Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:11

Ik kan helemaal meegaan in het verhaal van zsa zsa. Voor sommige paarden zal het weggelegd zijn, maar niet voor iedereen. Bovendien gaat mijn veiligheid voor die van m'n paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:20

Tijd terug ben ik nog eens met een groepswandeling meegeweet (doe ik zelden), bitloos .. Kreeg de gebruikelijke vragen, en enkelen vroegen of mijn pony zo was opgeleerd en toen ik neen zei zeiden ze: goh, dat is dan toch wel echt een brave pony .. (ik wil je de verhalen wel eens vertellen hoe braaf hij is ...)

Enfin, we gingen toen net draven, er gebeurde wat (weet niet wat) en hun paarden gingen er (met bit, martingaal en weet ik wat nog allemaal) bokkend vandoor .. Mijn pony bleef bitloos met een lang teugeltje gewoon in hetzelfde tempo draven ...

Dus _Zsazsa_ , het kan ook anders ..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:29

Dat is wat ik bedoel met dat elk paard anders is, mijn paard die ik rijd met bit zou ook niet meegaan en ze is toch zeer bloederige gefokt, maar zo is ze gewoon niet.. Wat jij nu zegt is zwart/wit, het ligt eraan hoe het afloopt, wat gebeurde er met de bokkende, gemartingaalde en met bitgereden paarden, zijn die wel gestopt of ook doorgerend.. Het gaat hoe je het ook went of keert om het remmen, de hele bitloze discussie gaat puur om het remmen in een noodsituatie!! Dus ja ik weet ook wel dat paarden op hol slaan en sommige niet, dat heeft niks met bit/loos te maken.. Elkd paard is anders!! En dat moeten mensen niet vergeten.

Dus het kan ook anders, gaat hier niet op.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:36

Of je paard/pony beter op zonder/met bit reageert, is een kwestie van uitproberen
Ik ken een merrie die heel wat ontspannender loopt en beter te reguleren is als ze bitloos getoomd is. Ik ken er echter ook genoeg die met een bit prettiger lopen :) .
Of het gevaarlijker is om zonder bit te rijden kan je denk ik pas beoordelen als je meermaals in een precaire situatie terecht bent gekomen; zowel mét, als zonder bit :+ .

suleilitha schreef:
Ik herinner me nog een schrijnend voorbeeld van een bitloos ongeluk, een of andere snuggere jopie moest vorig jaar ergens een aangespannen paard even vasthouden. Deze persoon deed het paard het hoofdstel gelijk maar even uit om het dier drinken te geven, paard schrok en vloog er met menwagen vandoor, kanaal in, verdronken.

Deze bijdrage is in dit topic natuurlijk absoluut nutteloos omdat het het hier om heel wat anders gaat :roll: .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:41

Ben overtuigd dat mijn bitloos gereden, nog jonge paard net zo goed zou gaan met bit, als hij er vandoor vliegt. ;)
Die laat zich echt door niets tegen houden ALS hij het op zijn heupen krijgt. :n
Ik vind het zo'n onzindiscussie dat je met bit per definitie meer te vertellen hebt. En zo ja, kun je je afvragen waar dat dan aan ligt. ;)
Volgens mij hoort een bit geen rem te zijn.

Overigens schrikt mijn jonge paard ook nog wel eens van bepaalde zaken, zowel buiten als in de bak of waar dan ook. Hij is redelijk koel, maar het blijft een jonkie op zijn tijd. Toch blijf ik bitloos rijden, hoor. Hij moet nou eenmaal nog veel leren en ik ga toch echt niet jarenlang alleen maar in de bak rondrijden. Veel te saai. Paardrijden heeft altijd een bepaald risico en zolang IK mijn paard vertrouw, rij ik er (bitloos) op. Natuurlijk hoop ik niet op nare ongelukken, maar het kan ons wel gebeuren. Net als bij ieder ander. Gelukkig ken ik mijn paard uit duizenden en voelt het niet goed, dan luister ik daar meteen naar.

