Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:29

Bij ons lopen de meesten op een thiedemann, die afhankelijk van wie erop zit (beginner of niet) strakker of losser gezet wordt. Bij diegenen die een beetje kunnen rijden (voorwaarts- neerwaarts) zit ie op het meest losse gaatje en heeft dus geen inwerking, voor de beginners is het dat het paard wel over de rug blijft lopen.

Ze hebben hier bewust voor gekozen om te voorkomen dat de manegepaarden hun rug weg gaan drukken en daardoor blessures en zo ontwikkelen en een thiedemann heeft als voordeel dat hij niet constant inwerkt. Zeker bij de meer gevorderde ruiters zit ie zo los dat ie alleen inwerkt als paard letterlijk sterren zou gaan kijken.

Op deze manier vind ik er eerlijk gezegd weinig mis mee.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:31

loveidefix schreef:
bij ons hebben heel veel ponys een martingaal (niet dat die in de meeste gevallen nodig is, maar hij zit ook niet strak, en naar mijn idee hebben paarden er wijnig last van)

zelf rijd ik veel paarden met slof! dat zijn wel ijgen paarden, waar ook obsolut geen beginners op rijden.
verder hebben bijna geen andere paarden hulp teugels. alleen als het nodig is (touwtje, omdat ze anders over hun rug lopen)

als ik in jouw profiel kijk zie ik dat je 14 jaar bent, in mijn ogen heb jij ook niet de
ervaring om met een slof te rijden. iemand die 14 is zie ik als een beginner ( mijn excuses als
dit erg bot overkomt )

Ik vind het zeker jammer dat er maneges zijn waar ze overal een hulpteugel aan hangen.
Ikzelf heb leren paardrijden van het vallen en opstaan, en vond het juist helemaal
te gek om op snelle en wilde paarden te rijden. Ook vind ik dat je op die manier
het beste leert zitten en handelen. Niet als je er alvast een hulpteugel op gooit
zodat het paardje 'netjes' loopt, en waardoor de kids leren zitten.
misschien ben ik wel van de 'oude stempel' en vind ik dat de kinderen niet moeten
worden betuttelt. gaan met die banaan, als je eraf valt er gelijk weer op, enz enz.
wanneer ze eraf zijn gevallen weten ze gelijk voor de volgende keer dat ze het anders moeten
aanpakken, zo leren ze zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:52

iemand van 14 hoeft geen beginner te zijn hoor.... Beetje kort door de bocht

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:29

Ben het er mee eens dat niet elke 14 jarige een beginner is. Ken er zat die echt heel leuk rondrijden en ook sporen/ zweep en zelfs in sommige gevallen stang en trens beter gebruiken dan menig volwassene met tig jaar ervaring. En ook zat die meer ervaring hebben met paarden dan menig volwassene.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:42

sterker nog...........ik heb een bijrijdstertje die met mijn pony springt,omdat ik zelf geen held ben op dat gebied.
ze is 10,en dat kind kan echt rijden!misschien wel handiger als dat ik ben.
leeftijd zegt lang niet alles.om iemand op basis van leeftijd al meteen een beginner te noemen getuigd imo juist van het feit dat je zelf ook nog niet erg 'gevorderd' bent.

en mijn bijrijdstertje is er ook heus niet eentje die het zo stoer vind om op de rare snelle wilde of wat dan ook paarden wil rijden.

ik vind het niet zo vreemd als een manege goed afgestelde hulpteugels gebruikt. lijkt me alleen nog maar beter voor het paard.
dan lopen ze misschien wel netjes ja,maar het welzijn van het paard lijkt me toch wel een belangrijk punt.
dus misschien ben ik niet van de oude stempel nee.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:16

Ineke2 schreef:
stef schreef:
compleet afhankelijk van de pony.
Wij hebben er Ben echter ook weleens ergens geweest waar álles vast stond met strotouwtjes van het zadel naar het bit

Laat mij raden, dat was op een manege waar ze ook een soort van kussenslopen gevuld met stro als dekjes gebruiken?

Ik heb geen moeite met een goed afgestelde martingaal of een bijzet aan de longe bij bijvb een zitles. Voor de rest is het niet nodig naar mijn mening.

