Het "echte" dressuurrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:17

jasmijn78 schreef:
Ik heb het van voor tot achter goed gelezen hoor. Kun jij mij aangeven waar ik de tekst verkeerd interpreteer? Blijf jij geloven in het sprookje dat men vroeger wachtte tot het paard 12-15 was, volledig opgeleid en het het geestelijk klaar was voordat men het meenam in de oorlog? En dat terwijl de mens zelf, nog half kind, met bewapening de oorlog in werd gestuurd?
Even serieus: geloof jij dat ECHT?

Nee ze gingen met 3,5 jarige groene paardjes op oorlogspad om onderweg het risico te lopen het grootste deel van hun rijdieren + mannen te verliezen omdat de dieren naast niet sterk genoeg ook nog eens niet bevestigd waren en het daarom veiliger was op eigen benen dan op een paard. 14 a 15 jaar vind ik overdreven maar 8 -10 j zullen ze allemaal wel geweest zijn. Overigens wint je je over het foute op, namelijk een illustratie.. Maar ook bij de reacties over datgene waar het echt om gaat zie ik wel dat je heel erg fel reageert maar er ontbreekt échte onderbouwing. Misschien moet je ook eens met volle aandacht naar de huidige dressuur gaan kijken, dan zie je wat ze in het artikel bedoelen. Het begint al op de maneges, daar is het hoofd doel van de kleinste ruitertjes al om het paard in een krul te trekken, dat het paard daarvoor zijn buikspieren moet aanspannen, rugspieren ontspannen en achterbenen onder de massa moet brengen om goed nageeflijk te zijn; nee daar weten ze niks van, als hij maar mooi loopt. Maar het gaat verder, zodra de ene oefening gelukt is (gelukt, dat is iets anders dan goed gereden) wordt er naar de volgende gegaan. Het motto van de huidige dressuur is niet meer de oefeningen gebruiken als middel om je paard correct voor elkaar hebben, nee de oefeningen in de huidige dressuur zijn niet meer dan kunstjes, die het paard onder de knie moet hebben, en niet zelden onvolledig. (in de piaffe ontbreekt vaak alle verzameling en in een uitgestrekte draf zit alle actie vooraan terwijl de achterhand te betreuren is) En dit alles zie je echt meer dan genoeg, en dát is de essentie van het artikel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:06

Twiggy2008 schreef:
Nee, heb haar website nog niet bekeken, eerlijk gezegd. Maar ik lees wel van alles rondom bitloos rijden en haal daar uit wat fijn is voor mij en mijn paard. Maar ik zal eerdaags eens kijken hoe het er uit ziet, want ik ken haar verder nog niet.

Ik sta voor alles en iedereen open... Maar ik vind het heel belangrijk dat iemand zelf ook kan tonen waar zijn/haar visie toe leidt in de praktijk. Als mij dat niet aanstaat, is hetgeen wat diegene mij te vertellen heeft niet meer interessant, ook al klinkt het nog zo prachtig. Ik heb het filmpje op haar site gezien en ik weet genoeg.

Schangah schreef:
Misschien ben jij wel goed bezig met je paard, dat kan ik niet beoordelen. Maar ik zie bij ons op stal toch heel veel voorbeelden rondlopen die de moderne en klassieke dressuur geen eer aan doen.

Je kan mij inderdaad niet beoordelen. Net als die andere 300.000 dressuurliefhebbers die niet bij jou op stal staan.

Schangah schreef:
Ze rijden voor de punten en de prijzen en wanneer een paard dan echt eens gaat aangeven het niet meer te pikken zijn het rotbokken en krijgen ze er van langs.

Nogmaals; dan kom je weer op hetzelfde uit:

jasmijn78 schreef:
In élke tak van sport zitten "foute" ruiters, niet enkel in de dressuursport.

Schangah schreef:
Zo'n artikel zet misschien een aantal van deze personen eens tot denken dat ze vroegah een paard meer tijd gaven om zich te ontwikkelen en waar de dressuur eigenlijk voor is gemaakt nl. om het paard te trainen het ruitergewicht te dragen en gezond te laten blijven.

Dit artikel inspireert niemand. Het drijft alleen maar 2 kampen verder uit elkaar; de klassieken/naturals want die vinden in het artikel hun bevestiging dat de 'dressuurproefjesrijders' het allemaal fout doen en de dressuurproefjesrijders trekken zich er niets van aan. Waarom zouden ze open willen staan voor iemand die bij voorbaat al begint met hetgeen af te kraken wat zij echt leuk vinden om te doen: namelijk deelnemen aan wedstrijden?

Schangah schreef:
Helaas zijn er ook veel instructeurs die voor hun geld staan les te geven en het niet uitmaakt of het paard gezond blijft. Mijn ervaring is dat het heel erg moeilijk is een instructeur te vinden die het gehele plaatje bekijkt.

Daarnaast zijn er ook legio voorbeelden van zelf-made goeroes die zelf geen deuk in een pakje boter rijden maar met een feel-good verhaal, dure clinics, zelf ontwikkeld haranchement en merchendise ook een dikke boterham verdienen. Ik denk dat de auteur van het artikel daar een goed voorbeeld van is (zie de website) Het is tekenent hoeveel mensen daar toch weer als een kip zonder kop achteraan hobbelen.

Ik ben daar nu eenmaal niet gevoelig voor.

Het is een triest artikel. Het voor de auteur makkelijk scoren door de dressuursport in een kwaad daglicht te stellen en er een feel-good filosofie tegenover te zetten. Daar win je altijd zieltjes mee. Ze vergeet dat die zieltjes ook zo weer achter de volgende goeroe met een nog-iets-beter-feelgood verhaal aanhobbelen.

Lara_Silver schreef:
Nee ze gingen met 3,5 jarige groene paardjes op oorlogspad om onderweg het risico te lopen het grootste deel van hun rijdieren + mannen te verliezen omdat de dieren naast niet sterk genoeg ook nog eens niet bevestigd waren en het daarom veiliger was op eigen benen dan op een paard. 14 a 15 jaar vind ik overdreven maar 8 -10 j zullen ze allemaal wel geweest zijn.

