opstappen met krukje als je groot bent????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: opstappen met krukje als je groot bent????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:14

Je kunt altijd een voetje vragen aan een voorbijganger :')

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:48

Vindt het juist verstandiger om met krukje(of stoel) op te stappen.Je ontlast niet alleen de paardenrug ermee,maar is ook beter voor je zadel.
Zodat je deze niet "meetrekt" tijdens het opstijgen.
Was wel effe oefenen....maar ons is het ook gelukt!!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:53

Ik stap altijd op met een krukje ik moet er niet aan denken dat er elke dag 50 kilo aan me linkerkant hangt omdat die zichzelf erop wil hijsen. Ik zou ook willen dat ze dan een krukje gebruikte. er bestaan nameijk ook mensen van 90 kilo die paardrijden en zonder krukje opstappen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:19

In de laatste Bit stond een reeks artikelen over de paardenrug, een daaruit kwam naar voren dat het voor een paard het beste is als je met een krukje opstapt. Daarbij maakt het niet uit hoe groot/klein je bent of wat je gewicht is. Als je opstijgt zonder krukje hang je namelijk met je volle gewicht aan het zadel en daarbij ontstaat veel druk op de paardenrug met name bij de schoft (je hangt met je volle gewicht aan de wervels van de schoft). Als je opstijgt zonder krukje kan de druk oplopen tot 6 newton per vierkante centimeter, de pijngrens van een paard ligt ongeveer op een druk van 3,5 newton per vierkante centimeter. Dit is trouwens getest bij een E pony, de druk bij een groter paard zal veel groter zijn. Je hebt dus groot gelijk als je een krukje of opstapje gebruikt bij het opstijgen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:33

Bij het opstijgen gaat het erom, jouw zwaartepunt over een zo kort mogelijke afstand te verplaatsen tot recht boven het zwaartepunt van je paard. Door met een krukje op te stappen ligt je eigen zwaartepunt wat hoger en verklein je dus die afstand, en daarmee de tijdelijke eenzijdige extra belasting van de wervels op de schoft.
Het is ook beter om wisselend links-rechts op- en af te stijgen, en dan ook beide zijden met een opstapje.
Alleen als je buiten rijdt en af moet stappen om een hekje open en dicht te doen wordt het wat lastiger.
Zelf gebruik ik altijd een krukje, niet in de laatste plaats omdat mijn paard en ik beide 1.64 zijn ;) en neem iemand mee die hekjes open en dicht doet.

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:29

Iedereen zou met een krukje op moeten stappen, niet alleen als je groot bent.
Als je vanaf de grond opstijgt belast je de paardenrug namelijk enorm (vooral ook bij de schoft). Dit is heel veel minder als je met een krukje opstapt.
Ook is het goed om zo nu en dan rechts op te en af te stijgen, zodat je niet altijd bijv. de linkerkant belast.

Kess88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:27

krukje is beter voor de rug en voor het zadel!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:39

ik zou eigenlijk denken dat je lengte net in het nadeel kan werken.
hoe langer je bent, hoe groter de hefboomwerking die je kan veroorzaken :=
maar algemeen gezien lijken gewicht en techniek mij belangrijker criteria dan lengte.

ik ben met krukje beginnen opstappen toen ik door mijn dikke (zwangere) buik niet meer gewoon kon opstappen.
uiteindelijk viel bij mij het kwartje dat dit voor je paard veel minder belastend is, dus stap ik nu altijd op met krukje.
nou ja, stoel eigenlijk, en die blijft gewoon op de oprit of in de bak staan tot ik terug/klaar ben :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:46

poes schreef:
Zit er nu al 2 dagen over te tobben maar graak er niet aan uit :+

Vrijdag op een nieuwe stal les gaan nemen en toen zei die dame dat iedereen daar met een krukje moest opstappen, wat ik natuurlijk top vind, maar dat het voor mij niet hoefde omdat ik zo groot ben (1m84). Mijn antwoord: ik kom toch van even diep :?
Toen ging ze zelf ook twijfelen :+

Nu vraag ik me dus werkelijk af: is de druk kleiner bij iemand groter/met langere benen als die opstapt? Ik moet mezelf toch even hoog optrekken zeg maar? Kan me inbeelden bij hele kleine paarden dat er een verschil is maar het betrof toch echt een paard waarbij ik mijn voet toch een flink eind omhoog had moeten steken om in de beugel te komen.
Wie o wie weet dit helder uit te leggen? :D

Ben overigens met krukje opgestapt.

Als je met een krukje opstapt zit je erg dicht bij de beugel en hoef je niet echt af te zetten vanaf de grond en daarom hang-leun je niet echt op linker beugel waardoor de belasting van zowel de rug van het paard, het zadel en jouw knieën en rug een stuk lager liggen. Ik ben tijdje geleden door mijn kniebanden in mijn rechterbeen gegaan, pas dan merk je hoeveel afzet je geeft met dat been en hoeveel je leunt op je linkerknie. Toen ik door een val met mijn fiets dus beide knieëen geblesseerd had, voelde ik het wel toen ik op mijn paard van 1,74 moest stappen. Mijn kniebanden in mijn rechterbeen werden standaard overstrekt als ik opstapte en daardoor ging ik weer zwaarder op de linkerbeugel hangen. Beide knieën en ook het zadel en de rug van het paard krijgen heel wat krachten te verduren bij het opstappen. Ik ben zelf ook 1,74 en klom voorheen overal op. Nu doe ik dat met een krukje omdat ik nog steeds mijn rechterknie graag ontzie. Mijn jonge paard is 1,80 en die wilde ik al helemaal geen hang/wurgwerk aandoen. Dus dan maar lekker met een krukje waardoor zadel lekker op zijn plaats blijft en je heel makkelijk er op wipt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:53

