Vroeg inrijden ECHT zo schadelijk of niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Re: Vroeg inrijden ECHT zo schadelijk of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:36

2 jaar en 2,5 vind ik ook echt te vroeg *knik knik*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:53

Daphaan schreef:
ik denk dat de trainingsmethode het kritieke punt is om een paard succesvol in te rijden op 3-jarige leeftijd. en om rugklachten te voorkomen.

idd!
trainingsmethode en kundigheid van de ruiter...
overbelasting gaat snel als de ruiter niet op let en een ruiter die het paard niet over de rug rijdt én op de voorhand laat lopen is imo ook niet slim bezig.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:57

helemaal mee eens

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:07

Vaak gaat het samen...

Een minder kundige ruiter die zogenaamd haar/z'n paard moet trainen. Reden dat het paard niet de sterren van de hemel rijdt, is de kundigheid van de ruiter..
Natuurlijk zijn de ruiters die (succesvol) wedstrijden rijden (maar door de week bijna niet en maar kort) veel slechter bezig, omdsat ze teveel vragen van het paard :+

Met wedstrijden ben ik op 4 jarige leeftijd mee begonnen. 3 jarig zadelmak gemaakt.
Thuis reden we max 3 x per week ong een half uurtje voor de wedstrijd en verder nog minder...
In de M2 werd het pas lastig (voornamelijk conditie) en rijden we nu voor een wedstrijd 5 x in de week en verder ook minder...
Met gewoon 'normaal rijden' kom je er wel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:56

Arabesk schreef:
Géén enkel paard op deze aardbol is volwassen voordat hij zes is, een half jaartje meer of minder misschien.

Aldus Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute.

"pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen"

"Als laatste sluiten de groeischijven in de rug. Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud.

Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. "

Dit zegt alleen wanneer de groeiplaten sluiten, niet wanneer je een paard zadelmak kan maken.
Dat is het hele punt, gelukkig heeft al iemand anders uitgelegd waarom je opmerking over roken een non-argument is.
Ik ken een heleboel maneges waar paarden tot hun 30, 35 rondlopen en die zijn daar ook allemaal op hun derde begonnen.
Dus nogmaals, zolang er geen enkel teken is dat paarden het NODIG hebben van eerst hun groeischijven helemaal te sluiten voor je ze zadelmak maakt is dat ook niet een steekhoudend argument.
Het is net zo raar als zeggen dat je moet wachten tot hun achtste met zadelmak maken omdat dan pas de tanden allemaal gevuld zijn.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:05

Bedankt voor jullie reacties! De meeste zijn het over eens dat het niet zo kwaad kan ALS het mate gebeurt. Wat vinden jullie als het NIET met mate gebeurd?

De mensen waar ik nu aan denk zijn beide geen proffecionele zadelmakmakers ofzo, maar een meisje van 12 en een volwassen man. Het gaat om een shetlandmerrie van 3,5 jaar waar het meisje 2-3 keer in de week actief mee rijdt (ook springt) en waar ze eigenlijk al iets te groot voor is...
Hoe denken jullie daar over??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:08

Tja een meid van 12 die op een driejarige shet rijdt vind ik in veel gevallen al snel van de gekke, maar buiten dat rij ik ook doorgaans de meeste paarden in als ze drie jaar zijn.
Mijn eigen heb ik twee maanden na zijn derde verjaardag ingereden en toen hij bijna vier was, is mijn bijrijdster hem gaan uitbrengen in de dressuur. Niks mis mee, als je er niet alle dagen anderhalf uur op gaat zitten....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:26

suleilitha schreef:
Tja een meid van 12 die op een driejarige shet rijdt vind ik in veel gevallen al snel van de gekke, maar buiten dat rij ik ook doorgaans de meeste paarden in als ze drie jaar zijn.
Mijn eigen heb ik twee maanden na zijn derde verjaardag ingereden en toen hij bijna vier was, is mijn bijrijdster hem gaan uitbrengen in de dressuur. Niks mis mee, als je er niet alle dagen anderhalf uur op gaat zitten....

