''De manegeruiter''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:33

Tuurlijk heb je maneges waar je alleen de basis leert(mijn oude).
Maar waar ik nu rij, rijden we ook gewoon Sb, Travers, wijken, Keertwendingen en contra galop enzo.
Het ligt aan de manege.
En wat de meeste zeggen over manege ruiters is gewoon bullshit

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:34

Gek genoeg valt het mij op dat als ik FNRS-proefjes jureer dat degene die met eigen paarden meerijden of echt top of echt laag scoren, en dan meestal eerder laag dan top. Ook in de hogere proeven worden de EP-ers meestal echt voorbij gereden door een manegecombi terwijl ik vrijwel nooit weet (en ook niet wil weten) wat een EP en wat een MP is.

Op de Nederlandse maneges loopt heel veel talent MP en EP rond, het is alleen aan de ruiters om dat talent te willen ontwikkelen door aan zichzelf te willen werken en goede instructie te zoeken op een goede manege (geldt voor zowel MP als EP) met fijne paarden.
Als een ruiter handig is zal hij ook de nieuwe paarden, handelspaarden en jonge paarden gaan rijden en zelfs eventueel mogen uitbrengen; zij krijgen dan ook vaak met een stukje traninen te maken. Deze (manege)ruiters zijn nog altijd zeer gewaardeerd bij sportstallen omdat zij vaak handig zijn en een gedegen basiskennis hebben waarop een (semi)profruiter dan weer kan voortborduren om iemand tot een goede groom/ medewerker/ stalruiter op te leiden weet ik uit eigen ervaring. Je kan het aan de andere kant mensen ook niet kwalijk nemen als ze minder goed kunnen rijden en dit ook eigenlijk niet ambierenen maar er vooral plezier in hebben.

Het waardeoordeel dat je vanaf GP dus pas beetje begint te kunen rijden kan ik dan ook niets mee. Jeroen Dubbeldam, Piet Raaijmakers en Gerco Schroder zijn ook geen van allen GP dressuur en slecht wil ik ze niet noemen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:37

Feit is dat lesgeven op manege's onderbetaald word.
Veel goede instructrices werken dus liever alleen voor zichzelf, omdat dat per uur soms wel 4 keer zoveel opleverd.

Hierdoor komen minder opgeleide, en soms minder gewilde instructies in de bak te staan ..

Daarbij komt dat de meeste instructies op maneges vooral entertainen, en veel minder met rijtechniek bezig zijn.
Grootste deel van de manegeruiters komt er voor de lol rijden en wil een plezierige les.

Ik heb het zelf meegemaakt op een manege waar ik les gaf.

Er was een instructrice die qua niveau echt heel ver onder de rest deed lesgeven, kon rijtechnisch vrij weinig aan de mensen leren.
Maar ze was wel een entertainer.
Plus dat ze mensen naar hun mondje praatte door al snel te roepen hoe goed ze wel niet reden.

Dit is niet mijn stijl :r. Ik wil mensen wel leren rijden, ook op manege's . Maar voor dat rotcentje ga ik niet in de bak staan en houd ook ik het bij privelessen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:37

''Manegeruiters komen niet verder dan de basis''
''Manegeruiters kunnen niet meteen een eigen paard houden''
''Manegeruiters rijden op afgestompte ''manegepaarden'' (weer zo'n leuke term)
''Manegeruiters kunnen niet rijden op een eigen paard''
''Je bent nog maar een manegeruiter, je weet er niks van''

Ben het groot en deels met je eens! hier alleen over de bovenste zin ben ik het er wel mee eens ik heb drie jaar gereden op de manege nu heb ik een pony en ik merk dat ik in twee weken het dubbelen heb geleerd dan 3 jaar op de manege. En op sommige manege's heb ik ook erg medelijden met de manege paarden/pony's . Veder vind ik dat manegeruiters echt wel op eigenpaarden kunnen rijden en sommige mensen gewoon een beetje arrogant zijn om dit soort opmerkingen te maken

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:40

Ess_Ramona schreef:

Kun je dat ook onderbouwen? Zo heeft een discussie weinig zin imo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:46

