De 'Bokt-houding'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:18

Je kan aan de hand van een foto geen advies geven. Neem goede instructie daar heb je veel meer aan want lezers kunnen de verkeerde adviezen en/of uitleg geven. Ieder zijn vak en op deze wijze vind ik het instructeurs vak zwaar onderschat.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:23

Dat gaat wel weer wat heel erg ver, een TS kan ook uit de reacties filteren wat wel en niet zinvolle reacties zijn. Vaak zijn de wat serieuzere reacties niet geheel nieuw voor iemand. Een foto is een momentopname maar dat is dat proefje op zondag ook.

Bramasole

Re: De 'Bokt-houding'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:38

Het gaat ook niet om het proefje op zondag-morgen (i.m.o.) maar om een goede wijze van trainen met daarbij de juiste begeleiding. Ik ben zelf ook zeer prestatie gericht, juist daarom is die hulp zo belangrijk.

Door je paard correct te trainen kun je heel wat problemen voorkomen, ook op het gebied van gezondheid van het paard.

Een jonge ruiter die nog wat onzeker is kan zeker moeite hebben met het filteren van de juiste adviezen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:46

Ik ben dat helemaal met je eens maar mensen willen ook gewoon aan de rest van Bokt eens laten zien hoe de vlag er op dat moment voor staat, ookal hebben ze les. Ik neem ook wel eens iemand mee naar les om gewoon te laten zien wie nu precies dat paard (of paarden) is waar ze zo vaak iets over horen of laat foto's zien. Mensen hebben ook nog eigen verantwoording op Bokt en als zij er voor kiezen om een vaag verhaal in de praktijk te willen brengen zonder dat ze les hebben is dat heel flauw gezegd hun probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:28

Je kunt van een foto (mits onder de juiste hoek genomen) meestal aardig wat zeggen. Maar er gaat inderdaad niets boven iemand in live-action zien.

Ik ben de laatste maanden erg veel bezig met de juiste manier van zitten. Ik studeer er zelfs op af (hopelijk) in juni. Ik heb ongelofelijke veranderingen gezien bij mensen in drie weken tijd een uurtje per week zitles.
Probleem is dat de meeste instructeurs niet weten hoe het menselijk lichaam werkt, en bovendien te vast zitten aan dat perfecte plaatje van de klasieke zit. De klassieke zit is iets wat alleen in stilstand correct uitgevoerd kan worden, zodra paar en ruiter gaan bewegen is het een heel ander verhaal.
Als je een correctie van je zit wilt maken, doe je er vaak beter aan om iemand te zoeken die verstand heeft van het menselijk lichaam (dus iemand met een therapeutische achtergrond bv.), dan een instructeur die hoog in de sport heeft meegereden. Want je ziet in de M, Z en hoger zoveel ruiters die niet correct kunnen doorzitten dat ik ten zeerste betwijfel dat zulke mensen de juiste manier van bewegen wel aan hun leerlingen door kunnen geven.

Daar komt nog bij dat iets zelf kunnen en iets aan iemand anders overbrengen twee hele verschillende dingen zijn. Paardrijden is een gevoelssport, waarbij de instructeur in staat moet zijn om kinetische ervaringen (bewegingen) over te brengen aan de leerling. Daarom helpt het lezen van een boek over zitten maar heel beperkt: die informatie die je leest wordt opgeslagen in een heel ander deel van je hersenen, wat niet makkelijk toegankelijk is voor het deel waarbij je kinetische informatie opslaat. Bovendien leert iedereen weer anders.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:33

Daphne__ schreef:
Sweetdreams schreef:
Ik erger me vaak een beetje aan die reacties van tenen naar binnen, dat kan anatomisch gezien bijna niet. Je knie kan naar voren en naar achter buigen en niet van links naar rechts.
Ik weet verder niet of die reacties echt van invloed zijn op het rijden en het plaatsen van nieuwe foto's.

je knie hoeft ook niet opzij, je enkel.
je voet kan naar voren, achteren (naja het lijkt er op :+ ) en
opzij :P

maar ben het wel eens met wat ts zegt :j

tenen naar binnen komt zelfs vanuit je heup, als je op de achterkant van je dijen zit ipv op de binnenkant, draaien je tenen naar buiten.

Verder stoor ik me aan het commentaar over HAW. Dat forum is nu specifiek bedoeld om advies te krijgen over je manier van rijden, gebaseerd op foto's en filmpjes en hangt dus niet voor niets onder RT. Dat weet je dus als je daar een topic opent, of een reactie plaatst. Wil je dat niet, zet jet het op RIJ-ITP of een ander forum.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:33

Alicia2u schreef:
Je kunt van een foto (mits onder de juiste hoek genomen) meestal aardig wat zeggen. Maar er gaat inderdaad niets boven iemand in live-action zien.

