Topsportpaarden- geboren of gemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:12

Loukie schreef:
Ik denk toch grotendeels geboren. Een paard moet echt aanleg hebben, anders wordt het nooit een topper.
Bijna elk paard kan een Z proef lopen, maar niet elk paard kan een goede Grand Prix proef lopen.
Dus ik ben van mening dat talent grotendeels aangeboren moet zijn. Sommige kunnen ook op karakter ver komen, maar karakter is toch ook aangeboren ;)
nee, van een 'gewoon' paard kun je nooit een topper maken.

Dat denk ik juist andersom. De paarden die nu internationale GP proeven lopen, zijn echt niet de paarden met het állermeeste talent (niet allemaal Salinero's of Totilassen), maar doordat de ruiters zo handig en talentvol zijn, lopen die toch in de top mee.

mick75

Re: Topsportpaarden- geboren of gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 01:24

Talent of aanleg is een vereiste. Een springgefokt paard kan mits goed getraind prima dressuur lopen, een dressuurgefokt paard zal daarintegen in de springsport in de meeste gevallen minder goed mee kunnen komen. Bij de springsport komt ook lef kijken, en paarden die buitengewoon werkwillig zijn en hele goede gangen hebben hebben niet ook per definitie lef.

Maar buiten de aanleg die het dier van nature heeft speelt ook de opvoeding een enorme rol. Een goede ruiter, die de training goed opbouwt met respect voor het paard en in staat is het paard te stimuleren steeds een stapje verder te gaan kan in theorie met een Fjord of Haf de topsport bereiken. Let wel: In theorie. In de praktijk blijken deze rassen gewoon niet de lichaamsbouw te hebben om de specifieke oefeningen correct en jury-minnend uit te kunnen voeren op een enkele uitzondering na.

Maar afkomst is niet heilig. Een vriendin van mij heeft ouders die beide met gemak hun universitaire opleiding hebben afgerond, haar zus deed het ook heel aardig op de universiteit maar zij is nooit verder gekomen dan LBO (VMBO). Dat kan met paarden ook zo zijn. Hebben ze de beste ouders denkbaar maar blijkt kindlief bijna talentloos te zijn.

Het is dus een stukje geluk, talent, de juiste ruiter op het juiste paard en dat alles gecombineerd. Kortom: De kans is verdomd klein dat je een echte topsportcombinatie vind. Er zijn er niet voor niets maar weinig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 06:54

soppieee schreef:
Dat denk ik juist andersom. De paarden die nu internationale GP proeven lopen, zijn echt niet de paarden met het állermeeste talent (niet allemaal Salinero's of Totilassen), maar doordat de ruiters zo handig en talentvol zijn, lopen die toch in de top mee.

Denk je nou écht dat je met een middelmatig paard met een topruiter erop ooit de GP zal halen? :?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:05

Elfenor schreef:
Wanneer je een paard hebt springgericht gefok, dat gaat nooit zo goed kunnen presteren als een dressuurgefokt paard.

Dit begrijp ik niet.. kijk maar is in de afstamming van de dressuurpaarden van nu.. die gaan allemaal terug naar springbloed van toen.
Aanleg moeten ze zowiezo hebben om hoog te scoren, maar juist de mentaliteit is een groot onderdeel om hoog te scoren.. een paard moet willen werken, en zich willen laten bewerken..!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:08

Zeker femmefatale. Ik zeg altijd maar zo: je schópt ze echt niet naar de GP, ze moeten wel de juist instelling hebben.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:43

Mee eens. :)
Als een paard er zelf geen zin in heeft, dan komt hij ook niet zover. Het zijn zelf paarden die graag willen presteren. Daarom zijn de uitspraken dat paarden gedwongen worden ook zo dom. Duidelijk van mensen die nooit in de sport hebben gereden met een werkwillend paard.

Maar als een paard de kracht en souplesse mist, zal het nooit een toppaard worden. Hij zal door zijn karakter best redelijk ver komen, maar nooit het hoogste behalen.
Het is dus zeker aangeboren, want ook een topruiter kan het er niet uithalen.
Die haalt er zeker meer uit als een doorsnee ruiter, maar als het lijf van het paard niet meer kan, kan ook een topruiter dat niet veranderen. :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:54

LDRD schreef:
soppieee schreef:

Denk je nou écht dat je met een middelmatig paard met een topruiter erop ooit de GP zal halen? :?

