Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:51

Op studentenwedstrijden doen we niet anders ;). Iedere deelnemer krijgt 5 minuten inrijtijd op een voor hem/haar vreemd paard. Dit tot en met M dressuur en L springen. Daaruit heb ik duidelijk geleerd dat er echt mensen zijn die op elk paard zo weg kunnen rijden, en ook mensen die super kunnen rijden met hun eigen paard, maar het met een ander paard niet 1-2-3 kunnen. Overigens is het systeem vervolgens zo opgezet dat de beste ruiter op ieder paard doorgaat naar de volgende ronde (drie ruiters per paard), dus het gaat er echt om wie met dát paard het snelste en het beste de klik heeft gevonden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:53

Nou, ik nodig iedereen uit die denkt dat je op mijn paard zomaar weg rijdt. :D

Ik denk eerder dat het er aan ligt op WAT voor paarden je rijdt, want ik ken persoonlijk niet een ruiter die op ELK paard zomaar weg rijdt, hoor. Niet een en ik ken er toch aardig wat...... :j

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:12

Niet iedereen kan dat nee, zoals veerledec al zegt. Maar het is wel fijn als je dat wel kunt, als je dusdanig veel aanpassingsvermogen hebt dat je overal op kunt stappen.
Het is ook de kunst van een ruiter om het paard zo af te richten dat 'iedereen' er mee weg kan rijden. Twiggy2008, ik ben het dus ook niet eens met jou bericht.

Ik geloof er ook niet echt in dat een ruiter alleen met enkele paarden een 'klik' kan hebben.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:15

ik geloof niet dat er ook maar 1 persoon op aarde bestaat die zomaar voor de eerste keer op een ingereden paard kan stappen en een b-proefje kan rijden.
er zijn zoveel verpeste paarden ;) en veel ruiters luisteren niet naar hun rijdier.

ik dacht tot ong. een half jaar geleden dat ik ook al redelijk reed. en ik de meeste paarden toch ook wel redelijk aankon....niet dus, dat is gebleken toen ik van een paard ben afgevallen en het net op het nippertje heb overleeft ;)
een paard is geen auto, het heeft een verleden, gevoelens en buien, en je kunt het niet gewoon dwingen om voor je te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:19

O jawel El-vis, dat stelt niet veel voor. Ik heb het mensen vaak genoeg zien doen. . Een beetje handige en ervaren ruiter rijdt met de vingers in de neus een B proef met een net ingereden paard.
Leukste wat ik eens heb gezien is een paard wiens zesde keer onder het zadel bestond uit een wedstrijd, en beestje haalde met gemak 185 punten.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:22

Precies suleilitha. Het heeft niets te maken met dwang, maar met een beetje handigheid van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:24

Precies Sjaantje. Bovendien heb ik zelf de ervaring dat een beetje handige basisruiter doorgaans wegrijdt op alles tot en met nivo M2/Z1. Hoe hoger een paard in graad van africhting is, des te moeilijker wordt het om ze een beetje knap rond te sturen.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:24

Elk paard is anders, Ik denk niet dat je zomaar op een paard kan stappen en zo kan wegrijden, je moet elkaar eerst aanvoelen, wennen aan elkaar want veel paarden worden op andere of verkeerde hulpen gereden, Bij het ene paard moet je supersuper kleine hulpen geven, en bij het andere paard moet je er wat duidelijker mee zijn.
Ook kunnen sommige paarden nog niet eens een fatsoenlijk B-proefje rijden, niet normaal een overgang kunnen rijden, of niet aan je hulpen zijn, hoe wil je er dan zomaar ff mee weg rijden? Daar gaat toch een tijdje inzitten tot je daar echt op kan stappen en mee kan wegrijden.

