Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:12

DaniBanani schreef:
Daar wil ik dan wel weer de One Rein Stop tegenover zetten. Nu heb ik hier zelf nog geen ervaring mee, maar naar wat ik lees is dit wel een betrouwbare noodrem. Dus heb je die pijnprikkel ook niet meer nodig.

En daar wil ik dan weer tegenover zetten dat dat maar één van de mogelijkheden is. Ik rijd al jaren bitloos en mijn paarden kennen geen One Rein Stop. Ik rijd in feite zonder 'noodrem'. Niet dat ik geen stressy situaties meer heb meegemaakt, maar die zijn in de verste verte niet meer te vergelijken met de situatie voorheen, mét bit.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 19:14

Precies!

Al ben ik dan wel van mening dat een goed gebruikte bitloze optoming voor het paard fijner is dan een goed gebruikt bit, maar dat is persoonlijk, en ook geen onderdeel van de discussie.

Maar bitloos is zeker niet per definitie vriendelijker, en een bit geeft niet per definitie meer controle.
En toch gelooft iedereen van wel...

Bandida: ik gebruikte de ORS alleen als voorbeeld om aan te geven waarom de extra pijnprikkel van een bit (als 'noodrem' gebruikt) niet nodig is, omdat er een alternatief is. Het kan inderdaad ook zonder, is ook een stukje vertrouwen in je paard denk ik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:22

DaniBanani schreef:
Bandida: ik gebruikte de ORS alleen als voorbeeld om aan te geven waarom de extra pijnprikkel van een bit (als 'noodrem' gebruikt) niet nodig is, omdat er een alternatief is. Het kan inderdaad ook zonder, is ook een stukje vertrouwen in je paard denk ik.

Ik ben niet zo overtuigd van de ORS. Bewuste ongehoorzaamheid, wel.. dat is trainen, dat moet er gewoon uit, met een bij momenten echt de ruiter negerend paard zou je niet buiten mogen gaan. Blijft over: blinde paniek. Ook daar kan je je zo goed mogelijk op voorbereiden, inderdaad zorgen dat het vertrouwen goed zit, paard leren dat iets vreemds niet iets akelig is enz.. maar in dat uitzonderlijke geval dat er toch iets totaal ondenkbaar gebeurt.. ik zeg maar iets, je wordt aangereden en je paard wil er zonder denken gewoon zo hard mogelijk vandoor, wil ik liever technieken kennen om hem in zo'n geval ten eerste te blijven zitten, en ten tweede hem zo snel mogelijk weer 'denkend' te hebben. En ik denk dat je dat vooral bij jezelf moet trainen, paniekbeheersing in zo'n situatie, zodat het paard zich aan jou, de leider, kan vastklampen zo gauw hij weer bij zijn zinnen komt.

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:31

nou, ik vind t allebei goed!

als je bij allebei zacht in je hand bent, loopt ie net zo fijn met als zonder! :j

en de controle, ja,,

als 'controle' betekend t paard pijn doen..
wat voor controle heb je dan :?

het ligt natuurlijk ook een beetje aan t paard, maar ik zie geen nadelen van bitloos!
eerder nadelen van met bit, eerlijk gezegd.

lekker doorgaan met bitloos!! :D

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:30

Bitloos vind ik zeker gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent. Ik rijd mijn paard eigenlijk altijd met bit en een enkele keer zonder (als de tandarts net is geweest bijvoorbeeld). Ik blijf gewoon lekker met bit rijden hoor, paard is er aan gewend en als hij het zo vreselijk vervelend zou vinden zou hij mij bij het eerste bitcontact er al direct afgesteigerd hebben.

Mbt. Bit is geen rem. Tuurlijk niet, maar als je paard op buitenrit aan de kletter gaat en je ziet een drukke autoweg voor je opduiken, wat doe jij dan? Lief influisteren of hij alsjeblieft maar wil stoppen? Dan gaat bij mij, hoe zielig dan ook, even flink de noodrem er op.

