Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:36

geen idee of men 'de ogen ervoor sluit' , dat is blijkbaar zo volgens jou. Ik persoonlijk vind de manier waarop anky rijdt echt afschuwelijk en dit pilarengedoe vin'k ook niks maar heb er nog nooit iets in het echt van gezien dus kan er ook niet echt een oordeel over vellen. Het idee dat het paard tussen pilaren vaststaat en geen kant op kan spreekt me in ieder geval helemaal niet aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:43

ik vind het pilarengedoe eerlijk gezegd erger dan Anky haar warming up

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:49

Ja, ik ook..... en wie dat niet ziet, heeft dichte oogkleppen op.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:44

Even los van de vergelijking met Anky's methoden, moet ik zeggen dat ik dit ook helemaal niks vind hoor.
Ik zie een zuur paard, die duidelijk geen enkele trek heeft om zijn kunstje te laten zien. :n

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:22

Het is heel logisch dat hier geen discussie over is. Ondanks dat sommigen hier beweren dat er mensen zijn die deze methode ophemelen, ben ik ze nog niet tegengekomen.

Het is duidelijk dat 99% van de mensen met paarden het niet ziet zitten om zijn paard tussen 2 palen vast te binden. Als iedereen het ergens over eens is, valt er ook weinig te discussiëren.

Zo is er ook weinig discussie of het een goed idee is je paard voor de trein te gooien. 99,99999% van de paardeneigenaren vindt van niet, dus is er geen discussie over.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 21:38

Kinke schreef:
is inderdaad een discussie waard. Maar misschien wordt het een korte discussie? Dit zou natuurlijk kunnen komen omdat er waarschijnlijk erg weinig mensen zijn op Bokt (of misschien niemand) die hun peerd tussen de pilaren knopen??

suleilitha schreef:
....en die de ogen ervoor sluiten dat ook dit een onderdeel is van de klassieke dressuur, die verder zo wordt opgehemeld en verheerlijkt???

Precies, vooral dat laatste. De AR/klassieke dressuur wordt toch altijd aan gehaald als 'vriendelijk' en 'voor het paard' enzo. De vraag is of dat het werkelijk was en ook nu nog steeds is. Met alle kritiek op de 'gewone' dressuur denk ik dat deze discussie misschien voor wat relativering kan zorgen. Vroegah was niet alles beter...

Ik denk dat als het om dressuur gaat dat er constant sprake is van voortschrijdend inzicht, en dat het best eens zo zou kunnen zijn dat methoden van vroeger nu achterhaald, en wellicht zelfs paardonvriendelijk zijn...

arno8 schreef:
Het is duidelijk dat 99% van de mensen met paarden het niet ziet zitten om zijn paard tussen 2 palen vast te binden.

Denk je werkelijk? Bent Branderup heeft inmiddels toch een flinke aanhang, en hij past deze methode toe. Wat zijn leerlingen en diens leerlingen uitvogelen is niet zoveel zicht op natuurlijk. Verder is het op instituten als de spaanse rijschool volgens mij gewoon dagelijkse kost om paarden op deze wijze te trainen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:40

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat als het om dressuur gaat dat er constant sprake is van voortschrijdend inzicht

Ik dacht eerder aan een voortschrijdend kennisverlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:48

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:54

Ik zie nou nooit die paarden op die academische filmpjes lekker blij naar voren draven en laten zien dat ze rek in het lijf hebben. Ze doen of (zijgangen in) stap of piaffe. Iets anders zie ik niet veel gebeuren. Maar dat kan liggen aan mijn beperkte kennis op dat gebied.

De methode met pilaren gebeurt meer dan je denkt echter zal het grote publiek dat niet snel te zien krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:00

Vudress schreef:
Ik zie nou nooit die paarden op die academische filmpjes lekker blij naar voren draven en laten zien dat ze rek in het lijf hebben. Ze doen of (zijgangen in) stap of piaffe. Iets anders zie ik niet veel gebeuren. Maar dat kan liggen aan mijn beperkte kennis op dat gebied.

De methode met pilaren gebeurt meer dan je denkt echter zal het grote publiek dat niet snel te zien krijgen.

Tuurlijk wordt er achter de schermen meer met pilaren en dergelijke gewerkt, maar ze zorgen wel dat dat met de mantel der liefde van de klassieke dressuur wordt bedekt ;) De Spaanse rijschool werkt ook nog steeds met deze methode en tot slot ben ik het volledig met je eens dat menig paard in deze discipline er, afgezien van de gangen die inderdaad in stap of piaffe worden uitgevoerd, er nogal zuur uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:04

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:15

Ik heb toevallig net een boek van Monty Roberts (Vraag het Monty)gevonden in de bieb, daar staat in dat hij de hulpen voor piaffe zó tegengesteld vindt (aansporen en tegelijkertijd inhouden) dat als hij het voor het zeggen had, hij het piafferen zou schrappen uit de dressuurproeven... hij heeft namelijk zelden een paard dat niet zuur kijkt of staartzwiept een piaffe zien uitvoeren... En dat zijn dan paarden die niet tussen 2 pilaren staan, met een kaptoom, maar ze worden op stang en trens tegengehouden...

