Wat is voor jou een braaf te rijden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:20

Een paard dat bomproof is. Makkelijk te rijden is. Makkelijk in de omgang op stal is. Een paard waarvan je geen gekke dingen te verwachten hoeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:52

een braaf paard is voor mij een paard dat zich in de drie gangen fijn laat rijden, zonder op de hulpen te bokken, zijn hoofd naar beneden te snakken, weg te springen voor een grassprietje en rodeo te geven voor de fun.
ze mogen best rijtechnisch moeilijk te rijden zijn (in de zin van dat ze moeilijk ontspannen of problemen hebben of gelijk wat) maar het moet geen constant gevecht zijn om erop te blijven zitten.

en voor mij is een rem ook heel belangrijk, als mijn rem weg is verkramp ik en lig ik er in notime af.
de fries die ik nu rij had in het begin ook geen rem, dus mijn eerste werk was, vooruit rijden en afremmen :D

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:03

Voor mij is een braaf paard een waar ik zonder zadel mee naar buiten kan en na de gehele buitenrit te zijn blijven zitten op zijn rug ook weer op stal aan kom.
Heb het genot gehad om zo'n paard te mogen hebben, heerlijk!
Nu heb ik toch echt een zadel nodig :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:11

Shadow0 schreef:
(Kortom: niet elk leuk paard hoeft ook braaf te zijn. En ik vind het nogal onhandig dat mensen deze woorden zo oprekken. Geen wonder dat er zoveel miscommunicatie is bij bv handel of verhuur.)

De vraag is dan ook wat is voor jou een braaf te rijden paard :P

Ik heb vier brave paarden staan nu, maar in handen van iemand anders zijn het misschien wel klerebokken, en nog iemand anders vindt ze misschien niet braaf maar doods en saai :+

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:34

In iedergeval niet mijn pony:D
Ze is best wel kijkerig,
en durft ook wel eens te steigeren( is dan ook kaarsrecht de lucht in).
Een braaf te rijden paard vind ik een paard dat gewoon makkelijk nageefelijk loopt,
niet bij elk blaadje wegspringt,
en braaf voor het been en de hand is.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 22:29

Urielle schreef:
Shadow0 schreef:
(Kortom: niet elk leuk paard hoeft ook braaf te zijn. En ik vind het nogal onhandig dat mensen deze woorden zo oprekken. Geen wonder dat er zoveel miscommunicatie is bij bv handel of verhuur.)

De vraag is dan ook wat is voor jou een braaf te rijden paard :P

Ik heb vier brave paarden staan nu, maar in handen van iemand anders zijn het misschien wel klerebokken, en nog iemand anders vindt ze misschien niet braaf maar doods en saai :+

Dat er veel miscommunicatie over dit thema bestaat is mij zeker bekend... Wat voor de ene braaf is... Is voor de andere weer minder braaf etc... Daarom dat ik het heel interesant vind om hierover na te denken of te discusieren... Over dit thema valt immers veel te zeggen (vind ik).

Wat ik braaf vind is: Een eerlijk en mensgericht paard...

Een paard mag eens wegspringen, een vreugdebok geven, bang zijn, laten merken dat hij het niet eens is met de ruiter... Een paard is immers een levend wezen... Maar hij moet zich echter wel laten bewerken en zich laten corrigeren door een ruiter die correct kan rijden.

Een braaf paard hoeft voor mij dus niet noodzakelijk door iedere ruiter gereden te kunnen worden... Er zijn in mijn ogen zelfs heel wat brave paarden die niet door beginners, halfgevorderde,... ruiters gereden kunnen worden omdat ze te gevoelig zijn etc... Maar die zich wel 100 procent willen inzetten voor de ruiter die bij hen past... En dit zijn dus ook brave paarden ondanks dat ze niet echt rustig zijn.

Ikzelf ben iemand die geen hittepitten aankan, ik heb het liefst dat een paard zo weinig mogelijk opzij springt, dat er zo weinig mogelijk gebokt wordt etc... Maar dat wil niet zeggen dat ik paarden die ik nu nog niet aan kan onmiddelijk niet braaf zou noemen omdat ikzelf de kunde nog niet heb.

Zo dat is mijn interpretatie van een braaf paard :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:43

Een braaf paard is voor mij een paard dat luisterd naar de hulpen die hij kent. Een paard dat eens schrikt of wat heet word maakt het niet per definitie stout voor mij. Een braaf paard is een paard dat ik kan vertrouwen, dat niet zomaar zonder duidelijke reden door de omheining knalt met jou er boven op (als je er dan nog op zit tenminste want ik ken er meer dan genoeg die er af springen als ze zo iets zien aan komen). Een dier waar welliswaar pit in mag zitten (dat hoeft overigens niet, een mak dier is ook een braaf paard) maar wel eentje dat luisterd naar je hulpen, dat doet wat je vraagt. Hij mag in discussie gaan maar op een faire manier. Als ik wat fout doe wil ik daar op gewezen worden maar het moet op een faire manier.