One rein stop, klinkt heel leuk en spooky maar is in feite gewoon een trucje. Als je paard niet reageerd op je trucje, omdat hij zich bijvoorbeeld net is rotgeschrokken en jij zit daar met je touwhalstertje, dan ben je de l*l.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:38

DaniBanani schreef:
Ik denk dat je bij een 'zacht' bit méér inwerking kunt hebben dan bij een zachte bitloze optoming. Grof gezegd: je kunt een paard door middel van pijn dwingen te stoppen als ze gaan rennen.
Daar wil ik dan wel weer de One Rein Stop tegenover zetten. Nu heb ik hier zelf nog geen ervaring mee, maar naar wat ik lees is dit wel een betrouwbare noodrem. Dus heb je die pijnprikkel ook niet meer nodig.

Ik hoop dat ik hiermee niemand tegen het verkeerde been schop, maar kan het ook zijn dat je mét bit gemakkelijker kunt verhullen dat je een paard eigenlijk dwingt? Dat bitloos eng is, omdat je wordt geconfronteerd met het feit dat je misschien helemaal niet zoveel controle over je paard hebt, als dat je dacht?

Kan aan mij liggen hoor... maar ik heb nooit een paard kunnen stoppen dmv pijnprikkels in de mond! net zo min als ik een paard aan de kletter tegen kan houden door een bitloze optoming omdat toch het gros van de paarden juist gaat rennen door pijn en niet gaat stoppen.
Ze stoppen door druk, zowel in de mond als op de neus. Dus ik zie niet bijster veel verschil... Want ik haal bij een goede reactie direct de druk eraf: op de neus of in de mond.
Je moet druk niet vergelijken met een pijnprikkel.

Overigens rijd ik liever met bit, omdat mijn pony niet echt tegen druk op de neus kan of achter de oren kan. Daarmee zou ik hem dus meer plagen met een bitloze optoming dan met een bit :(:) (en dat heeft totaal niets controle te maken ;) )

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:41

ik vind bitloos ook eng :roll: en dat komt meer omdat:
ik heb er geen ervaring mee en het ziet er voor mijn gevoel uit dat je geen zak te vertellen hebt als je paard nukkig word
ik verder niet goed weet wat bitloos inhoud en dus meer afga op mn eerste indruk.

Urielle

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:56

Het idee van de ORS is dat een paard niet meer doorrent als zijn neus ergens ter hoogte van je knie zit. Nou geloof me, dat kunnen ze :D Die heb ik met bit ook al wel uitgevoerd.
Ik vind het net zo'n bakerpraatje als dat paarden die voorwaarts zijn niet omhoog kunnen, kunnen ze ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:10

Omdat we geleerd hebben dat als je gaat rijden je een bit in het paard moet hangen én natuurlijk links moet opstijgen.

Alles wat anders is vertrouwen we niet, dat is de menselijke natuur. :+

Ik hoor mezelf ook nog zeggen 'ja bitloos leuk, maar met buitenrijden kan dat écht niet' :+

Nu krijg ik de bibbers als ik mensen met allerlei zware bitten en hulpteugels in de duinen zie rijden op een totaal opgefokt paard.

Citaat:
Zeker in deze moderne tijd zijn we eraan gewend geraakt dat we alles onder controle hebben. Het is ondenkbaar dat je in de auto op de rem trapt maar dat het ding niet thuis geeft, en als het je overkomt blijkt het een zeer beangstigende ervaring te zijn. Zaken die zich aan onze controle kunnen ontsnappen boezemen ons enorme angst in: "verlies van controle" is voor de meeste mensen het meest angstwekkende wat ze kan overkomen.

Behoud van controle is dus essentieel. Om de controle te kunnen behouden vervallen we, door allerlei psychologische en evolutionaire achtergronden, al snel in het willen toepassen van "dwang". Het bit lijkt daartoe het geeigende middel te zijn, en de commercie springt hierop gretig in, getuige het assortiment aan bitten wat je in de gemiddelde ruitersportzaak aantreft. De meeste bitten zijn voorzien van "controleverhogende" aanpassingen, zoals hefbomen en dergelijke.

Paarden zijn echter geen dieren die zich gemakkelijk overgeven aan dwang; ze blijken, eveneens door evolutionaire achtergronden, lijnrecht tegen dwang te willen ingaan.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/bitloos.htm

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:20

Shattered: maar een bit is toch net zo goed gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent?

En wat betreft een rem: een paard kan het bit ook tussen de tanden nemen, dan heb je geen rem meer.

En dat 'lief fluisteren' vind ik overdreven - niemand heeft het daarover. Ik denk dat iedereen op zo'n moment een noodrem erop gooit, op wat voor manier dan ook.

Dat de ORS een (soort van) trucje is, ben ik het wel mee eens. Wel eentje die heel goed werkt. Beetje hetzelfde als het targetten - mijn paard kan iets héél eng vinden, maar als ik dan vraag het aan te raken, doet ze het wel. Juist omdat ze dat trucje niet associeert met 'eng'. Maar nogmaals, ik heb zelf geen ervaring met de ORS dus ik kan niet zeggen of het echt altijd werkt, of ook mis kan gaan.

Het is inderdaad ook wel een stukje 'oeh, het is anders, dús eng' denk ik..de meerderheid rijdt met bit - dus zal een bit wel beter zijn.

Moniekk: zet een topic als dit je dan aan het denken, dat je misschien toch wel meer controle hebt dan je zou denken als je het ziet? Mijn eerste indruk, toen ik foto's zag, was namelijk ook dat je vast niks te zeggen zou hebben. Toen ging ik meer lezen, en uiteindelijk zelf uitproberen, en ben ik er achter gekomen dat je écht wel wat te vertellen hebt. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:23

Geldt dat niet voor elke optoming dat verhaal van arabesk hierboven? want krijg dmv dwang net zo min met een bit iets voor elkaar als zonder bit. Met druk krijg ik wel wat voor elkaar: bij beide (oke bitloos juist niet, want dan heb ik mijn pony in paniek :=)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:25

Arabesk schreef:
Omdat we geleerd hebben dat als je gaat rijden je een bit in het paard moet hangen én natuurlijk links moet opstijgen.

Alles wat anders is vertrouwen we niet, dat is de menselijke natuur. :+

Ik hoor mezelf ook nog zeggen 'ja bitloos leuk, maar met buitenrijden kan dat écht niet' :+

Nu krijg ik de bibbers als ik mensen met allerlei zware bitten en hulpteugels in de duinen zie rijden op een totaal opgefokt paard.

Weet je wat ik nou zo jammer vind aan jou? Dat jij nooit met mate kan denken. Ik ben toevallig vandaag buiten geweest met mijn opgefokte merrie met een dubbelgebroken bitje en mijn dressuurzadel en voor de rest niets. En ik kon met mijn opgefokte bruine ook rustig galopperen. Het verschil is dat ik geen bitloze optoming nodig heb om mijn eigen gebreken goed te praten. :) Mijn paardenbeest en ik hebben genoten van die rit! Jazeker het was even spannend want de laatste keer dat ik met haar buiten ging, ging madam aan de kletter en scheelde het niet veel of we hadden allebei richting dokter mogen gaan. Maar na dat eerste drafje was alle spanning weg. Waarom zit jij nog altijd met het prehistorische beeld in je hoofd, dat een bitruiter per definitie met allerlei zware bitten en hulpteugels rijd?