Wie weet is objectief gezien (vanuit het paard) tussen 2 pilaren staan minder pijnlijk en stressvol dan met een stang en trens tegen te worden gehouden onder de ruiter. Pilaarwerk is duidelijker, als het paard eenmaal doorheeft dat het niet vooruit of achteruit kan. Daarbij staan paarden meestal maar kort tussen de pilaren, voorzover ik weet, omdat het anders rijtechnisch niet klopt, in de klassieke dressuur hoort een paard letterlijk voorwaarts te zijn, ook bij de piaffe. Van lange tijd vastgebonden staan gaat dat voorwaartse effect verloren, daarom gebeurt dat ook niet.

Maar hoe dan ook, zowel tussen pilaren als onder de ruiter heb ik inderdaad maar heel weinig vrolijke piafferende paarden gezien, dat moet ik Monty, en de bokkers hier nageven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:17

Minder pijnlijk en stressvol???? Een dier VASTBINDEN en dan voorwaarts drijven is een van de ergste vormen van onderwerping die een mens zich voor kan stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:19

bij dat filmpje kreeg het idee van een loopband... Ik had om eerlijk te zijn hier nog nooit van gehoort en deze methode bevalt me niet echt. het paard kan geen kant op en ( domme) ik vind wel dat paarden het recht hebben om te protesteren. En dan kan nu ook niet

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:25

Ik kan van het hele trainen tussen pilaren niet vrolijk worden, maar dat heb ik met meer manieren van "kunsten" aanleren.
Een paard vastbinden en dan op deze manier iets leren is in mijn ogen alles behalve diervriendelijk, vraag je eens af wat er in het filmpje van bent vooraf is gegaan voor dit paard zo "braaf" zijn piafje uitvoerd. Denk niet dat je daar vrolijk van wordt...
Ik zie het als veels te veel dwang terwijl mij altijd geleerd is alles vanuit de ontspanning te doen met respect voor het paard....dit vind ik alles behalve respectvol...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:33

Suleilitha, een "los" paard op stang en trens tegenhouden doet ook pijn, is imo net zo goed een manier van VASTBINDEN, alleen valt dat minder op bij toeschouwers.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:35

ik vind beide methode niets, ik word ook naar van het fimpje, goed dat dit ter discussie wordt gesteld, komt de stand op iets van 10-1

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:40

Die beesten gaan al piafferen als je er naar toe loopt!!

Voor mij ongeveer hetzelfde als iemand door zijn stal loopt en alle paarden staan van schrik achterin de stal....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:28

Lijkt me op zijn plaats dat eerst het boek van Alois Podhajsky eens doorgelezen moet worden, zodat er goed onderbouwd gediscusieerd kan gaan worden over het hoe en waarom voordat er weer onzinnige opmerkingen gemaakt gaan worden.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 13-03-09 23:35, in het totaal 3 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:30

Even ongeacht van wat ik hier zelf van vind:
deze discussie is een hele andere dan die over bepaalde andere methodes.
De hoofdhals positie beinvloeden kan iedereen doen en heeft (ook slecht uitgevoerd) een bepaald voordeel voor de ruiter (vermeerderde controle).
Dit (met de pilaren) zijn technieken die niet iedereen kán doen. Dit doen met een onvoorbereid paard loopt niet goed af. Punt. Weinig mensen zullen dit dan ook na gaan doen, omdat er absoluut geen voordeel inzit behalve je paard compleet over de zeik helpen. Daar zal iedereen van inzien dat dat geen nut heeft.

Ik vind meer controle op andere takken opzich wel een goed idee, maar ik denk dat het aannemelijk is dat er zonder een competitie element een stuk minder doping gebruikt wordt. Daarnaast worden dit soort controles niet alleen gedaan voor de paardvriendelijkheid, maar juist ook om de competitie eerlijk te houden.

Ik heb dit werk nog nooit in het echt gezien. De voorbeelden (filmpjes en foto's) vind ik niet heel erg paardonvriendelijk (qua stress). Het ziet er vrij ontspannen uit en de paarden stoppen allemaal keurig met bewegen als de begeleider ophoud met aanwijzingen geven.
Ik denk dat deze paarden een stuk meer uitwegen hebben, dan een paard waar een ruiter opzit en die met stang en trens gereden wordt.

