wat is het nut van een slof en elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met slof of elastiek

Poll eindigt op

1. Jaah met slof
15 (16%)
2. Jaah met elastiek
2 (2%)
3. Geen van beide
66 (71%)
4. Ik vind het zielig
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 92

Mika7

Re: wat is het nut van een slof en elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:13

Ik ken een slof helemaal niet.
Ga eens even zoeken op i-net.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:28

Om je paard/pony te verkl*ten heb je echt geen slof of elastiek voor nodig, dat lukt velen ook wel zonder deze hulpmiddelen.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:24

nou ik keek laatst bij een onderlinge wedstrijd. en zo'n iemand had allemaal dingen voor het manege paard gekocht en ook een slof. en die slof zat echt veelste strak, die pony werd gewoon in de krul getrokken terwijl die dat anders nooit uitzich zelf deed zomaar enzo. nou ik vond dat wel sneu om te zien eignelijk. maar bij die wedstrijd was het springen en dressuur, dus ik dacht dat ze die slof dan ook wel afdeed met springen, maar dat deed ze dus niet dus had ze ook met slof gesprongen, dat vond ik er wel een beetje heel sneu uitzien!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:27

als het goed is mag je met wedstrijden geen slof eraan heben hangen.
Ik ben niet zo voor slof of elastiek... maar wat een ieder ander doet moet ie lekker zelf weten!!!

En om op de vraag van dit topic terug te komen: slof en elastiek zijn hulpteugels, het nut van deze dingen is dus jou helpen!

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:30

nee, maar het was een onderlinge wedstrijd van de manege en daar had je andere regels ofzo. ik zelf rijd niet bij die manege dus ik weet het ook niet echt precies, maar ik kwam daar kijken voor een vriendin. maar een slof is toch niet voor springen bedoeld? of ben ik nou gek :P

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:59

Waar de kunde ophoud beginnen de hulpteugels :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:56

DUDIEFOREVER schreef:
musketon :P

Thanx! _/-\o_

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:58

Zicky schreef:
Het enige nut van rijden met een elastiek/slof is het verkl*ten van je paard....

Helemaal gelijk ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:51

Het nut van een elastiek zie ik ook niet zo. Een slof werd oorspronkelijk gebruikt voor het buigen van het paardenhoofd naar de zijkant. Ik geloof dat de slof vroeger ook niet door het bit vast maakten maar door ringen op de neusriem. Het was niet bedoeld om je paard z'n hoofd naar beneden te trekken. Ik geloof dat je er meer over kan lezen in Newcastle's boek.

Een ander doel kan zijn om te voorkomen dat je paard slaat met z'n hoofd tijden het springen. Zet een rij lage hindernisjes op en laat 'm tegen de slof aanslaan en je bent verlost van je hoofdpijn (tenminste, als je 't goed doet).

C

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:24

19LindA83 schreef:
Ik ben niet zo voor slof of elastiek... maar wat een ieder ander doet moet ie lekker zelf weten!!!

En om op de vraag van dit topic terug te komen: slof en elastiek zijn hulpteugels, het nut van deze dingen is dus jou helpen!

Tot mijn verbazing mag je dus bij de FNRS proeven WEL met een slof teugel rijden!
Ik heb toen een keer nagzocht of er met en martingal gereden mocht worden en alle hulpteugels werden toegestaan t/m de F12 inclusief de slof teugel en de Thiedeman!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:24

joplin_1 schreef:
Om je paard/pony te verkl*ten heb je echt geen slof of elastiek voor nodig, dat lukt velen ook wel zonder deze hulpmiddelen.

:j
Helemaal mee eens

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:27

Het nut van de meeste hulpteugels is om het paard meer over z'n rug te laten lopen en dus deze spieren ook beter te gaan gebruiken.
Ik gebruik zelf absoluut nooit een slof of elastiek.
Maar ik zie wel in dat zolang hij echt goed wordt gebruikt het waarschijnlijk niet veel kwaad kan, en het dus ook helpt.
Helaas wordt zo'n soort hulpteugel té vaak wél verkeerd gebruikt. En inderdaad, daarmee verkloot je je paard gewoon volledig!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:36

het is met alles zo, dat als het op de goede manier gebruikt wordt, je eht je paard er niet mee verkloot..
Maar wordt het op de verkeerde manier gebruikt, verkloot je je paard en dat geld niet alleen voor hulpteugeels maar ook voor gewone bitten en je zadel bijv...