Ess_Ramona schreef:
Tuurlijk heb je maneges waar je alleen de basis leert(mijn oude).
Maar waar ik nu rij, rijden we ook gewoon Sb, Travers, wijken, Keertwendingen en contra galop enzo.
Het ligt aan de manege.

mischien leer je die wel op je manege ja... maar denk jij écht dat je met je travers goed zou score als je op wedstrijd(knhs) rijd ? Ben bang van niet..
Ik zeg niet dat ik het wel kan met mijn eigenpaard... Maar dat ik meer problemen op kan lossen tijdens het rijden weet ik zeker.. Want problemen (paarden die niet voorwaards zijn die tegen je been aan lopen die vast houden in de nek enz enz) dat zijn dingen die bijna nooit op manege's behandeld worden.

Verder was er laatst een vriendin van mij bij mijn paard het meisje reed in de hoogste groep van haar manege, En ze reed op mijn paard en ze kreeg hem maar niet voorwaards en actief en dat is iets wat op mijn paard écht niet moeilijk is om te verkrijgen, En ook toen ik over lengtebuiging begon had ze geen idee waar ik het overhad.

Dus sorry maar ik weet zeker dat manege ruiters die alleen op een manege rijden (dus geen bijrijd paarden met privé les) heel erg veel missen... want mischien kun je dan wel heel leuk een travers rijden.. maar kun je hem ook afwerken ? en hem écht over 3 sporen rijden ?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:46

ok, manege ruiters kunnen op "sommige" eigen paarden rijden... laat ik het er dat van maken... waarom: veel manege ruiters rijden op paarden die gewend zijn veel mensen op zn rugje te hebben, ik kan op mijn paard echt niet ieder meisje of jongen zetten.. dat komt omdat mijn paard bijvoorbeeld niet altijd de allerliefse is en een ruiter moet dit wel kunnen incasseren...
dit heeft met ervaring te maken vind ik...

t ligt erook aan wie jij als eigenaar op jouw paard zn rug wil hebben, en als iemand best goed kan rijden en ik zie dat die rijd zoals mijn paard dat fijn vind, dan heb ik daar weinig probleem mee rijd een manegelesser op mn paard... (na mijn toestemming :P )

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:50

Waarom moet je doel altijd zijn om zo veel mogelijk kunstjes te kunnen rijden.

Ik ben een manegeruiter en niet het nieuwste dresuur of springtalent. Dat geef ik grif toe. Maar ik wil ook helemaal geen grandprix (of wat dan ook) kunnen rijden. Das helemaal niet belangrijk voor mij.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:55

Manegeruiters kunnen ook leren paardrijden net zo goed als anderen met een eigen paard. Inmiddels na jarenlang in een manege te hebben gereden (17 jaar of zo) heb ik sinds 10 jaar eigen paarden. Geen grandprix niveau gewoon lekker lol met je knol. Beetje dressuurmatig rijden, springen mag ik niet met mijn rug en ik durf het niet goed genoeg. Een keer of 5-6 in de week rijd ik Norton, zowel dressuur als een buitenritje is heerlijk.

Maar of je kan leren rijden hangt ook af van de manege en wat wil je zelf. Ga je lekker voor een uurtje "knolhobbelen" of ga je een uurtje "leren paardrijden" dat is al een wereld van verschil. Natuurlijk zijn manegepaarden makkelijker en stabieler, daar worden ze opgeselecteerd. Wat heb je eraan als je een manegepaard hebt die niet tegen verschilllende ruiters kan? Na een paar uur hardlopen per dag zou ik ook rustiger zijn dan het gemiddelde eigen paard wat een uurtje per dag gereden wordt (als die dat haalt). Wil niet zeggen dat dit per defenitie makkelijkere paarden zijn. Mijn eerste paard was een ex-manegepaard die moest echt wennen om minder te lopen. Ook al kreeg ze bij minder krachtvoer.

Bovendien heeft niet iedereen de mogelijkheden een eigen paard te kopen en mag je al blij zijn als je op deze manier van je hobby kan genieten. Het heeft ook met talent en aanleg te maken. Je kan nog zo'n goed paard hebben als jezelf de aanleg niet hebt zal het nooit een topcombinatie worden.

