Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:06

Wow, ik ben even weg, en gelijk al zo'n lijst aan reacties :oo

Ik vind het ook een verschrikkelijk vaag begrip, vandaar deze vraag. Zelf heb ik een jaar of 4 manege-ervaring en daarnaast een jaar of 6 met bijrijdpaardjes.. Maar ik zie mezelf absoluut nog niet helemaal als een gevorderde ruiter :P maar het stadium 'beginner' heb ik ook wel afgesloten denk ik inmiddels... Maar je moet mij niet op een heel heet of groen paard gaan zetten. Heet niet, omdat ik gewoon liever paardrij dan ernaast lig :P en groen niet, omdat ik daar gewoonweg te onervaren in ben.

yvvv schreef:
@ Daniella & Kazary: Ik denk niet dat er écht naar manegeruiters getrapt wordt. Het is meer dat er op de meeste maneges maar les tot een bepaald niveau wordt gegeven. En dit is niet altijd zo hoog dat die betreffende manegeklant met een jong paardje aan de gang kan. Dus niet per sé een trap naar de ruiters, meer naar het beleid van de maneges. (geld geld geld)

En dat ben ik weer helemaal met je eens.. Na een dikke 4 jaar manegeles, kon ik nog niet veel meer dan de drie gangen beheersen (met behulp van de welbekende *schop je paard maar eens flink tussen de ribben* techniek), wat figuren en een pietsje wijken.. En dan zat ik toch écht in de vergevorderdenles :P
Toen ik voor het eerst les kreeg met mijn bijrijdpaardje had ik absoluut weer het algehele beginnersgevoel...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:12

Yamcha schreef:
Imo zit het in de combinatie van beide.
Niveau vind ik daarvan de minst belangrijke, tenminste wedstrijdpunten. Ik vind kwaliteit ver uitgaan boven kwantiteit.

Je kunt 10 jaar op een manege gereden hebben, maar nog nooit een serieus paard onder je kont hebben gehad, omgekeerd kunnen mensen die 3 jaar rijden en dus minder kilometers hebben gemaakt, maar wel échte paarden gereden hebben, wss vrij wat beter rijden.......

wat is nou dan precies een écht paard?

ik denk dat je het per ruiter een beetje moet bekijken inderdaad.
je kan ze niet allemaal over een kam scheren,iedere ruiter en ieder paard verschilt.

mick75

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:56

Ik denk dat het niet alleen van de ruiter en het paard afhankelijk is, maar ook van de combinatie. Ik ken ruiters die meerdere paarden naar het Z hebben gereden, maar mijn Miep niet normaal de bak rond kunnen krijgen zonder dat ze tig keer bokt en van elk grassprietje of blaadje 4 meter opzij springt. Terwijl ik met een lange teugel buiten rij. Ook ken ik meiden die nooit een wedstrijd gereden hebben wegens gebrek aan interesse, technisch niet verder komen dan stap, draf en galop en een paar pasjes wijken maar dat wel op elk paard (jong, oud, heet, kalm, sensibel, koel) keurig netjes voor elkaar krijgen. Wie is er dan de beginner?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:02

Het niveau Z zegt mij niets, of in ieder geval weinig.
Ik ken er ook die braaf gereden paarden kochten die L of zo al liepen en die dan doorstarten.Dat is niet zo enorm moeilijk.

Ik denk overigens dat die mensen die jij beschrijft als technisch niet verder komen dat wel kunnen. Anders kunnen ze denk ik niet op elk paard weg rijden.
Maar ik denk eerder dat de interesse daar niet ligt. En ze liever de uitdaging zoeken in bijvoorbeeld zadelmak maken of corrigeren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:38

Ben ik het mee eens, die meiden die op (vrijwel) elk paard wegrijden hebben niet de interesse om verder te komen, maar zijn prima in staat een paard de basis te leren en onafhankelijk te leren lopen. Terwijl meiden die meerdere paarden naar het Z brengen meestal toch paarden met min of meer vergelijkbare karakters rijden. Die komen in de problemen als een paard een anderssoortig karakter heeft, terwijl diegenen die zo op elk paard wegrijden daar zo op kunnen anticiperen. Die laatste groep zou vaak heel ver kunnen komen als ze dat zouden willen. Maar ze doen het niet, en kunnen het dus ook niet. Deze meiden kunnen geen appuyementen maken, galopwissels correct rijden en dat soort dingen. Zijn dit dan beginners?

Op de beginvraag wat een beginner is valt volgens mij geen antwoord te geven. Dat hangt heel erg van de combinatie af en in principe ben je geen absolute beginner meer als je een jaar op een min of meer behoorlijke manege gereden hebt. (tenzij je echt talentloos bent natuurlijk). Wel kan je als norm nemen dat groen plus groen bont en blauw betekent, maar zelfs dat gaat niet altijd op als de combinatie echt goed bij elkaar past. Al geldt ook hier weer, wat is groen?

Sommigen zullen die meiden die op elk paard wegrijden en een nette, correcte stap, draf en galop rijden als beginners classificeren terwijl iemand anders iemand die altijd hetzelfde type paard rijdt als beginner classificeert ongeacht het nivo waarop diegene rijdt.