Hier op bokt lees ik wel vaak een bepaalde argumentatie dat bitloos rijden gevaarlijk is. Heb ooit een onzinnige discussie via de email gehad met iemand van de SRR over het afleggen van het examen voor het ruiterbewijs op een bitloos gereden paard. Drie keer raden waar ze mee aankwam qua argument _O- ? Inmiddels mag je met een medische indicatie wel bitloos examen doen voor het ruiterbewijs. Vreemd, na zo'n idiote discussie, maar ach..... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:43

_Zsazsa_ schreef:
Dat is wat ik bedoel met dat elk paard anders is, mijn paard die ik rijd met bit zou ook niet meegaan en ze is toch zeer bloederige gefokt, maar zo is ze gewoon niet.. Wat jij nu zegt is zwart/wit, het ligt eraan hoe het afloopt, wat gebeurde er met de bokkende, gemartingaalde en met bitgereden paarden, zijn die wel gestopt of ook doorgerend.. Het gaat hoe je het ook went of keert om het remmen, de hele bitloze discussie gaat puur om het remmen in een noodsituatie!! Dus ja ik weet ook wel dat paarden op hol slaan en sommige niet, dat heeft niks met bit/loos te maken.. Elkd paard is anders!! En dat moeten mensen niet vergeten.

Dus het kan ook anders, gaat hier niet op.

Volgens mij zijn die uiteindelijk wel gestopt omdat ze ergens meer vooraan in de groep terecht kwamen en tegen andere paarden opgeknald/ingesloten zijn geweest .. Weet het niet precies, het was druk daar vanvoor :+

Maar hoezo gaat dat 'het kan ook anders' niet op?
Jij hebt ervaring met een bitloos paard (of 2) wat niet stopte .. Maar ik kan je ook genoeg verhalen vertellen van paarden met bit die niet stopten, waar mensen letterlijk afgesprongen zijn omdat ze gewoon enkel maar uitzicht hadden om ergens op een grote weg te belanden .. Ik heb zelf al op een paard gezeten dat niet te stoppen was met bit (gelukkig enkel op het moment dat ik dat wilde maar het paard wist wel waar het einde van het pad was) maar bitloos heb ik dat nog niet meegemaakt. Is bitloos dan volgens mij beter/veiliger? Helemaal niet ... Maar dat het gevaarlijker is ook zeker niet ;)

Het ligt allemaal grotendeels aan je eigen ervaringen, maar om dan 'het andere' te veroordelen omdat je daar toevallig een slechte ervaring mee hebt vind ik persoonlijk niet zo'n goed iets ;)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:50

Is gewoon per paard verschillend. Heb een fries gereden, die ik aangespannen echt niet bitloos hoefde te gaan rijden, dat ging gewoon mis! Maar onder het zadel deed hij het prima bitloos, beter als met bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:55

Ben het ermee eens dat het per paard verschillend is :j
Als iedereen nu eens zo zou denken/dat zou beseffen ... :Y)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:58

[***] schreef:
Ben het ermee eens dat het per paard verschillend is :j
Als iedereen nu eens zo zou denken/dat zou beseffen ... :Y)

Precies!

Ik vind het een beetje onzin om te gaan discusieren over of een bit nou wel of niet goed is. Als je het goed gebruikt is het gewoon goed, maar ik vind ook dat in een uiterst geval het ook als rem gebruikt mag worden, maar zeker niet zomaar!

Voorbeeld: Ben vandaag op de hengstenshow geweest hier in lunteren op de nieuwe heuvel, en dan kan je blij zijn dat die hengsten een bit in hebben volgens mij! Met al dat publiek en al die ambiance snap ik heel goed dat die paarden dan gewoon zenuwachtig en heet zijn, dan ben je met bit toch denk ik wel een stukje sterker als bitloos...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:08

Arabesk schreef:
Elke maand lees je wel van een één of ander ongeluk hier op bokt. Paarden die aangereden zijn, ervandoor zijn gegaan, ruiters die erg ongelukkig zijn gevallen etc.