Als je je zo graag wil mengen in dit soort discussies, zou ik eerst mijn beeld over bitruiters wat correcter maken :(:)

Ben het verder volledig met Urielle eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:28

Ik vind zelf dat er niet zoiets bestaat als: bitloos is per definitie beter, net als: bit is per definitie beter.
Het zou toch fijn zijn als mensen dat idee kunnen los laten en per paard én ruiter kunnen bepalen wat goed is ;)

Als een ruiter zich niet prettig voelt bij het idee om zonder bit te rijden, waarom zou je dat dan wel aanmoedigen als het met bit heel goed gaat?
Waarom overstappen als het op de huidige manier erg goed gaat en ook vriendelijk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

Ik vind dat zo'n slappe uitspraak en ik erger me daar ook mateloos aan 'per paard verschillend' bla bla. Élk paard krijgt dezelfde nadelen van het bit te verduren: verstoring van de ademhaling, fysiologische incompatibiliteit etc

Elke bitloze optoming is een vooruitgang t.o.v. een bit, maar ik word niet van elke optoming ook even vrolijk.

Gisteren zag ik nog iemand in het bos rijden met een hackamore, hangend aan de teugels met een totaal doorgedraaid paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:37

Mijn pony wordt van geen bitloze optoming vrolijk, terwijl hij met bit de geweldigste pony is ;)
En nee het ligt niet aan mij, want ik probeer alles als hij daar beter van word. Maar nee, bitloos zit er gewoonweg niet in.
Bij minste of geringste druk is hij volledig in paniek. en dat noem ik nou geen verbetering tov bit ;)
Dus het is wel degelijk per paard verschillend: als de nadelen van bitloos groter zijn dan van het bit, dus vind ik dat een zeer goede reden om dan niet voor bitloos te kiezen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:42

En dit ging dus net níet over of bitloos al dan niet beter was. :+ (en zéker niet over of iemand aardig, of jammer, is..)
Want dat is, en blijft, persoonlijk. Ik ben fan van bitloos, ja. Maar ik respecteer ook iemand die met bit rijdt..mits het maar normaal gebeurt.

Maar het ging mij erom, dat ik steeds maar die reacties krijg, dat ik vast geen controle over mijn paard heb enzo. En ik wilde gewoon weten waar dat door komt, waarom denken mensen dat je per sé iets in de mond moet hebben hangen om controle te hebben?

Welshcobfan: als je nooit iets probeert, leer je ook nooit iets. Als iemand bitloos én bit probeert, en dan een weloverwogen keuze maakt, super. Maar dat is anders dan bitloos nooit proberen omdat het er eng uitziet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:46

Misschien lijkt het alsof je paard niet onder controle is?
Kan mij voorstellen als je paard erg druk is dat mensen dat kunnen denken.
Dat het hun niet gaat om het gebrek aan bit, maar om je paard an sich?
(gewoon even meedenken hoor :P niet aanvallend oid bedoeld natuurlijk ;) )

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:46

Arabesk, als een paard een bit zo vreselijk verschrikkelijk zou vinden. Waarom rennen ze dan niet vreselijk hard weg bij het eerste bitcontact dat je maakt tijdens het inrijden? Waaom kan ik dan zo makkelijk het hoofdstel in doen bij mijn paarden?

Niet alleen een bit kan irritant zijn voor paarden, ik heb hacks gezien die volgens mij weerder bedoeld waren als notenkraken dan als optoming. Als je te hard trekt aan een touwhalster, gaat je paard toch ook moeilijk adem halen?

Ik ben niet vreselijk tegen een bitloze optoming, rijd er soms zelf ook mee. Maar ik snap niet waarom er zo fel op een bit gereageerd wordt..