En war ik mij eigenlijk best over verbaas, als er met slof gereden wordt is het zo ongeveer de grootste mishandeling die je kan uitvoeren bij je paard volgens velen, maar zodra er met een slof wordt gelongeerd is er niks aan de hand :?
Ik vind zel;fs dat je met longeren je paard nog veel mee rin een houding dwindt, als je je namenlijk je slof teugel in je handen hebt, kun je meegeven en meeveren en de slof losser later. aan een longeersingel kan dit niet...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:38

Mijn ex verzorgster reed met elastiek om mijn paard in de krul te laten lopen,ik had dat liever niet en zei dat ook.Toen ik die elastiek zag liggen schrok ik echt, dat ding was heel klein gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:25

minouesmee schreef:
jaah dat vind ik duz ook

+:)+ wat een overtuigendheid!!!knap hoor!!! ;(

ik rijd weleens met slof in het bos...zielig he?
Hij hangt alleen helemaal los, ze voelt er niks van, er hangt een boog in.
Maar als ik gallopeer en zij wil liever 200KM per uur, neem ik m korter en dan zit er ineens wel een rem op :)

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:29

ik rijd af en toe een paard met slof omdat ie anders voor geen meter ontspant en alleen maar om zich heen loopt te kijken
rijden en longeren met een niet erg strakke slof is niet zielig hoor :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:32

Mijn jonge merrie rijd ik tijdens de verenigingsles ook met slof. Hij hangt gewoon los. Ze vind het allemaal wat eng. En om haar toch de rug te laten gebruiken hangt ie eraan.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:34

ik rijd me paard ook wel eens met slof... maja hulpteugel slecht? net zo slecht als het bit wat je er inhangt ;) het is net hoe je het gebruikt om haar te laten ontspannen en haar te richten op haar werk gebruik ik hem niet om in de krul te trekken of wat dan ook.... en uiteindelijk is alles slecht voor een paard.... stal,zadel,hoofdstel en ijzers alles is onatuurlijk ;) dus rijd dan asjeblieft geen paard als je alles zielig vind dat heten op bokt trouwes penny's

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:43

hindafree! volkomen met je eens :D

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:44

rho_paarden schreef:
hindafree! volkomen met je eens :D

net als wie gaf ook alweer dat voor beeld met die kat die was wel goed :P

edit: owjah dat was abaresk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:48

Cinnepin schreef:
het nut er van is je paard in een houding dwingen! Dus idd het verkloten van je paard :)

Dat is het nut niet.... ;)

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:02

Ik zie erg veel kinderen in trekhouding op hun pony's rijden/hangen met hun handen veels te hoog en tenen naar voren gestoken (en dat met een enkel gebroken bit), als hun pony dreigt ietsjes te hard te gaan.
Dan zie ik liever een kind wat netjes en rustig leert zitten met een losse stiek, om zo de onderhalsbespiering van hun pony niet al te veel te laten groeien, maar juist de bovenlijn te versterken.

En nu mijn vraag:
Wat wordt er dan volgens jou precies verpest aan een pony/paard dat met een stiek gereden wordt ? (En dan bedoel ik níet die enkele gevallen die de stiek aansnoeren).
Is het de rug, de mond, de hals.. of krijgt hij misschien hoofdpijn... ?
En kun je ook vertellen wat je er zielig aan vindt ?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:40

Simpel met geen van beiden, omdat ik er geen ervaring mee heb :) (en m'n pony bovendien onbeleerd is).

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:52

Geen van beiden. Als je fatsoenlijk rijdt heb je die dingen imo niet nodig.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:59

Raja schreef:
19LindA83 schreef:

Tot mijn verbazing mag je dus bij de FNRS proeven WEL met een slof teugel rijden!
Ik heb toen een keer nagzocht of er met en martingal gereden mocht worden en alle hulpteugels werden toegestaan t/m de F12 inclusief de slof teugel en de Thiedeman!

Bij mijn weten is een slof op FNRS wedstrijden niet toegestaan tenzij de jury in uitzonderlijke gevallen na overleg met instructeur c.q. manegeeigenaar accoord gaat. De FNRS moedigt slofgebruik absoluut niet aan.