Als er een ongeluk gebeurt waarbij iemand óp het paard reed mét bit, hoor je alleen 'goh wat erg', maar niemand die zegt 'ja dat komt doordat de ruiter niet is afgestapt' of 'dat komt doordat het paard een bit in had en met een bit heb je minder controle dan zonder bit'

Zat iemand er niet op en of had het paard geen bit in, dan is het meteen 'komt door ... geen bit/niet erop zitten'

Mensen zitten nog zo vast aan het idee dat een bit en óp je paard per defenitie méér controle geeft.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat ik van mijn sokken gereden wordt, waarbij mijn paard geen enkele schuld treft qua ongehoorzaamheid. Sommige automobilisten rijden écht als gekken en lijken nog idioter te worden als er dieren in het spel zijn.

niks maar aan toe te voegen :D

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:12

Ik snap de hele discutie bit/geen bit niet. Natural is niet altijd bitloos in de hogere levels
gebruiken veel naturals wel weer een bit. Dit is een persoonlijke keuze.
Het belangrijkst van al is dat je weet hoe je een situatie moet aanpakken op het moment dat
ie zich voordoet, mijn paard was met geen twintig bitten te stoppen voor koeien voor ik de
natural way opging. Maar dat had alles te maken met het feit dat mijn paard mij niet vertrouwde
als leider, en had niet direct iets met het bit te maken.
Ik wil nu terug een bit beginnen introduceren omdat ik op een punt ben dat ik het geheel wat
meer wil verfijnen. Maar op het moment dat ik voel dat ik op mijn bit moet vertrouwen om mijn
paard onder controle te hebben zal ik het resoluut weer uit het mondje van mijn merrie houden,
dat verdient ze niet.
Ik vind het steeds zo vreselijk spijtig dat de paardenwereld zo verdeeld is in groepen, want
dressuur, western, jumping, military, polo, rennen, recreatie, zelfs bullfighters we kunnen allemaal wel iets van mekaar
leren, en hebben we niet allemaal diezelfde passie en dromen? Onze paarden als partner. De ene
is hier wat meer ambitieus als de andere, maar zijn we niet allemaal met datzelfde beeld van een
relatie met onze fantastische viervoeters begonnen?
Ja, ik stoor me soms ook aan iemand die ik iets totaal verkeerd zie doen in mijn ogen, maar dan
denk ik: die persoon weet waarschijnlijk niet beter en wil zijn paard helemaal niets slechts aandoen.
Tenslotte ben ik ook niet als natural begonnen, en heb ik ook wel fouten gemaakt en frustraties gehad
met mijn paarden. Ik ben echter wel blij dat ik mijn manier nu gevonden heb, de manier waar ik me goed
bij voel. Mensen die zich door mij willen laten inspireren, dat vind ik prima, maar wie ben ik, of eender wie
om iemand te zeggen dat ze fout bezig zijn? De geest moet eerst open staan voor verandering.
En ik zie trouwens in elke discipline wel mensen die ik zeer bewonder, en die een echte connectie met
hun paard tonen.
We vinden allemaal uiteindelijk wel onze weg, voor mij is dat degene waarin ik mijn paarden het gelukkigst
zie, het duurt misschien wel even voor je dit soort relatie opbouwt, maar er is niets fijner dan op een paard te zitten
dat geen zadel en geen hoofdstel aanheeft en je kan haar met het lichtste gebaar duidelijk maken wat je van haar wil.
En het feit dat ze het ook nog WIL doen voor je, dat is het meest fantastische. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd.
Dit moet je droom zijn, en je moet er de tijd willen in investeren die het nodig heeft.
Sommige mensen hebben andere dromen, en die dienen ook gerespecteerd te worden.
Bit of geen bit: vrije keuze zou ik zeggen, en sommigen zijn inderdaad soms verkeerd bezig, maar zij komen
op een bepaald moment wel tot het besef, en anders zullen ze nog vele frustraties tegen komen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:23

Een bitloze optoming heeft trouwens ook niet in elke (ruiter)hand wat te zoeken; Ik heb een pony gekend die het neusbeen had gebroken omdat het baasje opeens vond dat bitloos beter was dan mét en vervolgens zelf aan het "uitproberen" was geslagen :x .
Pony ging er buiten op een gegeven moment vandoor, baasje hing in de teugels en bij thuiskomst op stal bleek het neusbeen gebroken te zijn :n .
Ik ben van mening dat als je op bitloos over wilt stappen, dat je dat ook het beste onder begeleiding kan doen van iemand die er verstand van heeft.
Ook bij bitloos geldt "de omtoming is zó scherp als de hand die ém vasthoud!"

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:32

Nog even aan toevoegen dat bitloos ook een touwhalstertje kan zijn, dus dat gaat niet meteen een neusbeen breken. Maar elke optoming is inderdaad zo scherp als de hand die hem vasthoud, volle gelijk Sterre! :-)
En mensen die met bitloos net beginnen hebben net zoals mensen die net beginnen rijden met bit dikwijls niets te zoeken
op een buitenrit. Je paard moet eerst je hulpen kennen en hier
ook op reageren. Plus jij moet weten wat te doen in een noodsituatie, en geloof me, dat is niet aan de teugels gaan hangen. Op momenten als deze komt boven hoe goed de opleiding van je paard is, en hoe zeer hij/zij je vertrouwt,
maar bovenal hoe goed jij bent in het oplossen van een probleemsituatie.
Hier wil ik wel even aan toevoegen dat sommige ongelukken nu eenmaal op een manier gebeuren waar niemand, maar dan ook niemand iets had aan kunnen doen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 00:17

Lins_nys schreef:
Hier wil ik wel even aan toevoegen dat sommige ongelukken nu eenmaal op een manier gebeuren waar niemand, maar dan ook niemand iets had aan kunnen doen.

Hier sluit ik me bij aan en dat heeft dan idd niks te maken met het wel of niet bitloos/met bit rijden :) .

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 01:29

Volgens mij is het niet echt het moment dat een paard er van angst vandoor gaat waar het uitmaakt of je een bit hebt of niet, daar merkte ik zelf geen verschil iig. (nouja haar hoofd boog wat minder makkelijk want bij een bit doet dat op een gegeven moment wel pijn lijkt me, en als een paard zichzelf op een weg wil werpen ofzo boeit me dat om eerlijk te zijn even niet. maar poownie rende net zo makkelijk met haar hoofd recht als scheef, bij scheve meer kans op in aanraking komen met bomen. :P )

Het ging mij meer om het moment dat ze ging kloten, en ja ze was slecht opgevoed maar het was ook een beetje haar gedeeltelijk welsh karakter, als er onbewaakte momenten zijn die je kan gebruiken om lekker te gaan rennen of eigenwijs te doen. Helaas, mijn opvoeding hielp niet, als ze de kans kreeg dingen te doen die zij leuk vond dan deed ze dat gewoon.

Dus heb ik de keuze gemaakt haar iig zolang ze (te) veel energie had, met bit te rijden. Heb haar ook veel zonder, op een simpel halstertje gereden, maar wel als de situatie dat toeliet.

Ik help nu iemand met het inrijden van een arabier, gewoon bitloos, maar bij hem zou het geen reet uitmaken of je er een bit in hangt of niet, dat is gewoon een verschrikkelijk lief paard die geen misbruik maakt van situaties. Dan wil ik hem graag lekkere ritjes zonder zooi in zn bek gunnen, maar als je een beetje lief blijft zal hij van dat bit ook heus niet zoveel last hebben.