Joh, droom lekker verder :Z Nog niet zo heel lang geleden werden in oorlogen gewone burgers onteigend van hun paarden omdat ze in het leger nodig waren. Die paarden gingen echt niet eerst 10 jaar in een dure en tijdrovende training hoor. Ik snap echt die naiviteit niet van mensen zoals jij de dat geloven.
BTW: mijn opa heeft ten tijde van de 2e wereldoorlog nog een tijdje bij de calvarie gezeten. Ook die bevestigd het bovenstaande; niets jarenlange training in hogeschoolsprongen. Ze werden hooguit wat imuum gemaakt voor lawaai, kanon en kogelschoten. Stuur en rem er op en hop de oorlog in.

In ontwikkelingslanden waar het paard nog een vervoer/werkmiddel is wachten ze ook echt niet tot een paard 10 is voordat ze het aan het werk zetten hoor. In landen als Cuba staan 2-jarige paarden al (uitgemergeld en op slecht beslag) voor afgeladen koetsjes. Dat zal in de geschiedenis van onze westerse samenleving echt niet anders zijn geweest. De wens was de vader van de gedachte van de groote meesters uit de historie. Al die rijke militairen en vorsten moesten toch een excuus hebben om lekker met hun raspaardjes te kunnen koetelen en te kunnen paraderen?

Lara_Silver schreef:
Overigens wint je je over het foute op, namelijk een illustratie..

Nee, niet. De geschiedenis wordt aangehaald als DE juiste manier om paarden op te leiden. En die geschiedenis wordt hopeloos geidealiseerd en geromantiseerd en het heden wordt alleen maar in een kwaad daglicht gesteld. Daarom gaat de vergelijking met vroeger en nu, die veel mensen maken, niet op. Dat is de basis van de hele discussie.

Schetst een realistisch beeld van de geschiedenis en je zal anders tegen de rol van het paard in het heden aankijken.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 28-03-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:13

jasmijn78 schreef:
Weer het zoveelste artikel/topic dat de 'gewone' dressuurruiter in een kwaad daglicht wil stellen. Voer voor degene die zichzelf graag op de borst willen slaan omdat zij menen een 'hoger' en 'nobeler' doel na streven... Ik als wedstrijdamazone doe er alles aan om mijn paarden happy en gezond te houden (net als veel andere ruiters ide het leuk vinden om eens een wedstrijd te rijden) en ik vind het dus gewoon een belachelijk, generaliserend en dom artikel.

Allereerst weer dat eeuwige geromantiseer over 'vroegah':

WhiteWolf schreef:
Dressuur is dus ontstaan vanuit oorlogsvoering. Paarden waren de tanks, bommenwerpers en F16's van de antieke tijden. En net als met het legermateriaal nu, werd ook kosten noch moeite gespaard om oorlogsmateriaal, zoals de paarden, perfect te onderhouden.
De dressuur en de oefeningen waren er puur om het paard te helpen in zijn taak. Er werd niets afgedwongen daar dat logischerwijze averechts kon werken op het slagveld en werd er alle tijd voor genomen. Paarden gingen pas met vijf jaar in opleiding en waren vaak pas gereed met 12 tot 14 jaar!

Yeah right! In tijden van oorlog stuurde men de soldaatjes niet naar het slagveld voordat hun paarden er klaar voor waren? Maak dat de kat wijs! Nood breekt wetten. En eenmaal op het slagveld? Stond zeker bij elke loopgraaf een team met veterinairen klaar voor als 1 knol ook maar 1 haar gekrenkt zou worden in de strijd. Waarom had men in die tijd zulke scherpe bitten en sporen dacht je? Nou echte documentaires en onderzoeken over oorlogen zonder geromantiseer over dressuur en paarden schetsen een heel ander beeld. Van paarden die werden afgejakkerd tot ze er bij neervielen. Paarden die nooit werden afgezadeld zodat de pus op den duur onder het zadel uitliep (afzadelen kostte teveel tijd). Stervende paarden op het slagveld. Paarden met vleeswonden en schotwonden. Maar nee hoor, vroeger dwong men het paard niets af!

Btw: hier in de omgeving staat nog oude bunkers met paardenstallen (uit de tijd van Napoleon). Was destijds volgens mij geen prettige omgeving voor het paard, nog dat ik geloof dat in tijde van oorlog het beste voer, hooi, zadels, tuig etc voor handen waren. Ik vraag mij echt af wat voor idee jullie hebben bij paarden en oorlog? Een slagveld waar je allemaal ruiters op paarden ziet die perfecte hogeschoolsprongen aan het uitvoeren waren? En na afloop gingen alle paardjes weer gezond en wel naar huis met hun geliefde ruiter om nog gezond en gelukkig verder te leven. Volgens mij was de realiteit in tijden van oorlog ECHT heel anders.

Dat er nog naievelingen zijn die dit geloven!!! WAT denk je zelf in tijden van oorlog? Dat men zich toen erg druk maakte of het paard er wel geestelijk aan toe was om mee naar het slagveld te gaan? Toen was het paard gewoon een middel, net zoals nu nog steeds in landen als Pakistan, India etc. Je zou het bijna gaan geloven dan men toen echt om paarden gaf: De dressuur en de oefeningen waren er puur om het paard te helpen bij het uitoefenen van zijn taak. BIJNA klinkt het nobel. Maar wat is er nobel aan om een paard mee te slepen naar een slagveld? Om een edel dier te betrekken in iets wat alleen wraak- en eerzuchtige mensen doen: oorlog voeren. Keep on dreaming.

Alleen de rijke/de koningshuizen trainden voor de lol paarden. Om te kunnen paraderen in parades. Voor de show en voor vermaak. De rjiken die nooit naar de slagvelden hoefden konden mooi koetelen met hun raspaardjes en zij verhieven dressuur tot iets artistieks dat in de praktijk helemaal NIETS meer te maken had met een paard trainen voor een oorlog. De raspaardjes van de koning zag je heus niet op het slagveld hoor! Dat is alleen in films zo.

WhiteWolf schreef:
Toen de noodzaak van het paard in het leger echter verdween gingen mensen spelletjes verzinnen zoals welk paard de beste oefeningen kon. Daaruit is de moderne dressuursport ontstaan.

