Zijn bonte paarden werkelijkwaar perfect voor dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:23

Ik denk dat juries onbewust wel kijken naar hoe een paard eruit ziet. Natuurlijk zullen ze proberen vakkundig te beoordelen. Maar natuurlijk zal het uiterlijk wel een rol spelen met de uiteindelijke beoordeling.
Ik denk zelf dat bonte paarden in het nadeel zijn omdat de aftekingen in sommige gevallen het totaalplaatje kunnen beinvloeden.
Niet in extreme vorm, maar misschien een beetje. :P Je ziet ook vaak genoeg bonte paarden in de prijzen vallen. En soms ook niet.
Ik denk niet dat de kleur een primaire rol daarin speelt. Talent en rijstijl zijn nog altijd veel belangrijker ;)

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:50

Ik vind een bonte die mooi getekent is en ook nog goed kan lopen wel heel appart 8-)
Heb samber altijd een heel sjiek paard gevonden en hij is nog mooi getekent ook !
Wat vinden jullie trouwens van deze mooie bonte, vind hem in ieder geval geweldig!!
http://www.keurhorses.nl/

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:19

Passionata schreef:
Ik vind een bonte die mooi getekent is en ook nog goed kan lopen wel heel appart 8-)
Heb samber altijd een heel sjiek paard gevonden en hij is nog mooi getekent ook !
Wat vinden jullie trouwens van deze mooie bonte, vind hem in ieder geval geweldig!!
http://www.keurhorses.nl/

mooi beest ja leuk voorbeen ook :D voor mij moeg nze nog iets minder wit hebben :=

yanique

Re: Zijn bonte paarden werkelijkwaar perfect voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 20:13

Veel reacties!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:27

En kijk dan eens naar de Paints!
Niks zwaargebouwd, en worden (uiteraard bij de western-jury) niet vor 'minder' ofzo iets dergelijks aangezien. Zelf ben ik helemaal gek van bonte paarden, behalve als er 2 kleuren een beetje door elkaar lopen... voor de rest vind ik het super:D
De jury kijkt natuurlijk naar uiterlijk, maar volgens mij kijken ze meer naar de bespiering, postuur, houding, en dat soort dingen... En dat is denk ik een soort back-up, voor als ze 2 paarden hebben van dezelfde kwaliteit, en dan kijk je om te beslissen toch naar het uiterlijk.... Maarja, ik zou zowiezo (niet in een wedstrijd, maar in het algemeen) altijd voor een bont paar gaan!

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:59

Sonja schreef:
De gustibus et coloribus non disputandum est...

Wat betekend dat? O:)

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:05

Ehhhhh,nou ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord!!
Ik denk idd,dat meer het type paard en het karakter(of dat tie graag voor je wilt werken of niet)er veel meer mee te maken heeft!!
Ik heb zelf namelijk een KWPN-er gehad, van Zeoliet, maar was super dominant, en wilde dus echt niet voor je werken.
Alleen een beetje rond hobbelen wanneer het hem uit kwam, tja en dat gaat in de dressuursport helaas niet werken.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:05

Ik heb een bonte en dat is geen dressuurwonder. Ikzelf trouwens ook niet. Ik denk niet dat een bont paard perfect is voor de dressuur, het gaat immers niet om de kleur maar om wat het paard (en ruiter) kan. Ik vind bont wel leuk, dus van mij mag er altijd meer kleur bij in de dressuurring.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:02

haha het zou te raar zijn als het door een bepaalde kleur of aftekening beter in de sport zou zijn, dan zou straks iedereen met een bonte in de dressuur lopen!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:05

Wat een vooroordeel zeg.. Bonte paarden kunnen harstikke goed dresuur.. (en ook voor springen)
Tinkers zijn weliswaar wat zwaar gebouwd, maar je hebt ook hele licht gebouwde paarden die gewoon dressuur lopen. Maar dat licht natuurlijk niet aan de kleur maar aan het paard.
Laatst bijgewerkt door sethlover op 05-03-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:11

Ik rij ook wedstrijd met een bonte E pony tussen de paarden.
We zijn op het moment M1 dressuur. *D
Krijg ook heel vaak leuke reacties over hem.

Naar mijn idee maakt de kleur ook echt niet uit.

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:03

niet alle bonte paarden zijn geschikt voor dressuur maar een deel kan best goed dressuren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:11

Paarden met een fijne opwaartse bouw, en mooie ruime gangen zijn geschikt voor dressuur (even kort door de bocht) of ze nou bont, bruin of blauw zijn.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:46

niet alle bonte zijn grof gebouwd, dat vind ik een beetje een rare uitspraak. Ik rij zelf af en toe een onderlinge wedstrijd met een bontje, het is dat ik veel te gestresst ben maar anders kan ze denk ik echt wel een net proefje lopen. (laatst ook nog compliment gekregen van de jury dat mooi bont niet lelijk is ;)) maar denk niet echt dat het met de kleur te maken heeft of een paard een goede proef kan lopen...

