ben jij tegen rijtechnische hulpmiddelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind je o.a van de slof?

ik vind het gewoon aso dat je je paard moetwillig in de krul trekt.
11 (10%)
ik vind dat je zelf een hulpmiddel bent om een paard echt te laten lopen en dus heb je zo'n slofje etc niet nodig
25 (23%)
ik vind het handig en helpt me verder
7 (6%)
ik moet het wel gebruiken, maar paard is zo sterk in de mond.
Geen stemmen
ik vind het goed mits je et goed gebruikt
60 (55%)
anders........(typ het zelf)
5 (4%)

Totaal aantal stemmen: 108

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:42

Ik heb niks tegen het gebruik van een hulp-teugel, mits ze niet in handen komen van mensen die er juist meer kwaad mee doen, dan goed. Ik heb mijn merrie een tijdje met slofteugel gereden, maar toen ik 2 weken daarna iemand anders zag(die me daarvoor mét slof had zien rijden), opeen aan zag komen met een slofteugel, kreeg ik spontaan medelijden met het arme dier. Kon zijn hoofd nergens meer heen brengen omdat het met de kin op de borst getrokken zat...

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:48

Ik ben er niet helemaal tegen, licht eraan hoe je hem gebruikt!
Ik ken iemand die met longeren een stiek gebruikt, ze laat ze echt lekker los lopen en dan doet ze de stiek eraan.

Als je hem echt in de krul trékt ben ik er zeker tegen!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:09

bulck schreef:
@woodstock, ik heb dit plaatje eerder al gezien en is echt niet als degelijk bewijsmateriaal te gebruiken.
Sorry, maar aan de teugel rijden en zeker rond, moet altijd vanuit de achterhand komen; dus dan moet je op je tekening ook wel die achterhand laten dalen :-)

Uhm ja en nee :+

Als je die achterhand eronder kunt rijden, heb je geen hulpteugel meer nodig...

Maar mocht je dat wel samen gebruiken, dan nog is dit de invloed die de hulpteugel heeft. Doordat het hoofd naar achteren gevraagd wordt, gaat het paard overbuigen in de bovenste bocht in de hals (je ziet overigens dan ook vaak dat het hoogste punt niet meer achter de oren ligt). Door dat overbuigen, en het inkorten van de hals, moet er ergens gecompenseerd worden, en dat gebeurt dus in de onderste bocht, waardoor mede de schoft omlaag gedrukt wordt. Daarnaast trekken de ligamenten dan dusdanig aan de bovenkant van het SI-gewricht (doordat de schoft verlaagt), dat ook zijn rug hol getrokken wordt. Dan werk je jezelf dus tegen ;) Door het gebruik van de hulpteugel verminder je dus de mogelijkheid om je paard opwaarts te rijden. Je kunt hem dan dus beter weglaten ;)

smeetjoew

Re: ben jij tegen rijtechnische hulpmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:21

Misschien ligt het aan mij, maar vind het een erg oppervlakkige poll. En tevens loopt er al een soortgelijk topic over het gebruik van de slofteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:28

Maar Woodstock, dan gebruik je de hulpteugels gewoon verkeerd, en helpen ze niet meer, maar verknallen de houding van het paard :)

Dat kan niet de bedoeling zijn :)
Een slof kán je gewoon heel vriendelijk gebruiken, bij jonge paarden voor het rechtrichten, puur even die buitenschouder wat extra begrenzen, wat meer uitnodingen tot lang en laag....... een extra teugel zeg maar :)
Dat vraagt wel wat vaardigheid, maar dán gebruik je ze om het paard te helpen :) zo kan het ook :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:35

Maar ik ben van mening dat als je over de vaardigheid beschikt om die hulpmiddelen goed te gebruiken, je ze niet nodig hebt omdat je de hulpen met je eigen lijf verfijnd genoeg kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:41

Toch heb ik eens een paard gereden, wat heel vast zat in het lijf, en ik kreeg hem op de gewone manier niet los genoeg. Een hulpteugel zou een en ander wel geholpen hebben.