Maar dat laatste is het hem juist. Als men eenmaal begonnen is wil men meer.
Ik heb op stal iemand die een 3 jarige onbeleerde heeft maar wel halverwege juni mee wil naar de veluwe voor een buitenrit...tja.

Ik zou zeggen met 3 voor een lichte wagen , 3,5 er een keertje op gaan zitten en met 4 jaar lekker doorrijden.(maar wel met mate).
Paarden kunnen 30 jaar worden dus wat is dat ene extra half jaartje/jaartje nou op een heel paardenleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:45

Mwah, gaat niet voor iedereen op gelukkig, Cowgirl...
Al vind ik het niet echt slim om een paard wat nu nog helemaal groen is, over twee maanden mee te nemen naar de Veluwe voor een buitenrit, moge dat duidelijk zijn ;)
Verder moet een paard van vier jaar toch wel in de L dressuur mee kunnen komen, en om dat doel te bereiken hóef je er geen zes dagen in de week, anderhalf uur per dag op te rijden.
Onze Friese merrie die in juli drie jaar wordt, wordt momenteel af en toe even een half uurtje voor de kar gezet, twee keertjes per week. Beetje stappen, beetje draven. Dat gaat prima, ze leert veel, en krijgt wel conditie maar haar rug wordt niet belast. Ze gaat na de vakantieperiode, dus ergens augustus, onder het zadel. En dan denk ik dat ook zij ergens rond april 2010 wedstrijdklaar is en eens in de maand mooi mee kan op concours. Gaat ze niet stuk van en jong geleerd is oud gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:11

suleilitha schreef:
Tja een meid van 12 die op een driejarige shet rijdt vind ik in veel gevallen al snel van de gekke

idd!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:10

pff vroeger was het al *NOT DONE* als je met 4 jaar je paard inreed... goeie oude tijden. Ik zie liever 4 jaar en dat mensen zeggen doe het rustig aan het beestje is nog jong, in plaats van hier 2 of 2,5. Kom op. Als je een jong dier aanschaft en het is nog onbeleerd, laat het dan voorlopig ook zo.

Als je het geduld er niet voor hebt, wat ik zelf ook niet zou hebben (ik ben te snel te enthousiast daarom doe ik het ook niet) begin er dan ook niet aan!! Wacht gewoon tot 3,5 ofzo. Dat vind ik een mooie leeftijd. Alles daarvoor vind ik belachelijk.

Later krijgen de paarden klachten, onderanderen omdat ze vaak ook nog verkeerd gereden worden, en dan worden ze maar verkocht omdat ze teveel DA kosten hebben...o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:14

Vroeger not done?? En hoezo is alles voor de leeftijd van 3,5 jaar belachelijk? Het is juist zo dat vroeger een twenter al volop in het boerenwerk werd ingezet, met name in de oogstperiode, al is trekken natuurlijk iets anders dan een last dragen. En verder is het juist de trend van de laatste tijd om paarden later in te rijden.
Er is niks mis mee om een driejarige, die voldoende is ontwikkeld, met drie jaar in te gaan rijden onder het zadel ;) en daar gaat een paard niet kapot van. Waar paarden wel kapot van gaan, is dat ze verkeerd worden belast, door ze bijvoorbeeld te veel op de voorhand te rijden, met onvoldoende rug- en achterhandgebruik.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:19

ik ga mee met suleilitha

stacey07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:24

nou, eigenlijk rijd iedereen zijn paard in wanneer hij 3 of bijna 3 is, ik heb nog nooit een paard gezien die dr last van heeft gehad!
dus ik zou niet weten waarom je je paard niet op 3 jaar kan inrijden.. maar natuurlijk moet je wel rustig aan doen, maar dat lijkt me vrij logisch.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:24

suleilitha schreef:
Vroeger not done?? En hoezo is alles voor de leeftijd van 3,5 jaar belachelijk? Het is juist zo dat vroeger een twenter al volop in het boerenwerk werd ingezet, met name in de oogstperiode, al is trekken natuurlijk iets anders dan een last dragen. En verder is het juist de trend van de laatste tijd om paarden later in te rijden.
Er is niks mis mee om een driejarige, die voldoende is ontwikkeld, met drie jaar in te gaan rijden onder het zadel ;) en daar gaat een paard niet kapot van. Waar paarden wel kapot van gaan, is dat ze verkeerd worden belast, door ze bijvoorbeeld te veel op de voorhand te rijden, met onvoldoende rug- en achterhandgebruik.

dat is mijn mening :) ik vind het belachelijk, ik sta er gewoon niet achter.
Vroeger was alles anders, ik leef liever in de toekomst. Bij mij zou het gewoon niet goed voelen als ik een 3 jarig paard al inrijd. Waarom niet... het paard van tegenwoordig mankeert al meer als zat, omdat mensen verkeerd rijdenen oid. Ik scheer niet iedereen over 1 kam hoor absoluut niet. Maar ik kom hier dagelijks een tiental mensen tegen die hun paard verkeerd rijden (aan de hand van de foto's) ze vragen allemaal wel advies en proberen deze ook van harte uit te voeren, maar daarvoor is het paard bijv. wel 3 jaar slecht gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:27

Ik blijf erbij dat ik het kortzichtig vind dat je het woord belachelijk in deze context noemt, zonder met duidelijke onderbouwing te komen. Verder is Bokt geen weergave van de werkelijkheid, er gebeurt nog altijd meer met paarden buiten Bokt om dan óp Bokt.
Als je een driejarige correct inrijdt en daarna correct doorrijdt, gaat er doorgaans niet veel fout.
Verder weet iedereen dat je niet gelijk vijf keer in de week anderhalf uur lang op een jong paard dient te zitten.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:33

mijn mening is en blijft: Gun het paard de kans op te groeien! Ga niet voor je zlef op een paard klimmen, der zijn toch ook dingen die wel gebeuren maar absoluut niet zouden moeten gebeuren met jonge kinderen (voorbeelden zelf in vullen ;) ). Waarom moet het dan wel met een paard persee gebeure. Dan gebeurte het alleen voor ons eigen bestwil!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:35

suleilitha schreef:
Ik blijf erbij dat ik het kortzichtig vind dat je het woord belachelijk in deze context noemt, zonder met duidelijke onderbouwing te komen. Verder is Bokt geen weergave van de werkelijkheid, er gebeurt nog altijd meer met paarden buiten Bokt om dan óp Bokt.
Als je een driejarige correct inrijdt en daarna correct doorrijdt, gaat er doorgaans niet veel fout.
Verder weet iedereen dat je niet gelijk vijf keer in de week anderhalf uur lang op een jong paard dient te zitten.

Kan dat jij het kortzichtig vind, het blijft mijn mening. Ik heb in de jaren al genoeg meegemaakt, paarden die naar de kl*te gereden werden doordat ze op 3 jarige leeftijd al een uur gereden werden zéker om de dag, het paard moet natuurlijk wel zo snel mogelijk alles leren. Sommige mensen leven tegenwoordig met een deadline inzicht, het streven naar wat hun droom is vooral wat de paardensport betreft dat is soms niet normaal meer.

Wat jij zegt, Verder weet iedereen dat je niet gelijk vijf keer in de week anderhalf uur lang op een jong paard dient te zitten ik heb 10tallen keren meegemaakt dat ik dit wel zag gebeuren ;) dat zijn mijn ervaringen ermee en daarom kan ik er niet overuit. Natuurlijk zijn er nog steeds trainingsstallen en goeie ruiters met een gezonde dosis verstand die hun paard wél correct kunnen aanrijden op een 3 jarige leeftijd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze steeds zeldzamer vind worden.

Soms zie je gewoon advertenties op marktplaats; gezocht iemand die mijn paard in wilt rijden. Elke gek kan zeggen ik heb 4 jaar ervaring met paarden inrijden. óok dit heb ik meegemaakt namelijk. Ik kies liever voor de zekere als voor de ONzekere weg. Beter voorkomen als genezen.

Ik zie de kans dat iemand zijn paard niet correct inrijd groter in als de kans dat er mensen zijn die hun paard wel correct aanrijden. Sommigen vinden trainingsstallen te duur en gaan daarom particulier zoeken. Ik baseer mijn mening op ervaringen, daarom kan ik het niet zo goed onderbouwen vanaf mijn computertje.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:37

Maar dan heeft de leeftijd er in mijn mening niet mee te doen. Of je nou je paard verpest door slechte ruiters via advertenties op vierjarige leeftijd, of op driejarige leeftijd. Kapotgaan kunnen paarden altijd nog wel. ook als ze er een jaartje later mee begonnen zijn.
Als je het beste voor de paarden wilt, raadt ik je aan te pleiten dat er kundige mensen ingeschakeld worden, en niet zozeer dat iedereen beter op vierjarige, of vijf, of weet ik hoe oud je het wilt hebben gebeurd.

Kijk, tweejarige paarden hard aan het werk zetten, dat vind ik een stuk erger, net zo erg als prutsers op een vierjarige.

Kundig een paard zadelmak maken op driejarige leeftijd, moet kunnen.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:18

Dat moet inderdaad kunnen daar heb je gelijk in. In principe zijn de meeste er rond hun 3e jaar wel klaar voor. Maar het nadeel blijft dat IK niet kan oordelen over of een ruiter wel kundig genoeg is, dus als ik een 3 jarig paard zie bijv. hier dan heb ik mijn vraagtekens of iemand wel werkelijk weet waar hij mee bezig is.

Ik zeg niet dat het niet zo is, ik zeg niet dat het wel zo is. Maar juist omdat ik dit niet kan beoordelen zou IK het fijner vinden om een paard te zien die op 3,5 of 4 jaar word ingereden. Dan is zijn groei al iets stabieler als op zijn 3e jaar (voornamelijk de rug) waardoor hij in mijn ogen er meer klaar voor is.

Ik ga het verder niet meer uitleggen, ik heb mijn punten uitgelegt en het leek mij ook wel duidelijk dat het mijn mening is gebaseerd op feiten die ik waargenomen heb. Ik heb geen commentaar op iemand die zijn paard op 3 jarige leeftijd inrijd, maar ik zie het wel liever op 3,5 a 4 jaar. Pff

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:36

Veel mensen vinden een paard met 15 jaar al oud...... terwijl ze dan in de bloei van hun leven zijn. Denk dat dit wel iets te maken heeft met het te vroeg en/of verkeerd (in)rijden waardoor veel paarden geen lange levensverwachting meer hebben. Men vind het niet meer normaal als een paard bijv. 20 wordt want dan is het wel een oudje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:37

Ja, te vroeg inrijden is schadelijk, dat wil zeggen als ze er nog niet aan toe zijn, en je het verkeerd doet, en er zijn er al veel topics hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:29

Je kunt een paard ook verpesten mits je het dier op vijfjarige leeftijd verkeerd inrijd en meteen systematisch gaat overbelasten. Als we het over die boeg gaan gooien, zou je paarden helemaal niet meer moeten gaan berijden.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:33

Volgens mij heb ik dat al een keer eerder gezegt Sul :P
Niks zadels meer op, lekker ergens op de wei/hei of waar dan ook gooien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:34

Juist, en dan lezen hoe ze verhongeren tijdens de eerste de beste winter ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt