Ik vind het ook een verschrikkelijk vaag begrip, vandaar deze vraag. Zelf heb ik een jaar of 4 manege-ervaring en daarnaast een jaar of 6 met bijrijdpaardjes.. Maar ik zie mezelf absoluut nog niet helemaal als een gevorderde ruiter
maar het stadium 'beginner' heb ik ook wel afgesloten denk ik inmiddels... Maar je moet mij niet op een heel heet of groen paard gaan zetten. Heet niet, omdat ik gewoon liever paardrij dan ernaast lig
en groen niet, omdat ik daar gewoonweg te onervaren in ben.yvvv schreef:@ Daniella & Kazary: Ik denk niet dat er écht naar manegeruiters getrapt wordt. Het is meer dat er op de meeste maneges maar les tot een bepaald niveau wordt gegeven. En dit is niet altijd zo hoog dat die betreffende manegeklant met een jong paardje aan de gang kan. Dus niet per sé een trap naar de ruiters, meer naar het beleid van de maneges. (geld geld geld)
En dat ben ik weer helemaal met je eens.. Na een dikke 4 jaar manegeles, kon ik nog niet veel meer dan de drie gangen beheersen (met behulp van de welbekende *schop je paard maar eens flink tussen de ribben* techniek), wat figuren en een pietsje wijken.. En dan zat ik toch écht in de vergevorderdenles

Toen ik voor het eerst les kreeg met mijn bijrijdpaardje had ik absoluut weer het algehele beginnersgevoel...

dus gewoon niet doen! Paard is over het algemeen ook binnen het jaar weg, op naar de volgende doorverkoop..
)