"Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:27

Alleen zit er wel een rembekrachtiging op een goed gereden paard. En ook stuur en gas bekrachtiging. En daar je je niet zomaar mee weg als je dat niet bent gewend, ook al zijn die hulpen in principe gelijk. Als jij bij een fijn gereden paard een beetje meer gaat zitten sta je van galop op de rem. Kijk je teveel naar links heb je al een volte. Drukt je linker been een fractie meer dan je rechter hab je al galop of een travers. Daar waar je bij een minder fijn paard gewoon rechtdoor gaat en niets merkt.

Zoals iemand al opmerkte, ga op salinero zitten en je krijgt van alles, behalve wat je wilt.

HerAndHorse

Re: "Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:31

"Een paard is pas goed gereden, als iedereen er mee weg kan rijden."

absoluut niet mee eens. de 'ruiter' moet óók kunnen rijden.

nog een ander voorbeeld: een pony van mijn vriendin, als mijn vriendin erop zit loopt hij heel gestrest, heel gespannen, kop hoog, gaat er steeds van door. als haar instructrice (beroepsruiter) Moureen Bonder erop zit, verzet hij geen stap. toen ik bij haar kwam logeren, en ik zag hem voor het eerst en ging erop... hij deed alles, liep met aanleuning, ontspannen, deed alles!
pony was 4 jaar en goed ingereden..

zo zie je maar weer.

op de stelling: "elke goede ruiter zou op elk paard kunnen" ben ik het eerder mee eens.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:59

In principe is het wel zo dat de ruiter van een heel fijn na te rijden paard gecomplimenteerd mag worden. Dat wil zeggen dat het paard fijn getraind is, maar wil zéker niet zeggen dat een slechter na te rijden paard per definitie NIET goed getraind is. Het ene paard laat zich nu eenmaal gemakkelijker narijden dan de ander.

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:08

Nou heb het net effe allemaal doorgelezen.
Ben zo en zo niet met de stelling eens!!
Ben het weleens met Romy18(ehh vooral die spreuken op het laatst!!) en Stef.
Een goede ruiter zal idd sneller en makkelijker wegrijden met wat voor paard dan ook.Uiteraard zal de een wat meer moeite kosten dan een ander.En idd een goed gereden paard is misschien wel makkelijker om te rijden(lees:na te rijden).......totdat vaak de problemen komen en de ruiter niet meer weet hoe deze te moeten oplossen......daaaaaaag......goed gereden paard!!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:37

Nee, niet eens. Het paard is gewend aan zijn eigen ruiter en een andere ruiter moet eerst een goede communicatie hebben. Dat kan best even duren, afhankelijk van de rijkunsten van die andere ruiter.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:55

kazary schreef:
Nee, een paard dat erg fijn aan de hulpen is hoef je geen manegeruiter op te zetten (nu zal ik wel ruzie krijgen). Deze groep is gewend de hulpen te groot te geven waarop een fijn gereden paard zeker allemaal dingen gaat doen die niet gewenst zijn.
Een ruiter die verder is en al meer paarden heeft gereden buiten een manege om zal wel een stuk gemakkelijker weg rijden met een paard dat fijn gereden is.

Ruzie krijg je niet, maar ik ben het met wat je in je eerste zin zegt niet eens. Ik heb alleen manege-ervaring (met uitzondering van 1a2 keer in 9 jaar) maar volgens mij kan je mij rustig op een paard zetten die gevoelig is voor de hulpen. Juist de gevoelige paarden vond ik fijner om te rijden en als ik niet weet/wist hoe gevoelig een paard was begon ik met fijne hulpen, en vervolgens duidelijkere hulpen als die niet reageert op de fijne hulpen.
Ik weet ook best dat er ook genoeg manegeruiters zijn die niet fijn in de hulpen zijn, maar ik weet zeker dat er ook redelijk wat zijn die qua hulpen meer 'mijn' methode hebben.

Juul schreef:
Wat word hier trouwens bedoelt met 'mee weg kunnen rijden'? Dat iemand er meteen van alles mee kan? Of dat het beestje uberhaupt een stap verzet? :D

precies wat ik ook dacht

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:59

Vaak zijn juist manegeruiters meer verschillende paarden gewend dan ruiters met een eigen paard. (reageer even op hierboven).