Dus, bit of bitloos lijkt me niet zo zwart wit idd als veel wordt gezegd, je moet gewoon kijken wat bij je paard past en wat je zelf relaxed vindt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:10

Lins_nys schreef:
Nog even aan toevoegen dat bitloos ook een touwhalstertje kan zijn, dus dat gaat niet meteen een neusbeen breken. Maar elke optoming is inderdaad zo scherp als de hand die hem vasthoud, volle gelijk Sterre! :-)
En mensen die met bitloos net beginnen hebben net zoals mensen die net beginnen rijden met bit dikwijls niets te zoeken
op een buitenrit. Je paard moet eerst je hulpen kennen en hier
ook op reageren. Plus jij moet weten wat te doen in een noodsituatie, en geloof me, dat is niet aan de teugels gaan hangen. Op momenten als deze komt boven hoe goed de opleiding van je paard is, en hoe zeer hij/zij je vertrouwt,
maar bovenal hoe goed jij bent in het oplossen van een probleemsituatie.

Een touwhalster is nog het lompste van allemaal, dat heeft emiel voest bij mijn haflinger wel bewezen! mijn 3 jarige heeft een schriktraining bij hem gehad, en hij was wat fris, pas 2 maanden gecastreerd en nog niet op ander terrein geweest. Nou iedereen moet een touwhalster om, zo gezegd zo gedaan.
Maar meneer was fris, en was langs me aan het draven en springen van enthousiasme..
Nou meneer voest zou hem wel even behandelen hoe het wel moest.. Hij laat het touw lang waardoor mijn pony een kans zag om hem er tussen uit te peren. voest trekt gruwelijk hard aan dat touw terug, wat niet erg is met een gewoon halster.. maar je zag dat touwhalster gewoon in zn neus boren en achter zn oren, hij stond in 1 keer stil, heeft gewerkt zou je zeggen. Mocht alleen 3 weken niet achter zijn oren komen van de pijn... Dus die touwhalsters hebben het bij mij afgedaan!

En ja wat doe je in een noodsituatie, op een 80km wegafremmen, dan ga ik toch een het beste wat ik heb uit de kast trekken, en dat is hem omtrekken!! koste wat kost! Het ligt ook zeer aan de situatie..

Maar met je laatste zin ben ik het helemaal met je eens! klopt 100% en indd horen beginners niet buiten, zowel bitloos als met bit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:18

Ik vraag mij toch echt bijna elke dag weer af:

Waarom laten we elkaar niet gewoon in onze waarde?
Iedereen doet dingen op zijn eigen manier, laat ze!

"ik rijd bitloos"; "ik rijd met bit" "ik rijd boomloos" "ik rijd met een boomzadel"
"ik doe aan parelli" "ik rijd dressuurwedstrijden op M niveau"

Doe gewoon lekker wat JIJ wilt doen en waar JIJ je lekker bij voelt en val er anderen niet mee lastig.

Heb soms het idee van een kruistocht hier op bokt, vergelijk het soms echt met het agressief bekeren van mensen tot hun 'geloof' .

Als jij vrede hebt met hoe jij leeft, laat dan een ander ook in vrede leven met hoe die ander leeft...

ZUCHT

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:24

@ laetitia: De discussie komt voort omdat veel mensen denken dat bitloos gevaarlijker is op concour terrein en bossen. Mensen denken dat een paard dat op hol slaat en bitloos is, veel meer schade aan kan richten dan een paard met bit..

Ik vind zelf ook naar mijn incident een maand geleden ( en 20 andere incidenten die ik heb gehoord), dat bitloos buiten erg gevaarlijk kan zijn.. ( wat niet wegneemt dat het met bit niet zo kan zijn ) maar een paard wat op hol slaat met halster is toch met geen mogelijkheid tegen te houden, en met bit, lekker cru 70% kans dat het wel lukt.. Ja misschien lomper, maar mijn leven gaat voor en dat vinden heel veel paardenmensen ook!

