Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
. suleilitha schreef:Ik herinner me nog een schrijnend voorbeeld van een bitloos ongeluk, een of andere snuggere jopie moest vorig jaar ergens een aangespannen paard even vasthouden. Deze persoon deed het paard het hoofdstel gelijk maar even uit om het dier drinken te geven, paard schrok en vloog er met menwagen vandoor, kanaal in, verdronken.
. 

? Inmiddels mag je met een medische indicatie wel bitloos examen doen voor het ruiterbewijs. Vreemd, na zo'n idiote discussie, maar ach.....
_Zsazsa_ schreef:Dat is wat ik bedoel met dat elk paard anders is, mijn paard die ik rijd met bit zou ook niet meegaan en ze is toch zeer bloederige gefokt, maar zo is ze gewoon niet.. Wat jij nu zegt is zwart/wit, het ligt eraan hoe het afloopt, wat gebeurde er met de bokkende, gemartingaalde en met bitgereden paarden, zijn die wel gestopt of ook doorgerend.. Het gaat hoe je het ook went of keert om het remmen, de hele bitloze discussie gaat puur om het remmen in een noodsituatie!! Dus ja ik weet ook wel dat paarden op hol slaan en sommige niet, dat heeft niks met bit/loos te maken.. Elkd paard is anders!! En dat moeten mensen niet vergeten.
Dus het kan ook anders, gaat hier niet op.

[***] schreef:Ben het ermee eens dat het per paard verschillend is
Als iedereen nu eens zo zou denken/dat zou beseffen ...
Arabesk schreef:Elke maand lees je wel van een één of ander ongeluk hier op bokt. Paarden die aangereden zijn, ervandoor zijn gegaan, ruiters die erg ongelukkig zijn gevallen etc.
Als er een ongeluk gebeurt waarbij iemand óp het paard reed mét bit, hoor je alleen 'goh wat erg', maar niemand die zegt 'ja dat komt doordat de ruiter niet is afgestapt' of 'dat komt doordat het paard een bit in had en met een bit heb je minder controle dan zonder bit'
Zat iemand er niet op en of had het paard geen bit in, dan is het meteen 'komt door ... geen bit/niet erop zitten'
Mensen zitten nog zo vast aan het idee dat een bit en óp je paard per defenitie méér controle geeft.
Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat ik van mijn sokken gereden wordt, waarbij mijn paard geen enkele schuld treft qua ongehoorzaamheid. Sommige automobilisten rijden écht als gekken en lijken nog idioter te worden als er dieren in het spel zijn.
.
.
)Lins_nys schreef:Nog even aan toevoegen dat bitloos ook een touwhalstertje kan zijn, dus dat gaat niet meteen een neusbeen breken. Maar elke optoming is inderdaad zo scherp als de hand die hem vasthoud, volle gelijk Sterre!
En mensen die met bitloos net beginnen hebben net zoals mensen die net beginnen rijden met bit dikwijls niets te zoeken
op een buitenrit. Je paard moet eerst je hulpen kennen en hier
ook op reageren. Plus jij moet weten wat te doen in een noodsituatie, en geloof me, dat is niet aan de teugels gaan hangen. Op momenten als deze komt boven hoe goed de opleiding van je paard is, en hoe zeer hij/zij je vertrouwt,
maar bovenal hoe goed jij bent in het oplossen van een probleemsituatie.
Hier wil ik wel even aan toevoegen dat sommige ongelukken nu eenmaal op een manier gebeuren waar niemand, maar dan ook niemand iets had aan kunnen doen.
Citaat:- weer een poging tot rel opstarten
- voor sommige paarden zal het weggelegd zijn, maar niet voor iedereen
- heb een pony gekend die het neusbeen had gebroken omdat het baasje opeens vond dat bitloos beter was
- waarom laten we elkaar niet gewoon in onze waarde?
- je moet gewoon kijken wat bij je paard past en wat je zelf relaxed vindt
- paardrijden is een hobby met veel risico, en laat dat ik dat risico nou net niet nog wat willen verhogen
_Zsazsa_ schreef:Een touwhalster is nog het lompste van allemaal, dat heeft emiel voest bij mijn haflinger wel bewezen! mijn 3 jarige heeft een schriktraining bij hem gehad, en hij was wat fris, pas 2 maanden gecastreerd en nog niet op ander terrein geweest. Nou iedereen moet een touwhalster om, zo gezegd zo gedaan.
Maar meneer was fris, en was langs me aan het draven en springen van enthousiasme..
Nou meneer voest zou hem wel even behandelen hoe het wel moest.. Hij laat het touw lang waardoor mijn pony een kans zag om hem er tussen uit te peren. voest trekt gruwelijk hard aan dat touw terug, wat niet erg is met een gewoon halster.. maar je zag dat touwhalster gewoon in zn neus boren en achter zn oren, hij stond in 1 keer stil, heeft gewerkt zou je zeggen. Mocht alleen 3 weken niet achter zijn oren komen van de pijn... Dus die touwhalsters hebben het bij mij afgedaan!
En ja wat doe je in een noodsituatie, op een 80km wegafremmen, dan ga ik toch een het beste wat ik heb uit de kast trekken, en dat is hem omtrekken!! koste wat kost! Het ligt ook zeer aan de situatie..
Maar met je laatste zin ben ik het helemaal met je eens! klopt 100% en indd horen beginners niet buiten, zowel bitloos als met bit.
suleilitha schreef:Ik herinner me nog een schrijnend voorbeeld van een bitloos ongeluk, een of andere snuggere jopie moest vorig jaar ergens een aangespannen paard even vasthouden. Deze persoon deed het paard het hoofdstel gelijk maar even uit om het dier drinken te geven, paard schrok en vloog er met menwagen vandoor, kanaal in, verdronken.