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:27

Wat een verschillende reactie's allemaal :))
Tuurlijk, niet alle bonte paarden zijn geschikt voor de dressuur/spring sport, maar ook niet alle bruine/zwarte/witte/vos kleurige paarden zijn geschikt voor de sport.
Het ligt er gewoon aan wat voor type paard het is, daarin speelt alles mee.
Bouw, houding, beweging, uitstraling.. en noem alles maar op
Op een "kleur" kun je niet presteren, je ziet alleen maar weinig bonte paarden in de sport, misschien vinden mensen het wel een te grote uitdaging? wie weet..
Ik zelf rijdt met mijn jawel... platen bonte pony :D in de dressuur, we zijn nu op m2 niveau en zondag hebben we (als ik niet meer ziek ben) onze z1 wedstrijd.
Hij is niet speciaal gefokt voor de sport, en heeft zijn bouw en beweging ook zeker niet mee zitten. Maar met een goede training kom je er wel. Dat is mijn mening, en ik heb het nu zelf ook meegemaakt.
Mijn pony is klein, kort gebouwd(hals en rug) ,en geen spectaculaire bewegingen. Maar als je er goed aan traint kun je er nog heel wat van maken hoor :D
Ik vind het echt pure onzin als er gezegt wordt dat bonte paarden niet geschikt zijn voor de sport, of een tinker of wat dan ook, je kan er toch aan trainen, dan is het uiteindelijk extra speciaal als je er wel wat mee kan bereiken ;)
Tuurlijk als je een dressuurgefokte kwpn-er hebt, met mooie gangen, fijn te rijden en alles is het misschien wel makkelijker om hoger in de sport te komen, maar er is toch echt al wel bewezen dat er ook andere paarden zijn die dit niveau ook kunnen halen :D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:02

Hoe komt TS bij de opmerking dat 'bonte paarden perfect geschikt zouden zijn voor dressuur'??
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen :=

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:43

een goed paard heeft geen kleur.

bont kan net zo goed in de topsport komen als bruin,zwart,valk weet ik veel wat ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:50

bont is een kleur/tekening(of hoe noem je het)en niet bepalend voor de kwaliteiten in de wedstrijdring.
smaak is weer een heel ander verhaal

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:51

Smartiej schreef:
Sonja schreef:
De gustibus et coloribus non disputandum est...

Wat betekend dat? O:)

Over smaak en kleur valt niet te twisten ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:52

Het probleem van bont vind ik vaak dat als ze onregelmatig gevlekt zijn, met name op de benen en hals, ze vertekenen. Dus dat de buiging wat minder lijkt dan dat hij is. Of dat ze niet regelmatig lijken in het verruimen doordat de benen onregelmatig getekend zijn. Dit zie ik al vaker bij paarden die niet bont zijn maar veel wit aan de benen hebben.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:58

ja idd dat is een nadeel, maar ook een nadeel bij paarden die 1 wit been hebben ofzo (heb ik toch nog een voordeel van de witte benen van tiara ;))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:10

ik vind het eigenlijk wel jammer dat je niet veel 'anders' gekleurde paarden in de hogere dressuur tegenkomt. Het zijn toch meestal zwarten, bruinen en vossen. Af en toe een schimmel, maar (panter)bonten zie je helaas niet veel. Of dat komt doordat deze paarden minder talent hebben, of dat de talentvollere ruiters het niet aandurven met een opvallende verschijning in de ring te komen.. dat weet ik niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:15

eenitraM schreef:
Qimm schreef:
Tjaa kleur is natuurlijk alles bepalend voor de prestaties van je paard :?

Uiterlijk speelt wel een rol. Vooral voor de jury. Geloof mij, die kijken er echt wel naar.

Speelt het altijd een rol? Ik persoonlijk denk namelijk van niet. Tuurlijk zul je juryleden hebben die vinden bonte paarden en pony's niets, maar je hebt ook juryleden die een schimmel niets vinden.. of een zwarte.
Kleur heeft niets te maken met de kwaliteiten zoals al gezegd is :)

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:22

juval schreef:
ik vind het eigenlijk wel jammer dat je niet veel 'anders' gekleurde paarden in de hogere dressuur tegenkomt. Het zijn toch meestal zwarten, bruinen en vossen. Af en toe een schimmel, maar (panter)bonten zie je helaas niet veel. Of dat komt doordat deze paarden minder talent hebben, of dat de talentvollere ruiters het niet aandurven met een opvallende verschijning in de ring te komen.. dat weet ik niet.
Denk eerder dat het dat laatste zal zijn juval ;)

amillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:25

Ik heb een vosbonte NRPS (v. Neron)
hij is een super lief ruintje die wel kan lopen in de dressuur. af en toe wil hij ook wel een sprongetje maken. ik vind dat er heus wel Bonte paarden in de dressuur kunnen ,omdat kleur eigenlijk niet moet uitmaken. *D