Ik vind "beginner" altijd een hele vage omschrijving waar ik feitelijk niets mee kan.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:50

Is inderdaad een heel vaag begrip. Ik zie om mij heen ook mensen (gelukkig maar heel weinig) die hun tweede rijles hebben gehad en meteen een jong, net licht ingereden paard kopen. Groen en groen is #) dus gewoon niet doen! Paard is over het algemeen ook binnen het jaar weg, op naar de volgende doorverkoop.. |(
Maar goed, das geen antwoord op je vraag, maar ik denk ook niet dat daar zomaar antwoord op te geven is. Het is echt een kwestie van definitie. Ik rijd al zo'n jaar of 20 en heb nog steeds het idee dat ik niet 'goed' rijdt. (Dat heeft er ook mee te maken dat ik net ben overgestapt naar western en het feit dat ik heel weinig kan met paarden die hoog opgeven cq. ruime stappen hebben, daarom heb ik nu een heel vlak paardje waarop het lijkt alsof ik heeel goed kan rijden, haha }:) )
Wat ik dus denk wat men bedoelt met 'gevorderd' is dat de basisgangen beheerst worden, dat er van een groep weg gereden kan worden, sprongetje kunnen maken, ervaring hebben met verschillende paarden (groen, ervaren, dominant, etc) en wat kennis hebben over hoe paarden in elkaar zitten.
Verder wil ik nog even opmerken dat het hebben van een eigen paard absoluut geen graadmeter is voor 'gevorderd zijn'. Het is namelijk veel moeilijker om uit een manegepaard waar Jan en alleman op rijdt iets te halen dan uit een paard dat alleen door jou beinvloedt wordt. (Even generaliserend dan he)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:53

Iemand die op verschillende karakter paarden weg kan rijden is voor mij in ieder geval geen beginner. Integendeel.
Ik denk dat bij een advertentie ook niet die mensen bedoeld wordt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:01

Ik denk dat de een bedoelt dat je op de meeste paarden de basisoefeningen (stap, draf, galop, eenvoudige figuren) zo kan rijden (en daar zijn veel ervaren manegeruiters in de praktijk toch wel redelijk toe in staat), terwijl de ander wel degelijk bedoelt dat je een behoorlijk dressuurmatig nivo hebt en dat liefst bewezen. En doordat de definities nogal kunnen verschillen kan ik dus niets met zo'n term.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:06

Ik heb zelf jonge en/of soms sensibele paarden gereden. Die stonden dan ook te koop als geen beginners paard. De definitie die jij er nu aan geeft zou ik er niet op laten stappen. Dat gaat zeker weten fout.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:12

Daarom dus, hoe kan je zoiets in een woord vatten terwijl het niet in een woord te vatten is? Ik kan zelf altijd veel meer met advertenties waarin duidelijke omschrijvingen en voorbeelden staan genoemd. Met goed omschrijven kan je een hoop misverstanden voorkomen.

Oja, ik heb vers van de manege ook een tijd een ultra-sensibele KWPN-merrie gereden en ben er wonderlijk genoeg nooit vanaf gevallen en kreeg haar toch best netjes de bak door (volgens anderen)... En ik ben echt geen hoogvlieger en kan niet op elk paard rijden denk ik. Ga het ook niet meer uitproberen trouwens, die tijd heb ik gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:18

Ik denk persoonlijk dat met beginner in die advertenties bedoelt wordt 'beginnende ruiter'. Dus iemand die net rijd, en alles nog moet leren. Vooral het goed reageren op verschillende paarden nog moet leren. En dus ook zo ver is dat ze het paard niet in de prak rijd. Maar het blijft een beetje vaag begrip. Waarom niet eens een paar van die mensen mailen om te vragen wat ze bedoelen met die term, dan heb je al een idee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:21

Bij mij is het vooral de kwantiteit wat ik bedoel.. Ik zelf kan qua niveau hooguit de B maar kan wel elk paard onder me braaf laten lopen zonder dat ik val of wat dan ook. Ik kan dus zekers wel rijden en ben geen beginner maar als het op niveau aankomt kan ik niks!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:22

Ik denk eigenlijk dat dat voor iedereen verschilt. En er is misschien ook wel een verschil in de paarden net wat vaak gezegd word. Immers het ene paard rijd misschien nog net iets beter bij de sport ruiter die naar het Z wil komen, omdat hij goed reageert op die rijstijl. En er zijn ook paarden die beter reageren op de ruiter die met ieder paard de basis kan rijden en dan echt voor de lol met je knol gaat. Omdat het paard daar ook lol in heeft en geen uitdagingen (lees moeilijke oefeningen leren etc) nodig heeft. Een ander paardzou zich in zo'n situatie misschien gaan vervelen.

