Wat vinden jullie van Horseball

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:27

Hannah_Menno schreef:
Nou, het werkt op minder zenuwen in dan met een bit..
Afbeelding

Gewoon met een simpel halstertje.
Beter is gewoon helemaal geen tuig maar rijden met zit en benen..

Een bit/halster/bitloze optoming werkt zo scherp in als de hand die aan de andere kant van de teugel zit, maar dat is een andere discussie ...

Wij gaan op de manege wel eens paardenvoetballen, maar daar houd het ook mee op! :P

Ayasha
Blogger

Re: Wat vinden jullie van Horseball

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 03:02

Als dit de ver weg de beste spelers zijn vraag ik me af hoeveel moeite minder goede spelers dan hebben om hun zadel te blijven zitten. :)

Vind het twee keer niets. Heeft niets met paardrijden te maken ondanks dat er wel paarden in gebruikt worden. :) Dat korte draaien, geruk en gepluk. Die regels zijn allemaal heel mooi, vreemd genoeg zie ik toch paarden tegen elkaar knallen en een ruiter die heel veel geluk heeft dat hij of zij net lang genoeg kon blijven zitten om niet tussen twee paarden in te vallen omdat ze aan twee kanten tegen elkaar opknallen. Sandwichen noemen wij dat hier...

Nee, vind het niets. Veel te druk en ongecontroleerd. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 03:43

Op deze manier lijkt me er niks aan eerlijk gezegd (en stel ik daar mijn paard ook niet bloot aan, het lijkt me een behoorlijk blessurerisico).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 06:12

Ik heb het ook wel eens irl gezien maar had wel te doen met de paardjes. Die bitten worden haast door de mond getrokken :roll: Als je manegepony's afwisseling wil geven kan ik wel wat leukere dingen verzinnen :Y)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:22

Als ze het hoofdstel-loos deden (dus op zit en been) zou ik het wel leuk vinden geloof ik maar nu.. Nee, veel te veel getrek en gepluk.. Krijg er plaatsvervangende pijn van in mijn mondhoeken..

kan me trouwens wel voorstellen dat het op lager niveau, dus minder snel en 'hard' wel leuk is.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:06

Het lijkt mij juist echt geweldig om te doen!!:)
Hoe erg er geplukt wordt ligt lijkt mij ook voor een heel erg groot deel aan de ruiter...

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:07

MEETING????:D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:13

Wij deden het ook altijd met manegepony's. De meeste vonden het echt leuk, en gaf er oook niet om als er bijv een keer de bal tegen zijn bips word gegooid := Maarja, was bij ons wel vaak oneerlijk. We hadden dan 2 springpalen als doel en tja, het handigst is als je er gewoon een dike haf ervoor zet.

Maar het is gewoon leuke en lekker afwisseling, goed voor je zit en je word er lenig van. Natuurlijk spelen wij niet op dit niveau en lopen we niet zo in de mond te trekken. Vind dat je pas er over mee kan praten als je het echt een keer hebt gedaan. ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:36

Het is in ieder geval een tak van de paardensport die mij niet aanspreekt.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:23

Oh, ik vind het er wel ruw uitzien zeg. Lijkt me ook gevaarlijk om zo tussen al die rennende paarden te liggen wanneer je eraf valt...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:24

Vind het ook niet echt een leuke sport, veel te veel spoor/bit gebruikt, en dan vaak echt hard en ruw.

En ook wel gevaarlijk voor de ruiter, zoals in dit filmpje dan, ze donderen er daar iedere keer van af tussen de rennende paarden.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:40

Wow volgens mij ben je behoorlijk in je paard zijn mond aan het scheuren hiermee.
Ook bitloos zou pijnlijk zijn.
Ik ben ook niet een enorme voorstander van deze sport maar dat ben ik ook niet van cross.
En inderdaad je kukelt er zo vanaf.
Er staat wel in de spelregels dat je afstand moet houden en in de zelfde richting moet rijden
Maar botsingen voorkom je echt niet als ze in galop het veld overrennen en scherpe bochten moeten nemen.
Ach maar zo kan er in alle takken van de paardensport wat gebeuren

Milouhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:06

Ik vind horseball erg leuke sport:) ik heb het ook 2 jaar gedaan ;) alleen we hadden bij onze vereninging te weinig leden wie het wilde doen ;( (WRPC horseballteam) Dus helaas moesten we stoppen om met 2 of 3 man te trainen is ook wel erg weinig. :+

kamorka144

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:56

ik doe zelf ook al ruim 2 jaar (iedere week) aan horseball maar ik heb het nog nooit mee gemaakt dat er heel erg ruig werd gespeeld bij alle wedstrijden die ik heb gezien (Nederland en Belgie) is het nooit heel ruig gespeeld, dat je bijvoorbeeld ook van je paard getrokken wordt. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat een paard /pony geblesseerd geraakt is.

ehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:26

Als ik dit allemaal zo lees, hebben jullie geen verstand van horseball.
degene die de discussie heeft gestart, heeft een youtube filmpje gevonden met allemaal mixen van fout scenes van horseball.

als je echt belangstelling hebt voor horseball en je zorgen maakt over de veiligheid van paard en ruiter kom dan langs op donderdag avond tussen 18:00 en 20:00 of op zondag morgen tussen 9:00 en 13:00 bij manege jan dolfing in vries.
en als je van te voren aanmeld via info@horseball.nl mag je gratis een training mee maken.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:35

IK WACHT NOG STEEDS OP EEN MEETING :p

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:31

Ik vind Horseball ook drie keer niks :n Ik ga mee met pharagirlke, de ruiters spelen gewoon een balsport en gebruiken daarbij hun paard als vervoermiddel. De sport draait niet om het paard, en helaas is dat in vele gevallen ook nadelig voor het paard.
Hier in de buurt hebben ze ook een Horseball team, heb vaker foto's en filmpjes van hen gezien en vind het echt niet prettig om te zien. Teveel geruk, gespluk en geschop, allemaal gefocussed op de bal en ze willen allemaal scoren. Niemand is werkelijk bezig met het goed sturen e.d van zijn of haar paard.

Bovendien kan al dat heen en weer gehang ook nooit goed zijn voor de rug van je paard :n Dus nee, ik ben zeker geen voorstander van Horseball, en vind ook dat het geen paardensport genoemd mag worden. Bij Horseball wordt er een sport beoefend op het paard, en niet met het paard.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:36

Volgens mij valt de schadelijkheid voor het paard wel mee als je gewoon een beetje bij een laag niveau blijft hoor.

Zijn jullie nou allemaal van die watjes die zich schuilen onder zielig voor het paard, zijn jullie zo lomp voor het paard dat je het zielig vind of vinden jullie het echt zielig?¿?;p

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:52

@ Hannahnas, je hoeft niet gelijk zo heftig te reageren hoor ;) Mensen geven hier gewoon hun mening over Horseball, waar volgens de titel van dit topic ook om gevraagd word :)

Als je voor de lol zo heel af en toe eens een spelletje Horseball speelt zal het zeker niet zo veel schade toebrengen. Maar zoals ik al zei, had ik het over een Horseball team hier in de buurt. Die trainen dus meerdere malen per week, en rijden ook vaak wedstrijden e.d. Uiteindelijk wil men meestal toch op een hoger niveau komen, je wil toch bepaalde doelen bereiken of bepaalde punten verbeteren. Dat is logisch, doet vrijwel iedereen als je aan het paardrijden bent :) En ik denk dat Horseball als echte sport dus niet goed is voor het paard. Doe je het een keer op z'n "boerenfluitjes" in de manegeles of een keer voor de lol, waarschijnlijk geen probleem. Maar om dit op reguliere basis te doen vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:21

Ik bedoelde het ook niet zo aanvallend ofzo maar het viel me gewoon op dat iedereen zo schuilt achter 'het is zielig voor het paard'...

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:41

Als een paard het leuk vindt dan vind ik het niet erg alleen maar leuk dan ;)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:56

@ Hannahnas, volgens mij schuilt niemand daarachter hoor, waar zouden we voor moeten schuilen dan ;) Ik denk dat de meesten het er gewoon over eens zijn dat Horseball voor het paard niet erg plezierig is.

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:18

Ik vind het bewonderenswaardig. Die ruiters zitten echt muurvast op het paard.

Wat mij opvalt in het filmpje is dat inderdaad het veld vrij klein is, maar dat de paarden op veel momenten volledig de vrije teugel krijgen, dat de ruiters de paarden nauwelijks in de weg zitten en dat je weinig verzet ziet van de paarden. Ik kan alleen maar dromen van een paard dat direct stilstaat als ik val!

Het is een totaal ander iets dan wat men gewend is in de paardensport, maar denk dat veel ruiters alleen maar kunnen dromen van zo'n vaste zit en incasseringsvermogen (qua vallen). Paarden kunnen keren om een dubbeltje, net als bij Polo.

Ik heb zo'n vermoeden dat deze dieren gelukkiger zijn en beter worden behandeld dan menig paard wat door een minder kundige (dressuur)ruiter wordt gereden. Mijn haar gaat van horseball aanzienlijk minder overeind staan dan van schoppende, plukkende, hulpteugelgebruikende (dressuur) ruiters.
Lijkt mij erg leuk om te doen, maar gezien mijn stijfheid vrees ik dat ik binnen 10 minuten mijn rug breek!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:27

en weer wacht ik op een meeting :P

Doet iemand dit in brabant?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:06

in mijn ogen is horseball nogal slecht voor de rug je hangt er elke keer zo naast, in het bit stond dat je het beste kan opstappen met een krukje om de paarden rug te onlasten en deze mensen hangen bijna onder de buik! dit kan lijkt mij niet goed zijn voor de rug!