Bij onze dierenzaak hebben ze een krukje van Eurostar. Klapt vanzelf in en uit. Dus erg makkelijk meenemen.
Moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog van de grond opstap. Alleen bij mijn vorige grote paard gebruikte ik een blok.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:02

Ik stap altijd op met krukje :j . Ik ben zelf 1.83m, maar op elk paard gebruik ik een krukje. Ik heb toch ook een gewicht wat ik mee moet slepen omhoog, dus voor het paard net zo belastend. Ik heb zo'n mooi houten opstapje van de ikea, kost maar 10,- en is echt ideaal! Iedereen op stal vind hem ook ideaal want hij word regelmatig gebruikt :+ . Ik laat na het opstappen het krukje gewoon staan. De mensen op stal hebben er geen last van en als dat zo is, is er meestal wel iemand naast/zonder paard die hem weghaalt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:11

Hoe groot of klein je ook bent, dat gewicht moet toch omhoog en geeft dus druk op de paarderug.

Ik stap altijd op met krukje ook al is ponybeest niet heel groot maar het is zo veel beter voor haar en mijn gestel. Staat ook veel beter als ik met zwierige gebaren opstijg in plaats van als een dikke pad naast mijn paard te hangen :D . Paard is zo geconditioneerd op plaatsnemen naast krukje dat ze laatst met een onderling wedstrijdje automatisch die kant op wandelde, hetgeen dus niet de bedoeling was. Niet leuk voor de ruiter, wel leuk voor mij.

Overigens als ik alleen in de bak rij parkeer ik ponybeest in een hoek tussen hek/bakrand en krukje met koppie in de hoek. Na het opstijgen een paar pasjes achteruit en geen last meer van het krukje.

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:39

Als ik al deze meningen lees, schaam ik me dat ik altijd vanaf de grond opgestegen ben. Dat had ik zo geleerd op de manege..

Ik werd er wel erg lenig van moet ik zeggen ;)
Maar het is inderdaad veel beter voor de rug van het paard om met opstapje op te stijgen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:11

je hoeft je niet te schamen, we hebben het allemaal zo geleerd :(:)
je moet het trouwens ook kunnen zonder opstapje, want wat ga je anders doen als er geen opstapje in de buurt is?

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:19

Ik ben zelf bijna 1.84m en mijn pony is 1.40m maar toch stap ik met krukje op, omdat ik dat beter vind. Ik kan het zonder en doe het ook weleens (tijdens buitenritten bijvoorbeeld als ik af moet stappen om een hek te openen) maar liever niet. Ik vind het voor de belasting van de rug niet goed namelijk.

Natuurlijk kan ik bijna horizontaal opstappen op mijn pony, maar daar gaat het niet om, ik vind het gewoon rugbehoud van mijn dier. Verder zo snel mogelijk opstappen.

Over lengte en opstappen - een lange ruiter komt van even diep als een kleine ruiter, maar...... doordat de lange ruiter een langer lichaam heeft en langere benen, zal deze sneller "boven" zijn, en dus vaker minder moeite hebben om het paard te bestijgen. Dus in zekere zin heeft de stal gelijk. Echter.... een langere ruiter heeft over het algemeen ook meer gewicht mee te dragen en dan is het effect ook weg :) In alle gevallen zeg ik dus: krukje.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:08

Als je een stuk langer bent, ben je vaak toch ook iets zwaarder :D Dus dan hang je met meer gewicht aan één kant. Iedereen dus gewoon met een krukje. Zou niet weten waarom niet!

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:26

dus iedereen gewoon met krukje vind ik ook.. je komt van even diep en het eens met sjaantje..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:04

DendroFleur schreef:
Bij onze dierenzaak hebben ze een krukje van Eurostar. Klapt vanzelf in en uit. Dus erg makkelijk meenemen.
Moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog van de grond opstap. Alleen bij mijn vorige grote paard gebruikte ik een blok.

ik stap ook met krukje op om mijn pony haar rug te ontlasten(en nee we zijn beiden niet groot :D )
dat eurostar krukje klinkt goed,waar is die nog meer te koop?

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:51

Bij ons op de manege hebben we ook een krukje, iedereen stapt met het krukje op, hoe groot of hoe klein ze ook zijn, zelfs de pensionklanten met pony's waarvan de beugel lager hangt dan het krukje ;-) We hebben ook een paard dat helemaal ineenkrampte van de pijn als je vanaf de grond opstapte, nu niet meer :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:39

Ik stap ook altijd op met krukje.
In de manegelessen die ik geef laat ik de volwassenen, vooral degene die moeite hebben met opstappen, altijd met krukje opstappen. Nu staat eigenlijk iedereen te wachten op het krukje :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:55

Hier nog iemand...en óók een Ikea krukje! Zie die dingen op verschillende stallen rondzwerven. Zo makkelijk, je kunt er op zitten, mee opstappen, op staan te manen trekken, en dat voor een tientje!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:41

Ik stap ook altijd op van een stoel of krukje. zelfs in het bos zoek ik een plekje als ik moet opstappen.

Ik doe dit omdat het beter is voor de rug van het paard.

OnlyEyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:06

Ik stap op met een krukje. Ik ben zelf maar 1m67 en mijn paard is 1m71. Ik heb zelfs al last met mijn pony van 1m55. :D

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:39

ja best wel raar dat jij dan niet met krukje op hoeft te stappen. ik zou toch ook net als jij denken dat je lengte niet echt uitmaakt.
je doet het toch niet voor jezelf.. naja, soms, maar in dit geval niet, want het gaat om de rug van het paard, dus je eigen lengte maakt dan niet uit toch?..

didie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:32

ik stap ook op met een krukje vind het toch beter voor der rug .