Dit geldt niet alleen voor manegeruiters maar mensen die paarden/pony's willen kopen in het algemeen. Koop een paard wat aansluit bij je behoefte en je niveau. Wil je relaxed rondhobbelen prima, koop een beestje wat daar geschikt voor is. Wil je fanatiek aan de sport deelnemen dan kom je bij een ander soort paard uit, die niet zo geschikt (vaak) voor het rondhobbelen, die moeten hun energie kwijt door te lopen. Alleen wat buitenstaan in de wei daar wordt hij niet moe van.

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:02

ik ben manegeruiter en ben het dus niet eens dat wij niet kunnen rijden.
Mij lijkt het logisch dat bijna iedereen wel op een manege is begonnen, en niet meteen een eigen paard kreeg omdat je het mooie dieren vind.
Op sommige maneges is het idd meer knolhobbelen dan 'echt' rijden, maar daar moet je zeker niet alle maneges bij trekken.
Op de manege waar ik rijd zijn er pony's voor beginners en gevordere!

En heb nog wel meer te vertellen maar kom er ff 1,2,3 niet aan :+

Conclusie: Ik ben het zeker niet met mensen eens die denken dat je als manegeruiter nieet kan paardrijden :)

mick75

Re: ''De manegeruiter''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:22

Op de meeste maneges leer je wel degelijk belangrijke dingen. Die dingen zijn later alleen zo vanzelfsprekend dat veel mensen vergeten zijn dat ze dat op een manege geleerd hebben. Denk eens aan je zit, je evenwicht, de basisgangen die je later met een eigen paard mischien verbetert en verfijnt, afhankelijk van je ambitie en het soort paard dat je hebt. Neemt niet weg dat je de meest basale dingen wel leert op een manege.

Bovendien zijn er steeds meer maneges die ook de moeilijkere/ hogere oefeningen aanleren en die behoorlijk sensibele of sterke paarden hebben staan waar veel particuliere eigenaren nog een hoop van kunnen leren. Het nivoverschil tussen maneges onderling neemt wel enorm toe. Op de ene manege leer je in de vergevorderden les net een B-proef te rijden, terwijl op een andere manege de vergevorderden les op M2 of Z- nivo is met paarden die echt niet door iedereen te rijden zijn.

Bovendien leer je, mits je daarvoor open staat, op een manege probleemoplossend denken doordat geen 2 paarden precies hetzelfde gereden kunnen worden en ook maneges steeds vaker jonge paarden kopen omdat die goedkoper zijn in de aanschaf.

Wat instructie betreft, dat verschilt van manege tot manege en van instructeur tot instructeur. De een vind het gewoon leuk om mensen iets bij te brengen, terwijl de ander pas tevreden is als haar hele groep winstpunten haalt in de M. De een haalt haar eer eruit dat haar hele groep in een betrekkelijk korte tijd op alle paarden, dus ook jonge en sensibele of zwaar dominante, de basisgangen beheersen en een nette, onafhankelijke zit hebben terwijl de ander liefst met specifieke problemen aan de gang gaat.

Als je op een goede manege leert rijden kan je in relatief korte tijd een hoop leren mits je er voor open staat. Op een slechte manege kan je 20 jaar rondhobbelen zonder ooit te leren rijden. Er is dus ook geen "standaard manegeruiter".

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:25

Manegeruiters kunnen vaak goed blijven zitten, maar hebben meestal totaal geen ruitergevoel. De getalenteerde manegeruiter stapt vaak al snel over op verzorgpaarden of eigen paarden, maar de gemiddelde ruiter kan jaren op de manege rijden zonder ooit beter te worden.

Verder ben ik het eens met wat er eerder gezegd werd: instructie op veel maneges is vér onder de maat.

Ik ehb 14 jaar op de manege gereden, maar heb het meeste geleerd van de verzorgpaarden en op de handelsstal waar ik reed. Toen ik eenmaal stage ging lopen op wedstrijdstallen en ook op GP paarden kon rijden merkte ik dat ik nog steeds geen timing en gevoel had, hoewel ik al ruim 10 jaar reed: ik nog niet eens correct halthouden en zat ontzettend vast in mn eigen lijf. Ik heb daar veel geleerd, maar leer nu nog veeeeeel meer nu ik een eigen paard heb.