En daar dankt het paard zijn bestaansrecht nu nog aan. Anders zou het paard in onze westerse samenleving uitgestorven zijn; er is hier te weinig ruimte om in het wild te leven. En ik denk dat het paard nu een stuk beter af is op een concoursterrein dan in een of andere oorlog. Ga anders eens op vakantie naar Egypte, India, Pakistan of Cuba. Dan kun je met eigen ogen zien hoe het leven van een paard er uit ziet in landen waar het nog gewoon als vervoersmiddel wordt gezien, waar er nog echt 'noodzaak' is voor een paard. Gewoon even te relativering hoor.

WhiteWolf schreef:
In de dressuursport worden er punten toegekend aan de oefeningen op zich. De oefeningen worden in deze vorm van dressuur dus getraind om de oefening zelf, niet om het paard zijn dagelijkse gymnastiek te geven en gezond te houden.

Even ter info: een NIET goed getraint en gezondgehouden paard zal GEEN punten scoren in de dressuursport. Dus ook als je aan dressuursport doet is het van belang je paard happy, sterk en gezond te houden.

WhiteWolf schreef:
Ook als je enkel in het bos rijdt aan de losse teugel moet je jezelf misschien eens afvragen of je paard niet al schade heeft opgelopen door eventuele verkeerde belasting.
Gezondheid bij paarden strekt namelijk verder dan een paard waar nu vandaag niets mis mee lijkt. Zonder dat we het weten kan een paard al allerhande schade hebben opgelopen. Omdat een paard nu eenmaal een prooidier is dat nooit zal laten blijken dat hem ook maar iets mankeert, totdat het zo erg is dat hij niet anders meer kan (en da gaat bij de meeste paarden heel ver). is het een groot probleem om de paarden weer goed te krijgen zodra de problemen wel zichtbaar de kop op steken. Dan is genezing vaak niet meer mogelijk daar het probleem zich in vele jaren heeft opgebouwd.

Van dit gezever wordt ik ook altijd zo moe. Het is gewoon bangmakerij van mensen die graag paardrijden. Een schuldgevoel aanpraten. Adviseer mensen gewoon om echt goede instructie te nemen (dat is op zich al lastig, maar ze zijn er echt!), dan krijgen ze wel tijdig te horen als het met hun paard de verkeerde kant uit gaat en laat ze in tussentijd gewoon vooral plezier beleven MET hun paard i.p.v. ze bang te maken met wat ze allemaal verkeerd kunnen doen.

WhiteWolf schreef:
Voor wedstrijdpaarden is dan ook enkel de korte-termijn-gezondheid belangrijk. Zo lang ze net lang genoeg kunnen presteren is het goed en daarna gaan ze met pensioen.

Schei toch uit!!! Er lopen tig paarden in de topsport op een leeftijd waarop mening ander (recreatie)paard allang naar het abbatoir is verdwenen. En wat is er mis met een welverdiend pensioen? Wat een kortzichtig, ononderbouwde en stemmingmankende stelling zeg!

Voor iedereen die dressuurproefjes leuk vindt: gewoon blijven doen hoor! Niets aan de hand. Zorg voor goede instructie/begeleiding en voldoende afwisseling in het werk (ook eens springen of een buitenritje)

Je kunt ECHT sport met je paard doen zonder hem te 'schaden'. Dat mensen in de sport soms wel hun paarden schaden zal ik niet ontkennen. Maar er zijn net zo goed mensen die NIET aan sport doen met hun paard en het schade toebrengen. Het is de ruiter die het verschil maakt, niet in welke discipline of wat voor doel men met het paard heeft.

Al met al: een waardeloos, stemmingmakend, niet-onderbouwd, dom artikel.

Na het artikel had ik een frons op mijn gezicht, na jou commentaar een grinnik. Heerlijk genuanceerd en een heerlijk tegengeluid. Ik kan het toch eigenlijk alleen maar met je eens zijn.... ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:19

Lara_Silver schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik heb het van voor tot achter goed gelezen hoor. Kun jij mij aangeven waar ik de tekst verkeerd interpreteer? Blijf jij geloven in het sprookje dat men vroeger wachtte tot het paard 12-15 was, volledig opgeleid en het het geestelijk klaar was voordat men het meenam in de oorlog? En dat terwijl de mens zelf, nog half kind, met bewapening de oorlog in werd gestuurd?
Even serieus: geloof jij dat ECHT?

Nee ze gingen met 3,5 jarige groene paardjes op oorlogspad om onderweg het risico te lopen het grootste deel van hun rijdieren + mannen te verliezen omdat de dieren naast niet sterk genoeg ook nog eens niet bevestigd waren en het daarom veiliger was op eigen benen dan op een paard. 14 a 15 jaar vind ik overdreven maar 8 -10 j zullen ze allemaal wel geweest zijn. Overigens wint je je over het foute op, namelijk een illustratie.. Maar ook bij de reacties over datgene waar het echt om gaat zie ik wel dat je heel erg fel reageert maar er ontbreekt échte onderbouwing. Misschien moet je ook eens met volle aandacht naar de huidige dressuur gaan kijken, dan zie je wat ze in het artikel bedoelen. Het begint al op de maneges, daar is het hoofd doel van de kleinste ruitertjes al om het paard in een krul te trekken, dat het paard daarvoor zijn buikspieren moet aanspannen, rugspieren ontspannen en achterbenen onder de massa moet brengen om goed nageeflijk te zijn; nee daar weten ze niks van, als hij maar mooi loopt. Maar het gaat verder, zodra de ene oefening gelukt is (gelukt, dat is iets anders dan goed gereden) wordt er naar de volgende gegaan. Het motto van de huidige dressuur is niet meer de oefeningen gebruiken als middel om je paard correct voor elkaar hebben, nee de oefeningen in de huidige dressuur zijn niet meer dan kunstjes, die het paard onder de knie moet hebben, en niet zelden onvolledig. (in de piaffe ontbreekt vaak alle verzameling en in een uitgestrekte draf zit alle actie vooraan terwijl de achterhand te betreuren is) En dit alles zie je echt meer dan genoeg, en dát is de essentie van het artikel.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar toen ik bij de amateurs reed, waren de oefeningen een doel op zich. Wist ik veel. Nu kan ik niet anders dan de oefeningen gebruiken om mijn paard soepel en aan de hulpen te krijgen, anders kom ik echt een moeilijke proef niet meer door. En inderdaad, ik vind sommige piaffes ook niet om aan te zien, ook van de Nederlanders niet met een hoop activiteit maar met een omhoogwippende achterhand, maar ook van de Duitsers niet, met te weinig activiteit. Er zijn er maar weinig die het aardig mooi doen zoals Ferro dat kon vroeger. Totilas gaat ook mooi zitten en heeft ook de kracht om eruit weg te komen. De meeste moderne (langelijnde) paarden, kunnen dat gewoonweg niet zonder storingen, dus wordt uit noodzaak geleerd meer horizontaal in het frame te piafferen. De huidige paarden zijn niet zo geschikt voor verzameling, de vroegere wel. De vroegere waren niet zo geschikt voor uitstrekken en buigingsoefeningen, de huidige wel. Dus gaan veel vergelijkingen van nu met vroeger niet op. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:24

