Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Daphne__ schreef:Sweetdreams schreef:Ik erger me vaak een beetje aan die reacties van tenen naar binnen, dat kan anatomisch gezien bijna niet. Je knie kan naar voren en naar achter buigen en niet van links naar rechts.
Ik weet verder niet of die reacties echt van invloed zijn op het rijden en het plaatsen van nieuwe foto's.
je knie hoeft ook niet opzij, je enkel.
je voet kan naar voren, achteren (naja het lijkt er op) en
opzij
maar ben het wel eens met wat ts zegt
Alicia2u schreef:Je kunt van een foto (mits onder de juiste hoek genomen) meestal aardig wat zeggen. Maar er gaat inderdaad niets boven iemand in live-action zien.
Ik ben de laatste maanden erg veel bezig met de juiste manier van zitten. Ik studeer er zelfs op af (hopelijk) in juni. Ik heb ongelofelijke veranderingen gezien bij mensen in drie weken tijd een uurtje per week zitles.
Probleem is dat de meeste instructeurs niet weten hoe het menselijk lichaam werkt, en bovendien te vast zitten aan dat perfecte plaatje van de klasieke zit. De klassieke zit is iets wat alleen in stilstand correct uitgevoerd kan worden, zodra paar en ruiter gaan bewegen is het een heel ander verhaal.
Als je een correctie van je zit wilt maken, doe je er vaak beter aan om iemand te zoeken die verstand heeft van het menselijk lichaam (dus iemand met een therapeutische achtergrond bv.), dan een instructeur die hoog in de sport heeft meegereden. Want je ziet in de M, Z en hoger zoveel ruiters die niet correct kunnen doorzitten dat ik ten zeerste betwijfel dat zulke mensen de juiste manier van bewegen wel aan hun leerlingen door kunnen geven.
Daar komt nog bij dat iets zelf kunnen en iets aan iemand anders overbrengen twee hele verschillende dingen zijn. Paardrijden is een gevoelssport, waarbij de instructeur in staat moet zijn om kinetische ervaringen (bewegingen) over te brengen aan de leerling. Daarom helpt het lezen van een boek over zitten maar heel beperkt: die informatie die je leest wordt opgeslagen in een heel ander deel van je hersenen, wat niet makkelijk toegankelijk is voor het deel waarbij je kinetische informatie opslaat. Bovendien leert iedereen weer anders.

x_Marr schreef:Less: Maar als ze dan heel ander commentaar krijgen van bokkers dan van hun instructie, zowel over hoe het paard loopt als over hun houding.
Want niet iedere instructie is goed. Helaas.
Kudapelatih schreef:De meeste mensen die het hardste brullen zitten zelf vaak het belabbertst.

]
, je paard niet belemmert