Ik denk dat de term niet voor beginners een beetje te krom is. Het maakt eigenlijk vooral uit of jij bij een paard past denk ik. (hoewel het natuurlijk handig is als je een beetje fatsoenlijk kan blijven zitten :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:23

Ach Shanna ik heb 'L gereden' maar lig er nog wel eens naast hoor als ik een maf beestje onder me kont heb die graag grappig wil zijn. :D Is ook maar betrekkelijk. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:25

Mijn ruiter/ verzorgster rijd inderdaad ook L, maar toch vind ik haar nog echt een beginnertje, dus het niveau zegt voor mij helemaal niks ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:31

Het is ook wat vaag vind ik. Als ik bokt soms mag geloven ben ik nog een beginner, want ik rij al acht jaar op een manege en heb geen eigen (bijrijd)paard.

Ik vind pure dressuur niet zo leuk, puur springen ook al niet. Ben daar ook geen groot talent in. Heb absoluut geen wedstrijdambities.

En toch, zet mij op een willekeurig (moeilijk) paard en ik kan er meestal wel een behoorlijk rondje mee rijden. In hoeverre ben ik dan een beginner of gevorderd?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:38

In hoeverre is dat paard moeilijk?
Dat is denk ik net zo'n vaag begrip als het woord beginner.
Iemand met alleen manege ervaring of 1 eigen paard ervaring zal een paard toch eerder bestempelen als moeilijk dan iemand die voor zijn beroep paarden corrigeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:10

Shanna schreef:
Mijn ruiter/ verzorgster rijd inderdaad ook L, maar toch vind ik haar nog echt een beginnertje, dus het niveau zegt voor mij helemaal niks ;)

Daarom. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:31

Aantal jaren rijervaring zegt voor mij ook helemaal niks overigens, ik rijd dit jaar al weer 14 jaar maar ik rijd amper.. Van die 14 jaar heb ik intotaal maar 3 jaar les gehad verdeeld over dus 14 jaar, ik heb mezelf dus vooral leren rijden. Ook rijd ik mijn eigen paarden in dus die ervaring heb ik wel, ook andermans paarden kan ik braaf onder me laten lopen en rodeopaarden (bokkend/steigerend door de bak heen rennen ook met ruiter erop, zelfs met eigen baasje erop) heb ik snel weer onder controle dat ik met een zeer los teugeltje door de bak heenstap, dus die ervaringen heb ik wel alleen als het op niveau aankomt ben ik echt een beginnertje, verder als recreatief rijden ben ik niet ;) Echt puur de basis met verzamelen en versnellen ken ik wel maar wijken e.d. moet je mij echt niet vragen om te doen.

Mijn ruiter/ verzorgster rijd daarintegen al 6 jaar minstens 1 keer per week en die rijd dus op L niveau, en toch zie ik haar als een beginnertje.. Zet haar op een brave maar eigenwijze knol en ze kan hem niet goed corrigeren met als gevolg dat het paard doorgaat met eigenwijs doen tot ik er zelf opga, het paard corrigeer en als het weer braaf zonder te proberen loopt dan laat ik haar er weer op, anders is het een eindeloze martelgang en echt een spelletje voor het paard.. Maar als het op niveau aankomt kent zij meer als dat ik kan ondanks dat ze een beginner is in mijn ogen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:15

Volgens mij heb ik het antwoord wel een beetje gevonden in een ander topic:

kazary schreef:
Alleen zit er wel een rembekrachtiging op een goed gereden paard. En ook stuur en gas bekrachtiging. En daar je je niet zomaar mee weg als je dat niet bent gewend, ook al zijn die hulpen in principe gelijk. Als jij bij een fijn gereden paard een beetje meer gaat zitten sta je van galop op de rem. Kijk je teveel naar links heb je al een volte. Drukt je linker been een fractie meer dan je rechter hab je al galop of een travers. Daar waar je bij een minder fijn paard gewoon rechtdoor gaat en niets merkt.

Zoals iemand al opmerkte, ga op salinero zitten en je krijgt van alles, behalve wat je wilt.

Komt in de buurt, toch?

Een beginner is dan dus gewoon iemand die de 'beginselen' kent, of nog niks kent. Maar beginner-af ben je dan pas als je verder bent en meer 'kneepjes' kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:33

Maar dan krijg je weer de discussie, welke kneepje's moet je kennen? Wat dat zou dus betekenen dat alle recreatieve ruiters beginners zijn omdat ze de kneepje's niet kennen ondanks dat je ze veilig op een vreemd paard kan laten rijden zonder dat je commentaar hoeft te geven of wat dan ook..

Ben ik het niet geheel mee eens met die stelling, als je de kneepje's goed beheerst ben je een (ver) gevorderde ruiter, maar als je de kneepje's nog niet kent (omdat je ze ook helemaal niet nodig hebt) ben je niet gelijk een beginner meer.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:35

Dat valt bij mij wel onder de noemer beginner. En dat is niet als negatief.
Ver gevorderd vind ik dan weer helemaal een vage term :)
(grappig al die termen :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:37

Ook grappig dat het voor iedereen iets anders inhoud al die termen, niet handig maar zekers wel grappig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:39

Shanna dan ben je wel een beginner in 'de sport' en dat wordt toch vaak wel in die advertenties zo bedoelt. Dan ben je geen beginner in het recreatieve rijden en de omgang met paarden. Maar in de paardensport ben je dat wel. Daar zit imo ook nog een verschil tussen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:43

Ik zal altijd wel een beginner blijven...