Maar idd, een goede ruiter kan (bijna) elk paard rijden en niet andersom.
Als je niet kan rijden kun je dat ook niet op een heel goed gereden paard. Waarschijnlijk zal dat paard juist schrikken van de verkeerd of vel te heftige hulpen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:01

En die uitspraken heb ik meer gehoord van manege mensen, maar zonder denigrerend te willen zijn want dat klinkt het zo vlug, die vlogen bij het aan willen draven allemaal te snel weg. Waarom dan meestal erg snel een vlieg galop er aan kwam omdat ze wat met de benen klemde om te blijven zitten, wat het paard dan weer als hulp voorwaarts zag.
Want echt gevoelig gereden paarden staan er niet op een manege. Ja gevoeligere paarden dan de echte manege paarden waar de mensen de eerste lessen op moeten rijden. En als je niets anders gewend bent worden die gevoelig genoemd. maar dat zijn ze niet als je ze weer vergelijkt met een goed gereden sportpaard.
Let ook daar op mijn woorden, goed gereden. Want slecht gereden sportpaarden zijn er helaas erg veel.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:02

Mischien zal de eerste keer een goed gereden paard wat makkelijker zijn. Tot het moment dat het goed gereden paard de ruiter gaat testen :p

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:05

AnnemiekvM schreef:
Vaak zijn juist manegeruiters meer verschillende paarden gewend dan ruiters met een eigen paard. (reageer even op hierboven).

Maar idd, een goede ruiter kan (bijna) elk paard rijden en niet andersom.
Als je niet kan rijden kun je dat ook niet op een heel goed gereden paard. Waarschijnlijk zal dat paard juist schrikken van de verkeerd of vel te heftige hulpen.

Om hier weer op te reageren, de mensen met een eigen paard zijn vaak ook begonnen op een manege dus hebben daar ook verschilende paarden gereden, die ervaring hebben ze dan al. :)
Maar de verschillen tussen manege paarden zijn dan toch weer minder groot dan de verschillen op een sport of handelsstal tussen de paarden onderling die er staan. Op de manege willen ze geen ongelukken, dan blijven de klanten weg als ze die naam krijgen. Ze willen ook paarden die veel ingezet kunnen worden, dat levert toch het geld op. Een echt gevoelige die maar een paar ruiters zouden kunnen rijden is niet winstgevend. Dus vind je er ook niet.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:44

Mee eens,
om dezelfde rede die @Cassidy geeft.

Wafel schreef:
Mischien zal de eerste keer een goed gereden paard wat makkelijker zijn. Tot het moment dat het goed gereden paard de ruiter gaat testen :p

Waarom denk jij dat een paard de ruiter gaat testen?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:36

"Iedereen" vind ik wat te zwart wit, dan let je helemaal niet op de kunde van de ruiter. Maar het is wel zo dat de manier van nagereden kunnen worden wat zegt over de kwaliteit van de africhting.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:19

blensink schreef:
Wafel schreef:

Waarom denk jij dat een paard de ruiter gaat testen?

Denk dat elk paard altijd op zn eigen manier de ruiter test. Een paard komt er heel snel achter wie er op zn rug zit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:24

Het is best grappig maar ik heb een paard waarvan ik zelf zou verwachten dat anderen er zó mee weg rijden maar blijkbaar is dat niet zo. Tot nu toe hebben een aantal stalgenoten toch best wat moeite gehad om hem "normaal" aan het lopen te krijgen.

Er is er echter één die er zó mee wegrijdt, al vanaf de allereerste keer, ik heb er ooit eens een topic over gemaakt [RT-HAW] Enorm paard super gereden door 11jarige, deze stapt er dus zó op en rijdt er letterlijk ook zó mee weg. Grappige was dat ik toen veelal te horen kreeg, dat mijn paard dus blijkbaar zeer correct was aangereden en dat het een compliment naar mij toe was dat een kind er zo mee wegreed.

Maar die volwassene die opstapt en denkt dat doe ik even, die heeft een probleem! Dus ik denk niet dat je dit zomaar kunt zeggen, per paard verschillend en toch ook afhankelijk van de ruiter die erop stapt. En dan dus helemaal niet dat diegene veel ervaring zou moeten hebben, want degenen die op mijn paard gestapt zijn hebben toch echt véél meer ervaring dan dit elfjarige smurfie wat er zo mee wegrijdt!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:07

Ben ik het niet mee eens. Een manege paard kan over het algemeen ook iedereen mee weg rijden, betekend dat dat ze goed bereden zijn? Nee het zijn brafe paarden dat is iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:14

kazary schreef:
Alleen zit er wel een rembekrachtiging op een goed gereden paard. En ook stuur en gas bekrachtiging. En daar je je niet zomaar mee weg als je dat niet bent gewend, ook al zijn die hulpen in principe gelijk. Als jij bij een fijn gereden paard een beetje meer gaat zitten sta je van galop op de rem. Kijk je teveel naar links heb je al een volte. Drukt je linker been een fractie meer dan je rechter hab je al galop of een travers. Daar waar je bij een minder fijn paard gewoon rechtdoor gaat en niets merkt.

