Omdat we geleerd hebben dat als je gaat rijden je een bit in het paard moet hangen én natuurlijk links moet opstijgen.
Alles wat anders is vertrouwen we niet, dat is de menselijke natuur. 
Ik hoor mezelf ook nog zeggen 'ja bitloos leuk, maar met buitenrijden kan dat écht niet'
Nu krijg ik de bibbers als ik mensen met allerlei zware bitten en hulpteugels in de duinen zie rijden op een totaal opgefokt paard.
Citaat:
Zeker in deze moderne tijd zijn we eraan gewend geraakt dat we alles onder controle hebben. Het is ondenkbaar dat je in de auto op de rem trapt maar dat het ding niet thuis geeft, en als het je overkomt blijkt het een zeer beangstigende ervaring te zijn. Zaken die zich aan onze controle kunnen ontsnappen boezemen ons enorme angst in: "verlies van controle" is voor de meeste mensen het meest angstwekkende wat ze kan overkomen.
Behoud van controle is dus essentieel. Om de controle te kunnen behouden vervallen we, door allerlei psychologische en evolutionaire achtergronden, al snel in het willen toepassen van "dwang". Het bit lijkt daartoe het geeigende middel te zijn, en de commercie springt hierop gretig in, getuige het assortiment aan bitten wat je in de gemiddelde ruitersportzaak aantreft. De meeste bitten zijn voorzien van "controleverhogende" aanpassingen, zoals hefbomen en dergelijke.
Paarden zijn echter geen dieren die zich gemakkelijk overgeven aan dwang; ze blijken, eveneens door evolutionaire achtergronden, lijnrecht tegen dwang te willen ingaan.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/bitloos.htm