Ook ponytje wat ik heb ingereden, kon je ook niet normaal een B-proefje meerijden, die behoren ook tot elk paard ;)

Als een paard wel een niveau loopt B of hoger, en goed aan de hulpen en afgericht, dan denk ik wel dat je na een paar minuten ff aan te voelen wel zo mee moet kunnen weg rijden.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:27

suleilitha;
Een ruiter die handig is, en de nodige ervaring heeft kan dat zeker ja, maar dan alsnog is het niet dat die erop stapt en zo mee kan wegrijden, dan zou hij/zij bij de eerste keer erop rijden al gelijk moeten kunnen opstappen en kunnen weg rijden, dat is wat er hier gevraagt word, toch? :P

(dan heb ik het over een paard inrijden he)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:27

Ook dat bestaat, DeniiSee.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:30

Maar ook dan moet je het treffen kwa paarden ;) Elk paard is kwa dat anders, de een leert sneller dan de ander, sommige hebben meerdere keren herhaling nodig om het te snappen wat er gevraagt word, andere hebben dat 'slimme' al mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:31

Heeft niks met slimheid van het paard te maken, Deniisee maar met correct rijden.
En hoe slimmer een paard, hoe meer truken het dier weet om onder de hulpen uit te komen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:34

ik weet dat ik op elk paard wegrijd........... echt....... noem het kapsones, dat mag.......

ik ben slechts in een ding goed in mmijn leven en dat is het aanvoelen van paarden en daar adequaat op reageren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:35

Is kapsones een ander woord voor de rijkunst machtig zijn en het vermogen hebben een paard aan te voelen? :D :D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:44

Ik hoop dat ik dat over een heleboel jaartjes ook kan zeggen KiWiKo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:48

tuurlijk........ tis niks meer of minder dan heel veel vlieguren maken......... want talent heb ik ongeveer net zoveel als een poffertje :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:52

KiWiKo schreef:
want talent heb ik ongeveer net zoveel als een poffertje :)

*grinnik* dat vind ik toch wel een hele mooie vergelijking :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:03

sjaantje schreef:
Precies suleilitha. Het heeft niets te maken met dwang, maar met een beetje handigheid van de ruiter.

Maar niet elke ruiter is handig. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:07

Da's een waarheid als een koe, Twiggy!!!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:10

Hihi, en niet elke ruiter springt zo op elk vreemd paard. Ik kiek wel uit:D

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:10

Haha wie rijd er met mijn merrie zomaar een proefje?hmm nooit slachtoffers gehad dus ik zeg nee.
Veerledec dat is wel leuk en aardig ja!maar dat zijn denk ik paarden die al op dat niveau zijn.dan moet je zelf nog je handigheid zoeken :D
Kwiko haha geweldige opmerking :')
Dus wie waagt het op mijn merrie? :D
Ik vind dat een handige ruiter met veel capiciliteiten dat moet kunnen.dus wel de wat hogere paarden.maar ik verwacht zeker niet dat en onbekende zomaar met een simpel paard dat niks kent zo een Bproef rijd..

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:11

aad1990 schreef:
Hihi, en niet elke ruiter springt zo op elk vreemd paard. Ik kiek wel uit:D

Maar dan ben ik ook een schijtlijster eerste klas :+ Moet het eerst allemaal zien en dan geloven :P

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:14

het gaat toch redelijk lastig worden om op een 3 jarige die net zadelmak is weg te rijden en dan meteen een nette B proef neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:19

Robbertcv schreef:
het gaat toch redelijk lastig worden om op een 3 jarige die net zadelmak is weg te rijden en dan meteen een nette B proef neer te zetten.

Nee hoor, voor een door de wol geverfde ruiter is het echt een peuleschil. Het is maar B. Kwestie van correct rijden en knap kunnen sturen, dan rij je zo nog een winstpunt ook.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:20

In de afgelopen 25 jaar paardrijden, ben ik welgeteld 1x van een paard afgestapt. Daar kon ik na een paar rondjes al helemaal niets mee, en ik voelde me om een of andere reden zo onveilig.

Maar voor de rest rij ik redelijk makkelijk weg met paarden. Eerste half uurtje zal er niet veel briljanters uitkomen dat een beetje aftasten op B/L niveau. Bij sommige paarden wordt het daarna nog wel wat beter, en bij een sommige paarden blijft het daarbij. :D