Wanneer kan je nou góed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:58

Pff, moeilijk hoor, bij iemand anders vind ik het makkelijker te bepalen. Een mederuiter van mij vind ik een goede ruiter omdat ze in staat is een paard te verbeteren op een een prettige manier, zoals iemand anders ook al noemde, hard als het moet en zacht als het kan. Maar ook zij heeft nog zeker verbeterpuntjes. Voor mezelf vindt ik het veel moeilijker om te bepalen ik vind mezelf absoluut geen goede ruiter (verre van..) maar wel een betere ruiter dan dat ik vorige maand was.. De ellende is denk ik dat naarmate je handiger wordt met paarden en paardrijden je ook steeds beter de dingen ziet die je nog niet goed (genoeg) doet. Op zich wel heel mooi natuurlijk, want je blijft dan jezelf verbeteren..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:34

Als je eerlijk rijdt, rijd je goed!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:39

flugeltje schreef:
geerke schreef:
iemand rijd goed als je zelfs een stijf paard los weet te krijgen binnen een korte tijd....(iedergeval verschil ziet in souplesse binnen een uur)....die zijn er weinig....

Redenatie vind ik een beetje fout , een stijf paard (strak in de spieren) of stijf paard in zijn gewrichten, daar zit wat verschil tussen, stijf in de gewrichten moet je wel los kunnen krijgen in korte tijd, maar strak in de rug kun je ( is niet echt eerlijk ook) niet oplossen in 1 uur.
Dus ik weet niet welke stijfheid je bedoeld.

tja moeilijk uit te leggen...iedergeval niet een paard met een medisch probleem...dat is niet te doen
ik bedoel meer een paard wat zich niet ontspant vanwege een slechte ruiter..

piewie

Re: Wanneer kan je nou góed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:40

Ik vind dat je kunt rijden, als jij en je paard ontspannen zijn en er beiden lol aan beleven. Dus de controle er goed bij hebt en het paard lekker loopt zonder te staken en plezier aan het werk heeft.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:41

Ik ben zeker niet van mening dat grand prix ruiters de beste ruiters zijn. Ze gebruiken namelijk veel hulpmiddelen om hun doel te bereiken.
Een hulpmiddel hoeft niet per direct fout zijn. Mits hij maar gebruikt wordt als hulpmiddel en niet als middel om je doel te bereiken.

Ik ben van mening dat je een goede ruiter bent als je maar hoeft te denken aan wat je wilt en dat je paard het dan doet.
Dus dat je kunt communiceren met je paard zonder gerop en getrek en geschop. Je zelf relaxed, maar uiteraard correct zit. Je paard uit de ontspanning netjes loopt. En hierbij al zijn ledematen en spieren correct gebruikt zonder enige vorm van dwang en spanning.

Er is geen enkele ruiter ooit uitgeleerd... Al denken vele ruiters dit.

Elk paard is anders. Wat bij het ene paard perfect werk hoeft niet te betekennen dat het bij de andere ook zo werkt. En een goede ruiter beseft dit, en zal zich weer moeten aanpassen en leren hoe het anders te doen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:13

hastaroch schreef:
wanneer je het paard goed onder control heb. en je op je stem/zit rijd. en dus niet in de mond van het paard trek, en zit te banken in de zij van het paard.

maar je moet toch juist zo min mogelijk/helemaal niet op je stem rijden?

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:07

Als je één bent met je paard. Jullie samen het gevoel hebben goed bij elkaar te passen, er samenwerking is.
Je niet met je handen rijdt, maar vooral met je zit, en het paard niet hinderd in zijn bewegingen. En dat je paard lekker ontspannen loopt. Dan ben je volgens mij een goede ruiter.
Maar inderdaad, niemand is ooit uitgeleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:37

MyrtheLALA schreef:
Als je één bent met je paard. Jullie samen het gevoel hebben goed bij elkaar te passen, er samenwerking is.

daar ben ik het helemaal mee eens. Als het eruit ziet of het vanzelf gaat, dan ben je (op dat moment en met dat paard) goed aan het paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:07

als je het SAMEN plezier van hebt. Als jij en je paard 1 zijn. Als jullie elkaar niet hinderen. :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:24

Ik denk dat niemand perfect rijdt... Ik ben van mening dat wanneer er wederzijds respect is en je voor elkaar wil werken je dan goed bezig bent. En durven toe te geven dat je ook weleens iets fout doet en niet alles bij het paard leggen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:25

Ik vind dat je goed rijd als je in staat bent om iets toe te voegen aan een paard. :)

Kijk maar naar Kiwiko, het is mischien geen grand prix ruiter, maar ze weet verdomd goed waar ze mee bezig is.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:29

ik vind als je goed rijd

als je best doet dan rij je goed en niet bang zijn

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:58

Iemand die ontspannen op een paard zit...het paard niet hindert..en in alle situaties het heft in handen heeft

nsvc1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:23

Luxorvalkje schreef:
Nou ik begin maar.