Zoals iemand al opmerkte, ga op salinero zitten en je krijgt van alles, behalve wat je wilt.

Haha dit is zo waar. Leuk omschreven ook. :)) En dit is volgens mij meteen het antwoord op dit topic: [RT-D] Wanneer ben je een beginner? ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:10

Niet eens met de stelling. Wel met dat een goede ruiter met de meeste paarden zo weg kan rijden, in elk geval in een behoorlijke stap, draf en galop.

Ik dacht ook altijd dat mijn meid door iedereen te berijden was, ze heeft in de loop der tijd toch heel wat mensen op haar rug gehad, van complete beginners tot iemand die lichte tour reed. Wat heb ik me vergist toen er een bijrijder kwam kijken! Mijn lieve, altijd brave en trouwe meid veranderde in een belhamel eerste klasse en haalde alle trucen die ze ooit gezien heeft tevoorschijn om dat meisje eraf te werken. Meisje kon best rijden, daar lag het niet aan maar die combinatie werkte nou bepaald niet. Heb mijn paard dat ik al zolang ken van een hele andere kant leren kennen. Eentje die ik oprecht nog nooit gezien had! En waar ik ook niet op gerekend had! Heb met open mond staan kijken en kon niets anders uitstamelen dan "doet ze anders nooit hoor" (wat ook echt zo is).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:23

Dan heb je te maken met een redelijk eenkennig paard en ook nog met een kop die erop zit. Doet niets af aan de stelling.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 06:39

mijn pony is super braaf en betrouwbaar en best goed gereden,maar echt niet iedereen rijdt er zomaar mee weg.

dus om even op daffie1986 te reageren,mijn pony is braaf en goed gereden tegelijkertijd,maar toch rijdt niet iedere(goede)ruiter er zomaar mee weg.
toch vind ik wel dat ze goed gereden is.

enne ook manegepaarden kunnen goed gereden zijn.
al zullen het er dan niet veel zijn misschien.

en je kan opstappen en wegstappen,maar correct rijden is er vaak niet bij.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 05-03-09 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 06:51

Ik ben het ook niet eens, een pony of paard hoeft van mij alleen naar eerlijke hulpen te geven die grotendeels lijken op de juiste hulp. Het liefst natuurlijk helemaal. Als ik dan soms zie hoe mensen een paard besturen vind ik het niets dan logisch als een paard daar niet naar luisterd. Het blijft een dier en een dier heeft gevoel en kan nou eenmaal ook niet met iedereen (evengoed) overweg.

Een paard is goed doorgereden als het netjes aan de hulpen staat en braaf en gewillig het werk doet. Een lolletje op zijn tijd mag best en deze uitspraak is flexibel naar het karakter van het paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:12

De kunst is om een paard zo te rijden, dat iedereen er zo mee weg kan rijden ;)

Om de stelling even om te draaien.
Uitgezonderd de eenkennige of sensibele paarden.

Maar ik vind het een kunst en een uitdaging om een paard zo te rijden dat een ander er zo mee weg kan rijden, ongeacht wat het niveau of gevoel van die andere ruiter is.

Dus ja mbt je stelling,een goed gereden paard rijd iedereen zo mee weg.
Alleen, na een paar dagen kan een slechte ruiter dat paard wel weer naar een paar niveau's lager brengen.
Dus het is niet iets wat blijvend is.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:57

ik denk dat het meer aan de ruiter zelf ligt. hoe goed een paard ook is gereden, als je er zelf niks van snapt en het gevoel er niet voor hebt kan je dat paard ook niet makkelijk wegrijden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:59

Een goed gereden paard, daar moet inderdaad elke ruiter mee weg kunnen rijden. Echter haalt de ene ruiter meer uit datzelfde paard dan de ander en kan die en ruiter beter overweg met dat paard dan de ander. Maar in principe moet op ieder goed gereden paard een ruiter op kunnen stappen en er een paar basiszaakjes mee kunnen doen.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:28

Ik ben het helemaal niet met deze uitspraak eens!
Een paard rijden is niet makkelijk, je moet een combinatie vormen als je hoger wil komen, en met sommige mensen en paarden klikt het gewoon niet. mensen zijn toch ook niet vrienden met iedereen?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:18

ik ben het wel met de stelling eens...

Als jij je paard netjes opvoedt en netjes rijdt moet de basis er wel zo inzitten dat iedere beetje onderlegde ruiter er wel mee weg moet kunnen rijden. Het hoeft dan niet altijd te klikken, maar dat is dan meestal het probleem van de ruiter qua aanpassingsvermogen. Maar voor een keer zou diegene er echt wel mee weg moeten en kunnen rijden. Na een keer rijden kun je meestal ook geen combinatie vormen, maar dat is ook niet aan de orde hier.