Ja wat is dan fair he? Als ik (die keren dat ik al met spoor rijd) te veel met mijn spoor in kom of een tik te vroeg/laat/op het foute moment geef, mag die van mij best een paar bokjes geven. Maar dan is de grens heel dun: Een paard dat de rug kromt en de hele piste door bokt is dan weer niet braaf... Maar de kont uit gooien als teken dat hij het er niet mee eens is, dat kan ik alleen maar appreciëren.

Aan de andere kant: een mak paard op het luie af, vind ik dan ook weer geen braaf paard. Zo heb ik een hengst gereden, die was dusdanig lui dat ie gewoon ongehoorzaam was! En dat is dan ook weer niet braaf.

Dus heel in het kort: een paard dat reageert op hulpen! Actie-reactie. Discussie mag maar op een faire manier. Een beetje pit/heet? Graag zelfs! :)

lindake

Re: Wat is voor jou een braaf te rijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 23:25

Met jou ben ik het ook helemaal eens PG...

Als ik sommige beschrijvingen van bokkers lees heb ik zelfs het gevoel dat een braaf paard een 'dood' paard (bij wijze van spreken) moet zijn voor sommige bokkers.

Terwijl een braaf paard veel ruimer bekeken moet worden in mijn ogen :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:30

Ik denk dat wat je braaf vind ook een beetje van je eigen dosis "lef" af hangt. Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen die enkel een "dood" paard braaf noemen geen lef hebben. Maar als je graag hittepitjes rijd, dan kan je meer "verdragen" zeg maar omdat je gewend bent dat zo'n ding wel eens in discussie gaat over een bepaalde hulp... En dan vind je dat ook niet erg want dat zoek je dan net in een paard.

Als je een beetje onzeker of bang aangelegd bent, dan heb je liever een goedzak, en dat is je goed recht, als dat bij je past! Alleen maar super dat je je goed voelt op zo'n paard. Ik kan er bv absoluut niet mee om, dat is mijn hele zwakke punt, ik kan niet om met slome paarden... Dat lukt me niet, daar heb ik niet genoeg ervaring voor of ben ik niet voor gemaakt, ik weet het niet, maar ik kan het niet. Ik heb dus ook veel respect voor mensen die zo'n slome wel fijn krijgen! Maar zelf heb ik liever een heethoofd omdat ik daar wel mee om kan.

En afhankelijk van waar je mee om kan, interpreteer je ook "braaf" anders.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 23:58

Veel is inderdaad afhankelijk van het lef/kunde van de ruiter. En ook van de klik dat iemand met een paard heeft...

Haha, over slome paarden gesproken... Ik heb een paar jaar terug op een heel slome merrie mogen rijden... Men kreeg daar echt geen actie in... En het paard stond gewoon bekend als rustig paard.

Ik stapte op en ineens was het echt een rakket (voor mijn gevoel dan)... Ik weet niet hoe het kwam maar ineens liep die merrie de sterren van de hemel... Ze bleef wel braaf maar was supper actief :). Was wel leuk om te voelen :j. Had geen idee wat ik met dat dier deed maar het klikte gewoon :+: . Ik heb in ieder geval veel positieve feedback gekregen :).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:40

mijn paarden :o

eerlijk,gevoelig slim mensgericht met een sterke eigen mening die ze wel uiten maar nooit gemeen. :D
en verkeersmak!

[haha,eigenlijk lijken ze wel op elkaar geloof ik :+ ]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:11

Voor mij is een braaf paard een paard wat zich fijn laat rijden, dus goed aan de hulpen staat. Mag best ergens van schrikken als je maar het gevoel houdt dat je de spanning eruit kunt rijden, moet dus vertrouwd aanvoelen (en dat is idd heel persoonlijk), en paard moet er zeker niet als een gek vandoor gaan. Paard is verkeersmak, kan alleen mee naar buiten. Heeft geen stalgebreken, zadeldwang of singelnijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:38

voor mij is een braaf paard een paard dat in iedergeval graag wil werken, goed zn best doet en betrouwbaar is in zijn acties. Wegspringen, schrikken, een keertje bokken mag best maar het moet wel in het handelbare blijven. Ik vind een paard braaf en makkelijk als deze duidelijk is in zijn communicatie naar mij toe.