Nee, ik heb geen vertrouwen in de gemiddelde manegeruiter. De meesten hebben geen ruitergevoel en geen enkele fantasie: ze kunnen alleen maar rondjes rijden en voelen niet aan wat het paard nodig heeft (omdat normaal de instructeur de opdrachten geeft). Tsja... dan kom je niet heel ver. Dan kun je best travers, schouderbinnenwaarts, wissels en contragalop leren, maar als je niet weet waar, wanneer en waarom je die oefening rijdt, kun je wat mij betreft niet rijden.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:27

Ik ben zelf ook een manageruiter!
En wij hebben inderdaad manegepaarden die alles al kunnen, maar dat lijkt mij juist prettig om daar de minder ervaren mensen op te zetten. Die zijn namelijk allang blij dat ze wat met het paard kunnen en dat ze er uberhaupt op blijven zitten!
Die kunnen dan op die paarden de ervaring opdoen die je nodig hebt om verder te kunnen komen in het paardrijden.
En ik vind dus de term "afgestompt" daar niet echt bij passen. Want ze zijn gewoon nog nuttig bezig en bezorgen mensen die nog maar net rijden ook het gevoel dat ze wat bereiken. Ook al lijkt dat door mensen die al heel lang rijden niet zo.

Verder heeft mijn manege ook gewoon jonge paarden die zelf ook pas zijn ingereden en dus nog behoorlijk fris zijn tussen de oren. Dat is ook leuk om op te rijden. En zo heb je dus genoeg variatie met de paarden op een manage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:28

mick75 schreef:
Op de meeste maneges leer je wel degelijk belangrijke dingen. Die dingen zijn later alleen zo vanzelfsprekend dat veel mensen vergeten zijn dat ze dat op een manege geleerd hebben. Denk eens aan je zit, je evenwicht, de basisgangen die je later met een eigen paard mischien verbetert en verfijnt, afhankelijk van je ambitie en het soort paard dat je hebt. Neemt niet weg dat je de meest basale dingen wel leert op een manege.

Bovendien zijn er steeds meer maneges die ook de moeilijkere/ hogere oefeningen aanleren en die behoorlijk sensibele of sterke paarden hebben staan waar veel particuliere eigenaren nog een hoop van kunnen leren. Het nivoverschil tussen maneges onderling neemt wel enorm toe. Op de ene manege leer je in de vergevorderden les net een B-proef te rijden, terwijl op een andere manege de vergevorderden les op M2 of Z- nivo is met paarden die echt niet door iedereen te rijden zijn.

Bovendien leer je, mits je daarvoor open staat, op een manege probleemoplossend denken doordat geen 2 paarden precies hetzelfde gereden kunnen worden en ook maneges steeds vaker jonge paarden kopen omdat die goedkoper zijn in de aanschaf.

Wat instructie betreft, dat verschilt van manege tot manege en van instructeur tot instructeur. De een vind het gewoon leuk om mensen iets bij te brengen, terwijl de ander pas tevreden is als haar hele groep winstpunten haalt in de M. De een haalt haar eer eruit dat haar hele groep in een betrekkelijk korte tijd op alle paarden, dus ook jonge en sensibele of zwaar dominante, de basisgangen beheersen en een nette, onafhankelijke zit hebben terwijl de ander liefst met specifieke problemen aan de gang gaat.

Als je op een goede manege leert rijden kan je in relatief korte tijd een hoop leren mits je er voor open staat. Op een slechte manege kan je 20 jaar rondhobbelen zonder ooit te leren rijden. Er is dus ook geen "standaard manegeruiter".

misschien leer je wel probleem oplossend denken maar een probleem écht op lossen doe je niet want als iemand (die veel beter rijd dan jij zelf) anders de dag er na op de zelfde paard stap. haalt dat probleem er mischien wel zo uit en weet jij nog niet of jij het probleem heb opgelost dus een probleem écht polossen zul je nooit kunnenen doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:29

Alicia2u schreef:
Manegeruiters kunnen vaak goed blijven zitten, maar hebben meestal totaal geen ruitergevoel. De getalenteerde manegeruiter stapt vaak al snel over op verzorgpaarden of eigen paarden, maar de gemiddelde ruiter kan jaren op de manege rijden zonder ooit beter te worden.

