Stelling over 'enge' hoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Stelling over 'enge' hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:19

Ik heb ook geleerd, binnenhand naar rechts op de rechterhand zeg maar. Dus niet naar binnen halen maar echt naar rechts. Binnenbeen erbij. Ik merk dat het ontzettend goed werkt voor mijn paard :j

Ik kijk idd niet naar 'de enge hoek' en hij ook niet. Ik ben druk bezig om hem dan netjes de hoek door te rijden waardoor ik er ook geen aandacht aan besteedt. Doet hij er niets op, dan hoeft 't niet meer natuurlijk.

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:53

Mijn paard heeft het ook. Ze kan 30 keer zonder probleem ergens langs lopen en om het kleinste ding kan ze dan schrikken. Vaak doet ze bij de opening van de bak.

Veel mensen zeggen inderdaad dat je je paard naar binnen moet stellen. Dit zal in sommige gevallen wel helpen, maar bij mijn paard juist helemaal niet!
Wat ik nu doe is een stukje daarvoor even schakelen in tempo of een stukje schoudervoor zodat ik de aandacht heb en dan in de "enge hoek" juist wat minder doen en gewoon rustig basis been erbij houden. Ik merkte dat ik hiermee veel meer effect heb en dat ze op de "stelling naar binnen methode" juist meer spanning in dr lichaam kreeg, die de "enge hoek" als het ware bevestigde.

Ik weet niet dat dit voor elk paard werkt, maar voor de mijne werkt het super. Misschien een aantal keer proberen om te kijken of het werkt.

Succes!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:05

In eerste instantie houd je de buitenteugel eraan en zorg je ervoor met je stokje aan de binnenkant ervoor dat hij daar begrenst wordt.

Op het moment dat een paard wat verder doorgereden is dan zorg je dat hij respect krijgt voor je binnenbeen om vervolgens stelling te vragen in de hoek en op die manier door de hoek heen te rijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:52

Mij is geleerd stelling om binnen en dan naar de hoek drukken.

Zelf negeer ik het gewoon en concentreer me erop dat we fijn aan het werk gaan, 9 van de 10 keer lopen ze aan de eind van de training probleemloos door de hoek. En anders maar niet, dan komt het de volgende keer wel. Als je paard door de training beter aan de hulpen komt, stuur je op hem gegeven moment ook makkelijker door de hoek heen.

al met al, ligt het er een flink stuk aan hoe ver je paard in training is en of het paard aan de hukpen staat. Paarden die de hoek niet in willen, staan niet aan de hulpen of zijn nog erg groen in de training of zijn niet recht gericht. Oftewel, komt het meestal uit een rijtechnisch stukje voort ipv onwilligheid. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:58

Een paard kan altijd weg vluchte...
Maar voor iets wat eng is heb ik wel altijd geleerd van mijn prive instructrice stelling naar binnen en hou hem bezig laat hem weg kijken van het gene wat eng is en probeer ze aandacht ergens anders op te foccussen hou hem continu bezig dat hij niet eens kan na denken dat dat stukje eng is.

Maar niet weg vluchte is bullschit dat kan een paard altijd. :D

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:59

Mik_ schreef:
Ik heb ook geleerd, binnenhand naar rechts op de rechterhand zeg maar. Dus niet naar binnen halen maar echt naar rechts. Binnenbeen erbij. Ik merk dat het ontzettend goed werkt voor mijn paard :j

Ik kijk idd niet naar 'de enge hoek' en hij ook niet. Ik ben druk bezig om hem dan netjes de hoek door te rijden waardoor ik er ook geen aandacht aan besteedt. Doet hij er niets op, dan hoeft 't niet meer natuurlijk.

Dit heb ik ook geleerd. :D