Superwoman hier op Bokt heeft eens een paard het vertrouwen in de ruiterhand teruggegeven dmv een slofje.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:45

Een goede ruiter helpt altijd beter dan een hulpteugel imo. Een paard wat echt vast zit in z'n lijf kun je ook zonder hulpteugels met andere middelen dan rijden of longeren losmaken. Denk maar aan massage, rechtrichtende arbeid aan de hand, osteo of fysio. Dat zou mijn keuze zijn, in plaats van het paard rijtechnisch door zo'n dip heen proberen te rijden met een hulpteugel, omdat ik weet dat op die manier het risico dat ik het toch (ongemerkt) fout doe, veel minder groot is. Ik heb meer vertrouwen in mijn kunnen vanaf de grond wat dat betreft, ook omdat ik de lichaamstaal van het paard dan beter kan lezen dan vanuit het zadel. Mijn vingers zijn ook een stuk gevoeliger van mn kont als het aankomt op het voelen van spanningen etc in het paardenlijf :P

Een goede ruiter kan een paard ook weer vertrouwen geven in de ruiterhand zonder slof. Alleen zijn goede ruiters zeer zeldzaam helaas.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:08

Alicia2u schreef:
Een goede ruiter helpt altijd beter dan een hulpteugel imo. Een paard wat echt vast zit in z'n lijf kun je ook zonder hulpteugels met andere middelen dan rijden of longeren losmaken. Denk maar aan massage, rechtrichtende arbeid aan de hand, osteo of fysio. Dat zou mijn keuze zijn, in plaats van het paard rijtechnisch door zo'n dip heen proberen te rijden met een hulpteugel, omdat ik weet dat op die manier het risico dat ik het toch (ongemerkt) fout doe, veel minder groot is. Ik heb meer vertrouwen in mijn kunnen vanaf de grond wat dat betreft, ook omdat ik de lichaamstaal van het paard dan beter kan lezen dan vanuit het zadel. Mijn vingers zijn ook een stuk gevoeliger van mn kont als het aankomt op het voelen van spanningen etc in het paardenlijf :P

Een goede ruiter kan een paard ook weer vertrouwen geven in de ruiterhand zonder slof. Alleen zijn goede ruiters zeer zeldzaam helaas.

Dat vind ik nogal fel hoor. soms zijn paarden zo verklooit, dat je ze ergens moet helpen door een hulpteugel, al is het maar om hen een aanwijzing te geven dat het anders kan. op de grond werken kan helpen, maar sommige paarden verkrampen enkel door de ruiter. en je kan moeilijk op 2 plaatsen tegelijk staan. Het gaat niet enkel over een paard vertrouwen geven. En als je lichaamstaal toch zo goed kunt lezen, moet je een paard ook kunnen aanvoelen als je erop zit. want energie is er altijd, zowel op de grond als je erop zit :P . en dat heeft er niks mee te maken dat je een goede ruiter bent, dat heeft gewoon met gevoel te maken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:30

@Meliciana; helemaal gelijk :-)

Vorig jaar reed ik een ruin , die al van zijn 5 jaar een S&T in had.
Om dergelijke paarden te corrigeren, kom je er niet met enkel je zachte hand..., want dan lopen ze gewoon door je heen.
Verder grondwerk is grondwerk, maar lost niets op wanneer je op je paard zit. Bij deze hielp het echt van een slof te gebruiken, zie gebruik eerder vermeld, om hem uit zijn stramien te krijgen. Want hij hing maar wat te hangen en door te lopen. Dus nu kreeg hij een vriendelijke hand, ruimte vanvoor om te gaan en de kans om heel zijn lichaam te gebruiken. Zonder slof trok die mij zo uit mijn zadel hoor. Die slof was echt een muur waar hij tegenliep als hij het wou overnemen. 2 weken heb ik hem zo gereden, en nu na meer dan een jaar loopt hij op eigen benen, gedragen vanuit die achterhand en zal zijn amazone hem starten vanaf Juni. Tuurlijk komt het neer op gevoel, techniek, maar een HULPteugel, is uitgevonden om soms net door die harde schil te komen. Eens bereikt moet je die ook durven achterwege laten.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:51

meliciana schreef:
Alicia2u schreef:

Dat vind ik nogal fel hoor. soms zijn paarden zo verklooit, dat je ze ergens moet helpen door een hulpteugel, al is het maar om hen een aanwijzing te geven dat het anders kan. op de grond werken kan helpen, maar sommige paarden verkrampen enkel door de ruiter. en je kan moeilijk op 2 plaatsen tegelijk staan. Het gaat niet enkel over een paard vertrouwen geven. En als je lichaamstaal toch zo goed kunt lezen, moet je een paard ook kunnen aanvoelen als je erop zit. want energie is er altijd, zowel op de grond als je erop zit :P . en dat heeft er niks mee te maken dat je een goede ruiter bent, dat heeft gewoon met gevoel te maken.

Over dat gevoel in het zadel heb je idd gelijk, bovendien heb je in het zadel meer mogelijkheden tot rechtrichten, wat me ook tot het volgende punt brengt ;)

De hals is een weerspiegeling van het lichaam. Als de hals stug is, dan is het hele lichaam stug. Daardoor moet je het lichaam los maken mbv buiging, dan komt die hals vanzelf wel (kijk maar naar het scala, eerst bochtenwerk, wendingen, dan 1 been laten dragen -schoudervoor/travers- dus met nog meer buiging (allen rechtrichten), vervolgens 2 benen laten dragen en veel verzameling bv in piaffe). Met hetzelfde principe kun je die paarden die stug in de hals/mond zijn weer losmaken. Eerst het lichaam op orde brengen, dan komt die hals vanzelf wel. Ga je aan de voorkant met hulpteugels aan de slag, dan is dat symptoombestrijding, maar geen daadwerkelijke oplossing van je probleem! Dat probleem zit in het lichaam.

Door middel van buiging kun je die weerstand in het lichaam weer oplossen, en wordt de hals ook weer soepeler. Denk bv maar aan steigeren, als je je paard buigt als hij omhoog wilt, kan hij niet meer omhoog. Hij heeft namelijk beide spieren tegelijk in de bovenlijn nodig om omhoog te gaan.
door te buigen kan hij zich niet meer schrap zetten. Zelfde principe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:02

Ik ga wat dit betreft volledig met Bulck mee :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:10

Ik gebruik zelf af en toe een bijzetteugel. Verder eigenlijk helemaal niks. Vroeger gebruikte ik bij het springen wel een martingaal. Slof en andere artikelen zoals een halsverlenger oid gebruik ik helemaal niet. Dat is volgens mij alleen weggelegd voor mensen die zowiezo al heel veel gevoel hebben bij het rijden. En tja, dan heb je juist deze middelen weer helemaal niet nodig volgens mij. De bijzet heeft mij geholpen om mijn paard door een blokkade heen te helpen. Veel voorwaarts rijden met bijzet, leerde mijn paard dat het zijn energie ook in kon zetten om door zijn lichaam te gaan gebruiken. Voorheen gebruikte hij alleen zijn achterbenen op kracht en niet op souplesse. Dus mij heeft het enorm geholpen. Het voordeel van deze teugel is, is dat je dus niet achteruit werkt mits je voldoende voorwaarts rijdt. Je kunt weinig fout doen dan. In Duitsland doen ze dat ook bij beginnende ruitertjes. Zo hoeven ze niet aan de voorkant te plukken en leren ze goed zitten en met een vriendelijke hand rijden. De pony's lopen dan "vanzelf" beter door de bijzet, zodat de kinderen zich op de goeie dingen kunnen concentreren. Dus tja, de poll is een beetje te kort door de bocht. Het ene hulpmiddel dus wel, het andere niet wat mij betreft. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:29

Een bijzetteugel vind ik wat anders, of bedoel je stootteugel?