Ik denk dat ik als Belg zelfs weet waar dat is :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:21

Wij hebben er een paar met martingaal.
Een paard word zo nu en dan met halsverlenger of slof gereden, maar dat is ook echt bij de gevorderde ruiters.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:35

Ik vind zelf dat je paard wanneer je geen ervaring hebt met geen enkele hulpteugel moet berijden. Ik vind zelfs dat wanneer je niet genoeg ervaring hebt op een paard moet rijden die even met hulpteugel bereden moet worden. De ruiter zelf moet dat nog leren te rijden op al een goed geschoolt paard.
Wat ik vaak zie is dat de hulpteugel de overmacht krijgt en dat kan nooit de bedoeling zijn van een hulpteugel.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:17

op mijn manege hebben sommige paarden een martingal, en heel soms wordt er een bijzetteugel gebruikt, mee niet eigenlijk

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:20

Ik heb liever geen hulpteugel.
Bij ons op de MA worden ze ook niet gebruikt.
Alleen bij voltige wel een bijzet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:54

ik snap de aversie tegen hulpteugels niet zo goed.
natuurlijk moeten ze correct afgesteld zijn,maar als paarden bv hun rug makkelijker en beter gebruiken,waardoor de ruiter weer makkelijker zit,wat weer beter is voor het paard,dan is er toch niets mis mee?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:00

bij ons alleen voor zover ik weet in de 'gevorderde' les, de les waar de lesgevers zelf in rijden, en dan word er op een normale manier gebruik van gemaakt, niet extreem strak en niet extreem los, gewoon zo dat het paard ook prettig kan bewegen
lesklanten heb ik er nog nooit mee zien rijden, ik een keer maar dat was op mijn eigen pony toen ze gruwelijk erg aan het vervelen was (en dat is nog zacht uitgedrukt :+ )
edit: dat is trouwens maar heel afentoe als de paarden het écht nodig hebben, martingalen daarintegen wordt ook gebruikt bij beginners als de pony's anders té snel of iets zijn

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:03

Hier werden enkele standaard met een thiedemann (op het moment niet meer) of martingaal bereden, eentje heeft ooit met een gogue gelopen (ook niet meer) en een mocht heel soms door de vergevorderden met een slof bereden worden.

Op het moment staat merendeel zonder, op een paar uitzonderingen na en die worden met een martingaal gereden. Er wordt goed op gelet of het tuig goed zit, martingalen zitten niet te strak en daar kan verder door de ruiter ook niks aan veranderd worden. Op deze manier heb ik er geen problemen mee.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 15-03-09 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:04

je zou toch bijna zeggen dat in een gevordere les een hulpteugel niet nodig is. :P

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:05

Hulpteugels worden vaak als 'oplossing' gebruikt en niet meer als 'hulpmiddel' en mijn inziens gaat daar veel mis.

Ook bij ons worden bijzets, stootteugels gebruikt. Een aantal jaar geleden nog eens een thiedemann. Gevorderde ruiters mogen in overleg zonder. Longelessen worden altijd bijgezet. Paard gebruikt rug beter, waardoor ruiter beter kan zitten (helaas gaat dat op dat niveau nog in die volgorde), waarna het paard de rug weer beter kan gebruiken en de ruiter nog beter kan zitten. En uiteindelijk is de ruiter gevorderd genoeg om rijkunstig het paard de rug te laten gebruiken, waardoor de bijzet niet meer nodig is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:46

Bij ons op de manege gebeurt het zodat de paarden niet leren hun rug weg te drukken.

Voordeel van het bijzetten bij beginners (bij gevorderden zit ie zo los dat ie niet inwerkt, dus in de praktijk hebben die er niets aan) is dat het paard beter blijft lopen, de beginnende ruiter meteen leert voelen hoe een paard dat correct loopt voelt. Daardoor voelen ze als de thiedemann los gaat zelf wanneer het paard goed loopt en wanneer niet. In feite lopen ze daarmee een enorme voorsprong op op al die manegeruiters die op paarden die hun rug aan alle kanten ontlasten op. Die tweede groep moet later opnieuw leren "voelen" terwijl mensen die meteen op een paard dat de rug goed gebruikt rijden meteen voelen wat "goed" is. Daardoor valt het mensen die met een hulpteugel hebben leren rijden ook vaak eerder op dat een paard niet helemaal goed loopt en wanneer het paard de rug goed gebruikt of juist niet. Lijkt mij allemaal in het belang van het paard.