Ik denk dat je goed kunt rijden als je één kunt zijn met je paard.
Je paard niet hindert in zijn beweging en echt samenwerkt.
Dus ook goed kunnen luisteren en niet schoppen/trekken dus.

hastaroch schreef:
wanneer je het paard goed onder control heb. en je op je stem/zit rijd. en dus niet in de mond van het paard trek, en zit te banken in de zij van het paard.

Nou,Ik ben het veel met Luxorvalkje eens,zolang je het paard niet hindert,in de mond of beweging.
Natuurlijk moet je tegen een bokje kunnen en wat ik ook héél belangrijk vind is dat je een goede aanleuning hebt,heb je dat niet dan kun je het vergeten met rijden.
De basis is een goede aanleuning en die krijg je door het paard niet te hinderen in de beweging en stille handen te hebben,maar ook consiquent zijn je moet het paard niet altijd z'n zin geven,maar ook niet alles vredig toestemmen.
Je moet de balans tussen alles vinden.
Ook moet je een band hebben met je paard,=D

nouu,=D

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:27

Coentjuh schreef:
Als je eerlijk rijdt, rijd je goed!

+:)+ Ben ik het volledig mee eens. +:)+

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:42

Als je jezelf realiseert dat je nog helemaal niet zo goed kan rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:05

Echt goed rijden kan je nooit. Er zijn altijd punten waaraan gewerkt moet worden. Anders zou in de GP bijvoorbeeld scores van 95% en meer standaard moeten zijn, en dat is het bepaald niet. Dat geeft al aan dat zelfs in de absolute top er nog heel veel te leren valt. Laat staan voor de gemiddelde ruiter.

En daar is helemaal niets mis mee! Het houdt je fris en zorgt ervoor dat veel mensen blijven oefenen om serieus beter te worden.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:34

Als je met alle paarden (dus niet alleen je eigen paard, ook paarden waarvan je niet eens wist dat ze bestaan!) anky kan verslaan :)

Er valt altijd wat te verbeteren :)

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:24

ik vind een goede ruiter iemand die een onafhankelijke zit heeft,
respect af kan dwingen van alles en iedereen en doorzettingsvermogen heeft.
ook als alles tegen zit en je paard (bij wijze van spreken) jou er 2x afgegooid heeft
in een half uurtje niet opgeeft maar gewoon aanpakt zodat je met een goed gevoel van je paard stapt.
iedere keer dat je met goede zin op je paard gaat zitten vind ik je een goede ruiter.

als je kunt luisteren naar tips, ze kunt uitproberen en dan kunt toegeven of het werkt of niet en ze dan verder uit kan werken, of juist niet.
als jij zelf ook nadenkt wat verstandig zou kunnen zijn voor jou en je paard.
als je de moed hebt om iets te doen wat verstandig is voor je paard, maar misschien eng is voor jezelf.
als je altijd helder kunt nadenken als je op je paard zit en bewegingen en spanning kunt voelen om uit te vinden wat het zou kunnen betekenen.
als je iedereen die tijdens je proef aan de kant zit ziet genieten met open mond.

dan lijkt het mij dat je jezelf een hele goede ruiter mag noemen.

maar dat is mijn mening.
en ik voldoe blijkbaar aan een aantal punten, maar nog lang niet genoeg.
ik vind trouwens niet dat je niet mag zeggen dat je jezelf een goede ruiter vind.
als je jezelf de hele tijd zit af te kraken, is dat alleen maar leuk voor andere jaloerse mensen.
als je trots bent op jezelf, mag je dat best zeggen. je wordt er alleen maar beter van lijkt mij.
ik vind dat ik trots op mezelf mag zijn met wat ik opgebouwd heb
en ik vind ook dat ik mezelf inmiddels best een goede ruiter mag noemen. :D

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:24

sorry voor de lap tekst...

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:17

Als jij naar je paard luisterd en je paard naar jou

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:25

Ik vind zelf dat iemand goed rijdt als het paard goed ontspannen loopt, netjes, actief en niet met zijn hoofd in de lucht.
Als het er natuurlijk uitziet.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:08

pff, dat is een lastige zeg!
ik vind, dat iemand goed kan rijden,
als het paard netjes en ontspannen loopt.
dus niet dat getrek en geslaan met zwepen enzo.
een paard moet op zn eigen benen kunnen lopen vind ik,
zn eigen tempo.
en dus niet alles wat de ruiter wil.
dan vind ik het niet zo natuurlijk meer.
maar natuurlijk wel voorwaarts!
liefs,