jasmijn78 schreef:
Lara_Silver schreef:
Nee ze gingen met 3,5 jarige groene paardjes op oorlogspad om onderweg het risico te lopen het grootste deel van hun rijdieren + mannen te verliezen omdat de dieren naast niet sterk genoeg ook nog eens niet bevestigd waren en het daarom veiliger was op eigen benen dan op een paard. 14 a 15 jaar vind ik overdreven maar 8 -10 j zullen ze allemaal wel geweest zijn.

Joh, droom lekker verder :Z Nog niet zo heel lang geleden werden in oorlogen gewone burgers onteigend van hun paarden omdat ze in het leger nodig waren. Die paarden gingen echt niet eerst 10 jaar in een dure en tijdrovende training hoor. Ik snap echt die naiviteit niet van mensen zoals jij de dat geloven.

In ontwikkelingslanden waar het paard nog een vervoer/werkmiddel is wachten ze ook echt niet tot een paard 10 is voordat ze het aan het werk zetten hoor. In landen als Cuba staan 2-jarige paarden al (uitgemergeld en op slecht beslag) voor afgeladen koetsjes. Dat zal in de geschiedenis van onze westerse samenleving echt niet anders zijn geweest. De wens was de vader van de gedachte van de groote meesters uit de historie. Al die rijke militairen en vorsten moesten toch een excuus hebben om lekker met hun raspaardjes te kunnen koetelen en te kunnen paraderen?

Lara_Silver schreef:
Overigens wint je je over het foute op, namelijk een illustratie..

Nee, niet. De geschiedenis wordt aangehaald als DE juiste manier om paarden op te leiden. En die geschiedenis wordt hopeloos geidealiseerd en geromantiseerd en het heden wordt alleen maar in een kwaad daglicht gesteld. Daarom gaat de vergelijking met vroeger en nu, die veel mensen maken, niet op. Dat is de basis van de hele discussie.

Schetst een realistisch beeld van de geschiedenis en je zal anders tegen de rol van het paard in het heden aankijken.

Dus omdat jij vind, want behalve het aanhalen van enkele oorlogsargumenten en huidige situaties in 3ewereldlanden zie ik verder geen argumenten, dat de geschiedenis geen goed voorbeeld is maakt dat de hele discussie, het hele punt van de tekst waardeloos. Laat me niet lachen, dat slaat nergens op. Het gaat over de moderne dressuur, de vergelijking vroeger-nu hoort hier inderdaad bij. Je kunt wel kwaad worden om de vergelijking, dit neemt niet weg dat het tekstje wel degelijk een goed punt heeft over de moderne dressuur. Het is niet de eerste keer dat men de moderne ruiters probeert duidelijk te maken dat ze een andere aanpak moeten nemen. Gelukkig lees je steeds meer over het herintroduceren van klassieke rijmethodes en het aanbieden van lessen volgens de klassieke methodes en meer dan genoeg gegadigden hiervoor. Dit soort tekstjes komen er niet voor niets, en ja de moderne dressuur is aan het aftakelen. De prioriteiten in training zijn dusdanig verschoven, en wel van belang van het paard (recht worden, kracht krijgen) naar het belang van de ruiter. (zo hoog mogelijk scoren, en zo snel mogelijk naar de hogere klasse) Ik vraag me af, waar gaat het met de wereld heen. Bij iedere 3 jarige op wedstrijd, en 5 jarige op Z-niveau loopt er bij mij een rilling over de rug, evenals bij de smoesjes die de ruiters dan ophangen, dat het paard er in het hoofd al klaar voor zou zijn, en het zou sterk zijn en etc etc. Terwijl het duidelijk bewezen is dat een paard pas met 6 klaar is met groeien. Waar is iedereen toch mee bezig! Net als bij mijn vorige 2 posts zal hier ook wel weer over de geschiedenis kwestie door worden gegaan, dat zegt mij overigens meer dan genoeg. Afkraken en uitmelken waar je grip op hebt, maar de andere argumenten negeren.. Interessant hoor. Je schrijft overigens dat het de twee kampen uit elkaar drijft? Nou dit lijkt me niet, veel naturals rijden geen wedstrijd maar staan wel open voor de klassieke methode om hun paard goed soepel te houden, het is eerder de huidige dressuur waar vraagtekens bij geplaatst worden. Hetzelfde bij de klassieken, juist omdat ze voor deze methode kiezen zullen ze bij het moderne dressuur rijden vraagtekens zetten. Dus als je het mij vraagt brengen tekstjes als deze de twee kampen juist dichter bij elkaar. En het zou zogenaamd zo makkelijk zijn de moderne dressuur weer onder vuur te nemen. Mischien al eens erbij nagedacht dat de de moderne dressuur behoorlijk de verkeerde kant op gaat? Zal wel niet, oogkleppen op zo te zien.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:33

idd oogkleppen

(Citaat uit de paardekrant)
Waar staat klassiek voor? Klassiek wil zeggen - en dat hebben onze leermeesters al eeuwen geleden voor ons uitgevonden- dat de ruiter gebruik maakt van de natuurlijke reacties van het paard op hetgeen wij vragen middels onze hulpen, om zodoende het natuurlijk evenwicht om te zetten in een horizontaal en verticaal evenwicht onder de man. Velen wuiven het weg als zijnde ouderwets.