De heel ver gevorderden mogen af en toe (zeer incidenteel, met cavalletti's en kleine sprongetjes) een slof gebruiken. Zodat ze leren hoe dat ding goed te gebruiken voor mochten ze er ooit mee in aanraking komen. Beter goed geleerd immers.

Alles gebeurt bij ons in het belang van het paard. Het belang van de mens interesseert ze er eigenlijk niet zoveel. Er zijn dus geen voorzieningen als luxe kantine of overdekte rijbanen. Wel veel paddocks en weilanden die ook intensief gebruikt worden. Hoewel de paarden s'nachts op een beveiligde stal staan, dat is vooral gezien de locatie en daardoor de veiligheid van de paarden zelf. Het liefste zouden ze de vaste stallen afbreken en de paarden altijd buiten zetten met een stevig hekwerk waar stroom op staat om het terrein, maar daarvoor wordt geen vergunning verleend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:44

Ik vind het geen goed idee, omdat je dan het idee kunt krijgen dat je hulpteugels nodig hebt om te kunnen rijden, omdat je anders het paard "niet aan de teugel" krijgt. Er is echt hele goed instructie nodig die continu erop hamert dat je eerst de achterhand moet activeren. De meeste beginners hebben daar veel moeite mee, vandaar dat hulpteugels er volgens mij alleen maar voor zorgen dat het paard in de krul gaat lopen, zonder echt nageeflijk te zijn, ze laten hun rug niet los in het werk. Op de meeste maneges is die hele goede instructie er namelijk -helaas- niet. Ik ken legio voorbeelden van mensen die zo hebben leren rijden, en nu alleen nog met elastiek, chambon of welk hulpmiddel dan ook kunnen/willen/durven rijden omdat ze anders weer helemaal overnieuw moeten beginnen met aanleren.

Enige wat ik zelf in mijn manegelessen ben tegengekomen is een martingaal, voor een paard wat regelmatig ineens haar hoofd omhoog kon gooien en gaan rennen. Ik had zelf niet het idee dat de martingaal hier iets tegen hielp. Ik zie zelf meer heil in goed passend tuig en oplossen van mogelijke fysieke problemen, en daarnaast goede instructie om rijtechnische problemen op te lossen.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:07

Wij hebben echt een paar draken in de stallen staan. :+
En die worden wel eens gereden met een elastiek, mits er goede begeleiding is, anders kom je er ook niet op.
Daarbij moet je voor die paarden enige rijervaring hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:43

Citaat:
Hulpteugels om het paard te beschermen, bijvoorbeeld een martingaal tegen rondvliegende beginnershandjes, is dan natuurlijk weer een ander verhaal.

Dit soort handjes mogen van mij geen eens teugels met een bit vasthouden, die gaan eerst leren om te zitten en hun balans te vinden. Krijgen in hun handen A: helemaal niks of B: een paar teugels die aan een halster zitten.

Van de 20 manege paarden waar ik op leste liep er hooguit 1 met een hulpteugel(spreek over ruim 20 jaar geleden)
'Draken' verdwenen eigenlijk al weer snel omdat ze te gevaarlijk waren. Op een manege horen gewoon brave paarden.

Ik schrik er wel een beetje van bij hoeveel manege's zoveel paarden met een hulpstuk worden gereden.
leren we niet meer rijden ofzo?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:01

Een manegepaard dusdanig bijzetten zodat het geen kant meer op kan vind ik vréselijk…ik zou op die manier ook niet eens willen lesgeven overigens…(ik geef manegelessen).

Een hulpteugeltje als bv. een halsverlenger vind ik persoonlijk wel erg fijn werken, mits het paard wel nog de vrijheid heeft om lekker te kunnen halsstrekken etc. Het werkt erg fijn bij paarden die van nature met hun hoofd in de hemel op tafel lopen, bij paarden die het hoofd hoog houden als een ruiter er wat onrustig of wat ik vaak zelf meemaak, gespannen op zit. Het werkt heel prettig voor ruiter als voor paard. paard wordt dan een stukje geholpen om te blijven ontspannen en niet zo snel gekkigheid uit te halen en ruiter wordt ‘beschermd’ tegen een onrustig of gespannen aanvoelend paard.
Ik probeer bij de lesindeling ruiter-paard altijd rekening te houden met welke ruiter past het beste op welke paarden maar ja, soms ontkom je er niet aan en blijkt een bepaalde combinatie toch niet heel te werken.
Een martingaaltje kan ik ook nog inkomen, prima plan.

