Mensen denken er te makkelijk over?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:24

Nou inderdaad,
dankje trouwens voor je pb ben gelijk gaan kijken..

en ach zo blijf je je soms verbazen over wat je op wedstrijden voorbij ziet schuiven.. en soms ook hoe er met de paarden om word gegaan als de punten niet hooggenoeg zijn...
ik krijg soms wel eens zin om met een spiegel rond te lopen zo van kijk is goed naar jezelf en naar je paard haahha ;)
niet dat ik alles goed doe, maar ben lerende en sta er absoluut voor open om te leren..
dat is dan denk ik al de eerste stap die een hoop mensen mogen zetten.. en toegeven dat je zelf niet altijd alles goed doet !

Goed topic dit !!! ( ga weer verder ga mijn pony even rijden voor ik ga werken) Misschien vind je het leuk om af en toe contact te houden ( zou ik wel leuk vinden

p.s stephanie peeters hoor ik goede verhalen over!!
ik les nu bij ton de kok, en ga vanaf 5 mei 1 x in de maand bij alex van silfhout lessen ..
Hoop nog veel meer te leren !!!

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:33

Odieta schreef:
Nou inderdaad,
dankje trouwens voor je pb ben gelijk gaan kijken..

en ach zo blijf je je soms verbazen over wat je op wedstrijden voorbij ziet schuiven.. en soms ook hoe er met de paarden om word gegaan als de punten niet hooggenoeg zijn...
ik krijg soms wel eens zin om met een spiegel rond te lopen zo van kijk is goed naar jezelf en naar je paard haahha ;)
niet dat ik alles goed doe, maar ben lerende en sta er absoluut voor open om te leren..
dat is dan denk ik al de eerste stap die een hoop mensen mogen zetten.. en toegeven dat je zelf niet altijd alles goed doet !

Goed topic dit !!! ( ga weer verder ga mijn pony even rijden voor ik ga werken) Misschien vind je het leuk om af en toe contact te houden ( zou ik wel leuk vinden

p.s stephanie peeters hoor ik goede verhalen over!!
ik les nu bij ton de kok, en ga vanaf 5 mei 1 x in de maand bij alex van silfhout lessen ..
Hoop nog veel meer te leren !!!

Ik vind het ook wel leuk om contact te houden hoor! HOud me maar op de hoogte, vind het altijd wel interessant hoe een paard zich ontwikkeld dat problemen toont. Vooral hoe ruiters daar mee omgaan..
Ik was vroeger ook geen schatje hoor, was te snel negatief en was veel te fanatiek. Maar daar heb ik wel veel van geleerd. Ik heb echt mentale coaching gehad om dat beter te maken. Ik moet mijn lat niet te hoog leggen, ik ben veel en veel te perfectionistisch.. Gaat 1 puntje in mijn proef niet goed liet ik het er bij zitten, dat is nu gelukkig al veel beter.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:40

Jamiechic schreef:
kimnytocize schreef:
Ja, ik vind ook dat veel mensen er te makkelijk over denken, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met opschepperij. Dan heeft een paardje (B combinatie) goed gelopen, denkt ruiter / amazone al gelijk dat het paard een L2 / M1 wedstrijd zou kunnen winnen ;)

Ben het alleen niet met je eens dat een score > 65% bevestigend zou zijn, ik vind een winstpunt (score vanaf 60%) al bevestigd. Dit betekent dat je het niveau aankan. 65% vind ik betekenen dat je het niveau heel goed beheerst.

vind je dan ook, dat wanneer je over de 65% gaat stijgen je dan pas klaar bent voor een volgende klasse? Of vind je dat je opzich eerder al over zou stappen?

Nee, je hoeft niet per sé over de 65% te stijgen om verder te gaan naar de volgende klasse. Het ligt puur aan jezelf; als je zelf als graadmeter stelt 'ik moet min. 1x boven de 65% zijn uitgestegen om naar de vlg klasse te gaan' is dat prima. Ikzelf ben ook weleens naar een hogere klasse gegaan (van de L naar het M1) zonder in de L over de 65% te zijn uitgestegen. In het M1 ging het heel goed en haalde ik hogere punten dan in het L, omdat ik zelf fanatieker ging trainen, een betere combinatie vormde met het desbetreffende paard en omdat schouderbinnenwaarts ons beter af ging dan het wijken ;)
Kortom ik denk dat je als ruiter zelf het beste kan aanvoelen of je paard toe is aan een stapje hoger, en dat dit niet echt puntgebonden hoeft te zijn.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:19

Ik denk zeker dat het onderschat wordt. Heb gisteren ook weer heel wat paniek wissels voor bij zien komen op concour. Heel jammer, zou graag zien dat daar in de training meer tijd in gestoken werd, maarja dat is buitenstaander praat natuurlijk, ik kan niet zien wat er in de bak gebeurd bij hen thuis.

