Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Myour schreef:Omdat het doel van een join-up volledig anders is dan het doel van longeren. Ook de lichaamshouding. Met longeren is er voor het paard niets 'dreigends'.
Daar zou ik graag meer over willen weten, aangezien ik nu mijn paard liever niet longeer. Wat is dan het verschil? Wanneer je longeert stuur je het paard toch ook van je af en voorkom je vervolgens - wel een half uur lang lees ik hier - dat hij bij je kan komen? 
heb ik wel een hoop geleerd.
(Behalve dan het wegsturen met je zweep, dat doe ik dus niet meer) 
?

? Urielle schreef:[Naam], voortdurend voltes rijden is idd ook belastend voor de pezen. Daarom begin je met ongetrainde paarden ook zoveel mogelijk op de rechte lijn (en daarom is het voor jonge dieren ook zo goed om snel naar buiten te gaan, beter een lang zandpad dan steeds de bocht om)
Longeren als training doe ik ook alleen bijgezet. Dubbele longe is nog beter, maar daar ben ik niet handig genoeg in.
!
) DaniBanani schreef:Werkt er eigenlijk ook iemand met een kaptoom? Wat is daar de mening over, handig of juist niet?
loveidefix schreef:ik longerde mijn shet al toen hij 2 was.
alleen wel anders dan de meesten van jullie hier denk ik zullen doen.
gewoon een halster om, stro touw eraan (had geen longeerlijn)
en zonder zweep. en dan liep hij in een hele grote volte - ik liep mee - en
dan op stem comandos van stil staan naar stap. ( 10/15 min?? weet niet meer precies)
dit heeft super geholpen, want meneer was altijd mega druk,
en wou alleen maar crossen, maar met die 'training' luisterde hij
veel beter naar mijn stem.
hij is nu 3, en nu begin ik pas met echt longeeren. hoofdstellentje in,
longeer lijn en -als hij in een verveelende bui is- een longeer zweep.
op een hele grote volte, zonder poes pas, een beetje stappen en een beetje draven en dan weer stappen.
van kant verwisselen en dan weer, stappen,draven en stappen.
nou duurt al met al met warm stappen, en uit stappen 30 min.
ik heb absolut niet het idee dat dit hem heeft kwaat gedaan, want hij heeft
geen afwijkingen.
hestejente schreef:Myour schreef:Omdat het doel van een join-up volledig anders is dan het doel van longeren. Ook de lichaamshouding. Met longeren is er voor het paard niets 'dreigends'.
AhaDaar zou ik graag meer over willen weten, aangezien ik nu mijn paard liever niet longeer. Wat is dan het verschil? Wanneer je longeert stuur je het paard toch ook van je af en voorkom je vervolgens - wel een half uur lang lees ik hier - dat hij bij je kan komen?
Canthar schreef:voor mij is longeren not done. voor het paard is het eentonig en het begrijpt niet waarom jij maar met die stok in je hand met hem mee blijft draaien. vroeger longeerde ik mijn merrie nog wel eens, en zij ging elke keer door het lint omdat ik de hele tijd mijn lichaam frontaal tegenover haar flank had, met een zweep in mijn hand... haar dus longeerde. nogal bedreigend voor een prooidier, en ik maar denken dat ze gewoon even haar energie kwijt moest raken... dan laat ik haar liever los in de bak lopen en probeer met zo min mogelijk signalen haar van gang of richting te laten veranderen, kortom te checken hoe de communicatie zonder teugels en bit enz. verloopt.
en vierkant dus het is een mooie cirkel.. meestal 10 min/20 min. ligt aan de conditie van het paard.. en ik laat ze gewoon draven.. soms zijn ze zo fris dat ze zelf bokken en springen en galoperen maar dan laat ik ze zo snel mogelijk weer in draf.. soms ook met zadel en hoofdstel op om ze daar aan te laten wennen en soms ook met sidereigns