Verder ben ik het eens met wat er eerder gezegd werd: instructie op veel maneges is vér onder de maat.

Ik ehb 14 jaar op de manege gereden, maar heb het meeste geleerd van de verzorgpaarden en op de handelsstal waar ik reed. Toen ik eenmaal stage ging lopen op wedstrijdstallen en ook op GP paarden kon rijden merkte ik dat ik nog steeds geen timing en gevoel had, hoewel ik al ruim 10 jaar reed: ik nog niet eens correct halthouden en zat ontzettend vast in mn eigen lijf. Ik heb daar veel geleerd, maar leer nu nog veeeeeel meer nu ik een eigen paard heb.

Nee, ik heb geen vertrouwen in de gemiddelde manegeruiter. De meesten hebben geen ruitergevoel en geen enkele fantasie: ze kunnen alleen maar rondjes rijden en voelen niet aan wat het paard nodig heeft (omdat normaal de instructeur de opdrachten geeft). Tsja... dan kom je niet heel ver. Dan kun je best travers, schouderbinnenwaarts, wissels en contragalop leren, maar als je niet weet waar, wanneer en waarom je die oefening rijdt, kun je wat mij betreft niet rijden.

heel mooi verwoord !
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-09 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:30

Ik verbaas mij er over hoeveel mensen er GP denken kunnen te gaan rijden en daardoor keihard uithalen naar mensen die dat blijkelijk niet kunnen. Heeft SJef J. jullie al in het A-kader opgenomen, volgens mij niet dus ik heb zo mijn twijfels over jullie GP kwaliteiten, net zo hard als jullie twijfels hebben over manegeruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:31

daniella74 schreef:
Ik verbaas mij er over hoeveel mensen er GP denken kunnen te gaan rijden en daardoor keihard uithalen naar mensen die dat blijkelijk niet kunnen. Heeft SJef J. jullie al in het A-kader opgenomen, volgens mij niet dus ik heb zo mijn twijfels over jullie GP kwaliteiten, net zo hard als jullie twijfels hebben over manegeruiters.

zie je mij ergends schijven dat ik het wel heeel goed kan.. ? nee :+ Ik zeg alleen dat hoogst waarschijnlijk hun travers echt niet afgewerkt worden zo als het moet..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:34

nogmaals: ben je een goede ruiter als je travers kan (en weet waarom en blabla)? Ik wil dat helemaal niet kunnen, wat voor soort ruiter maakt mij dat dan?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:37

Juul schreef:
''Manegeruiters komen niet verder dan de basis'' Op sommige maneges wel ja, maar ik heb maneges meegemaakt waar je toch wel behoorlijk kan rijden na een paar jaar les!!
''Manegeruiters kunnen niet meteen een eigen paard houden'' En als niet-manege ruiters vandaag bedenken: ik koop morgen een paard, weten ze er ook niet gelijk alles vanaf
''Manegeruiters rijden op afgestompte ''manegepaarden'' (weer zo'n leuke term) Dr zijn toch echte ettertjes bij soms hoor, en moet je hier en daar die eigen paarden zien sjokken..
''Manegeruiters kunnen niet rijden op een eigen paard'' Hebben ze ooit die kans gekregen dan?
''Je bent nog maar een manegeruiter, je weet er niks van'' En wat nou als diegene nou al weet ik veel hoeveel boeken over paarden heeft gelezen?

Tuurlijk is er een grote kans dat je verder komt op een eigen paard dan op een van de manege, vooral omdat je op een manege vaak elke week op een ander paard rijd en maar 1x in de week rijd. Maar ik heb mensen zien rijden met eigen paarden waarvan ik zo iets had van ga terug naar een manege.. De uitspraak mensen met eigen paarden rijden beter dan manege ruiters is echt in hokjes plaatserij.. dikke onzin dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:37

BraveSpots schreef:
nogmaals: ben je een goede ruiter als je travers kan (en weet waarom en blabla)? Ik wil dat helemaal niet kunnen, wat voor soort ruiter maakt mij dat dan?