Ik mag mezelf op het moment een hele grote bofkont noemen. Heb sinds vorige week een psg paard (lease). Geweldig correct gereden alle knoppen erop en oh zo goud eerlijk!

Ik zal haar waarschijnlijk niks kunnen leren, hopelijk alleen liefde geven en een gelukkig leven, zij zal mij hopelijk nog vanalles leren, me zo nu en dan goed met me kop tegen de muur laten lopen. Ik ben heel dankbaar, maar zal nooit roepen mijn paard is psg bevestigd. Bij de vorige amazone ja, niet bij mij...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:28

Ik meld me ook even hier.
Ik ben misschien een slecht voorbeeld. Ik ben bijna altijd meteen bij het minimum aantal punten over gegaan en haalde dan vaak niet veel meer dan 60-61 procent. Maar ik vond dat dit vooral kwam door het karakter van het paard in combinatie met mijn wedstrijdstress, dan dat hij het niet kon.
Zo ben ik al heel ver gevorderd. Verder dan ik ooit dacht. Daarmee heb ik wel een hoop geleerd en dacht ik vroeger al snel dat ik al veel wist, maar ja, ik weet nu inmiddels beter. Het hogere dressuurwerk heeft mij in ieder geval geholpen om een betere ruiter te worden en dat is voor mij heel waardevol. Was ik blijven hangen in een klasse om te wachten op 65 procent, dan was ik nou misschien nog niet heel veel verder geweest. Het is maar net waar je doelen liggen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:29

Jamiechic schreef:
Ik vraag me af wat jullie hier vinden.
Ik zie heel vaak bij mensen in het profiel staan, B dressuur maar is Mklaar en bevestigd. (of iets anders natuurlijk)

Persoonlijk heb ik het idee dat mensen er echt veel te gemakkelijk over denken. Ik rijd momenteel PSG, en dacht 2 jaar geleden ook dat ik alles van het PSG beheerste.. Dan moet je PSG gaan starten en daar sta je dan. Het is echt een hele weg om er te komen.
Je paard kan dan wel bepaalde oefeningen beheersen, maar bevestigd vind ik echt een groot woord.
Wanneer je over de 65 % gaat stijgen, dan vind ik het bevestigd.

Ik vind dat veel mensen daar veel te licht over denken, ik ben benieuwd wat er gebeurt als zo'n combinatie in real live M gaat starten (of in mijn geval 2 jaar geleden PSG )

Wat vinden jullie daarvan?

Mensen met eerdere wedstrijdervaring kunnen het imo wel weten. Echter mensen die nooit verder zijn gekomen dan de L en een paard M klaar hebben, vind ik gel*l.
Ookal kun je veel oefeningen uit de M, dan nog is dat niet hetzelfde.
Het zullen er weinig zijn dat wel een goede nette proef neer kunnen zetten iig.
65% vind ik vrij overdreven... Bevestigd is winst en wanneer je over wil naar de volgende klasse, moet je zelf weten. Je weet iig wel dat je hard moet trainen thuis óf dat je minder punten kan verwachten.

Pashon

Re: Mensen denken er te makkelijk over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:31

ik vind dat men zoiets pas mag zeggen als het paard ook daadwerkelijk op een bepaalde klasse gepresteerd heeft en ze dit ook aan kunnen tonen. denk dat veel mensen die voor het eerst een paardje kopen zo een flinke deksel op hun neus krijgen. tuurlijk kan een B paard wel oefeningen uit een hogere klasse beheersen, maar dit wil niet automatisch zeggen dat het paard ook die klasse waardig is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:02

Ik vind dat als je een keertje ver over de 60% hebt gereden, dat je niet klaar bent voor de volgende niveau. Ik ben wel bij elk niveau (b en l1 en l2) gelijk over gegaan na 10 winstpunten, maar dat kwam omdat ik er toen al klaaar voor was. Ik ik had echt niet altijd 3 winstpunten ofzo hoor! Meestal maar 1 of 2 en heel soms 0! Maar als je het volgende niveau beheerst moet je pad overgaan! neit als het vorige niveau al gelijk goed ging!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:31

Maar jij vind dus niet dat je gepresteerd moet hebben in alle klasses?

mijn mening is van wel, je hoeft niet áltijd bovenin te rijden, maar toch minstens wel een keer of 2/3. (en dan hoeft dat niet persee 1e plek te zijn)

maar dan wordt je training toch pas écht beloond?..

tuurlijk wordt het ook beloond dat jij zelf een goed gevoel hebt gehad over je proef, maar het is een jurysport dus wat dat betreft telt je eigen gevoel in de dressuur niet mee.

Ik zou persoonlijk niet heel trots zijn als ik steeds rond de 182 had. Dat is wel een winstpunt, maar wat betreft wedstrijden ga je er toch meestal voor om te laten zien wat jij bereikt hebt met je paard. En dat krijg je te zien op je coupon.