Nu is het zo dat het paard al eeuwen niet verder geëvalueerd is. Wel zijn we - vooral de laatste decennia - steeds fijnere, hoog in het bloed staande paarden gaan fokken, die geweldig kunnen bewegen. De kwalitatieve kenmerken van de klassieke dressuur zijn ongedwongenheid en lichtheid. Het paard werkt graag mee, mits de ruiter handelt met begrip voor de anatomie en psychologie van het paard. Paardrijden is logica. Dressuur is er voor het paard; het houdt het paard in een goede conditie, mits het klassiek gebeurt. De leidraad, de handvatten vinden wij in hetScala. Hierdoor krijgen wij zogenaamde blije paarden, oftewel Happy Athletes!

En hoe zit het dan met die ‘moderne’ dressuur en de ‘nieuwe Nederlandse rijschool’? ‘Moderne’ dressuur bestaat niet, mijn inziens. Het is onbetwistbaar dat, naar mate de graad van correcte africhting verhoogt, de achterhand meer zal ondertreden en meer dragend zal worden, waardoor de voorhand wordt verlicht en de nek het hoogste punt wordt.

Deze training vereist begrip van rijtechniek en geduld van de ruiter en tijd om het paard zich te laten ontwikkelen. Alleen zó kan ongedwongenheid en lichtheid verkregen worden. Waar halen de oprichters van de zogenaamde ‘nieuwe Nederlandse rijschool’ hun basiskennis vandaan?

Of is het systeem erop gebaseerd dat men in zo kort mogelijke tijd een zogenaamd resultaat geleverd wil krijgen, dat echter – gezien vanuit hetScala/Klassieke Rijkunst– faalt?! Om de rollkur/hyperflexie maar te benoemen als trainingsmethode, krijg je snel een ‘electrisch’ effect, oftewel: een been dat ‘hoog van de grond’ komt!

Voor de gehele tekst http://www.horses.nl/blogs/view/518

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:51

Schangah schreef:
idd oogkleppen

(Citaat uit de paardekrant)
Waar staat klassiek voor? Klassiek wil zeggen - en dat hebben onze leermeesters al eeuwen geleden voor ons uitgevonden- dat de ruiter gebruik maakt van de natuurlijke reacties van het paard op hetgeen wij vragen middels onze hulpen, om zodoende het natuurlijk evenwicht om te zetten in een horizontaal en verticaal evenwicht onder de man. Velen wuiven het weg als zijnde ouderwets.

Nu is het zo dat het paard al eeuwen niet verder geëvalueerd is. Wel zijn we - vooral de laatste decennia - steeds fijnere, hoog in het bloed staande paarden gaan fokken, die geweldig kunnen bewegen. De kwalitatieve kenmerken van de klassieke dressuur zijn ongedwongenheid en lichtheid. Het paard werkt graag mee, mits de ruiter handelt met begrip voor de anatomie en psychologie van het paard. Paardrijden is logica. Dressuur is er voor het paard; het houdt het paard in een goede conditie, mits het klassiek gebeurt. De leidraad, de handvatten vinden wij in hetScala. Hierdoor krijgen wij zogenaamde blije paarden, oftewel Happy Athletes!

En hoe zit het dan met die ‘moderne’ dressuur en de ‘nieuwe Nederlandse rijschool’? ‘Moderne’ dressuur bestaat niet, mijn inziens. Het is onbetwistbaar dat, naar mate de graad van correcte africhting verhoogt, de achterhand meer zal ondertreden en meer dragend zal worden, waardoor de voorhand wordt verlicht en de nek het hoogste punt wordt.

Deze training vereist begrip van rijtechniek en geduld van de ruiter en tijd om het paard zich te laten ontwikkelen. Alleen zó kan ongedwongenheid en lichtheid verkregen worden. Waar halen de oprichters van de zogenaamde ‘nieuwe Nederlandse rijschool’ hun basiskennis vandaan?

Of is het systeem erop gebaseerd dat men in zo kort mogelijke tijd een zogenaamd resultaat geleverd wil krijgen, dat echter – gezien vanuit hetScala/Klassieke Rijkunst– faalt?! Om de rollkur/hyperflexie maar te benoemen als trainingsmethode, krijg je snel een ‘electrisch’ effect, oftewel: een been dat ‘hoog van de grond’ komt!

Voor de gehele tekst http://www.horses.nl/blogs/view/518

En zo is het! Interessante tekst ook.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:15

Beste lara-silver : Misschien is het voor jou nog een beetje onbekend terrein, maar ik durf te stellen dat men niet meer gaat scoren vanaf de M2 dressuur als het paard niet goed is opgeleid. Of dat nou op de moderne manier of de klassieke manier gedaan wordt. Men valt door de mand en krijgt geen punten meer als het paard niet rechtgericht, taktmatig en ongedwongen door de baan gaat. Geloof ons nou eens een keertje en ga eens op echte wedstrijden kijken. Blijf dan ook eens bij de prijsuitreiking en zie met eigen ogen dat de paarden die in de krul getrokken worden, geen punten scoren......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:28

Cerize schreef:
Beste lara-silver : Misschien is het voor jou nog een beetje onbekend terrein, maar ik durf te stellen dat men niet meer gaat scoren vanaf de M2 dressuur als het paard niet goed is opgeleid. Of dat nou op de moderne manier of de klassieke manier gedaan wordt. Men valt door de mand en krijgt geen punten meer als het paard niet rechtgericht, taktmatig en ongedwongen door de baan gaat. Geloof ons nou eens een keertje en ga eens op echte wedstrijden kijken. Blijf dan ook eens bij de prijsuitreiking en zie met eigen ogen dat de paarden die in de krul getrokken worden, geen punten scoren......