Een braaf paard heeft respect voor mij en mijn ruimte, en wil graag samen met mij aan het werk

:D Zoiets denk ik voor mij ;)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:43

Respect voor elkaar en een hoop lol samen.
Het willen werken met en voor elkaar.
Soms een lekker eigen willetje kunnen en mogen hebben :Y)

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:04

Een die luistert naar je handelingen natuurlijk, en niet al te moeilijk doet met opzadelen (want dat gaat nog niet altijd zoals het moet bij moeilijke paarden)..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:35

Een braaf paard is voor mij een paard wat graag samen wil werken, en respect heeft voor mij als ik dat ook voor hem heb.... Tja en dat wegspringen, dat mag hij hoor, ik vind soms ook dingen wel eens eng...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:27

Ik vraag als ik op een vreemde manege ben voor een buitenrit altijd om een braaf paard. Dan leg ik ook altijd uit wat ik daarmee bedoel:

Een paard dat zich makkelijk laat rijden, naar je wil luisteren, zijn best voor je wil doen. Dat vind ik een braaf paard, en op buitenrit heb ik daar gewoon behoefte aan. Lekker ontspannen, niet constant hoeven corrigeren, gewoon de hulpen geven en gaan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:56

Een braaf te rijden paard is voor mij een paard wat in eerste plaats geen rodeo's weggeeft, in de staak gaat of steigert en daarnaast vlot op het been is en licht in de mond, eigelijk gewoon een paard wat netjes is opgevoed en plezier heeft in zijn werk(die voldoen automatisch aan bovenstaande).
Dan mag hij van mij best eens kijken/wegspringen als iets eng is of een vreugdebokje geven bij het aanspringen, ook heb ik liever een hittepetit dan een slome.

bernadette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 05:21

voor mij is een paard braaf:

- als hij netjes blijft staan bij het opstijgen
- netjes luisterd tijdens het rijden
- niet alle kanten opspringt (de mijne geeft aan als ze iets spannend vindt en stopt dan, mijn ervaring is drijf je haar er toch toe dan gaat ze).
- lekker voorwaarts is
:P

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:35

Een braaf paard vind ik een paard dat meewerkt ipv tegen, voorspelbaar is in zijn reacties en goed aan de hulpen staat dus wacht op jouw teken ipv zelf actie te ondernemen. Een paard dat je vertrouwen geeft en ook op de ruiter vertrouwt. Maar deels heeft dat natuurlijk ook te maken met de band tussen ruiter en paard en kan de een hem dus braaf vinden en de ander absoluut niet. Toch nog best lastig om dit goed uit te leggen....

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:02

meestal kan ieder paard braaf zijn, het ligt meestal aan de ruiter.
persoonlijk vind ik als paarden braaf zijn als ze leergierig zijn, en dat je echt een team vormd met je paard
groetjes maaike

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:55

lindake schreef:

Als ik sommige beschrijvingen van bokkers lees heb ik zelfs het gevoel dat een braaf paard een 'dood' paard (bij wijze van spreken) moet zijn voor sommige bokkers.

waarom?een braaf paard is voor iedereen weer heel anders.
en er is toch niks mis mee als sommigen gewoon het liefst een erg rustig(of dood,net hoe je het wel noemen)paard hebben.
de omschrijving braaf is voor iedere ruiter weer anders,leuk om te lezen juist :)

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:31

een braaf te rijden paard is voor mij: een paard dat ik vertrouw en hij mij. dat wil niet zeggen dat hij nooit een bokkesprong oid mag maken, maar dat we elkaar door en door kennen en ik daar door kan aanvoelen wat wanneer gaat gebeuren. vertrouwen is voor mij het belangrijkste.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:30

Hmm, Als ik dit zo lees is mijn paard precies niet zo braaf als ik gedacht had ,

Ik vind een braaf paard een paard dat reageert op de hulpen die hij kent, en niet van het begin tot het einde bokkend de bak door gaat,
Voor de rest heb ik geen eisen, Ik heb ook liever hittepitjes dan slome paarden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:49

Snoevie schreef:
lindake schreef:

waarom?een braaf paard is voor iedereen weer heel anders.
en er is toch niks mis mee als sommigen gewoon het liefst een erg rustig(of dood,net hoe je het wel noemen)paard hebben.
de omschrijving braaf is voor iedere ruiter weer anders,leuk om te lezen juist :)

Daar heb je helemaal gelijk in... Mijn voorkeur gaat trouwens ook uit naar de rustigere paarden... Hoe minder zotte fratsen, hoe liever ik het heb. Maar ik durf soms wel een paard braaf te noemen terwijl ik er wel niet op durf/wil rijden omdat hij voor mij te pittig is maar het wel om een eerlijk dier gaat :).
Eigenlijk ben ik een rare := :D.