Persoonlijk vind ik de methode niet iets wat ik zou gebruiken, omdat ik een paard liever meer vrijheid geef. Ik vind het vastbinden van het hoofd eigenlijk zowieso not-done, maar ben wel verbaasd dat mensen dan geen problemen hebben met bijzetteugels en dergelijke. Die doen namelijk precies hetzelfde.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:40

garny95 schreef:
ik vind beide methode niets, ik word ook naar van het fimpje, goed dat dit ter discussie wordt gesteld, komt de stand op iets van 10-1

10-1 ten opzichte van 'gewone' dressuur bedoel je?

Zet deze opmerking je niet aan het denken dan?
suleilitha schreef:
maar ze zorgen wel dat dat met de mantel der liefde van de klassieke dressuur wordt bedekt

Wat wordt er nog meer met de mantel der liefde bedekt? en de neiging alles van vroeger te romantiseren en idealiseren onder tafel geschoven?

Ik zou echt wel eens graag zien dat de klassieke dressuur ook eens met dezelfde kritische ogen als de 'gewone' dressuur bekeken gaat worden. Ik kan nog wel een aantal filmpjes van youtube boven water toveren van redelijk bekende 'klassieke' trainers/ruiters... Deze mensen verzorgen een hoop clinics en lessen in Nederland. Als je naar hun verrichting kijkt met het skala en de 'happy athlete' in je achterhoofd.... Dan valt daar toch heel wat op aan te merken...

(even voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen klassieke dressuur an-sich. Wat mij betreft is er alleen maar goed en slecht paardrijden)

Vudress schreef:
Ze doen of (zijgangen in) stap of piaffe. Iets anders zie ik niet veel gebeuren. Maar dat kan liggen aan mijn beperkte kennis op dat gebied.

Dat klopt... Zie http://www.paardenbegrijpen.nl en dan het kopje 'riddertesten'. Dit zijn de testen (proeven) die BB zijn aanhangers afkunnen leggen om zich uiteindelijk 'grootmeester' te mogen noemen (dat klinkt prestigieus toch?) Als je kijkt naar de eerste proef (dus de laagste klasse) welke verrichtingen worden gevraagd... Travers, renvers, half-steps... Oefeningen die in de 'gewone' dressuur in de B en L absoluut nog niet voorkomen. Halfsteps (begin piaffe) komt in de basissport helemaal niet aan de orde. En de gemiddelde ruiter die kiest voor AR is bij aanvang echt niet getalenteerder, verder gevorderd etc. dan de gemiddelde ruiter die voor het eerst een startkaart aan gaat vragen.

Ik denk dus dat het 'gevaar' van de AR is dat de mensen zich veel te veel focussen op de kunstjes. Misschien nog wel meer als in de 'gewone' dressuur. Als je bedenkt dat een B proef voor veel mensen al een hele opgave is.. (een paar overgangen, beetje halsstrekken, een keer stilstaan). En in de AR beginnen ze meteen met zijgangen en halfsteps...

BTW: deze tekst staat onderaan:
Het was nodig om het niveau van acceptatie voor het huidige Ridderschap te verlagen, zodat het ridderschap destijds opnieuw leden kon accepteren, omdat het niveau heden ten dage lang zo hoog niet is als destijds.
Kennelijk is het voor BB zo belangrijk leden te werven dat hij bereid is qua toelatingsniveau concessies te doen....

Afijn, voor mensen die filmpjes van riddertesten willen zien; je kunt ze gewoon vinden op het internet.
See for yourself...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:00

volgens mij ging deze topic over tussen de pilaren :?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 07:44

Zoolgangster schreef:
Suleilitha, een "los" paard op stang en trens tegenhouden doet ook pijn, is imo net zo goed een manier van VASTBINDEN, alleen valt dat minder op bij toeschouwers.

alleen kan een paard dan wel nog in verzet, het kan in de achteruit, het kan in de ren, het kan in de bok, het kan op de rem, het kan er zelfs bij gaan liggen als die dat wil................. en dat kan tussen die palen niet.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:23

Volgens mij wordt er dan met de verkeerde groep gediscussieerd en zou er met leden van de Spaanse Rijschool of met Branderup himself of wie er dan ook zelf de pilaren gebruikt moeten worden gesproken?
Ik heb al aardig wat filmpjes van Marijke de Jong gezien maar nog niet dat ze een paar pilaren had ingegraven ;)
Zij is toch iemand die Branderup regelmatig op visite heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:25

waarom? als het over LDR gaat dan hoeft Anky toch ook niet mee te discusseren