Onbekend terrein? Was het dat maar. Hier hier op bokt meer dan genoeg voorbij komen, waarvan de klasse en het niveau nog niet eens in de buurt komen. Waarvan je gewoon ziet dat de basis ontbreekt. Heb destijds vaker wedstrijden irl en op tv gezien. En geloof me, het is niet allemaal koek en ei. Het gebeurd zelfs vaker dat een paard dat wat spectaculairder loopt maar wel 8 van de 10 keren de rug weg drukt beter scoort dan een minder spectaculair paard wat fijn over de rug loopt. Dus ik weet echt wel waar ik het over heb als ik er over praat. En kan hier trouwens nog genoeg voorbeelden neerzetten om te laten zien waarom ik de mening heb die ik heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:43

Schangah schreef:
Ze rijden voor de punten en de prijzen en wanneer een paard dan echt eens gaat aangeven het niet meer te pikken zijn het rotbokken en krijgen ze er van langs. Laats kwam er een langs achteroverhangend, haar paard met sporen aan het bewerken om het paard tijdens het strekken de achterhand eronder te krijgen en spectaculair te laten draven. (start z).

Dat bedoel ik, diep triest dat het er om gaat hoe het er uitziet en niet om wat het voor het paard zou kunnen doen. Over dat laatste zijn we het inmiddels hopelijk eens dat dat de insteek hoort te zijn?

vur schreef:
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar toen ik bij de amateurs reed, waren de oefeningen een doel op zich. Wist ik veel. Nu kan ik niet anders dan de oefeningen gebruiken om mijn paard soepel en aan de hulpen te krijgen, anders kom ik echt een moeilijke proef niet meer door.

Je zegt het goed, "wist ik veel". Dat sluit mooi aan bij de quote die ik hier boven heb gezet, ik vind dat te veel mensen alleen kijken naar de buitenkant, het plaatje, zonder overigens afbreuk te willen doen aan jouw rijden of aan jouw methode ;) Er schreef net al iemand dat op maneges nageeflijkheid hét doel is, zo treurig is dat, daar krijg je dus weer ruiters van die alleen naar de buitenkant kijken :(:)

En een vraag aan degenen die hier protesterend op zullen reageren: hoe komt het dat je met een driejarige kunt starten in een dressuurproefje, je maakt mij niet wijs dat een paard op zo'n leeftijd al sterk genoeg is voor de oefeningen. De mijne werd op die leeftijd net ingereden, wat niets te vroeg was.

Vanmiddag, in de zon 8-) , tijdens een fijne buitenrit *D bedacht ik me, terwijl ik wat aan het stoeien was met schoudervoor, tempowisselingen in stap en draf, wat laterale stap meepakte en in galop werkte aan sprong en tempo, dat dressuur helemaal geen discipline is, en dat het daarvoor te veel een onderdeel van je rijden is, zonder dressuur geen rijden, wat je verder ook doet. Waarmee de term "dressuurrijden" ineens dubbelop is.

Op de posts van Jasmijn ga ik niet in, aangezien ik het niet de moeite vind om in discussie te gaan met iemand die ten eerste geen argumenten aandraagt en die ten tweede mijn verstandelijke vermogens in twijfel trekt. Ik heb een dubbele titel achter m'n naam staan meidje, je hoeft niet zo denigrerend te doen zodra je je in het nauw gedreven voelt. Je kunt ook gewoon op een volwassen, constructieve manier bijdragen aan de discussie.

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:47

Ik blijf het toch een goed iets vinden dat mensen zo fel en vaak reageren op een topic als dit. Het is en blijft nooit verkeerd om continue je af te vragen of hetgeen waar je mee bezig bent goed is. Zoals al vaker in deze discussie naar voren kwam zijn er in elke discipline goede en verkeerde ruiters, die echter alleen maar doen wat zij ooit geleerd hebben door goede/middelmatige of slechte instructeurs. Nu ben ik zelf niet bekend met het rijden zonder bit, maar rijd ik echter graag paard terwijl ik mij terdege ervan bewust ben dat mijn paarden er eigenlijk niet voor gemaakt zijn om bereden te worden. Daarom probeer ik ten alle tijde mijn paard goed in conditie en lenig te houden. Tevens ben ik er mij van bewust dat ik met mijn handen veel kan bereiken, maar ook ontzettend veel schade kan aanrichten omdat ik toch een stuk ijzer in een mond van het paard vasthoud. De reden dat ik dit artikel dan ook goed vond (ongeacht of degene die het geschreven heeft zo fantastisch rijdt, want ik ben ook geen Z-ruiter en zal dat ook nooit worden), is dat het reacties oproept die op hun beurt er weer voor zorgen dat mensen gaan nadenken over wat ze doen. Want wat een paard ook bereikt in de sport; het zal het dier een worst wezen of het een grand-prix proef kan lopen, over 1.40m heen kan springen of een buitenrit rijden. Elk moment dat wij gebruik maken van het paard zijn wij het verplicht het zo veel mogelijk te ontzien dat het geen last van ons heeft en dienen onze instructeurs en juryleden dit op tijd aan te geven door goed advies, want hoe je het ook wendt of keert: een paard kiest er niet voor een ruiter op zijn rug te hebben, dat doen wij.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:47

Ik ben het eens met Jasmijn78 in de zin van dat het een geromantiseerd verhaaltje is. Ik geloof niet in het perfecte plaatje van een 13jarig paard dat geestelijk en lichamelijk aan een oorlog toe is als inderdaad de soldaten nog niet eens 18 waren. Waarom wel je paarden zo hoog opleiden als je soldaten nog niet eens de baard in de keel hadden?

Wat betreft het doel en middelverhaal van het dressuurrijden; gebruiken wij het paard (middel) niet allemaal gewoon om op onze eigen manier plezier (doel) te maken? Of we dat nu op bijzonder serieuze wijze doen door dagelijks 7 paarden op een grote dressuurstal te trainen of wekelijks een buitenritje te maken met je boscrosser, we maken allemaal gebruik van het wezen paard. De een doet dat op een andere manier dan de ander, maar in essentie is het hetzelfde. Waar we voor moeten zorgen is dat het paard, wat zo braaf alles doet wat wij hem opdragen, zoveel mogelijk ontlasten. Zij hebben er tenslotte niet om gevraagd dat wij met ons volgevreten lijf bovenop ze gaan zitten en dan ook nog van ze verlangen dat ze braaf tussen witte hekjes leuke huppeltjes doen of over gekleurde hekjes springen.