Waar ik als instructeur niet mee overweg zou kunnen zijn scherpe bitten in onkundige handen, strakke slofteugels of veel te strak bijgezet. De halsverlenger is in mijn ogen toch echt het uiterste. Eigenlijk vind ik dat een manegepaard gewoon zonder al die poespas gereden moet kunnen worden. Kan dat niet, dan is het dier niet geschikt als manegepaard.

Sommige manegepaarden moeten eens in de zoveel tijd eens opgepakt worden door een wat meer ervaren (manege)ruiter zodat het weer lekker in zijn vel zit. Ook vind ik dat als een manegepaard gewoon niet gelukkig is met zijn vak, dat hij ‘eruit’ moet en de volgende mag komen. Manegepaarden zijn paarden waar ik altijd wel mee te doen heb; je moet het maar kunnen als paard zijnde, de ene na de andere kneus op je rug (iedereen is bij 0 begonnen). Hoe vakkundig de instructeur ook is; sommige dingen kun je gewoon niet vóór zijn en tja, dan moet het manegepaard toch even die ‘klappen’ opvangen…

Overigens de opmerking over passende zadels etc., volledig mee eens, alhoewel dat nog steeds een utopie blijkt te zijn…

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:04

Bij de echte beginners kan het een goed idee zijn om een paard bij te zetten op de manier zoals je dat zou doen als je longeert (met touwtjes).
Dit om het paard de rug beter te laten gebruiken, waardoor de echte beginner eerder het gevoel voot zitten krijgt, dan bij een paard dat zijn rug strak als een strijkplank maakt, door zijn hoofd in raketstand te zetten.
Zodra de beginner echter redelijk kan zitten en het gevoel te pakken heeft, lijkt het mij beter om het dan te stoppen, zodat de ruiter kan leren hoe hij zelf het paard daar naar toe kan rijden.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:31

Imago01 schreef:
Een manegepaard dusdanig bijzetten zodat het geen kant meer op kan vind ik vréselijk…ik zou op die manier ook niet eens willen lesgeven overigens…(ik geef manegelessen).

Een hulpteugeltje als bv. een halsverlenger vind ik persoonlijk wel erg fijn werken, mits het paard wel nog de vrijheid heeft om lekker te kunnen halsstrekken etc. Het werkt erg fijn bij paarden die van nature met hun hoofd in de hemel op tafel lopen, bij paarden die het hoofd hoog houden als een ruiter er wat onrustig of wat ik vaak zelf meemaak, gespannen op zit. Het werkt heel prettig voor ruiter als voor paard. paard wordt dan een stukje geholpen om te blijven ontspannen en niet zo snel gekkigheid uit te halen en ruiter wordt ‘beschermd’ tegen een onrustig of gespannen aanvoelend paard.
Ik probeer bij de lesindeling ruiter-paard altijd rekening te houden met welke ruiter past het beste op welke paarden maar ja, soms ontkom je er niet aan en blijkt een bepaalde combinatie toch niet heel te werken.
Een martingaaltje kan ik ook nog inkomen, prima plan.

Waar ik als instructeur niet mee overweg zou kunnen zijn scherpe bitten in onkundige handen, strakke slofteugels of veel te strak bijgezet. De halsverlenger is in mijn ogen toch echt het uiterste. Eigenlijk vind ik dat een manegepaard gewoon zonder al die poespas gereden moet kunnen worden. Kan dat niet, dan is het dier niet geschikt als manegepaard.

Sommige manegepaarden moeten eens in de zoveel tijd eens opgepakt worden door een wat meer ervaren (manege)ruiter zodat het weer lekker in zijn vel zit. Ook vind ik dat als een manegepaard gewoon niet gelukkig is met zijn vak, dat hij ‘eruit’ moet en de volgende mag komen. Manegepaarden zijn paarden waar ik altijd wel mee te doen heb; je moet het maar kunnen als paard zijnde, de ene na de andere kneus op je rug (iedereen is bij 0 begonnen). Hoe vakkundig de instructeur ook is; sommige dingen kun je gewoon niet vóór zijn en tja, dan moet het manegepaard toch even die ‘klappen’ opvangen…

Overigens de opmerking over passende zadels etc., volledig mee eens, alhoewel dat nog steeds een utopie blijkt te zijn…

ben het met je eens.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:09

Ben het ook met hier boven eens.