Ik heb veel respect voor mensen die bitloos rijden, en ik vind ook dat we moeten wachten tot de bitlozen volop concour moeten rijden willen we hier een echte conclusie kunnen trekken...
Voor de buitenritten ben ik schuchter tegen over het bitloze rijden, bij elke andere discipline niet...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:35

Ik denk niet dat dit topic dit veel zin heeft Arabesk. Op amper twee bladzijden hebben we hier alle cliché's al na mekaar staan. 't is wel een beetje een rondedans aan't worden hier op Bokt.

Citaat:
- weer een poging tot rel opstarten
- voor sommige paarden zal het weggelegd zijn, maar niet voor iedereen
- heb een pony gekend die het neusbeen had gebroken omdat het baasje opeens vond dat bitloos beter was
- waarom laten we elkaar niet gewoon in onze waarde?
- je moet gewoon kijken wat bij je paard past en wat je zelf relaxed vindt
- paardrijden is een hobby met veel risico, en laat dat ik dat risico nou net niet nog wat willen verhogen

In verband met veiligheid.. mensen met echt interesse in bitloos buitenrijden kan ik alleen maar aanraden om eens naar de dichtstbijzijnde langer dan zeg 5 jaar bitloos rijdende ruiter te stappen, en daar eens een goed gesprek mee te hebben voor je er zelf aan begint.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:39

dit soort discussies draait toch op hetzelfde uit.
ik vind ook dat het per paard verschilt of je met of zonder bit kan rijden.

ik vind bitloos niet perse gevaarlijker,sommige bitten vind ik ook gevaarlijk.

belangrijkste is dat je er als ruiter/begeleider verantwoordelijk mee omgaat,en anderen respecteerd die het anders doen dan jij.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:58

_Zsazsa_ schreef:
Een touwhalster is nog het lompste van allemaal, dat heeft emiel voest bij mijn haflinger wel bewezen! mijn 3 jarige heeft een schriktraining bij hem gehad, en hij was wat fris, pas 2 maanden gecastreerd en nog niet op ander terrein geweest. Nou iedereen moet een touwhalster om, zo gezegd zo gedaan.
Maar meneer was fris, en was langs me aan het draven en springen van enthousiasme..
Nou meneer voest zou hem wel even behandelen hoe het wel moest.. Hij laat het touw lang waardoor mijn pony een kans zag om hem er tussen uit te peren. voest trekt gruwelijk hard aan dat touw terug, wat niet erg is met een gewoon halster.. maar je zag dat touwhalster gewoon in zn neus boren en achter zn oren, hij stond in 1 keer stil, heeft gewerkt zou je zeggen. Mocht alleen 3 weken niet achter zijn oren komen van de pijn... Dus die touwhalsters hebben het bij mij afgedaan!

En ja wat doe je in een noodsituatie, op een 80km wegafremmen, dan ga ik toch een het beste wat ik heb uit de kast trekken, en dat is hem omtrekken!! koste wat kost! Het ligt ook zeer aan de situatie..

Maar met je laatste zin ben ik het helemaal met je eens! klopt 100% en indd horen beginners niet buiten, zowel bitloos als met bit.

Er is ook een verschrikkelijk groot verschil tussen touwhalsters van een goede kwaliteit die niet snijden, maar enkel druk leveren en
diegenen die inderdaad echt snijden.
Net zoals er een verschil is tussen verschillende bitten, er zijn er die ok zijn en er zijn er die dat niet zijn.
Zie voorgaande zin: Een optoming s net zo scherp als de hand van de ruiter.