De dressuur is inderdaad een doel geworden, voor dressuurruiters. Springruiters zien het als een middel om hun doel te bereiken. In alle takken zijn er ruiters te vinden die dat op een goede manier doen en het paard in hun waarde laten, maar helaas zijn er ook in alle takken minstens zoveel ruiters te vinden die dat niet doen. En nu mijn punt :P: De schuld ligt niet alleen bij de dressuurruiters, onder springruiters, enduranceruiters, westernruiters, gangenruiters én recreatieruiters zijn er minstens zoveel 'schuldigen'. Dit soort discussies zijn goed, om zoveel mogelijk mensen ervan bewust te maken dat we het paard zoveel mogelijk op een manier moeten trainen die er voor zorgt dat ze zo min mogelijk last van onze hobby hebben.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:26

Kikka, goed geschreven.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:31

@Kikka ik denk dat we het met jouw laatste zin allemaal eens moeten zijn.

Maar ik wil toch nog even een poging wagen om dressuurruiters te verdedigen.....
Je zegt springruiters zien dressuur als middel om hun doel te bereiken. Ik wou dat dat waar was. Geef toe: hoeveel springruiters rijden er niet eens dressuur? Dressuur is in hun ogen voor mietjes. Die paarden worden vaak zonder basis door parcours getrapt. Is dat niet erg dan???? Leg mij eens uit waarom die paarden het in jullie ogen beter hebben???

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:34

Kikka schreef:
Ik ben het eens met Jasmijn78 in de zin van dat het een geromantiseerd verhaaltje is. Ik geloof niet in het perfecte plaatje van een 13jarig paard dat geestelijk en lichamelijk aan een oorlog toe is als inderdaad de soldaten nog niet eens 18 waren. Waarom wel je paarden zo hoog opleiden als je soldaten nog niet eens de baard in de keel hadden?

Blij dat er nog meer mensen zijn met enig gevoel voor realiteit. Verder is dit gewoon wel een belangrijk punt in de hele discussie. Vroeger werden de paarden dus ook gewoon getraint voor de lol, om te kunnen imponeren, voor de show. Vroeger was dressuur dus ook gewoon einddoel. Als je hogeschoolsprongen wil rijden is het van belang dat je paard daar op getraind is en lichamelijk sterk genoeg. Dus in die zin klopt het dat men vroeger wellicht ook het besef had dat je een paard goed moest trainen zodat hij zijn taak goed kon uitvoeren. Maar die taak was geen oorlog voeren. Die taak was gewoon een dressuurshowtje opvoeren. Niets meer en niets minder. Dressuur en de oefeningen waren toen ook net zo goed einddoel. Ik vind daar op zich niets mis mee. Maar het is gewoon hypocriet te stellen dat men vroeger zo'n hoger doel nastreefte terwijl er feitelijk in 500 jaar niet zoveel veranderd is.

De stelling: Dressuurrijden is er om je paard gezond te houden en is geen einddoel gaat dus niet op. Het is wel een einddoel, zowel vroeger als nu. Het einddoel is mooie dressuurrijden, de oefeningen correct, in harmonie kunnen uitvoeren. En om dat te kunnen is het zaak je paard happy en gezond te houden. En daar is niets mis mee.

Verder als ik even in een paar profielen gluur kom ik alleen maar tot de conclusie dat de mensen met de grootste mond over de 'moderne' dressuur volgens mij zelf amper echt snappen wat dressuurrijden is. Die zijn nog volop aan het keutelen met pony's en/of hebben nog nooit een wedstrijdring van de binnenkant gezien (behalve misschien op de onderlinge wedstrijd op de plaatselijke manege). Met alle respect hoor; daar is niet mis mee. Maar van zulke mensen kan ik al die (ononderbouwde) reacties toch weinig serieus nemen.

Met al dat domme geklets van 'ik zie bij ons op de manege' bla bla bla.. ten eerste is het wat je maar WIL zien, en ten tweede is het maar de vraag: Doe jij het zoveel beter dan?

Verder is het wel zo dat door de enorme toenemende populairiteit van paardensport zich steeds meer mensen bezighouden met paarden. En dus ook steeds meer klungels. Dit is niet kenmenkend voor alleen de dressuur, maar dat geldt voor alle stromingen en disciplines. Ook voor het springen, western etc. Ik heb wel ook eens clinics van zogenaamde klassieke instructeur gezien waar ik ruiters bezig zag wat er totaal niet uit zag. In alle disciplines heb je beunhazen en klungels.

Verder zou ik tegen alle 'critici' van de 'moderne dressuur' willen zeggen: neem nou maar van mij aan dat er in ALLE disciplines en stromingen sprake is van onkunde. Neem als het gaat om de 'gewone dressuur' eens een kijkje bij de betere kring-trainingen, clincis van de bekendere namen. Neem eens een kijkje op de grotere wedstrijden (en niet de maandelijkse federatie wedstrijd op de manege waar altijd dezelfde ruiters meedoen en dezelfde juryleden worden uitgenodigd). Probeer echt eens onbevooroordeeld te kijken en je zal echt zien dat er ook veel mensen zijn die proefjes rijden EN ook nog eens heel fijn met hun paard bezig zijn.

Gister heb ik toevallig nog met mijn paard een 'proefgerichte' clinic gereden bij een subtopjurylid. Het enige waar zij op focuste tijdens de clinic was ontspanning, ruggebruik, aanleuning, rechtrichten. Zij keek naar nauwkeurig naar de bouw en het karakter van het paard en gaf op basis van deze gegevens heel gericht tips over de juiste training. Alle ruiters drukte zij op het hart 'neem de tijd' en veel deelnemers lieten echt gewoon een fijn stukje rijden zien. Niks sjorren en kunstjes rijden. Woon je in de kop van noord holland dan zou ik echt zeggen: ga eens kijken. Er zijn volgende maand nog clinics in Benningbroek en middenmeer (pb anders maar voor meer info)

Van de zomer komt Henk van Bergen hier een paar clinics geven; ook daar zouden de 'critici' eens moeten gaan kijken. En komende maand start ik weer met lessen bij Sander Marijnissen die toch ook echt andere principes hanteert dan het slechte beeld dat jullie 'critici' van de 'moderne dressuur' willen schetsen.

