Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
loveidefix schreef:bij ons hebben heel veel ponys een martingaal (niet dat die in de meeste gevallen nodig is, maar hij zit ook niet strak, en naar mijn idee hebben paarden er wijnig last van)
zelf rijd ik veel paarden met slof! dat zijn wel ijgen paarden, waar ook obsolut geen beginners op rijden.
verder hebben bijna geen andere paarden hulp teugels. alleen als het nodig is (touwtje, omdat ze anders over hun rug lopen)
Ineke2 schreef:stef schreef:compleet afhankelijk van de pony.
Wij hebben er Ben echter ook weleens ergens geweest waar álles vast stond met strotouwtjes van het zadel naar het bit
Laat mij raden, dat was op een manege waar ze ook een soort van kussenslopen gevuld met stro als dekjes gebruiken?
Ik heb geen moeite met een goed afgestelde martingaal of een bijzet aan de longe bij bijvb een zitles. Voor de rest is het niet nodig naar mijn mening.
)

Citaat:Hulpteugels om het paard te beschermen, bijvoorbeeld een martingaal tegen rondvliegende beginnershandjes, is dan natuurlijk weer een ander verhaal.
Imago01 schreef:Een manegepaard dusdanig bijzetten zodat het geen kant meer op kan vind ik vréselijk…ik zou op die manier ook niet eens willen lesgeven overigens…(ik geef manegelessen).
Een hulpteugeltje als bv. een halsverlenger vind ik persoonlijk wel erg fijn werken, mits het paard wel nog de vrijheid heeft om lekker te kunnen halsstrekken etc. Het werkt erg fijn bij paarden die van nature met hun hoofd in de hemel op tafel lopen, bij paarden die het hoofd hoog houden als een ruiter er wat onrustig of wat ik vaak zelf meemaak, gespannen op zit. Het werkt heel prettig voor ruiter als voor paard. paard wordt dan een stukje geholpen om te blijven ontspannen en niet zo snel gekkigheid uit te halen en ruiter wordt ‘beschermd’ tegen een onrustig of gespannen aanvoelend paard.
Ik probeer bij de lesindeling ruiter-paard altijd rekening te houden met welke ruiter past het beste op welke paarden maar ja, soms ontkom je er niet aan en blijkt een bepaalde combinatie toch niet heel te werken.
Een martingaaltje kan ik ook nog inkomen, prima plan.
Waar ik als instructeur niet mee overweg zou kunnen zijn scherpe bitten in onkundige handen, strakke slofteugels of veel te strak bijgezet. De halsverlenger is in mijn ogen toch echt het uiterste. Eigenlijk vind ik dat een manegepaard gewoon zonder al die poespas gereden moet kunnen worden. Kan dat niet, dan is het dier niet geschikt als manegepaard.
Sommige manegepaarden moeten eens in de zoveel tijd eens opgepakt worden door een wat meer ervaren (manege)ruiter zodat het weer lekker in zijn vel zit. Ook vind ik dat als een manegepaard gewoon niet gelukkig is met zijn vak, dat hij ‘eruit’ moet en de volgende mag komen. Manegepaarden zijn paarden waar ik altijd wel mee te doen heb; je moet het maar kunnen als paard zijnde, de ene na de andere kneus op je rug (iedereen is bij 0 begonnen). Hoe vakkundig de instructeur ook is; sommige dingen kun je gewoon niet vóór zijn en tja, dan moet het manegepaard toch even die ‘klappen’ opvangen…
Overigens de opmerking over passende zadels etc., volledig mee eens, alhoewel dat nog steeds een utopie blijkt te zijn…
Cowgirl schreef:Citaat:Hulpteugels om het paard te beschermen, bijvoorbeeld een martingaal tegen rondvliegende beginnershandjes, is dan natuurlijk weer een ander verhaal.
Dit soort handjes mogen van mij geen eens teugels met een bit vasthouden, die gaan eerst leren om te zitten en hun balans te vinden. Krijgen in hun handen A: helemaal niks of B: een paar teugels die aan een halster zitten.
Van de 20 manege paarden waar ik op leste liep er hooguit 1 met een hulpteugel(spreek over ruim 20 jaar geleden)
'Draken' verdwenen eigenlijk al weer snel omdat ze te gevaarlijk waren. Op een manege horen gewoon brave paarden.
Ik schrik er wel een beetje van bij hoeveel manege's zoveel paarden met een hulpstuk worden gereden.
leren we niet meer rijden ofzo?