Ik ben de laatste maanden erg veel bezig met de juiste manier van zitten. Ik studeer er zelfs op af (hopelijk) in juni. Ik heb ongelofelijke veranderingen gezien bij mensen in drie weken tijd een uurtje per week zitles.
Probleem is dat de meeste instructeurs niet weten hoe het menselijk lichaam werkt, en bovendien te vast zitten aan dat perfecte plaatje van de klasieke zit. De klassieke zit is iets wat alleen in stilstand correct uitgevoerd kan worden, zodra paar en ruiter gaan bewegen is het een heel ander verhaal.
Als je een correctie van je zit wilt maken, doe je er vaak beter aan om iemand te zoeken die verstand heeft van het menselijk lichaam (dus iemand met een therapeutische achtergrond bv.), dan een instructeur die hoog in de sport heeft meegereden. Want je ziet in de M, Z en hoger zoveel ruiters die niet correct kunnen doorzitten dat ik ten zeerste betwijfel dat zulke mensen de juiste manier van bewegen wel aan hun leerlingen door kunnen geven.

Daar komt nog bij dat iets zelf kunnen en iets aan iemand anders overbrengen twee hele verschillende dingen zijn. Paardrijden is een gevoelssport, waarbij de instructeur in staat moet zijn om kinetische ervaringen (bewegingen) over te brengen aan de leerling. Daarom helpt het lezen van een boek over zitten maar heel beperkt: die informatie die je leest wordt opgeslagen in een heel ander deel van je hersenen, wat niet makkelijk toegankelijk is voor het deel waarbij je kinetische informatie opslaat. Bovendien leert iedereen weer anders.

Boeiend onderwerp om op af te studeren. :j
Ben het ook helemaal met je eens.

Heb het boek "Rijden met gevoel" gelezen, dat geeft ook heel erg veel informatie over dit onderwerp. Als iemand bijvoorbeeld zijn handen niet stil kan houden, kan het probleem dat dit veroorzaakt heel ergens anders zitten. Dus je moet niet het symptoom willen bestrijden. Maar de oorzaak vinden.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:34

Meestal met dit soort dingen weet toch iedereen het beter.
De meeste mensen die het hardste brullen zitten zelf vaak het belabbertst.
Ikzelf geef ook les, en als ik dan mijzelf op een film zie rijden, zit ik ook vol commentaar over mezelf.
Zowiezo vind ik een foto een moment opname, dus moeilijk te beoordelen.
En ook als je weet dat je op de foto word genomen gaan de meeste toch iets anders dan normaal zitten.
Is mijn idee erover in ieder geval

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:49

Wat ik al zei: Iets zelf kunnen en iets kunnen overbrengen zijn twee totaal verschillende dingen. Je hoeft dus niet persé zelf in staat te zijn om correct te kunnen zitten om iemand anders nuttige aanwijzingen te kunnen geven en andersom.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:51

Mee eens.
Als je zelf elke les hoort, handen rechtop, kijk je daar misschien toch onbewust naar bij een ander haar foto's en valt het op dat die ook met piano handen rijdt. Net als je zelf. En dan maak je daar een opmerking over. Ook al doe je het zelf niet goed.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:55

Ach zelfs anky zal nog verbeter punten hebben ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:06

Less: Maar als ze dan heel ander commentaar krijgen van bokkers dan van hun instructie, zowel over hoe het paard loopt als over hun houding.
Want niet iedere instructie is goed. Helaas. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:29

Kudapelatih schreef:
Ach zelfs anky zal nog verbeter punten hebben ;)

doe die wielsporen af!!
tenen naar binnen! minder op de hand rijden!! je moet een cap op, hoedje is niet veilig!!! :') bokt-style

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:52

* kruipt weer op stoel*

Waarschijnlijk wel ja :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:59

Ik denk, net zoals voorgangers, dat het voornamelijk voortkomt uit de regel dat je per definitie rijtechnisch commentaar moet geven. Je kan niet gewoon zeggen dat een combinatie er leuk uit ziet of dat er goed gereden wordt.

Bij diegenen waar meer aan de hand is zie je ook terecht ander commentaar verschijnen.

