Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik wil mensen wel leren rijden, ook op manege's . Maar voor dat rotcentje ga ik niet in de bak staan en houd ook ik het bij privelessen. Ess_Ramona schreef:Tuurlijk heb je maneges waar je alleen de basis leert(mijn oude).
Maar waar ik nu rij, rijden we ook gewoon Sb, Travers, wijken, Keertwendingen en contra galop enzo.
Het ligt aan de manege.
En wat de meeste zeggen over manege ruiters is gewoon bullshit
) 
mick75 schreef:Op de meeste maneges leer je wel degelijk belangrijke dingen. Die dingen zijn later alleen zo vanzelfsprekend dat veel mensen vergeten zijn dat ze dat op een manege geleerd hebben. Denk eens aan je zit, je evenwicht, de basisgangen die je later met een eigen paard mischien verbetert en verfijnt, afhankelijk van je ambitie en het soort paard dat je hebt. Neemt niet weg dat je de meest basale dingen wel leert op een manege.
Bovendien zijn er steeds meer maneges die ook de moeilijkere/ hogere oefeningen aanleren en die behoorlijk sensibele of sterke paarden hebben staan waar veel particuliere eigenaren nog een hoop van kunnen leren. Het nivoverschil tussen maneges onderling neemt wel enorm toe. Op de ene manege leer je in de vergevorderden les net een B-proef te rijden, terwijl op een andere manege de vergevorderden les op M2 of Z- nivo is met paarden die echt niet door iedereen te rijden zijn.
Bovendien leer je, mits je daarvoor open staat, op een manege probleemoplossend denken doordat geen 2 paarden precies hetzelfde gereden kunnen worden en ook maneges steeds vaker jonge paarden kopen omdat die goedkoper zijn in de aanschaf.
Wat instructie betreft, dat verschilt van manege tot manege en van instructeur tot instructeur. De een vind het gewoon leuk om mensen iets bij te brengen, terwijl de ander pas tevreden is als haar hele groep winstpunten haalt in de M. De een haalt haar eer eruit dat haar hele groep in een betrekkelijk korte tijd op alle paarden, dus ook jonge en sensibele of zwaar dominante, de basisgangen beheersen en een nette, onafhankelijke zit hebben terwijl de ander liefst met specifieke problemen aan de gang gaat.
Als je op een goede manege leert rijden kan je in relatief korte tijd een hoop leren mits je er voor open staat. Op een slechte manege kan je 20 jaar rondhobbelen zonder ooit te leren rijden. Er is dus ook geen "standaard manegeruiter".
Alicia2u schreef:Manegeruiters kunnen vaak goed blijven zitten, maar hebben meestal totaal geen ruitergevoel. De getalenteerde manegeruiter stapt vaak al snel over op verzorgpaarden of eigen paarden, maar de gemiddelde ruiter kan jaren op de manege rijden zonder ooit beter te worden.
Verder ben ik het eens met wat er eerder gezegd werd: instructie op veel maneges is vér onder de maat.
Ik ehb 14 jaar op de manege gereden, maar heb het meeste geleerd van de verzorgpaarden en op de handelsstal waar ik reed. Toen ik eenmaal stage ging lopen op wedstrijdstallen en ook op GP paarden kon rijden merkte ik dat ik nog steeds geen timing en gevoel had, hoewel ik al ruim 10 jaar reed: ik nog niet eens correct halthouden en zat ontzettend vast in mn eigen lijf. Ik heb daar veel geleerd, maar leer nu nog veeeeeel meer nu ik een eigen paard heb.
Nee, ik heb geen vertrouwen in de gemiddelde manegeruiter. De meesten hebben geen ruitergevoel en geen enkele fantasie: ze kunnen alleen maar rondjes rijden en voelen niet aan wat het paard nodig heeft (omdat normaal de instructeur de opdrachten geeft). Tsja... dan kom je niet heel ver. Dan kun je best travers, schouderbinnenwaarts, wissels en contragalop leren, maar als je niet weet waar, wanneer en waarom je die oefening rijdt, kun je wat mij betreft niet rijden.
daniella74 schreef:Ik verbaas mij er over hoeveel mensen er GP denken kunnen te gaan rijden en daardoor keihard uithalen naar mensen die dat blijkelijk niet kunnen. Heeft SJef J. jullie al in het A-kader opgenomen, volgens mij niet dus ik heb zo mijn twijfels over jullie GP kwaliteiten, net zo hard als jullie twijfels hebben over manegeruiters.
Ik zeg alleen dat hoogst waarschijnlijk hun travers echt niet afgewerkt worden zo als het moet.. Juul schreef:''Manegeruiters komen niet verder dan de basis'' Op sommige maneges wel ja, maar ik heb maneges meegemaakt waar je toch wel behoorlijk kan rijden na een paar jaar les!!
''Manegeruiters kunnen niet meteen een eigen paard houden'' En als niet-manege ruiters vandaag bedenken: ik koop morgen een paard, weten ze er ook niet gelijk alles vanaf
''Manegeruiters rijden op afgestompte ''manegepaarden'' (weer zo'n leuke term) Dr zijn toch echte ettertjes bij soms hoor, en moet je hier en daar die eigen paarden zien sjokken..
''Manegeruiters kunnen niet rijden op een eigen paard'' Hebben ze ooit die kans gekregen dan?
''Je bent nog maar een manegeruiter, je weet er niks van'' En wat nou als diegene nou al weet ik veel hoeveel boeken over paarden heeft gelezen?
BraveSpots schreef:nogmaals: ben je een goede ruiter als je travers kan (en weet waarom en blabla)? Ik wil dat helemaal niet kunnen, wat voor soort ruiter maakt mij dat dan?

Anoniem schreef:Ik vind persoonlijk iemand een goed ruiter als hij luisterd naar zijn paard, het paard de baas kan, kan corrigere en zelf rustig kan blijve in (voor het paard) "spannede" situaties
Rytm schreef:Ja en ik ben het zat dat manegeruiters daar elke keer zo moeilijk over doen. Het is gewoon zo, klaar.
Je zal best als manegeruiter een L of voor mijn part een M proefje kunnen doorsturen, maar als je dat al rijden noemt?
Ik weet heus wel dat je leert wijken en schouderbinnenwaarts en hulde voor de manegeruiters die een wissel leren en al. En ja tuuuuuurlijk zal je je paard ook nageeflijk kunnen rijden.
Maar echt jongens.. hou toch op. Het is gewoon een feit dat je op een manege niet echt, echt goed leert paardrijden.
Ook niet met pensionpaard trouwens.. vind daar niet veel verschil inzitten.
Ik heb ook 12 jaar op een manege gereden, handelspaarden gereden en wedstrijden gereden. En toen ging ik werken op een dressuurstal met instructie tot grand prix niveau. Dan kom je er ineens achter dat je helemaal niet kunt rijden. Dus ik weet heel goed waar ik het over heb.
, Maar het ligt er zeker ook aan wélke manege je rijdt.