Mijn mening gaat vooral over het buiten rijden zonder bit. In de bak moet je gewoon doen wat je zelf fijn vind. Tussen de muren van de bak is bijna elke optoming veilig te noemen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:49

Mijn paard flipt ook van een dr. Cook of een sidepull 'te strak om neus' vindt hij dat. Een touwhalster is hij prima op te rijden, ik rij met lange teugels en hoef ze eigenlijk nooit strak te trekken. Rijden doe je toch met je zit dus...

maar nu weer ontopic, anders krijgen we straks catfight hier :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-04-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:51

Ik heb zeker niet één van de gemakkelijkste paarden (welsh cob, overigens :D). Erg wendbaar, erg snel, en erg schrikachtig en nerveus. Tja. Bijna niemand durft erop. :P

Maar het valt de meesten wel op dat ze veel meer ontspanning heeft, zonder bit. Ze liep constant te knarsetanden, hoofdschudden, staken. Nu totaal niet meer, hoofd gaat lekker laag, ook in draf en galop.

Het is ook wel een stukje vertrouwen denk ik. Laatst toevallig, zat ik met helemaal lange teugel, was even bezig met iets, en zij speelde met een bakje. Ze gooit het bakje om, schrikt zich kapot en begint te rennen. Ik roep 'ho, rustig maar', ze stopt, draait om, en loopt weer terug naar waar ze stond. :+

Dan heb ik dus geen scherpe inwerking nodig, omdat ze reageert op mij. Maar het zou kunnen dat haar gedrag verklaart waarom anderen het bij mij eng vinden.
Maar dat verklaart niet de reacties als "nou, bij mijn paard doe ik dat écht niet hoor, dat gaat vast niet goed!"

Zijn er dan zoveel mensen die toch (voor hun gevoel, in ieder geval) afhankelijk zijn van een dwangmiddel om een paard te laten doen wat zij willen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:57

En wat noem jij een bitloos hoofdstel met druk op het neusbeen? :(:) Meid ik zou eens goed nadenken bij mezelf voor ik een ander wil veroordelen want jij gebruikt evenzeer dwangmiddelen :(:) Mijn merrie moet je ook geen bitloos hoofdstel aan doen want met wat pech beland je dan met paard en al bij de buren. De hengst kan zelfs zonder optoming. (dus ook geen bitloze krachtmeting-toestellen) :) Het ene paard is er voor, het andere niet. Net zoals er paarden zijn die niet van bit houden, zijn er paarden die niet van bitloos houden. En dat begrijp ik maar al te goed, maar sommige bitloze ruiters schijnen daar nog steeds moeite mee te hebben.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:59

Ho ho, je begrijpt me verkeerd denk ik.

Wat ik bedoelde is dat mensen een bit als 'sterker' zien dan bitloos. Voor hún gevoel zit daar dus meer dwang achter dan bij bitloos. En bitloos durven ze niet. Dús denken ze die extra dwang nodig te hebben.

Ik probeer ze JUIST duidelijk te maken dat je bij bitloos ook die dwang kunt uitoefenen, zou je dat per sé willen, maar ze geloven me nooit, en daar gaat dit topic over. :P

Wat jij vertelt, heb je dus zowel bit als bitloos bij die paarden geprobeerd. Dan kun je inderdaad een weloverwogen oordeel maken, over wat het beste werkt voor wat je wilt bereiken. Daar heb ik ook geen moeite mee, omdat je het allebei hebt getest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:02

Omdat bitloze ruiters altijd beweren dat bitloos zoveel zachter en beter en weetik wat allemaal is voor je paard. Als je er even streng mee kan inwerken, wáárom dan toch die afkeer naar bitruiters?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:03

Ik ga nu maar even weg uit dit topic, anders ga ik dingen zeggen waar ik spijt van krijg :wave:

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:06

Ik heb mijn haflinger bitloos ingereden (hij heeft nog nooit een bit ingehad) Ik heb hier overigens nooit commentaar op gekregen. Maar laats vloog hij er samen met een ander paard, dat wel met bit wordt gereden, vandoor. Wij stonden met onze sidepull eerder stil dan het andere paard met bit!
Ik voel me bitloos veiliger dan met bit, maar dat komt vooral door de manier waarop ik met m'n paard bezig ben en de band die we hebben.