En goed paardrijden begint bij de houding. Als de houding niet goed is kan de rest nooit komen, omdat je dan ergens anders blokkeert en daardoor niet genoeg meewerkt met je paard. In die zin is het alleen maar goed dat er zoveel op gehamerd wordt. Als er meer aan de hand is wordt dat ook wel aangegeven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:01

x_Marr schreef:
Less: Maar als ze dan heel ander commentaar krijgen van bokkers dan van hun instructie, zowel over hoe het paard loopt als over hun houding.
Want niet iedere instructie is goed. Helaas. ;)

Ja, dat is een goed punt. Ik heb ook wel eens eenmalig een instructrice gehad die volledig gediplomeerd was, lichte tour reed en mijn paard eens even vast bond aan de snelbinders (zoals ik dat ergens laatst als mooie omschrijving las). Ik ben toen actief op zoek gegaan naar iemand die juist niet op deze wijze rijd en les geeft. Dat is gelukt maar was wel even zoeken.

Soms is het ook gewoon een stuk gezond verstand laten spreken. Wanneer iemand wil dat je zo aan dat bit hangt, of eens even lekker die sporen erin zet dan bedank je vriendelijk en ga je weer.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:13

geweldig filmpje miss malfoy.. heel leerzaam.. daar ga ik eens mee aan de slag.

Een goede houding is natuurlijk een basisvoorwaarde, maar als je het paard niet in de weg zit vind ik het persoonlijk geen probleem als je een beetje een afwijkende houding hebt.

Wat ik wel grappig vind is dat iedereen het over je tenen naar binnen heeft.. maar het gaat echt veel beter als je je hielen naar buiten doet.. dan draait je been/knie mee, en dan zit je veel beter..
(tja.. ik ken de theorie wel.. nu nog kunnen uitvoeren)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:44

Kudapelatih schreef:
De meeste mensen die het hardste brullen zitten zelf vaak het belabbertst.

Tuurlijk, juist als de praktijk niet wil ga je op de theorie studeren om jezelf te kunnen verbeteren en die kennis kun je ook weer doorgeven. De ruiters met veel talent en gevoel kunnen vaak niet zo best lesgeven, omdat zij niet hoeven nadenken over wat ze doen, ze doen puur op gevoel al het juiste. Pas als ze lesgeven aan iemand die minder getalenteerd is blijkt dan ineens dat het niet simpelweg buitenbeen naar achter leggen is oid maar een hele reeks hulpen waarvan het talent de helft van de tijd niet eens weet dat hij dat automatisch goed doet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:05

Ik lees al een poosje mee, maar heb nog niet gereageerd.
Toch is en blijft dit onderwerp me boeien, vind dit dan ook een héél interessant onderwerp.

Je zit is zo ontzettend belangrijk, maar krijgt vaak inderdaad relatief weinig aandacht.

Ik ben eerstejaars studente fysiotherapie, en herken een hoop. Het is ontzettend lastig om uit te leggen, want je precies bedoeld wanneer je een aanwijzing geeft, die gericht is op een verandering in houding. Mensen meer 'lichaamsbesef' te geven en bewust te maken van de bewegingen die ze maken - en hoe, is ontzettend lastig.
Juist wanneer jij dat zelf gemakkelijk vind, is het heel moeilijk om uit te leggen, wát je precies moet doen. Welke spieren span je aan, wat moet je onstpannen, enz. Het zijn dingen die je soms automatisch al doet, en daarom ben je er minder bewust mee bezig. Als je iemand dan juist wel ergens bewust van moet maken, is dat lastig.
Theorie kan je helpen om te zien, waar je de accenten op legt of op zou moeten leggen, zowel bewust als onbewust.

Juist als je iets eng vind, gefrustreerd raakt of heel erg geconcetreerd bezig bent met iets, is het heel moeilijk om voor de rest ontspannen te blijven, of om één bepaalde beweging uit te voeren.

Ik vind zelf dat er inderdaad te weinig naar het grote geheel wordt gekeken, en te veel naar het plaatje. Een beetje wat FC ook al noemt.
Ik zie zelf liever iemand die minder volgens het plaatje zit, maar netjes kan inwerken. Dat blijft imo altijd het belangrijkste, uiteraard.
Ik kan me goed voorstellen dat kennis van het menselijk lichaam absoluut in je voordeel werkt. Een hoop ervaring ook. Zorgt gewoon voor net wat meer inzicht.

Ooit hoop ik me hier ook flink in te verdiepen. :)
(Ben ook wel benieuwd naar jouw project, Alicia2u :)]

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:31

Ik vind dat je je paard niet moet belemmeren. Maar zolang je je paard niet belemmert, en je niet zo netjes zit geeft dat op dat moment niet.
Natuurlijk kan je als je paard fijn loopt wel netjes gaan zitten, als je, voor de zoveelste keer :o, je paard niet belemmert :P :D