Ik vind persoonlijk iemand een goed ruiter als hij luisterd naar zijn paard, het paard de baas kan, kan corrigere en zelf rustig kan blijve in (voor het paard) "spannede" situaties

en als je dat kan dan ben je naar mijn mening een goedruiter :)

en jou "soort" ruiter noem ik gewoon een receatie ruiter (waar ook helemaal niets mis mee is) :)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:40

ben het eens met Nini-roosje wat betreft het persoonlijk goed luisteren naar je paard ( of dat nou op de manege of op eigen paar is)

er zijn ook genoeg mensen die gewoon wel lekker recreatief willen rijden en daar DIK tevreden mee zijn.
wat dat betreft ben ik het eens met Bravespots

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:44

Anoniem schreef:
Ik vind persoonlijk iemand een goed ruiter als hij luisterd naar zijn paard, het paard de baas kan, kan corrigere en zelf rustig kan blijve in (voor het paard) "spannede" situaties

Dat ben ik helemaal met je eens.

Maar waarom zitten hier dan verscheidene mensen toch te zeggen dat manegeruiters minder goed zijn omdat ze bevoorbeeld niet goed (genoeg) travers kunnen rijden? Die travers heeft er toch helemaal niks mee te maken?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:44

zijn eigen paard houders ook niet begonnen op een manege ?? werden toen ook vast zo genoemd en papagaaien het gewoon... best kinderachtig

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:46

Een goede ruiter houdt rekening met het paard, en dat kan je wel degelijk ook leren op een manege. Mits het een goede manege is.

Een goede manege levert ruiters af die oefeningen keurig netjes uitvoeren, juist omdat veel manegeruiters alleen maar met begeleiding rijden en veel particuliere eigenaren ook regelmatig zonder rijden. De kans dat er geniepige fouten insluipen is voor manegeruiters veel kleiner dan bij eigen paarden.

En zoals gezegd, het verschil tussen maneges neemt toe. Er zijn echt hele goede maneges waarvan de ruiters ook in de wedstrijdring prima overeind blijven, en maneges waar je na 20 jaar nog niet op het goede been kan lichtrijden of behoorlijk doorzitten.

Er is geen standaard manege- ruiter net zoals er geen standaard eigen-paard-ruiter is.

En je kan op een manege weer andere dingen leren dan van eigen paarden. Ik zie het rijden op een manege als aanvulling op het rijden met Miep. Leer er heel veel, maar ook andere dingen dan ik met Miep leer en dat lijkt mij een goede combinatie. Door het rijden op de manege ben ik minder bang om op vreemde paarden te stappen en raak niet vastgeroest aan Miep waardoor ik in de problemen zou kunnen komen op een ander paard. En doordat ik manegelessen volg merk ik ook dat anderen me makkelijker op hun paard laten rijden, waardoor ik als geheel weer meer leer.

Als je het goed op elkaar afstemt kan het elkaar heel goed aanvullen, waardoor je uiteindelijk een behoorlijke allround- ruiter wordt die met de meeste paarden met de meest uiteenlopende karakters uit de voeten kan.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:47

Rytm schreef:
Ja en ik ben het zat dat manegeruiters daar elke keer zo moeilijk over doen. Het is gewoon zo, klaar.
Je zal best als manegeruiter een L of voor mijn part een M proefje kunnen doorsturen, maar als je dat al rijden noemt?

Ik weet heus wel dat je leert wijken en schouderbinnenwaarts en hulde voor de manegeruiters die een wissel leren en al. En ja tuuuuuurlijk zal je je paard ook nageeflijk kunnen rijden. :j

Maar echt jongens.. hou toch op. Het is gewoon een feit dat je op een manege niet echt, echt goed leert paardrijden.
Ook niet met pensionpaard trouwens.. vind daar niet veel verschil inzitten.

Ik heb ook 12 jaar op een manege gereden, handelspaarden gereden en wedstrijden gereden. En toen ging ik werken op een dressuurstal met instructie tot grand prix niveau. Dan kom je er ineens achter dat je helemaal niet kunt rijden. Dus ik weet heel goed waar ik het over heb.

Mee eens :P , Maar het ligt er zeker ook aan wélke manege je rijdt.