Waar lees jij het woord middelmatig??
Eerst even goed lezen, dan praten we verder.

Sharon_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:24

aan de ene kant denk ik geboren in ieder gevalzijn uiterlijk want paarden die met een dikke wintervacht staan en niet de ''perfecte'' bouw kunnen waarschijnlijk niet springen of dressuur van sommige paarden kan je gewoon echt nik maken maar aan de andere kant denk ik gemaakt want ze worden vanaf het begin af aan al getraint om iedr veel te lopen en longeren en van alles eigenlijk heb ik heir geen mening over ?:)

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:12

Ik denk wel dat het in hun bloed moet zitten maar er verder op getraind moeten worden :o

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:32

Genetische aanleg zal zeker wel een rol spelen,wat er niet inzit kan je er niet uithalen!
Maar het is de combinatie van paard en ruiter die het paard tot een topsportpaard maakt,dàt én het meewerkende werkwillige karakter.
Een paard met nog zo veel talent en een heel moeilijk karakter (niet echt werkwillig of bereid ertoe) zal nergens geraken met éénder welke ruiter.

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:26

Elfenor schreef:
Mijn disscusiepunt was, zijn topsportpaarden geboren of gemaakt?

Ik denk een beetje van alle 2. Wanneer je een paard hebt springgericht gefok, dat gaat nooit zo goed kunnen presteren als een dressuurgefokt paard.

Wat denken jullie ervan?
Hou het wel een beetje vriendelijk ajb. ;)

Het ligt grotendeels wel aan de bloedlijn maar dan nog wordt er niet altijd een topsportpaard geboren.
Je paard moet ook werkwillig zijn en de ´klik´tussen ruiter en paard moet er ook zijn.

Over je stelling dat een springgefokt paard nooit zo goed zou kunnen presteren als een dressuurgefokt paard ben ik het niet mee eens heb namelijk een elite merrie (Hamlet x Armstrong) in de Z2 lopen die helemaal springefokt is maar een dressuurbouw heeft.

En kijk maar naar Anky´s Salinero en Imke´s Sunrise etc.

Overigens vind ik het niet verkeerd als je een paard hebt met dressuur en springen in het bloed.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:31

Een beetje springbloed in een verder 'dressuurgefokt' paard kan toch net dat beetje meer 'elasticiteit' in de beweging brengen.
Zie je toch vaak.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:55

Een bloedlijn zegt niet alles, ook uit twee topouders kan een product komen dat niets echt goed kan of gewoon te koppig en onwillig is. Net zoals er uit "slechte" ouders ook wel eens een geslaagd exemplaar komt zetten.

Aanleg voor iets is belangrijk, interesse (ook van het paard) voor iets is ook zeer belangrijk. Als jouw super- springgefokte paard geen zin heeft om telkens over die balken heen te springen maakt afstamming niets meer uit. Net zoals wanneer jouw fantastische tuigpaard volledig flipt bij het zien van een tuig, zelfs als het aan de muur hangt.

Een hele goede ruiter of menner (met ongelooflijk veel ervaring met veel soorten paarden) zal er in de meeste gevallen nog wel wat uit kunnen krijgen, maar ook daarin is geen garantie. Er moet maar net een juiste, werkende combinatie gevormd worden om de absolute top te halen, en die kans daarop is gewoon praktisch heel erg klein.

Als een gemiddelde Bokker op Salinero gaat zitten, ook diegenen die Lichte Tour of hoger rijden, is de kans groot dat ie of geen stap verzet, of door de bak heen vliegt zoals je nog nooit hebt meegemaakt. En die kan het toch echt, heeft ie wel bewezen. Juist op dat nivo moet een combinatie "werken". Het gebeurt dan ook regelmatig dat paarden die met een ruiter de absolute top hebben gehaald dat na verkoop nooit meer bereiken. Meestal omdat die chemie ontbreekt die de combinatie net even dat beetje extra geeft wat een echte winner nodig heeft.