Aan twee teugels hangen helpt niet omdat het paard hier alleen claustrofobisch van wordt op een moment dat ie al bang is.
Zo beginnen paarden te bokken. Een one-rein stop is hier veel toepasselijker, goed aangeleerd en uitgevoerd dan wel te verstaan.
Ik kan in 99% van de gevallen er voor zorgen dat mijn paard niet aan de kletter gaat doordat zij haar hulpen zeer goed kent, en ik haar sideways of op een andere manier dan rechtdoor voorbij een enge plaats stuur. En dit is voor alle duidelijkheid een paard dat vroeger wel ervandoor ging, ze heeft zich ooit helemaal opengeschuurt aan 1 zijde door in een rotvaart op beton terecht te komen en te vallen. Waaraan lag dit? Aan mij, ik had niet de nodige voorbereiding die een buitenrit vergt.

Een bit is nooit uitgevonden om aan te gaan hangen!!! Dit is iets wat de meeste mensen blijken vergeten te hebben.
Aan een bit is volgens mij niets verkeerd in een hand die beseft dat stoppen niet gebeurt door aan twee teugels te gaan hangen en bitten hier niet OORSPRONKELIJK voor gamaakt zijn, dit is tegenwoordig echter wel een ander verhaal :-(

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:36

ja je hoort mij toch ook niet zeggen dat ik altijd aan teugel hang ofwel?
Ik geloof niet dat je je kunt voorbereiden op het ergste.. Je kunt je paard trainen zoals je wilt, een vluchtdier vlucht, zo hard als ie kan, en waarheen hem/haar het beste lijkt. Ik denk dat tegenhouden doormiddel van je zit kansloos is. Omdat ze in paniek hulpen misschien heel anders oppakken..
Ik leerde vroeger van mijn ooms, dat als je paard in de bossen op hol slaat en je weet dat er een weg of iets derg aankomt, dat ik hem ergens tegenaan moet sturen, dus een boom of iets derg. En verrek, het werkt ook nog, hij wil niet tegen die boom dus of hij gooit zichzelf om, of hij stopt. Maar wat hij ook doet, hij remt af. En tja op die boom af sturen zal niet heel vriendelijk gaan eerlijk gezegd.. Maar haar leven en de mijne zijn iig weer veilig..

Maar ik kan over op hol slaan buiten niet zo goed meepraten, omdat ik op de een of andere manier altijd paarden heb die nooit op hol slaan. Hoogstens wegspringen. Want met paardne die ik niet vertrouw ga ik niet naar buiten. Ik vind geweld voor een paard nooit goed, ook trekken in de mond niet. maar soms heb je geen andere keus, dus of je nu aan zijn neus, mond, oren of wat dan ook trekt, hij zal niks van deze dingen fijn vinden hoor.. maar je hebt uiteindelijk wel je eigen leven gered en die van je paard...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:41

Ik vind het eerlijk gezegd koeien met paarden vergelijken en er een probleem achter zoeken.
Iedereen moet zelf weten of diegene liever met bit rijdt of zonder. Daarnaast is het ongeluk ook nog eens pér situatie bepalend. Als het paard van de ene op de andere dag zonder bit bereden wordt vind ik het ook niet gek dat er dan ongelukken gebeuren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:43

suleilitha schreef:
Ik herinner me nog een schrijnend voorbeeld van een bitloos ongeluk, een of andere snuggere jopie moest vorig jaar ergens een aangespannen paard even vasthouden. Deze persoon deed het paard het hoofdstel gelijk maar even uit om het dier drinken te geven, paard schrok en vloog er met menwagen vandoor, kanaal in, verdronken.

denk dat dit niet te vergelijken is met wat arabel bedoeld

er zat immers niemand op de wagen die de leidsels vast hield
en de leidsels niet aan de halsters

begrijp denk ik waar ts heen wil
en ja .. als dat gebeurt is de wereld waarschijnlijk te klein
door het aantal "zie je wel "reacties
zeker vanuit overheid en andere instanties
vrees ik voor hoe er gereageerd gaat worden

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:47

Ik ben altijd van mening dat als een paard WIL gaan dan gaat ie en dan is er vaak geen houden aan,... of dit nu met of zonder bit is!