Bijzetteugel bij het rijden, kan wel bevoorderlijk zijn voor de zit van de ruiter, maar het juiste gevoel met de mond zal je nooit bereiken. Want die rol neemt de bijzet over. Namelijk de weestandbiedende hand.

Verder kan je minder gymnastiseren, om bvb recht te richten want je paard wordt een houding opgelegd.
Tenzij je een stootteugel bedoeld of Duitse bijzetteugel (lijkt wat op slof enkel heeft ruiter niets in handen), dan kan je idd wel buigen etc

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:08

Ik moet zeggen,in het begin toen ik iemand met een slof zag rijden,vond ik dat diegene zijn paard mishandelde,niet dacht aan de juiste rijtechniek etc. Vaak stond de slof dan ook ALTIJD gespannen,het paard liep veels te diep,veel sloom. Toen had ik een jongere pony (4 jaar) en ze liep over haar tempo,altijd lopen,maakte haar passen totaal niet af,terwijl ze goeie gangen had. De instructeur heeft mij toen een slofje aangeraden,ik had kotsneigingen van het woord... Uiteindelijk onder zijn begeleiding geprobeerd,en ik kon,als ze over haar tempo liep (want je krijgt zo'n pony nog niet voldoende terug met zit,tenzij je aan je teugels ligt te trekken ... Maar dat is nu ook niet de oplossing...)moest ik hem iets meer bij me pakken,daarnaar weer laten slingeren. Door dat slofje te gebruiken,is ze op 3 maand tijd heel veel verbeterd,en neen haar neus liep voor de loodlijn,beter zelfs als zonder slof,want dan liep ze door haar loopigheid veels ze opgekruld. Nu hangt de slof in de kast,af en toe doe ik hem nog eens aan... Ik vind het dus een hulpmiddel waarbij je eerst en vooral al de nodige kennis bij nodig hebt...

je trekt je paard er ook niet mee,want je moet hem kunnen lossen en kunnen spannen,op die manier kun je je paard perfect zo rijden dat hij met zijn neusje voor de loodlijn,actief,met ruime passen loopt.

Maar,het is volgens mij GEEN oplossing wanneer je een sloom paard hebt en hij niet ''aan de teugel'' loopt. Dan moet je hem eerst voorwaarts maken,en dat is niet de taak van een slof. En dan kun je je paard door het voorwaartse rijden vanzelf nagefelijk rijden.

Ok,ik hoop dat ik niet iedereen op mijn dak krijg,maar dit is mijn standpunt ;)
akkoord ?

groetjes,
Elout

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:35

Ik heb 'anders' gestemd;
Een slof is goed om mee te longeren (dan heet het plotsklaps 'touwtje'). Gebruik ik regelmatig.

Onder het zadel kan het helpen als bij een paard het kwartje van nageven niet valt. Maar alleen:
-zeer ervaren ruiter die in staat is de slof op tijd los te laten (waartoe ik mijzelf niet reken, overigens)
-zeer korte duur (na 2 a 3 keer snappen ze het wel en dan moet je het toch echt zelf doen)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 18-05-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:36

bulck schreef:
Een bijzetteugel vind ik wat anders, of bedoel je stootteugel?

Bijzetteugel bij het rijden, kan wel bevoorderlijk zijn voor de zit van de ruiter, maar het juiste gevoel met de mond zal je nooit bereiken. Want die rol neemt de bijzet over. Namelijk de weestandbiedende hand.