In dergelijke clinics en trainingen zie je toch de fanatiekere en serieuzere dressuurruiters aan de slag. Van hen zijn er echt een heleboel.

Verder: ga eens praten met de juryleden die in de hogere klassen/subtop jureren. Vraag eens naar hun visie en naar wat zij willen zien in de baan. Het zal je ECHT 100% meevallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:44

Citaat:
Neem eens een kijkje op de grotere wedstrijden (en niet de maandelijkse federatie wedstrijd op de manege waar altijd dezelfde ruiters meedoen en dezelfde juryleden worden uitgenodigd). Probeer echt eens onbevooroordeeld te kijken en je zal echt zien dat er ook veel mensen zijn die proefjes rijden EN ook nog eens heel fijn met hun paard bezig zijn.

Ik heb Pat Parelli eens horen zeggen dat hij nooit meer gaat kijken bij grote internationale dressuurwedstrijden omdat hij het net vind of hij naar serieverkrachtingen zit te kijken. De manier waarop er in de inrijring met de paarden werd omgegaan en de blikken in de ogen van de paarden deden hem doen huiveren en weglopen. En dan heb je het over de wereldtop, de ´groten´der aarde en niet over de maandelijkse federatie wedstrijd op de manege....

Let wel, dit zei hij, niet ik....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:47

cissy schreef:
Let wel, dit zei hij, niet ik....

Oke, maar wat is dan jou reden om hetgeen hij heeft gezegd hier neer te zetten? Het lijkt mij dat jij daar ook iets mee wil zeggen?

Wat voegt zijn opmerking toe aan deze discussie volgens jou?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:57

ik schat hem toch wel hoger in dan de gemiddelde penny hier waarvan jij ook vindt dat ze geen recht van spreken hebben, that´s all

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:20

Wat mij betreft is P.Parelli opper-penny met zijn carrot-stick en al zijn games.
Tegen hem zou ik willen zeggen: 'schoenmaker blijf bij je leest' (m.a.w.: bemoei je niet met zaken waar je geen verstand van hebt)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:26

jasmijn78 schreef:
Verder als ik even in een paar profielen gluur kom ik alleen maar tot de conclusie dat de mensen met de grootste mond over de 'moderne' dressuur volgens mij zelf amper echt snappen wat dressuurrijden is. Die zijn nog volop aan het keutelen met pony's en/of hebben nog nooit een wedstrijdring van de binnenkant gezien (behalve misschien op de onderlinge wedstrijd op de plaatselijke manege).

Tja dat kan je van jouw profiel in ieder geval niet zeggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:27

loop jij dan niet ook heel erg naast je schoenen als je hem een opper-penny noemt??

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:53

Don_Marcello schreef:
Tja dat kan je van jouw profiel in ieder geval niet zeggen.

Ik wil je wel info geven hoor per PB of gewoon hier, mag ook ;)

cissy schreef:
loop jij dan niet ook heel erg naast je schoenen als je hem een opper-penny noemt??

Nee, het boeit mij gewoon bijzonder weinig wat die man doet. Ik houd van dressuur en niet van spelletjes. Ik zit er liever OP dan dat ik er naast sta. Ik zie de toegevoegde waarde niet van het betrekken van Parelli in deze discussie. Als de discussie tussen 2 stromingen van dressuur al moeizaam is dan wordt de discussie helemaal oneindig als je er NH in gaat betrekken. Daarvoor heb je ook andere forums, misschien ken je ze?

Verder heb ik nog steeds geen antwoord op je vraag: waarom vind je het nodig om Parelli te citeren in deze discussie? Heb je zelf geen (onderbouwde) mening?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:02

Parelli loopt echt niet alleen maar naast zijn paard en het zijn geen spelletjes, daar sla je de plank al helemaal mis en heb je het niet begrepen wat hij doet. Ik wil jou wel eens bareback en bridelless een proef zien rijden zoals hij dat kan.

Er zijn talloze top-dressuur en springruiters die met hem samenwerken en hem om advies vragen dus hij zal wel iets goed doen dan ??

Dit topic is begonnen met een mening van een andere stroming dus ik zou niet weten waarom Parelli hier ook niet bij zou horen. Een gezonde discussie hoort de mening van iedereen en niet alleen van Jasmijn78.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:09

Parelli heeft toch heel wat jaren meer ervaring in de wedstrijdsport, dan bepaalde dressuurruiters hier beweren te hebben, hoor. ;)
Misschien niet per definitie van de dressuur, maar toch.....

Verder denk ik dat bepaalde dressuurruiters zich dan ook maar niet met zaken als Parelli moeten bemoeien, als ze er geen verstand van hebben (en kom dat ook alsjeblieft niet in dat soort topics :wave: ). Want om er altijd maar zo denigrerend over te doen, dan kom je wel heel arrogant over en heb je de clue van zijn training misschien toch niet helemaal begrepen. Het gaat een stuk dieper dan dat. :j

Ik zie degenen met het grootste commentaar Parelli in elk geval niet nadoen. :D

Verder kan ik er nog aan toevoegen dat een profiel niet per definitie iets hoeft te zeggen over iemands verleden met paarden. Een profiel kan iets zeggen over het nu, maar weet jij veel wat voor ervaringen iemand al die jaren ervoor heeft opgedaan? En dat misschien heel bewust heeft afgesloten, omdat er voor een andere visie is gekozen. Het kan maar zo, dus om er maar even snel over te oordelen, vind ik wel erg oppervlakkig. Maak er eerst zelf eens eentje aan waar we misschien wat wijzer uit worden, zou ik zeggen. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:21

Ik heb bewondering voor je hoor Jasmijn dat je nog steeds de energie vindt om over dit onderwerp te discussieren.
Ik heb het allang opgegeven. De gemiddelde discussiegenoot heeft nog nooit een paard serieus in training gehad, laat staat wedstrijden op niveau gereden. Waar men dan denkt de kennis hiervan vandaan te halen is mij een raadsel.