Met licht hulpteugels kan het paard ontspannen lopen zonder dat er te veel aan hem gesjort moet worden, naar beneden getrokken word, door een onervaren ruiter.
Dan kan de ruiter eerst aan zijn eigen gevoel en houding werken. Dan word de ruiter zelfverzekerder en kan hij beter en veiliger optreden tegen paarden die snel hun hoog de lucht in gooien.

Paarden weten dat je een beginner bent, elke beginner is nerveus en dat kan een paard aanvoelen. Geef de ruiter eerst die zekerheid, dan de training.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:18

Cowgirl schreef:
Citaat:
Hulpteugels om het paard te beschermen, bijvoorbeeld een martingaal tegen rondvliegende beginnershandjes, is dan natuurlijk weer een ander verhaal.

Dit soort handjes mogen van mij geen eens teugels met een bit vasthouden, die gaan eerst leren om te zitten en hun balans te vinden. Krijgen in hun handen A: helemaal niks of B: een paar teugels die aan een halster zitten.

Van de 20 manege paarden waar ik op leste liep er hooguit 1 met een hulpteugel(spreek over ruim 20 jaar geleden)
'Draken' verdwenen eigenlijk al weer snel omdat ze te gevaarlijk waren. Op een manege horen gewoon brave paarden.

Ik schrik er wel een beetje van bij hoeveel manege's zoveel paarden met een hulpstuk worden gereden.
leren we niet meer rijden ofzo?

Ben het helemaal met je eens....
eerst balans, dan pas teugels..........
Ik ben er ook van geschrokken hoe weinig mensen er 'kunnen rijden'.......ik maak me er soms best wel zorgen om, omdat de paarden hiervan ALTIJD de dupe zijn....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:25

Juist omdat de paarden altijd de dupe zijn van lesklanten, veelal beginners of relatieve beginners, vind ik een thiedemann een vriendelijk hulpmiddel voor een manegepaard. Je houd je paard er veel langer goed mee omdat ie altijd zijn rug moet gebruiken en er is altijd een fase waarin een beginnende ruiter wel al aardig kan zitten, maar nog geen ervaring heeft met het vasthouden van de teugels. Daar ontkom je niet aan, hoe goed je alles ook organiseert.

Een goed gebruikte hulpteugel dwingt niet, maar ondersteunt de ruiter in het begin en zodra iemand een beetje kan rijden moet ie of eraf gehaald worden of zo los gezet dat ie never nooit nog inwerking heeft. Ondertussen wordt wel de rug van het paard goed gehouden.

Een goed gebruikte hulpteugel kan juist bij manegepaarden heel goed zijn om zo lang mogelijk van de dieren te kunnen genieten zonder dat ze met 5 tot 10 jaar manegedienst zo kapot zijn dat ze naar de slager kunnen. En dat gebeurt nou eenmaal heel erg vaak!

Een goede manege zorgt er ook voor dat deze hulpteugel alleen bij beginners gebruikt worden, en dat de ervarener ruiters een paard goed over de rug kunnen rijden.

Daarbij, ook "lastiger" paarden zouden een plekje op een manege moeten kunnen krijgen (mits ze het werk aankunnen). Daarmee bied je de gevorderde ruiters ook een uitdaging, en een betere voorbereiding voor als ze ooit zelf een paard aanschaffen.

Eerlijk gezegd vind ik het schokkend hoe weinig maneges rekening houden met het paard zelf! Dat er alleen een martingaal aangeknoopt wordt als het dier "lastig" is en zo. Goed bijzetten is juist een methode om het dier niet kapot te rijden, en de ruiter goed te leren voelen!

Een ruiter die met bijzet heeft leren rijden, en dus weet hoe een paard dat goed loopt voelt, is in staat dat op te merken bij niet- bijgezette paarden en zal proberen het paard wel goed te laten lopen. Als je niet weet hoe een paard hoort te lopen en te voelen, hoe kan je dan ooit een paard goed rijden?