Verder kan je minder gymnastiseren, om bvb recht te richten want je paard wordt een houding opgelegd.
Tenzij je een stootteugel bedoeld of Duitse bijzetteugel (lijkt wat op slof enkel heeft ruiter niets in handen), dan kan je idd wel buigen etc

Ik bedoel in ieder geval iets waarbij de ruiter niets in zijn handen heeft, dus ik weet eigenlijk niet goed wat een stootteugel is in vergelijk met een bijzet. De bijzet die ik gebruik is van leer en gaat van de singel naar het bit en heeft rubberen ringen in het midden. Verder niks. Is dat een bijzet of een stootteugel?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:41

Wat jij gebruikt, is weliswaar qua ontwerp een bijzetteugel maar je gebruikt hem als stootteugel. Eigenlijk hoort hij overigens niet aan het bit, maar aan de neusriem, als je hem zo gebruikt. Anders worden de bitringen naar elkaar toegetrokken, wat niet fijn is. Geldt ook als je een longeertussenstukje gebruikt, overigens.

Indien je het aan het bit wilt bevestigen, moet je een zgn. Harbridge gebruiken. Deze hulpteugel heeft een Y-model net als een martingaal zonder halsriem. In plaats van ringen zitten er musketons op het eind die je aan het bit vastmaakt. er zit ook elastiek in.
(Persoonlijk ben ik geen voorstander van dit soort constructies overigens. je kunt vaak al gauw niet meer zonder).

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:31

Ik ben het ook eens met Bulck. Zolang je maar goed weet hoe je een hulpteugel moet gebruiken
en je hem niet onnodig gebruikt lijkt het mij opzich niet zo'n probleem.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:16

Nikkylove schreef:
Ik ben het ook eens met Bulck. Zolang je maar goed weet hoe je een hulpteugel moet gebruiken

Mooie stelling :) Wanneer is een hulpteugel onnodig? Brand los!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:33

Onnodig is een hulpteugel natuurlijk heel vaak. Ik weet ook niet of je een vaste stelregel kan bedenken die altijd geldt voor het gebruiken van hulpteugels. Ik vind het voor mezelf belangrijk bij het gebruik van een hulpteugel dat ik er niet aan vast zit. Ik gebruik wel eens wat (maar bij voorkeur niets). Maar vind het belangrijk dat het voor een korte periode is. Daarna moet het paard (eventueel door het gebruik van de hulpteugel) zo verbeterd zijn, dat ik weer zonder verder kan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:43

Ik zou liever het woord 'onnodig' vervangen door het woord 'ondoordacht'.

Veel ruiters gebruiken hulpteugels zonder zich te verdiepen in de exacte inwerking ervan en kiezen voor die hulpteugel omdat hun vriendinnetje/instructrice er bij hun paard zo'n goed resultaat mee hadden behaald....
Ik vind dat je exact moet weten wat er misgaat en dan alleen een hulpteugel kiezen die aan dat probleem wat doet.
(en dan blijkt de oorzaak helaas vaak in de ruiterhand zelf te liggen...)

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:48

Ik ben niet tegen rijtechnische hulpmiddelen.
Ik ben tegen slecht rijden, en hulpmiddelen slecht gebruiken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:01

Ik vind hulpteugels prima, mits goed gebruikt :)

Woodstock schreef:
Nikkylove schreef:

Mooie stelling :) Wanneer is een hulpteugel onnodig? Brand los!

Imo is een hulpteugel onnodig wanneer duidelijk is dat het probleem niet bij het paard ligt, maar bij de ruiter, die het paard zelf verkeerd rijd of gewoon de kunde niet heeft een hulpteugel juist te gebruiken. Dat werkt meer tegen dan mee.

Een hulpteugel is ook onnodig wanneer duidelijk is dat het paard en de ruiter zonder hulpteugel prima functioneren en wanneer het gevraagde van de ruiter (bijv. hoog of laag instellen) zonder problemen door het paard uitgevoerd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:15

Eens :)
Een ruiter die het al verkeerd doet met alle gewone middelen, zal met hulpteugels alleen maar meer ellende aanrichten :)