Een echt goede, ervaren ruiter zoekt trouwens zowiezo wel een paard uit waarmee er een "magische klik" is. Ik zie Anky niet op het gemiddelde Bokt- paard stappen, maar ze heeft wel een fijn oog voor een paard dat bij haar past. Net als Isabell Werth.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 01:58

mick75 schreef:
Een bloedlijn zegt niet alles, ook uit twee topouders kan een product komen dat niets echt goed kan of gewoon te koppig en onwillig is. Net zoals er uit "slechte" ouders ook wel eens een geslaagd exemplaar komt zetten.

Aanleg voor iets is belangrijk, interesse (ook van het paard) voor iets is ook zeer belangrijk. Als jouw super- springgefokte paard geen zin heeft om telkens over die balken heen te springen maakt afstamming niets meer uit. Net zoals wanneer jouw fantastische tuigpaard volledig flipt bij het zien van een tuig, zelfs als het aan de muur hangt.

Een hele goede ruiter of menner (met ongelooflijk veel ervaring met veel soorten paarden) zal er in de meeste gevallen nog wel wat uit kunnen krijgen, maar ook daarin is geen garantie. Er moet maar net een juiste, werkende combinatie gevormd worden om de absolute top te halen, en die kans daarop is gewoon praktisch heel erg klein.

Als een gemiddelde Bokker op Salinero gaat zitten, ook diegenen die Lichte Tour of hoger rijden, is de kans groot dat ie of geen stap verzet, of door de bak heen vliegt zoals je nog nooit hebt meegemaakt. En die kan het toch echt, heeft ie wel bewezen. Juist op dat nivo moet een combinatie "werken". Het gebeurt dan ook regelmatig dat paarden die met een ruiter de absolute top hebben gehaald dat na verkoop nooit meer bereiken. Meestal omdat die chemie ontbreekt die de combinatie net even dat beetje extra geeft wat een echte winner nodig heeft.

Een echt goede, ervaren ruiter zoekt trouwens zowiezo wel een paard uit waarmee er een "magische klik" is. Ik zie Anky niet op het gemiddelde Bokt- paard stappen, maar ze heeft wel een fijn oog voor een paard dat bij haar past. Net als Isabell Werth.

Ik ben het zooo met je eens:-)
Jij zegt hier net wat ik wilde schrijven;-)

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:01

amazone77 schreef:
ik denk dat het veel te maken heeft met karakter!
een paard moet willen werken.......als er dat niet in zit dan kan je het wel vergeten.of dat ze zo geboren worden of gemaakt? moeilijk.......als ik moet kiezen dan zeg ik dat ze zo geboren worden...

helemaal mee eens ..ze moegen nog zo goed zijn als ze niet willen ben je er niks mee
ze moeten gewoon het hout willen opvreten ( springpaard dan )
imo worden ze als "topper " geboren ..(vooral tussen de oren ) en dan moet het allemaal als een puzzel in elkaar vallen wil er een echte toppper staan

Janice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:21

Ik denk dat je er met het trainen toch het meest uit haalt.. dan kun je nog zon goed paard hebben maar als de ruiter het er niet uit haalt heb je er nog niet echt veel aan,, en ik vind ook dat je best veel uit een paard kunt rijden die niet een bekende naam heeft ,, waarom zou het dan altijd(bv) een Ferro moeten zijn?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:11

Janice_Z schreef:
en ik vind ook dat je best veel uit een paard kunt rijden die niet een bekende naam heeft ,, waarom zou het dan altijd(bv) een Ferro moeten zijn?

Ter info: Ferro, maar ook Kigali zijn ook springgefokt (en hebben zelfs op hoog niveau gesprongen voor hun dressuurcarriere)

Bepaalde (sport)bloedlijnen geven wel een iets grotere kans op een goed sportpaard. In bijvoorbeeld draversbloedlijnen is de kans dat je een goed dressuurpaard gaat vinden vrijwel nihil.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:11

Je kan een paard ver krijgen met regelmatige en goede trainingen.
Toch denk ik wel dat je het meest inderdaad bereikt als een paard doorgefokt is voor een bepaalde richting van de sport.
Verder moet het paard wel echt voor je willen werken, anders ben je nergens.
En er moet een goede 'klik' zijn tussen paard en ruiter. Als je dit alles samen hebt, heb je een top paard!
Het is dus aangeboren en aangeleerd.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:48

Het paard moet het qua bouw in zich hebben maar ook degene treffen die het eruit kan halen

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:37

Ze worden goed geboren, maar zonder een goede ruiter zou die geen topsport paard worden.