wel een beetje een mode verschijnsel geloof ik, het stomme is dat ik het ook wel mooi vind staan eigenlijk. Maar ja, een spoor is een hulpmiddel geen mode artikel.

Afbeelding
:))

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:06

:') ja zijn die serieus te koop _O-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:06

& toegestaan in de dressuur :))

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:09

meen je niet :+ sneu eigenlijk :Y)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:10

Sodeletuut schreef:

Ook vanaf m en hoger want een echt spoor is het natuurlijk niet?

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:17

Ik geloof echt wel dat sommige mense ze met een goeie reden dragen. Ik zelf heb nog nooit van m'n leven sporen om gehad (en rij toch al 11 jaar). Ik zag laatst zelfs mensen in manegelessen met sporen rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:18

Ellen__ schreef:
meen je niet :+ sneu eigenlijk :Y)

Hoezo? :) Als iemand niet met sporen wil rijden is dit toch perfect?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:19

liedje89 schreef:
Sodeletuut schreef:

Ook vanaf m en hoger want een echt spoor is het natuurlijk niet?

:j Ja stond wel op de site waar ik het vandaan had, even op zoeken. :)

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:19

Sodeletuut schreef:

Die zijn wel erg handig voor carrousel groepen. Als sommige paarden in de groep niet met sporen kunnen/hoeven gereden te worden kunnen de ruiters die neppe sporen omdoen, zodat iedereen er toch hetzelfde uitziet :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:20

Citaat:
Dummysporen
Dummysporen zijn sporen zonder knopje of wieltje. Ze zijn helemaal glad. Ze hebben dus in principe geen functie, maar je kunt ze gebruiken als je liever zonder spoor rijdt op een wedstrijd. Vanaf M niveau is een spoor namelijk verplicht, maar een dummyspoor is ook toegestaan. Dummysporen worden ook gewoon voor de show gebruikt.

bron: http://www.bokt.nl/wiki/Sporen

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:22

Op de manege waar ik rijd worden sommige manegepaarden ook met sporen gereden. Op zich niets mis mee, het wordt echt wel gezegd als iemand zijn paard perforeert! (verder is mijn les 1 van hun weinige lessen met spoorgebruik, 't is echt een zware dressuurles, dus dan vind ik het geen probleem?)

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:22

Raar eigenlijk dat sporen vanaf de M verplicht zijn en dat je dan wel van die neppe mag gebruiken. :)) Dan kan je net zo goed gewoon geen sporen omdoen. Zoveel mooier ziet het er nou ook weer niet uit en je paard loopt er toch niet beter mee ofzo.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:24

Ik heb zelf mijn pony ook met sporen gereden bij het springen om haar af en toe net iets een zetje te kunnen geven..
Ook het paard dat ik rij heb ik een paar weken met sporen gereden aan het begin om haar iets meer reactie te laten geven op mijn been, toen ik het weer fijn vond gaan heb ik ze afgedaan en zijn ze ook niet meer aan mn laars gekomen.. :) Vind zonder veel fijner rijden..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:24

Suzeltje schreef:
Raar eigenlijk dat sporen vanaf de M verplicht zijn en dat je dan wel van die neppe mag gebruiken. :)) Dan kan je net zo goed gewoon geen sporen omdoen. Zoveel mooier ziet het er nou ook weer niet uit en je paard loopt er toch niet beter mee ofzo.

Vind ik ook. Maargoed, ben blij dat dummysporen iig wel mogen.. Beter dat dan alleen maar prikkers.. :D

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:27

Sodeletuut schreef:
Vind ik ook. Maargoed, ben blij dat dummysporen iig wel mogen.. Beter dat dan alleen maar prikkers.. :D

Precies! Aan de andere kant lijkt me wel dat mensen in de M wel weten hoe ze met echte sporen om moeten gaan. Maar het is wel fijn dat dummysporen ook mogen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:43

Ik rijd wel met sporen. Ik ben m1 dressuur en daar is het verplicht. Hij is altijd met sporen gereden. Toen ik hem wou kopen reed ik zonder, maar was een beetje te klein, en kon niet goed met mijn benen eraan, dus spoortje erom, en dat heb ik zo gehouden. Nu rij ik bes vaak zonder spoortje, maar merk dan dat ik wat harder moet zijn met mijn benen om hem een hulp GOED te laten doen.

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:48

Ik moet wel met sporen rijden, ;) Zit in de M.
Ik vind dat best dom, want als je zonder sporen kunt rijden, rij dan toch lekker zonder.

Edit: Ik rij gewoon van de stompe, kleine (1cm, volgens mij) knopsporen.
Vroeger reed ik ook met rubber rijlaarzen, moet bijna alles zelf betalen. En dan kijken je ze ook zo dom aan van "wat heb jij dan aan". Heb ook nog 1 M wedstrijd er mee gereden, Ik heb van het prijzengeld eigen leren rijlaarzen gekocht, maar moest ze eerst inrijden, dus daarom 1 M concours met rubberen. ;)
Laatst bijgewerkt door bokken123 op 29-04-09 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt