Longeren - voors en tegens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Azzet

Re: Longeren - voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:24

Ik longeer 1 à 2 keer in de week met een pessoa. Mijn hoofddoel is het paard wat meer te leren haar rug te gebruiken en een goede houding aan te nemen. Daarnaast is het een goede afwisseling en een fijne manier om te trainen als je zelf een beetje moe bent.

Voor mij geldt ook heel erg dat ik zelf nog niet zo'n superhandige ruiter is en ik haar nog een beetje kan belemmeren als ik erop zit. Door haar zonder ruiter te laten lopen kan ze vrij bewegen op een goede manier.

Eerst longeerde ik ook altijd maar gewoon een beetje los en maar wat rondjes lopen, maar toen heb ik een paar longeerlessen gehad en nu weet ik veel beter hoe het moet en ook dat het nuttiger is om wat hulpmiddelen te gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:29

Myour schreef:
Omdat het doel van een join-up volledig anders is dan het doel van longeren. Ook de lichaamshouding. Met longeren is er voor het paard niets 'dreigends'.

Aha :) Daar zou ik graag meer over willen weten, aangezien ik nu mijn paard liever niet longeer. Wat is dan het verschil? Wanneer je longeert stuur je het paard toch ook van je af en voorkom je vervolgens - wel een half uur lang lees ik hier - dat hij bij je kan komen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:55

Longeren doe je met een heel ander doel dan een join up. Bij longeren gaat het om spieren trainen en evenwicht, bij een join up om machtsverhoudingen.

Bovendien, bij longeren vraag je je paard om op de cirkel te gaan lopen en is de zweep niets meer dan een verlengde aanwijsstok, om duidelijk te maken wat je wil. Ook roep je (als het goed is) je paard regelmatig naar binnen, al is het maar om de bijzets bij te stellen als je van hand verandert.

De hele insteek is dus anders en niet te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:58

Precies, longeren is puur om een paard fysiek te trainen en te scholen en heeft niks met een join-up te maken, in de verste verte niet!

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:09

Ik longeer gemiddeld 1 x per 1,5 week gedurende ong 20 minuten met bijzet (touwtjes), de voordelen vind ik:
- het is goede afwisseling
- je leert ook naar je paard kijken op een andere manier
- je paard doet dan oefeningen zonder ruiter op zijn rug, dus onbelast
- bouwt een goede band op doordat je het paard op stem en lichaamstaal "rijdt"

Nadelen zijn er alleen als het niet kundig gebeurt zoals bijv.:
- te lang longeren, 30 min, is ECHT maximaal
- te eenzijdig longeren
- te kort bijzetten
- foutief zweepgebruik (op slaan gericht i.p.v. voorwaarts drijven)

Maar veel van dit soort zaken heeft nog het meest te maken met gezond boeren verstand gebruiken. Verder helpt het als je de beschikking hebt over een longeerkraal, zeker als jij en je paard het nog moeten leren. Wat de pzen betreft, longeren is een zware vorm van werk voor een paard, je moet dan ook de intensiteit aanpassen aan de leeftijd en gradatie van africhting. Een paard longer dan 3 jaar moet je niet echt longeren, die kun je wel commanos en lichaamstaal leren.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:16

Ik longeer mijn merrie nu tijdelijk elke dag (1x per week vrij) Dit moet ik doen om haar spieren weer sterker te maken, na een rugblessure. Ik longeer met hoofdstel, zonder bijzets. Ik maak de lijn vast door de ring van het bit om de neusriem heen. Zo heb ik wel contact met de mond, maar ook op de neusriem.

We moeten veel overgangen oefenen, en snelle overgangen. Stap, draf en galop. In galop duikt ze wel in de buitenring, die wel zwaarder is, maar ik sta dat toe. Zij moet op haar eigen benen lopen. Komt ze naar binnen jaag ik haar niet weg, maar neem de lijn korter. Dan loopt ze weer even op de binnencirkel, die ook minder zwaar is. Ik zie haar sterker worden, we doen dit nu 2 weken, en we moeten NOG 2 weken..
Ik vond longeren altijd saai, maar wist toen niet waar ik zelf op moest letten, en nu ik zo intensief met haar bezig ben ga ik het zelf ook leuker vinden! :)
4 jaar geleden aan een clinic met Lammert Haanstra meegedaan. Ondanks dat ik hem wel over het draadje heen kon trekken :( heb ik wel een hoop geleerd. :) (Behalve dan het wegsturen met je zweep, dat doe ik dus niet meer) ;)

Ook deden we wel freestylen, dus zonder zweep, hoofdstel, bit, lijn. Puur op mijn lichaamstaal/stem. Dat is ook heel leuk om te doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:19

Ik lees hier dat longeren slecht is voor de pezen.
Longeer je dan met of zonder hulpteugels ?
Is dat zand in een longeerbak dan iander zand dan in een binnenbak/buitenbak ?
(Anders maak ik eruit op dat het komt door het constant lopen van een volte. Maar dat zou dan zowat betekenen dat je beter voltes kunt vermijden tijdens het rijden ?)
Gewoon een vraag, want ik kan uit de posts niet echt uithalen waarom longeren slecht is voor de pezen :) ?
(Zat vorig jaar op een Paardensport opleiding, waarbij we juist weer wel heel veel longeerden omdat er 'zoveel positieve dingen' aan vast zaten)

Ik longeer zelf zonder iets (gewoon een halster + longeertouw / hoofdstel + zadel) dus geen hulteugels.
Puur om wat beweging te geven en voor de afwisseling :j
Gewoon even lekker zonder iemand op de rug laten bewegen :j

Op school leerden we weer juist dat je er een hulpteugel aan moest zetten 'omdat het anders geen nut heeft'.

Dus welke info kan ik het beste aannemen :D ?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:28

Ik ben ook voor longeren mits het met zorg gebeurt, dus veel van hand veranderen en niet langer dan 30 minuten. Een half uur rondjes lopen en dus niet een keer rechtdoor is voor paard al best zwaar. Ik doe zelf ook veel met dubbele lijnen of touwtjes.
Zie m dan graag met neus over de grond en dus goed over de rug. Onze veearts en instructeur raden het ook aan om zeker 1x per week te doen. Is goed voor de balans en spierontwikkeling. Onze oude paard had dor een verkerd opgevuld zadel een harde schijf op zijn rugspier. Behandeling: week lang twee maal per dag longeren waarbij hij met neus naar grond gaat.
Los/kaal longeren doe ik alleen als hij wat extra beweging krijgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:58

Zohra, voortdurend voltes rijden is idd ook belastend voor de pezen. Daarom begin je met ongetrainde paarden ook zoveel mogelijk op de rechte lijn (en daarom is het voor jonge dieren ook zo goed om snel naar buiten te gaan, beter een lang zandpad dan steeds de bocht om)

Longeren als training doe ik ook alleen bijgezet. Dubbele longe is nog beter, maar daar ben ik niet handig genoeg in.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:05

Ik moest vorig jaar 5 tot 6x per week mijn paard 20 tot 30 minuten longeren met pessoa. Dit omdat hij kreupel liep door zijn rug en dit verbeterde met longeren. (dit was allemaal op aanraden van de DA!!) Nu longeer ik hem zo'n 1x tot 2x per week zo'n 20 tot 40minuten om zijn rug soepel te houden en hem goed te trainen, dit omdat hij onder het zadel snel zijn rug vasthoudt en moeilijk recht te richten is dus kan hij ook vaak niet voldoende over zijn rug lopen, dit moet ik dan weer goed maken dmv longeren met pessoa. Bij mijn pony is zijn conditie, spieropbouw, lenigheid en gezondheid vooruit gegaan door het longeren. Ik kan niet echt nadelen vinden van het longeren. Ook vind hij het leuk om te doen, en probeer ik voor de afwisseling in het longeren hem wat extradingetjes te leren wat hij aan de lijn kan doen. Hij is het wel pas leuk gaan vinden na zo'n 5weken, dit omdat hij mij niet begreep en ik niet wist hoe ik het op moest lossen. Maar na een paar weken oefenen ging dit al beter en snapte hij wat ik bedoelde. Ik ging namelijk op een andere manier longeren dan hij gewend was, dit was toen verwarrend voor hem, maar het ging uiteindelijk veeel beter!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:38

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de cirkel zo groot mogelijk maakt. Ik longeer altijd op een volte die zo groot is als mijn longe lang is, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik hou maar een klein stukje 'extra' longe over in mijn hand.

Een half uur op een volte van 10m moeten draven is een zware belasting voor de pezen, met een volte van 20 mg is het al een stuk minder erg.

Ze zouden longes eigenlijk nog langer moeten maken imo.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:41

Werkt er eigenlijk ook iemand met een kaptoom? Wat is daar de mening over, handig of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:45

Urielle schreef:
[Naam], voortdurend voltes rijden is idd ook belastend voor de pezen. Daarom begin je met ongetrainde paarden ook zoveel mogelijk op de rechte lijn (en daarom is het voor jonge dieren ook zo goed om snel naar buiten te gaan, beter een lang zandpad dan steeds de bocht om)

Longeren als training doe ik ook alleen bijgezet. Dubbele longe is nog beter, maar daar ben ik niet handig genoeg in.

Dankjewel :) !
(Kon het gewoon niet meer uit al die andere posts opmaken :+ )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:49

Ik longeer 1x per week, op aanraden van mijn instructeur. Dit om mijn paard onbelast aan het werk te zetten en overgangen te "zien" gebeuren. Ik weet niet goed hoe ik het moet neerpennen, maar door zo naar mijn paard te kijken tijdens het longeren lijkt het of ik onder het zadel ook beter aanvoel wat hij doet.
Ik longeer met bijzet of pessoa, en ben nu aan het leren met de dubbele longe te werken (poeh dat valt me nog niet mee, gaat nog even duren voor ik dat op mijn uppie ga kunnen). Ik wissel vaak van kant en het longeerwerk duurt voor ons maximum 25 minuten.

DaniBanani schreef:
Werkt er eigenlijk ook iemand met een kaptoom? Wat is daar de mening over, handig of juist niet?

Ik heb toevallig vorige week voor de eerste keer sinds eeuwen met kaptoom gelongeerd. Die zat bij m'n paard bij, maar was hem om één of andere reden "vergeten". Hij had een weekje rust gehad door inenten en mijn ziekte, maar ook waren zijn tanden bijgevijld. Daarom leek het me voor hem wel eens fijn om zonder ijzerwerk in zijn mond te mogen werken. Ik zie eerlijk gezegd niet echt grote voor-en nadelen tov het hoofdstel... Dat je je teugels er niet vanaf moet halen is wel fijn ;-)

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:11

voor mij is longeren not done. voor het paard is het eentonig en het begrijpt niet waarom jij maar met die stok in je hand met hem mee blijft draaien. vroeger longeerde ik mijn merrie nog wel eens, en zij ging elke keer door het lint omdat ik de hele tijd mijn lichaam frontaal tegenover haar flank had, met een zweep in mijn hand... haar dus longeerde. nogal bedreigend voor een prooidier, en ik maar denken dat ze gewoon even haar energie kwijt moest raken... dan laat ik haar liever los in de bak lopen en probeer met zo min mogelijk signalen haar van gang of richting te laten veranderen, kortom te checken hoe de communicatie zonder teugels en bit enz. verloopt.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:03

als we weinig tijd hebben longeren we ook hoor. met pessoa en heel soms met slof. leuk voor de afwisseling, paarden gaan er absoluut lekkerder door lopen onder het zadel. training zonder zadel is ook goed voor je paard. hoezzo zou het slecht voor de pezen zijn?? eerlijk gezegd nog nooit gehoord

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:19

Slecht voor de pezen is het door eenzijdige belasting, alleen als je te lang longeert (of niet genoeg van hand verandert) of in een te zware bak. Maar zoals met elke beweging met de nadruk op een kant, je loopt risico op overbelasting als je het niet goed doet.

Canthar, dan doe jij iets grondig fout bij het longeren. Het is als jij het goed doet niet bedreigend voor je paard (tenzij jij als kenau daar in het midden gaat staan met de zweep klaar om te slaan natuurlijk, maar dan doe je het ook niet goed). Longeren is net als rijden samenwerken met je paard, alleen op een andere manier.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:19

@mick75: ik zie het als het rondjagen van je paard. in principe sta je daar en zeg je de hele tijd door je houding en de zweep op het paard gericht: doorlopen, doorlopen, loop je nog? ja mooi doorlopen hè, en je paard krijgt niet de kans om zelfstandig te zijn.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:44

ik longerde mijn shet al toen hij 2 was.
alleen wel anders dan de meesten van jullie hier denk ik zullen doen.
gewoon een halster om, stro touw eraan (had geen longeerlijn)
en zonder zweep. en dan liep hij in een hele grote volte - ik liep mee - en
dan op stem comandos van stil staan naar stap. ( 10/15 min?? weet niet meer precies)
dit heeft super geholpen, want meneer was altijd mega druk,
en wou alleen maar crossen, maar met die 'training' luisterde hij
veel beter naar mijn stem.

hij is nu 3, en nu begin ik pas met echt longeeren. hoofdstellentje in,
longeer lijn en -als hij in een verveelende bui is- een longeer zweep.
op een hele grote volte, zonder poes pas, een beetje stappen en een beetje draven en dan weer stappen.
van kant verwisselen en dan weer, stappen,draven en stappen.
nou duurt al met al met warm stappen, en uit stappen 30 min.

ik heb absolut niet het idee dat dit hem heeft kwaat gedaan, want hij heeft
geen afwijkingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:09

loveidefix schreef:
ik longerde mijn shet al toen hij 2 was.
alleen wel anders dan de meesten van jullie hier denk ik zullen doen.
gewoon een halster om, stro touw eraan (had geen longeerlijn)
en zonder zweep. en dan liep hij in een hele grote volte - ik liep mee - en
dan op stem comandos van stil staan naar stap. ( 10/15 min?? weet niet meer precies)
dit heeft super geholpen, want meneer was altijd mega druk,
en wou alleen maar crossen, maar met die 'training' luisterde hij
veel beter naar mijn stem.

hij is nu 3, en nu begin ik pas met echt longeeren. hoofdstellentje in,
longeer lijn en -als hij in een verveelende bui is- een longeer zweep.
op een hele grote volte, zonder poes pas, een beetje stappen en een beetje draven en dan weer stappen.
van kant verwisselen en dan weer, stappen,draven en stappen.
nou duurt al met al met warm stappen, en uit stappen 30 min.

ik heb absolut niet het idee dat dit hem heeft kwaat gedaan, want hij heeft
geen afwijkingen.

Ja, maar op een cirkel lopen is voor een jong dier wel slecht door de scheve belasting.
Een paard van 2 kun je beter gewoon lekker baby laten zijn

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:45

hestejente schreef:
Myour schreef:
Omdat het doel van een join-up volledig anders is dan het doel van longeren. Ook de lichaamshouding. Met longeren is er voor het paard niets 'dreigends'.

Aha :) Daar zou ik graag meer over willen weten, aangezien ik nu mijn paard liever niet longeer. Wat is dan het verschil? Wanneer je longeert stuur je het paard toch ook van je af en voorkom je vervolgens - wel een half uur lang lees ik hier - dat hij bij je kan komen?

Dat ligt aan hoe je longeerd, als ik mijn pony van hand veranderen wil loop ik naar haar toe, zij staat dan stil en ik beloon haar en geef eventueel een snoepje en dan draai ik haar om en gaan we verder. Ook beloon ik haar tijdens het longeren met mijn stem. Een join up is je paard telkens wegjagen en later als je dat zegt terug te laten komen.

Ik vind longeren een erg fijne afwisseling en training, als het weer het toelaat longeer ik 2x per week met de pessoa en soms ook alleen met een halster. Helaas is onze longeerbak bijna de hele winter nat en dan mis ik het toch wel.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:17

Canthar schreef:
voor mij is longeren not done. voor het paard is het eentonig en het begrijpt niet waarom jij maar met die stok in je hand met hem mee blijft draaien. vroeger longeerde ik mijn merrie nog wel eens, en zij ging elke keer door het lint omdat ik de hele tijd mijn lichaam frontaal tegenover haar flank had, met een zweep in mijn hand... haar dus longeerde. nogal bedreigend voor een prooidier, en ik maar denken dat ze gewoon even haar energie kwijt moest raken... dan laat ik haar liever los in de bak lopen en probeer met zo min mogelijk signalen haar van gang of richting te laten veranderen, kortom te checken hoe de communicatie zonder teugels en bit enz. verloopt.

Dat doe ik ook, gewoon loswerken dus, en dat is een prima manier om beweging te geven en een goede relatie met je paard te onderhouden (of op te bouwen). Verder legt het ook de basis voor het rijden.
Alhoewel ik nooit longeer met 1 lijn, longeer in wel met twee lijnen. Daarmee kan ik haar veel beter rijtechnische houdingen aan laten nemen, stelling, etc. dan met 1 lijn. Bovendien gaan we op die manier de hele bak door en wissel ik regelmatig mijn eigen positie (menpositie, op de cirkel). Dus niks eentonig! Het is voor mij een prima manier mijn paard te trainen als ik weinig tijd heb.
Om hier wat handigheid in te krijgen is het wel ff een kwestie van oefenen en goede instructie.
Met werken aan de lange lijnen is veel meer mogelijk dan ik had gedacht en tis echt fun!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:23

een van de voordelen van longeren vind ik dat je het paard kan trainen en nog niet op een de ruiter hoeft te letten of die er juist op zit

over de scheve belasting/slecht voor pezen etc kan ik niet precies zeggen alleen dat er veel verschil in zit of je een paard goed longeerd of scheef longeert

nadeel van bijzetteugels vind ik dat ze vaak niet goed worden gebruikt, de bijzet werkt terug en het paard gaat met zijn hoofd min of meer in een krul lopen, maar dat wil nog lang niet altijd zeggen dat hij/zij nageeflijk is

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:56

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:12

ik longeer de paarden die ik zelf niet rijd meestal in de binnenbak zonder halster/touw, gewoon los laten rennen.. de bak is klein genoeg :P en vierkant dus het is een mooie cirkel.. meestal 10 min/20 min. ligt aan de conditie van het paard.. en ik laat ze gewoon draven.. soms zijn ze zo fris dat ze zelf bokken en springen en galoperen maar dan laat ik ze zo snel mogelijk weer in draf.. soms ook met zadel en hoofdstel op om ze daar aan te laten wennen en soms ook met sidereigns

paarden die al een tijdje niet uit de stal zijn geweest en soms een beetje wild zijn longeer ik voordat ik ga rijden altijd eventjes met zadel en hoofdstel totdat ik weet dat het veilig is om op te stappen..